Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: artturi - 02.02.2013, 15:44:15

Otsikko: 960 perän tyypin selvitys- tyyppi on jo varmistunut
Kirjoitti: artturi - 02.02.2013, 15:44:15
Eli on ne tarrat kuluneet pois perästä ja pitäs selvittää että onko kyseessä 1065 perä... Eli kysymys onko mitään neuvoja miten vois saada selville perän tyypin... Auto on 960 2.5 aut ja vm-95... eikä enää pysty ajaa autolla...
Otsikko: Vs: 960 perän tyypin selvitys
Kirjoitti: sjs - 02.02.2013, 21:33:02
Todennäköisesti siellä on lukoton 1055, mutta saattaa kans olla lukollinen 1065 (vain näitä kahtaa ollut uusikeulaisissa). Nuo ovat vaihtokelpoisia keskenään, ja niitä löytyy 960 ja s/v90 volvoista 1995-1998, eli VAIN ns uusikeulaisista. Vanhemmissa sedaneissa (1988-1994), joissa multilink perä, on erilainen murikka (1045 muistaakseni), se ei käy.

Nii joo, itse kysymykseen vastaus, volvolle kiikutat rekkarin tai auton valmistenumeron, ni kertovat mikä perä löytyy. Perästä itsestään ei pysty erottamaan onko se 1065 vai 1055 tietääkseni muuta kun avaamalla ja katsomalla onko lukko.ö

Välityksiä löytyy
4.10 = Executive/ambulance/ruumisauto/limousine (eli ns. erikoisalustat 204hv koneella)
3.91 = 2,5L Automaatti
3.73 = 3,0L Automaatti/2,5Manuaali (yleisin välitys näissä)
3,54 = 3,0L manuaali, joskus myös automaatissa tämä

HUOMAA, uusikeulaisen automaatin ohjausyksikössä perävälitys ohjelmoitu, eli jos vaihdat eri välityksellä olevan perän, laatikko menee vikatilaan! Vanhakeulaisen ohjausyksikkö ei ole ohjemoitu perävälitykselle. Yksikkö käy myös 850/S/V70 1992-2000, kunhan ottaa saman asian huomioon.

Myös ed. mainituissa AWD volvoissa on hyvin läheistä sukua olevia 1075 periä, käyvät melkein heittämällä paikalleen kuulemma. Foorumin pukema nimimerkki on tutkinut tätä.
Otsikko: Vs: 960 perän tyypin selvitys
Kirjoitti: artturi - 02.02.2013, 23:19:52
Kiitos todella kattavasta vastauksesta... Perän tyyppi selvisi ja on juuri tuo hakemani 1065 ja välitys oli tuo 4.10.. ja kyseessä ihan normaali sedan 960 2.5 aut- 95.... Löytyhän siitä alumiinikehikosta tarra lian alta kun tarkemmin tutki.... oli siis lukemat 1065 ja 4.10

Juu löytyy myös tuommonen mk1 70 sarjan nelikon perä... vaikuttaa olevan aikasen paljon samanlainen murikka kysessä..
Otsikko: Vs: 960 perän tyypin selvitys- tyyppi on jo varmistunut
Kirjoitti: 460GLE - 22.03.2014, 18:14:15
Meneekös uudemman 1065 perän sisuskamat 1045 perän kuoriin?
Otsikko: Vs: 960 perän tyypin selvitys- tyyppi on jo varmistunut
Kirjoitti: Lankku - 22.03.2014, 18:41:24
Ei mene, eri leveys murikalla.
Otsikko: Vs: 960 perän tyypin selvitys- tyyppi on jo varmistunut
Kirjoitti: 460GLE - 22.03.2014, 20:01:47
Asia selvä, kiitoksia.  :)
Otsikko: Vs: 960 perän tyypin selvitys- tyyppi on jo varmistunut
Kirjoitti: sjs - 23.03.2014, 11:40:58
Jos muuten Pukema tai joku muu tietää, miten pitkiä välityksiä näihin periin saa?

Mkl 1055, 1065 ja AWD 1075 perä. Noihin kaikkiinhan käy samat rojut.

1030/40 sarjan peristä ei taida välitykset käydä näihin, vai käykö, tuskin ainakaan suoraan koneistamatta?

Aikeissa kun olis joskus ahtaa toi S90, ni mahdollisimman pitkä välitys vois olla mainio johonkin 350-400hv/550-600Nm välimaastoon.

Vakiovälityksethän on noi 4,10 - 3,91 - 3,73 ja 3,54.

