Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: soherrys - 04.02.2013, 22:14:24
-
Jeps eli ohjaus ravistaa ärsyttävästi ajossa. Ja ei aavistustakaan missä voi olla vikaa...Tehostimeen olen öljyä vähän lisännyt(atf 3309) laatikko öljyä, vihreen sekaan. Mutta syy ei ole ainakaan öljyssä koska ravisti jo ennenkuin lisäsin laatikko öljyä.
ajonopeus ei vaikuta ja tehostin toimii muuten hyvin. Mutta suoraan kun ajaa ja pienenkin liikkeen tekee ratilla niin tärisee ärsyttävästi.
-
Jos ravistaa veto päällä, vetarit.
Jos ravistus on enemmänkin tärinää, moottorin kannattimet. Noista lähtisin jos renkaat on kunnossa ja esim sisäkehässä ei ole lunta / pas*aa.
-
Ettei vain ole lunta sulanut vanteen sisäkehälle.
-
Sen tuntee parhaiten kun ajaa suoraan ja kääntää hyvin hyvin vähän rattia jompaankumpaan suntaan.Myös epätasaisella tiellä elää ratti vähän liikaa.
Ja se ravistaa myös vetopäällä 70km/h - 90km/h
-
Itsellä ollut vähän samanlaisia murheita, tasaista tärinää kokoajan. Yhdet vanteet oli hieman kierot ja ne uusittiin mutta ei vaikutusta. Huollossa vaihdettiin viimeksi alatukivarret ja toivoin että nyt lähtee kun oli nivelet väljät mutta ei silläkään vaikutusta. Pieni mysteeri itselle... Mitään väljää alustasta ei ole löydetty noiden tukivarsien jälkeen.
Ei vaikuta jos veto päällä vai ei, ei vaikuta vaikka painaisi kytkimen pohjaan, koneen kierroksilla ei vaikutusta. Veikkaisin itse vanteita mutta niin monilla eri vanteilla kokeiltu ja ei tunnu mitään vaikutusta olevan.
Oma tosin -06 2.0D. Miten tuon moottorin kannattimien kuluneisuuden huomaa?
-
Minun veikaus oireiden perusteella on että pyöränlaakerit menneet. Ne on näissä kulutuskamaa, siitä on paljon juttua tällä foorumilla. Tosin minun autossani niiden oireilu on aina alkanut äänenä ja vasta myöhemmin alkanut tuntua ratissa.
-
Minun veikaus oireiden perusteella on että pyöränlaakerit menneet. Ne on näissä kulutuskamaa, siitä on paljon juttua tällä foorumilla. Tosin minun autossani niiden oireilu on aina alkanut äänenä ja vasta myöhemmin alkanut tuntua ratissa.
Jep, vuosimallin perusteella voisin veikkailla samaa...
-
Pakko nostella tätä kun TAAS on jotain särki.
Volvo S40 t5 Geartronic 153tkm tärisee 70-90km/h nopeudessa ja joskus hiukan lähdettäessä. Vetarit vaihdettu 30tkm kummallekin puolelle. Katsastettu juuri ja ei väljää missään. Kulmat säädetty n.30tkm sitten ja takana säädettävät "ripustukset" ja kulmat siis kohdillaan takanakin. Vasemman etupyörän laakeri / napa vaihdettu (SKF) pari tonnia sitten ja renkaat on n. 15tkm ajetut tasasesti kuluneet Nangang NS2.`Vanteina toimii Vollen omat 17" n.70-80tkm ajetut aluvalssit.
Kysymys kuuluukin, että jos normitsekkaukset ei tuota mitään tulosta, niin lähtisittekö ensin tutkimaan tuota oikeaa etupyörän laakeria, joka siis ääntää ehkä ihan pikkusen, vai tasapainottamaan renkaita? Olen kuullut, että näissä T5:ssa myös vasen moottorinkannakke kulahtaa näissä kilsoissa, mutta en löydä mistään juttua tuosta. XC70 2003 2.5t olen vaihtanut kannattimia 3kpl, että hommana tuo on tuttu, mutta tätä nykyistä en ole tutkinut yhtään.
Hauska juttu, että tätä pohtiessa myös velipoika avautui vastaavasta tärinästä. Specsit on aika pitkälti samat, mutta kyseessä 2007 V50 D5 160tkm ja ei tietoa onko laakereita vaihdettu, mutta vanteet ja renkaat uudet ja kulmat juuri säädetty.
-
Lähtisin itse liikkeelle renkaista. Jos ei ole tasapainovikaa niin onko niiden renkaiden rungot varmasti suorat?
-
Lähtisin itse liikkeelle renkaista. Jos ei ole tasapainovikaa niin onko niiden renkaiden rungot varmasti suorat?
Liittyen mun auton täristysongelmaan. Oikea takasatula jumitti. Satulan herkistely, uudet levyt ja palat korjasivat ongelman.