Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: dometic - 04.02.2013, 18:37:02

Otsikko: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: dometic - 04.02.2013, 18:37:02
Eli olisi tarkoitus ruveta tekemään konetta ja tommoset aihiot olis "ylimääräsenä". luultavasti kanget sun muut tullaan vaihtamaan. onko siis väliä kumpaa rupeaa työstämään?
Otsikko: Vs: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: 8-pätkä - 04.02.2013, 19:29:21
Isolohko ET:ssä ainakin tehtaalta 531-kansi mikä on plussaa. Myös ET:n A-nokka on paljon parempi kuin FT:n aivan hengetön T-nokka. Toisaalta ET- moottorissa on korkeampi puristussuhde kuin FT:ssä mikä ei ole hyvä juttu jos kovemmin aikoo paineistaa. Tuon ikäisessä FT:ssä ei pitäisi olla vahvoja kankia tehtaalta, eli ne menee kyllä vaihtoon jos tavoite on 250hp++. ET:ssä nyt ainakin on ihan varmasti ohuemmat 9mm kanget.
Itse lohkon suhteen ei taida suurempaa merkitystä olla, noin vanhassa FT:ssä kun ei öljysuihkuja ole kuitenkaan.
Otsikko: Vs: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: dometic - 04.02.2013, 20:10:30
Tarkotuksena on koittaa tuplata tehot. Re85 olisi tarkotus käyttää. Olisko sitten niin että tekee näistä "hybridin" et:stä kansi ja nokka asetetaan ft:n alakerran päälle? Onkos näiden männissä eroja? Tietää ruveta tekemään hankintalistaa.
Otsikko: Vs: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: Veksi - 04.02.2013, 20:43:03
Jos meinaa käytettyjä mäntiä käyttää niin kummassa koneessa sattuu vaan olemaan parempi kuntoiset niin ottaa sieltä. Puristukset ysin kahta puolen joka ihan hyvä E85 kanssa
Vähempi kulunut lohko, kampura jne.
531 kansi koneistamon kautta päälle ja vähintään A-nokka
Otsikko: Vs: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: dometic - 04.02.2013, 20:55:09
Jos meinaa käytettyjä mäntiä käyttää niin kummassa koneessa sattuu vaan olemaan parempi kuntoiset niin ottaa sieltä. Puristukset ysin kahta puolen joka ihan hyvä E85 kanssa
Vähempi kulunut lohko, kampura jne.
531 kansi koneistamon kautta päälle ja vähintään A-nokka

katsotaan missä kunnossa lohkot on ft on ajettu ainakin 375tkm tuntuu vähän väljältä jo. et:n konetta ei oo päässyt vielä ajamaan. MAhdollisesti tehdään koneremppa ennenkuin aletaan paineistamaan kunnolla. Tarkotus on tehdä kaikki kunnolla ettei tarttisi olla roplaamassa jotakin, tiedän kyllä että aina jotain ilmenee kun tehot tuplataan. Menikös se että kilo tuplaa ilon ja kolmin kertaistaa harmit? :) Mikäs olis ehdottomasti "paras" nokka näistä vakioista? ja miksi?
Otsikko: Vs: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: hevonen - 04.02.2013, 21:07:24
Laskee muuten ft koneen puristukset entisestään jos siihen ison kannen (531) laitat 530 tilalle, hyvä kai se vaan on..? :)

Tuosta nokkahommasta saa "nenäkkäämmät" jakaa kommentteja. ;) Aika paljon riippuu kokonaisuudesta.
Sillä T-nokallahan saa kyllä järkyttävän alaväännön, A:lla tehot vähän korkeammalle.
D-nokkaa voi kokeilla ja sitten tietyski K, jos satut löytämään jostain. :) Ura kyllä puuttuu mutta...
Otsikko: Vs: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: dometic - 04.02.2013, 21:09:44
Eikös sen uran saa helposti tehtyä? kumpis sit olis parempi? hyvät alavaäännöt vai tehoa siel ylhäällä? laatikoksi oon nyt alustavasti aatellu aw71L. oon niin laiska hämmentämään :P
Otsikko: Vs: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: 8-pätkä - 04.02.2013, 21:59:14
Multa saat urattoman k-nokan jos kiinnostaa...
Otsikko: Vs: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: Veksi - 04.02.2013, 22:16:04
Eikös sen uran saa helposti tehtyä? kumpis sit olis parempi? hyvät alavaäännöt vai tehoa siel ylhäällä? laatikoksi oon nyt alustavasti aatellu aw71L. oon niin laiska hämmentämään :P

