Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Volvo Setämies - 02.02.2013, 20:24:00

Otsikko: Viriputkisto
Kirjoitti: Volvo Setämies - 02.02.2013, 20:24:00

Onko kukaan laitellut vapaammin hengittävää putkistoa vitoskoneen perään, nimenomaan vaparikoneeseen?

Oma vitosprojekti alkaisi kaivata putkistoa ja kaipaisin vinkkejä minkäläisiä vaimentimia kannattaisi laittaa. Tavoitteena on "kohtuullinen" äänitaso, muttei kuitenkaan vitoskoneen ääntä täysin kahlitseva ;)

Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: 855_T5R - 03.02.2013, 11:34:49
No jos valmista putkistoa haluut nii JT-tuningiltahan saa aika edullisesti... Jaa kahdella vapaavirtaus vaimentimella ku ottaa nii mene äänetkään aivan mahottomiin. Mulla oli ex T5-R yhellä pöntöllä nii sekin jo pörisi aika kovaa..
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: volvosami - 03.02.2013, 12:44:13
Simonsin catback rööri omassa ollu apaut 20tkm. Yhellä vaimentimella, kohtuulliset äänetkin, eikä hintakaan kovin kova, toimivampi ku alkuperäinen, muttei välttämättä paras  :)
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: Elk - 03.02.2013, 14:53:51
Pari läpivirtaavaa. Se sun Amazonis on muutenki jo niin race, ettei pikkunen metakka haittaa ;) Tuossa mun vanhempien 855:ssä on mun käsittääkseni Simonsin catback, ei paljoo möykkää tasakaasulla mutta kiihdytyksissä ei jää epäselväksi monikosylinterinen keulalla on.
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: Volvo Setämies - 03.02.2013, 16:16:31
Pari läpivirtaavaa. Se sun Amazonis on muutenki jo niin race, ettei pikkunen metakka haittaa ;) Tuossa mun vanhempien 855:ssä on mun käsittääkseni Simonsin catback, ei paljoo möykkää tasakaasulla mutta kiihdytyksissä ei jää epäselväksi monikosylinterinen keulalla on.

Joo, wanhaan rouvaan putkistoa mietin ;)
Minulla on kyllä jo varattuna pari 2,5" Simonsin läpivirtaavaa vaimenninta, olikohan pituudeltaan 30 ja 40cm. Vielä mietin että jääköhän noilla äänet liian kovaksi ja pitäisikö toinen korvata jollain enempi vaimentavalla. Ainakin pienillä kierroksilla saisi olla kohtuu hiljainen, kierroksilla ääntä saa toki tullakin
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: volvosami - 03.02.2013, 18:44:48
Edeltävään 10-tappiseen vapariin tuli askarreltua 2,5" motonet osista itse putki katilta taakse. Oisko siinä ollu Yks kammiovaimennin, pahimmoilleen sitä mölyä vaan tuli ulos sopivasti 80-90 vauhdissa. Just Semmonen kierrosalue oli  ;D   lisäsin sen jälkeen bilteman läpivirtaavan vaimentimen loppuvaimentimeks/ulostuloksi. Ääni madaltui aavistuksen, miellyttävämmälle tasolle
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: Volvo Setämies - 04.02.2013, 06:50:46