Ongelma on tossa omassa, kun kiekkarajotin tulee vastaan 230km/h nurkilla tolla 4.1 vakioperällä. Ja peli on senverta iskussa, että muutaman kerran saanutkin rajoittajalle ylimmällä vaihteella, vaikka auton ei pitäis papereiden mukaan kulkeakan kun 210km/h. Ihan rehellisellä autobahn suorallakin ottaa 225km/h nopeutta. Ihme värkki. :D

Ei edes 3,54 perä ja 225/40R18 rengastus auta paljoa, jos halutaan ahdettuna huippunopeutta lisää ja matkakierroksia alas. Niillä saadaan huippunopeus 296km/h (riittä kyllä) ja about 2000rpm @ 100km/h (nyt 2500rpm@100km/h), mut vielä pidempi välitys ni sais matkakulutusta alas ja hyödynnettyä ahdetun koneen vääntöä.

Joku 3.1-3,3 olis aika hyvä välitys, siitä ylöspäin rupee menee raskaaksi jo. Pikkuvolvossa mulla on 2,56 välitys, mut siinä on suora 5.vaihde.
Otsikko: Vs: 960 perän tyypin selvitys- tyyppi on jo varmistunut
Kirjoitti: pukema - 23.03.2014, 13:08:23

1031 välitykset pitäis sopia multilink-periin
Moon_walk "so one can take gearing from any 740/940 with 1031 or 1041 and swap"
http://www.forums.turbobricks.com/showthread.php?t=190253


Mulla limussa paikoillaan se V70/850 awd perä, 1165, välitys 3,31. Vetarit sopi suoraan, peräkopan ja nopeusmittarin hammaskehän laitoin 960:n perästä. Sitten vähän rälläköintiä, 1165 ei aivan suoraan sovi 1065 tilalle mutta melkein.

Vaihdelaatikko tietenki sekos välityksen muuttamisesta ja laitoin sitten SupraStickin

vertailukuva, ylhäällä 960 ja alempi V70
http://www.pukema.com/kuvat/volvo9601065vsvolvov70awd1165.jpg
Otsikko: Vs: 960 perän tyypin selvitys- tyyppi on jo varmistunut
Kirjoitti: potti - 09.08.2014, 08:19:45
Olisin vaihtamassa uuskoppaisen perän tiheämmäksi ja lukolla olevaksi (1055 3,73 -> 1065 3,91) ja ilmeisesti vaihdelaatikko pitää ohjelmoida uudelleen? Eli pitääkö auto käyttää volvolla vai onko joku muu helpompi(halvempi)vaihtoehto?
Otsikko: Vs: 960 perän tyypin selvitys- tyyppi on jo varmistunut
Kirjoitti: Kupru - 09.08.2014, 09:36:41
Tuo 1065 on vissiin heittolukolla?
Otsikko: Vs: 960 perän tyypin selvitys- tyyppi on jo varmistunut
Kirjoitti: Rivipumppu - 11.08.2014, 21:10:10
Olisin vaihtamassa uuskoppaisen perän tiheämmäksi ja lukolla olevaksi (1055 3,73 -> 1065 3,91) ja ilmeisesti vaihdelaatikko pitää ohjelmoida uudelleen? Eli pitääkö auto käyttää volvolla vai onko joku muu helpompi(halvempi)vaihtoehto?

Parhaimmat on poistaneet puolet tunnistuskehän paloista.
Elektroniikkatinari laittaa sinne 16 jakajan tai rakentaa vaikka oman tunnistinkehän HALL anturilla...
Otsikko: Vs: 960 perän tyypin selvitys- tyyppi on jo varmistunut
Kirjoitti: mikan - 11.08.2014, 21:24:00
Parhaimmat on poistaneet puolet tunnistuskehän paloista.
Elektroniikkatinari laittaa sinne 16 jakajan tai rakentaa vaikka oman tunnistinkehän HALL anturilla...

Helpoin on tehdä tuo 1:16 jakaja.   8)
Otsikko: Vs: 960 perän tyypin selvitys- tyyppi on jo varmistunut
Kirjoitti: Lankku - 11.08.2014, 22:14:02
Helpoin vaihtoehto ois vaihtaa laatikon ohjainboksi sopivaksi.
Otsikko: Vs: 960 perän tyypin selvitys- tyyppi on jo varmistunut
Kirjoitti: Ari E - 12.07.2015, 01:50:33
Onko tuota 3,9 tai 4.1 välitystä mahdollista vaihtaa harvempaan ilman pinjonin vaihtoa. 3L vääntö menee vähän hukkaan nykyisellä100km/h@3000rpm tai 120@3500rpm
Otsikko: Vs: 960 perän tyypin selvitys- tyyppi on jo varmistunut
Kirjoitti: The_OttoB - 12.07.2015, 09:30:42
Onko tuota 3,9 tai 4.1 välitystä mahdollista vaihtaa harvempaan ilman pinjonin vaihtoa. 3L vääntö menee vähän hukkaan nykyisellä100km/h@3000rpm tai 120@3500rpm

Ei. Lautasen halkaisija on kaikissa sama, joten erilaiset välitysuhteet saadaan pinionin halkaisijaa muuttamalla. Ja pinioni kulkee lautasen kanssa parina.