Jos meinaat käyttää vakioturbiinia niin silloin nokaksi jotain vääntävää. On nimittäin todella tuskastuttava ajaa kun kone ei vedä alhaalta, turbiini ei luista ja ahdinkaan ei ole vielä syttynyt. Turbiini kannattaa huollattaa ja nostaa stall-nopeutta mikäli onnistuu
Turbiinhuoltoja:
http://www.repcon.fi/
http://www.jntrading.fi/
http://www.autogear.fi/
Otsikko: Vs: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: dometic - 04.02.2013, 23:15:59
Onkos Nätkin Porista tuttu paikka kellekkään? pitäs olla kait automaatti-spesialisti. Täytyy tässä varmaan ruveta sitten jossain kohtaa pystyttää projekti-topicci tästä kuhan saadaan hommaa alkuun ja vauhtiin. Tarkotus olisi eka opetella vähän vinokoneen kanssa hommia ja istuttaa tää 240 koriin ja siten seuraavaksi R6 turbon kanssa istuttaa 760 koppaan.
Otsikko: Vs: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: Veksi - 04.02.2013, 23:34:00
Jotakin tekijää porista suosittelivat mulle. Oisko juuri kyseinen Nätkin?
Vissiin kiihdytys piireissä kovasti suosittu
Otsikko: Vs: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: dometic - 04.02.2013, 23:48:48
joo kyllä veikkaan nätkiniä. http://www.autotransmission.fi/ . Mutta jatketaanpa sitten aiheesta. :) Mitäs kannelle kannattaa tehä? uudet venttiilit? kanavat putsata?
Otsikko: Vs: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: Ökykisko - 05.02.2013, 18:07:27
Eikös sen uran saa helposti tehtyä?

taitaa olla parempi tehdä se ura niin että laittaa megan ja suorasytkän ja jättää turhat pyörivät osat koneesta pois :)?
Otsikko: Vs: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: Kulmamies - 05.02.2013, 19:11:55
Joskaan asialla ei ole suurta merkitystä, mutta olisiko tuossa FT:ssä isot runkolaakerit ja sitä kautta parempi päittäislaakerointi?
Otsikko: Vs: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: manipulaatiomies - 05.02.2013, 19:20:58
Käytänpä dometicin hyvää topikkia törkeästi hyväkseni...  ::)

On olemassa mahdollisuus että mulle eksyis tuollainen b230ft, onko ihan käytännön kokemuksia millaisen voiman alla tuommoinen alkaa antautumaan, vakiokunnossa? Mistä kohti? Vuosimallikohtaisia eroja? Ja mistä tekniikan iän voi tarkistaa?

Tekeillä budjettimoottori, suunnitelmat tyyliin: vakio alakerta, kannesta sipistellään pahimmat ite ja mieto virinokka, pakosarja omatekele, ahtimeksi kiinnostais esim. hy 35, moottorinohjaus megalla + hukkakipinäpuola. Imusarja/painekotelo katellaan mitä keksitään.

Saa ja pitää kritisoida   ;)
Otsikko: Vs: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: Sköge - 05.02.2013, 19:48:45
90 lohko suuremmilla runkolaakereilla kuin 85 lohko (63mm vs. 55mm) ja päittäislaakerointi on kolmosen laakeripukissa tuossa 85 lohkossa ja 90 lohkossa se on vitosessa. Vm 90 uudistuksia oli myös ne vahvemmat kiertokanget, mutta aina voi olla yllätyksiäkin. vm90 lohko muutenkin valettu vahvemmalla rakenteella ja lohkossa on enemmän materiaalia öljyruiskujen kohdalla joten plussaa jos ne meinaa asentaa.  :) ET:n männissä syvennys on matalampi kuin ft:n männissä. Tehdaspuristukset on et moottorissa ollut 9:1 ja ft 8,7:1
530 ja 531 kansien palopesien koossa ei tainnut olla kokoeroa.
Otsikko: Vs: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: EVO8 - 05.02.2013, 20:04:52
Palotila 530 kannessa 51,7cc ja 531 kannessa 54cc. 
Otsikko: Vs: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: dometic - 05.02.2013, 20:33:03
Käytänpä dometicin hyvää topikkia törkeästi hyväkseni...  ::)

On olemassa mahdollisuus että mulle eksyis tuollainen b230ft, onko ihan käytännön kokemuksia millaisen voiman alla tuommoinen alkaa antautumaan, vakiokunnossa? Mistä kohti? Vuosimallikohtaisia eroja? Ja mistä tekniikan iän voi tarkistaa?