Kiitos vastauksista ja kommenteista. Eiköhän näillä jo pärjätä :)
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: Makkara - 14.01.2014, 16:57:29
Olisko vinkkejä, kun pitäis saada noi vitosen äänet paremmin esille? Koko putkistoa en ajatellut vaihtaa, koska suht pienellä budjetilla liikenteessä.
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: volvosami - 14.01.2014, 17:43:04
Biltemasta hakee pari mutkaa ja vaimentimen, sekä klemmareita. Sitten vaan rälläköi sen matkalaukun kokoisen ainoon vaimentimen mäkeen. Uskoakseni ois helpoin niin :D  olikohan 2,25" vakioputken halkaisija, en ihan satavarma. Ei oo hetkeen tarvinnut putkitöitä tehä  ;D
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: Makkara - 14.01.2014, 22:11:07
Tekniikka muuten ihan hallussa, mutta putkistoihin tullut vähemmän perehdyttyä. Pitää varmaan joku päivä käydä auton alla, kun en yhtään tiedä minkä muotoinen putkistosta pitäisi tehdä. Ilmeisesti kutsutaan cat back:iksi kokonaisuudessaan noita osia joita olen vaihtamassa?
Varmaan kahdella simonsin vapaastivirtaavalla vaimentimella tulisi hyvä? Jos joku tehnyt tän saman homman niin laittakaa infoa, mitä mutkia yms tarvitsee tohon hommaan.

Mites toi cat backin kasaus, kuvien perusteella noi palikat menee toisiinsa kiinni ilman hitsaamista? Miten cat back kiinni kattiin?

E: Haulla löytyi lisää tietoa.
Sjos arveli cat back osiin riittävän 2x90 mutkaa, 2x30 mutkaa ja suoran pätkän. Sitten kaksi vaimenninta. Taka-akselin etupuolelle ja päätyvaimennin.
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: JoonasH - 14.01.2014, 22:25:48
Tekniikka muuten ihan hallussa, mutta putkistoihin tullut vähemmän perehdyttyä. Pitää varmaan joku päivä käydä auton alla, kun en yhtään tiedä minkä muotoinen putkistosta pitäisi tehdä. Ilmeisesti kutsutaan cat back:iksi kokonaisuudessaan noita osia joita olen vaihtamassa?
Varmaan kahdella simonsin vapaastivirtaavalla vaimentimella tulisi hyvä? Jos joku tehnyt tän saman homman niin laittakaa infoa, mitä mutkia yms tarvitsee tohon hommaan.

Mites toi cat backin kasaus, kuvien perusteella noi palikat menee toisiinsa kiinni ilman hitsaamista? Miten cat back kiinni kattiin?

E: Haulla löytyi lisää tietoa.
Sjos arveli cat back osiin riittävän 2x90 mutkaa, 2x30 mutkaa ja suoran pätkän. Sitten kaksi vaimenninta. Taka-akselin etupuolelle ja päätyvaimennin.
no jos irto-osista kasailet niin kyllähän siinä kemppiliimaa joutuu levittämään ainakin mun käsittääkseni :)
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: Makkara - 14.01.2014, 23:16:41
http://verkkokauppa.harline.com/fi/Pakoputkistot/Simons/Volvo/1154/Simons+Putkisto+Volvo+S70V70+2.4+140-170+hp+97-99/21118?offset=45
(http://verkkokauppa.harline.com/product_pictures/big/21118-22098-1.jpg)
Kun tuota kuvaa katselee, niin siitä saa ainakin sellaisen käsityksen, että noi putket uppoavat hieman toistensa sisälle, jolloin liitoksen pitäisi olla jo tiivis. Noilla kiristimillä tms sitten varmistetaan toi liitoksen kestävyys/tiiviys.

(http://static1.motonet.fi/img/1/148605/500/148605.jpg)
Tästä motonetin 2-1/2" MUTKAPUTKI 90°. Aikalailla sama idea näyttäisi olevan.

Korjatkaa jos olen väärässä :). Toivon olevani oikeassa, koska hitsivehkeitä ei löydy (pitäisi etsiä joku paja, joka laittaisi kasaan  :()
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: JoonasH - 15.01.2014, 01:49:26
joo no jos tuommosesta tavarasta tekee niin eihän siinä sillon tartte mitää hitsailla :) olin ihan unohtanut että noissa pätkissäkin on levitykset  :-[
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: sjos - 15.01.2014, 07:55:02
E: Haulla löytyi lisää tietoa.
Sjos arveli cat back osiin riittävän 2x90 mutkaa, 2x30 mutkaa ja suoran pätkän. Sitten kaksi vaimenninta. Taka-akselin etupuolelle ja päätyvaimennin.

