Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Rami.P - 01.02.2013, 18:36:54
-
Terve
Vikakoodi p0032 viittaa siis etummaiseen lambda-anturin lämmityspiiriin.
Anturi nyt vaihdettu mutta vikapa ei lähe pois vaikka nollasin odb-liittimen kautta.
Seuraavaksi varmaan sitten puhdistamaan liittimet?
-
tarkasta samalla että johdot on ehjät
-
Ja sulake.
Jos koodi on varmasti siitä lämmityspiiristä, niin itselle on sen olessa kyseessä tullut vastaan vain vikoja jotka on olleet nimenomaan se lämmitysvastus.
Ja ton vaparin ollessa kyseessä, käytä vain alkuperäistä denso lambdaa, toimii varmiten, liian monesti ollut ongelma eri merkkisten kanssa, vaikka pitäisi olla sopiva
-
Joo vastustahan tuo herjaa juurikin....Nyt katos vikavalo kun puhdistin liittimen. Ei tuntunu menevän kunnolla lukkoon tuo liitin.
Kiristetän vielä nippusiteellä sen silleen ettei löysty.
Denson alkuperäisen anturin laiotin totta kai, tarvikkeilla en enää ikinä leiki =).
Pitää kattoa se sulake vielä varalle kun toi konehan on nyt lämmin vielä kun aamupäivällä ajanu.
-
Korjautuiko tuo vika tuolla lambdan vaihdolla? Kiinnostaa sikäli, että omassa samanikäisessä (2,4T) sytyttelee satunnaisen tasaisesti samaa valoa, mutta yleensä tasaisessa matka-ajossa. Välillä menee parikin kuukautta, eikä valoa, joskus riittää pari päivää. Mitään muita oireita ei aiheuta. Kaikki pelaa ihan ok, paitsi että valo palaa ja vikakoodiksi tulee lukulaitteesta riippuen joko juuri tuo P0032 tai sitten Volvon testerillä: ECM-280A front heated oxygen sensor (HO2S), faulty signal, signal too high.
Molemmat lambdat on jo kerran vaihdettu alkuperäisiin Boscheihin, imuilmavuodot tutkittu pois laskuista, mutta silti saa olla nollaamassa ajoittain.
Jos jollakulla ajatusta asiasta, kertokaa ihmeessä.
-
Itseasiassa se vika ei tainnut ollakkaan siinä lamdassa. Vikavalo katosi kun puhdistin kaikki liittimet kunnolla ja tarkastin että ovat kunnolla kiinni.
Oli muuten todella paskan peitossa ne liittimet.
Tosin eipä tuo pahaa tuntunu tekävän että on uusi anturi. Polttoaineenkulutuskin laski kummasti.
Ja tietenkin tuo on denson alkuperäinen anturi.
-
Kiitos tiedosta. Täytynee käydä vielä kaikki ne liittimet läpi uudelleen ja paremmin. Voihan se olla, että jossain siellä pätkii kuitenkin.
Itsellä ei bensankulutus muuttunut suuntaan tai toiseen lambdojen vaihdon jälkeen, joten ei ne ihan finaalissa kait olleet. Kulutus on tolle autolle ja koneelle ihan normissaan. Jännä juttu, ettei se "vika" vaikuta näemmä yhtään mihinkään muuhun.
Valon saa aina nollattua, mutta tietenkin se sitten syttyy taas just katsastuksen ovella...
-
Kannattaa liittimet puhdistaa puhdistusspraylla, wurthilla kulkee kontkspray nimelle mutta muitakin valmistajia on.
Niin tuo vikahan on puhtaasti siinä lambdan lämmityksessä oleva vika. Tarkoittaa mun mielestä sitä että valvontajännite nousee
liian korkeaksi. Ja yleensähän jännite nousee kun vastus pienenee.
-
Kävin läpi kaikki liittimet ja johdot. Näytti varsin hyvältä. Liittimet puhdistin elektroniikan kuivapuhdistussprayllä kaiken varalta. Valo ei sen jälkeen ole (vielä) syttynyt..
Tänään kävin obd- ja päästömittauksessa, kun pitää ensi viikolla viedä auto katsastukseen. Obd oli ok = ei vikoja. Päästötkin oli suht kohdallaan, joten ilmeisesti lambdat toimivat niinkuin on tarkoitettu.
Laitan tähän nuo mittausarvot vielä, jos joku niistä keksii jotain:
CO-pitoisuus joutokäynti: 0,26 % 2670 1/min: 0,13 %
HC-pitoisuus joutokäynti: 19 ppm 2670 1/min: 21 ppm
CO2-pitoisuus joutokäynti: 14,6 % 2670 1/min: 14,6 %
Lambda-arvo joutokäynti: 1,000 2670 1/min: 1,004
O2-pitoisuus joutokäynti: 0,18 % 2670 1/min: 0,19 %