Tekeillä budjettimoottori, suunnitelmat tyyliin: vakio alakerta, kannesta sipistellään pahimmat ite ja mieto virinokka, pakosarja omatekele, ahtimeksi kiinnostais esim. hy 35, moottorinohjaus megalla + hukkakipinäpuola. Imusarja/painekotelo katellaan mitä keksitään.

Saa ja pitää kritisoida   ;)

Heh. käyttää saa kaikki ihan vapaasti. parempi näin ettei samoja topicceja tulisi ihan joka päivä! Mulle tais nyt käydä niin että et moottori on täys susi joten taidetaan keskittyy tohon ft:een rakenteluun.
Otsikko: Vs: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: Veksi - 05.02.2013, 21:32:50
Joskaan asialla ei ole suurta merkitystä, mutta olisiko tuossa FT:ssä isot runkolaakerit ja sitä kautta parempi päittäislaakerointi?

Heitetääs tälläinen puoli-mutu-rotta ilmoille: Saisiko pienemmällä runkolaakerilla paremman kierrosherkkyyden?
Otsikko: Vs: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: manipulaatiomies - 05.02.2013, 21:53:31
Mistään mitään tietämättömän mutu: jos laakerit ahistaa kierroksia, vaiha laakerit!

En ainakaan minä huomannu mitään eroa kierrosherkkyyteen kun ajelin laakerivikaisen ahdistetun sierran kotia, iloisesti otti jenkaa, pieni sivuääni vaan häiritsi ja öljynpainevalo välillä kertoili pyörähtelevistä liuskoista...
Otsikko: Vs: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: Veksi - 05.02.2013, 22:01:52
Mistään mitään tietämättömän mutu: jos laakerit ahistaa kierroksia, vaiha laakerit!

En ainakaan minä huomannu mitään eroa kierrosherkkyyteen kun ajelin laakerivikaisen ahdistetun sierran kotia, iloisesti otti jenkaa, pieni sivuääni vaan häiritsi ja öljynpainevalo välillä kertoili pyörähtelevistä liuskoista...

Ei nyt ollut ihan laakeri vikaisesta sierrasta kyse vaan joissakin piireissä oli/on vieläkin tapana koota vanha jenkki V8 (oiskohan ollu vetten kone?) sillä pienemmän runkolaakerilla juurikin kierrosherkkyyden takia.
Onko kellään parempaa tietoa tai jopa jotain tuloksia?
Otsikko: Vs: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: JuHaU - 05.02.2013, 22:11:37
Ei nyt ollut ihan laakeri vikaisesta sierrasta kyse vaan joissakin piireissä oli/on vieläkin tapana koota vanha jenkki V8 (oiskohan ollu vetten kone?) sillä pienemmän runkolaakerilla juurikin kierrosherkkyyden takia.
Onko kellään parempaa tietoa tai jopa jotain tuloksia?


[vitsi]kukaan ei ole koskaan uskaltanut kasata moottoria käyttäen 55 mm runkolaakereilla olevaa lohkoa, koska ne ei kestä mitään ja ne hajoaa jo katseesta, silti sellasella lohkolla on ajettu alle 11s aikoja vartilla viime kesänä Suomessa [/vitsi]

Eli voidaan leikkisästi todeta, että aivan sama kumpi lohko siellä on käytössä keston kannalta, jos muut osat on mitoitettu järkevästi.
Otsikko: Vs: kumpi on parempi aihio? b230et vm85 vai b230ft vm90?
Kirjoitti: manipulaatiomies - 05.02.2013, 22:23:21
Ei nyt ollut ihan laakeri vikaisesta sierrasta kyse vaan joissakin piireissä oli/on vieläkin tapana koota vanha jenkki V8 (oiskohan ollu vetten kone?) sillä pienemmän runkolaakerilla juurikin kierrosherkkyyden takia.
Onko kellään parempaa tietoa tai jopa jotain tuloksia?
Tuo nyt oliki lähinnä läpällä heitetty, pointtina se että en usko että asialla ois käytännön merkitystä.  Tottakai kitka hidastaa eikä kitkatonta laakeria oo keksittykään mutta en siis usko että tuommoisella asialla olis merkitystä. Mäntään kohdistuu tietty voima, se välittyy kiertokangen ja laakerien kautta kampiakseliin. Kampi taas ottaa tukea lohkosta runkolaakereiden kautta. Mitä isompi pinta on ottamassa voimaa vastaan, sen pienempi voima kohdistuu yhteen pisteeseen, joten onko isompi runkolaakeri herkempi pyörimään?

En oikeasti tiedä asiasta mutta kunhan nyt vaan huvikseni käänsin toisenlaisen näkökulman...