Nämä mutkat on tarkoitettu DP:n tekoon JA turbo vehkeeseen.

Tuo CAT back on katista taaksepäin oleva putkisto.

Vapariin on helpompi tehdä alkupää, kun putki lähtee suoraan pakosarjasta taaksepäin, selvinnee yhdellä mutkalla, ehkä 60 asteisella.

Eikä todellakaan kannata tehdä noista tarvikemutkista putkistoa ilman hitsaamista.
Jossei tarvittavia vehkeitä ole, niin kannattaa suosiolla ostaa bolt on putkisto.
Osat varmaankin maksaa jo sen n.300€ siis jos kahdella pöntöllä.

E: ja kun kuvastakin näkee, tuo etummainen vaimennin on sitten oikeesti aika vee mäinen tehdä.
Tai itselläni ainakin. kun vaimennin oli 500mm pitkä, hieman helpottaa 400mm pöntöllä.
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: volvosami - 15.01.2014, 10:02:38
Tuossa kaverin kanssa muistelin, kun tein 10-tappiseen katilta taaksepäin itse putken, että osat olisi ollut sen 200€ luokkaa.. Motonetistä ja Biltemasta suoraa, mutkia (en muista montako) ja klemmareita.  2,5" taisi olla sen putken halkaisija. Eikä ees kolissut pohjaan  :D  päivän homma. Mutta simonsin valmiin putken sai turbo vehkeeseen jollain 240€:lla tässä pari vuotta sitten. Ei tarvi pähkäillä kiinnitysten, Vuotavien liitosten, kolinoiden yms. Kanssa, ja kestänyt on vielä.

Ja se pakoputkitahna! Tulee tiiviit liitokset, ei tuu liikaa O2 päästöihin..

E: niin joo lisätään 250€ vois olla tarvekulut itse tehdyllä putkella, jos tosiaan sen toisenkin vaimentimen laittaa.

E2: niin joo, 1.1.1998 alkaen uuden automallin pakoputkiston tulee olla e-tyyppihyväksytty.  >:(
Mutta tässäkin kohti, katalysaattorit&vaimentimet tulee olla e-merkinnällä, että putki saa muutoin olla mitä vaan, kunhan määräykset täyttyvät. Ja tietty katsastajasta kaikki kiinni..
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: Makkara - 15.01.2014, 14:04:24
Nämä mutkat on tarkoitettu DP:n tekoon JA turbo vehkeeseen.

Tuo CAT back on katista taaksepäin oleva putkisto.

Vapariin on helpompi tehdä alkupää, kun putki lähtee suoraan pakosarjasta taaksepäin, selvinnee yhdellä mutkalla, ehkä 60 asteisella.
Tarkoitus olikin tehdä pelkästään cat back. Tuosta sun tekstistä vaan lukasin ton "2 30mutkaa + 2 90mutkaa meni katin jälkeen.". Eroaako turbon ja vaparin putkistot katin jälkeen paljonkin?

Tuossa kaverin kanssa muistelin, kun tein 10-tappiseen katilta taaksepäin itse putken, että osat olisi ollut sen 200€ luokkaa.. Motonetistä ja Biltemasta suoraa, mutkia (en muista montako) ja klemmareita.  2,5" taisi olla sen putken halkaisija. Eikä ees kolissut pohjaan  :D  päivän homma. Mutta simonsin valmiin putken sai turbo vehkeeseen jollain 240€:lla tässä pari vuotta sitten. Ei tarvi pähkäillä kiinnitysten, Vuotavien liitosten, kolinoiden yms. Kanssa, ja kestänyt on vielä.

Ja se pakoputkitahna! Tulee tiiviit liitokset, ei tuu liikaa O2 päästöihin..

E: niin joo lisätään 250€ vois olla tarvekulut itse tehdyllä putkella, jos tosiaan sen toisenkin vaimentimen laittaa.

E2: niin joo, 1.1.1998 alkaen uuden automallin pakoputkiston tulee olla e-tyyppihyväksytty.  >:(
Mutta tässäkin kohti, katalysaattorit&vaimentimet tulee olla e-merkinnällä, että putki saa muutoin olla mitä vaan, kunhan määräykset täyttyvät. Ja tietty katsastajasta kaikki kiinni..
Juuri laskeskelin itsekkin, että motonetin palikat ja kaksi simonsin vaimenninta tulisi maksamaan +200€. Näköjään monet sitä mieltä, että suoraan valmis cat back. Kyllähän se "vähän" helpottaa hommaa kun heittää vaan valmiit osat paikoilleen :).
Tuolla Harlinen nettikaupassa 365€ toi halvin simonsin cat back. Etsintä jatkuu, jos vaikka löytyis jostain edullisemmin  ELK.
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: Timo_R - 15.01.2014, 14:44:43
Melkein väittäisin, ettei onnistu noista tarvikepaloista tekemällä ilman hitsivehkeitä. Niissä on mutkat tosi loivia ja vie paljon tilaa. Ainakin 850:n alustaan 3" röörin tekeminen kahdella vaimentimella oli jonkinasteinen palapeli. Siellä taka-akseliston kohdalla ei ylimääräistä tilaa juurikaan ole.
Tilanne lienee coupen kohdalla sama  ???

Tuosta kuvasta näkee vähän, millasia putkenmutkia siellä alunperin on.

(http://img.skruvat.com/images/35/fep7797/fep7797_large_7.jpg)
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: sendmillion - 15.01.2014, 15:42:32
turboon löyty ainakin hyvinki alle 300e simonssin catbackkiä ja paikkaa en nyt yllätten löydä/muista, ku en tallentanu sivua, joten pitääpä taas itekki se alkaa ehtiin, ku kerkii...
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: Makkara - 15.01.2014, 15:55:50
No alkoihan niitä löytymään kun laittoi hakusanaksi simons ja se tuotenumero + google kuvahaku.
Tuosta: http://www.tarvikkeet.fi/tuote/3617/volvo/simons-pakoputkistosrj-volvo-850_s70_v7 (http://www.tarvikkeet.fi/tuote/3617/volvo/simons-pakoputkistosrj-volvo-850_s70_v7)
Toi on tosin turbolle ja yhdellä vaimentimella. Millä tavalla turbon cat-back eroaa vaparista? Putken halkaisija on ainakin sama, 63.5mm aka 2,5".
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: Timo_R - 15.01.2014, 15:59:47
No alkoihan niitä löytymään kun laittoi hakusanaksi simons ja se tuotenumero + google kuvahaku.
Tuosta: http://www.tarvikkeet.fi/tuote/3617/volvo/simons-pakoputkistosrj-volvo-850_s70_v7 (http://www.tarvikkeet.fi/tuote/3617/volvo/simons-pakoputkistosrj-volvo-850_s70_v7)
Toi on tosin turbolle ja yhdellä vaimentimella. Millä tavalla turbon cat-back eroaa vaparista? Putken halkaisija on ainakin sama, 63.5mm aka 2,5".


Tuossa on samassa paikassa vaparin  : http://www.tarvikkeet.fi/tuote/3615/volvo/simons-pakoputkistosrj-volvo-850_s70_v7

En osaa sanoa, mikä on erona.
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: sendmillion - 15.01.2014, 20:31:10
liekkö noissa sitten muuta eroa, kuin toi loppupätkä?

tämähän se tais halvin olla, minkä ite oon löytänyt kanssa.
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: Makkara - 15.01.2014, 21:07:10
Jep, just sen mäkin haluasin tietää. Alustat turbossa ja vaparissa on aika pitkälti samat, joten putken kiinnitykset, kulkureitit yms pitäis olla ok. Myöskin Simonsin molemmissa seteissä on sama putken halkaisija 2,5". Jostain luin, että ainoa ero olisi turbossa vapaammin virtaavat vaimentimet, mutta noissahan turbo on yhdellä vaimentimella ja vapari kahdella.
Osaako joku sanoa paljon lähee ääntä vaparista, jossa on tollainen yhdellä vaimentimella tehty catback?
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: Juhizz - 15.01.2014, 21:18:00
Tuo äänimaailma kiinnostaisi itseäkin. Alkuperäinen putki vuotaa viimeisen putken ja äänenvaimentimen juuresta ja viimeinen kannatinkin on puoliksi poikki.

Bongasin tuon simonsin tarjousputken ja alkoi kiinnostaa.
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: volvosami - 15.01.2014, 21:36:11
Omassa on tuo simonssi yhdellä vaimentimella (turbo kylläkin) oikeen mukavan kuuloinen matka-ajossa, ei käy korvaan vaikka Turkuun ajaa jyväskylästä. Moottorijarrutuksessa kuuluu matalassa murinaa hyttiin.  Kokeile YouTubesta, siellähän on monenlaista ääninäytettä  :)
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: Makkara - 15.01.2014, 21:48:44
https://www.youtube.com/v/Rct0XSspLB8
Toi oli mun mielestä aika hyvä. Ainoita videoita, jossa edes vähän tulee esille vitosen äänet. Mun autosta tosin ei kuulu tollasia ihmeellisiä suhahduksia :D!
Tuo äänimaailma kiinnostaisi itseäkin. Alkuperäinen putki vuotaa viimeisen putken ja äänenvaimentimen juuresta ja viimeinen kannatinkin on puoliksi poikki.

Bongasin tuon simonsin tarjousputken ja alkoi kiinnostaa.
Sähän voisit ostaa ton sarjan ja kokeilla ;). Noh, itsellä menee ainakin pitkälle kesään ennen kun voi alkaa näitä tilailemaan. Sen verran tavaraa jo kertynyt tohon ostoslistalle...

E: Jos/kun saan hankittua ton catbackin, niin lupaan laittaa youtubeen kunnollisen before&after videon, josta löytyy myös auton tiedot ja muutokset tekstistä. Ärsyttää katella noita viedoita kun 9/10 videoista on kuvattu puhelimella ja lisätietoina Volvo V70 simons 3". Ei suinkaan voi kertoa vm,konemallia,koko putkisto vai catback jne...
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: sjos - 15.01.2014, 21:49:11
Kyllä se turbo vaimentaa ääntä niin paljon että.

Vapari tinakutoseen tein 3" putkiston yhdellä vaimentajalla, mut pakko oli laittaa toinen, ei pää kestänyt sillä ajella.

Suosiolla vapariin 2 vaimentajaa jos haluaa vähänkin sivistyneesti ajella, menettämättä hermojaan mölinään.
Otsikko: Vs: Viriputkisto
Kirjoitti: Justus - 16.01.2014, 07:41:13
Jep, just sen mäkin haluasin tietää. Alustat turbossa ja vaparissa on aika pitkälti samat, joten putken kiinnitykset, kulkureitit yms pitäis olla ok. Myöskin Simonsin molemmissa seteissä on sama putken halkaisija 2,5". Jostain luin, että ainoa ero olisi turbossa vapaammin virtaavat vaimentimet, mutta noissahan turbo on yhdellä vaimentimella ja vapari kahdella.
Osaako joku sanoa paljon lähee ääntä vaparista, jossa on tollainen yhdellä vaimentimella tehty catback?

Noiden putkistojen kuvia kun vertaa, niin etuputki ja pönttö niissä on eri ja lisäks takapäässä vielä turha pönttö.
Turbo vaimentaa ääntä, mutta vapari tarvii vissiin sit toisenkin pöntön.