Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: eliäs - 24.02.2011, 00:17:19
-
Joo eli tarkoitus olis ottaa toisesta volvosta ehjä irti ja laittaa toiseen särkyneen tilalle. :) kyseessähän on nyt malli 240. Tähän nyt tarvisi vähän opastusta ja vinkkejä :)
-
pätevän näköinen ohje (http://www.mitsubishi4wd.com/oppaat/class.htm)
-
Lankussa vaan on liimalasi, eli nuo tiivisteellä kiinnittyvän lasin vaihto-ohjeet on yhtä tyhjän kanssa.
-
Hep, kesällä vaihdoin ja tässä oma suoritus:
1. Suojalistan kampeat irti varovasti meisselillä
2. Työnnä jostain ikkunan raosta pianolankaa tmv ohutta metallilankaa.
3. Leikkaa lasin liima irti
4. Puhdista ikkunan karmit hyvin vanhasta liimasta (tärpätti liuottaa)
5. Levitä pohjuste karmiin ja ikkunaan
6. Levitä liima tuulilasin ulkoreunaan. Riittävän paksu kerros. Minä laitoin liiman ikkunan karmiin eikä se osunut täydellisesti tuulilasiin joten sai lisätä liimaa jälkeenpäin
7. Laita suojalistan kiinnitysklipsit tuulilasiin. Jos näitä hajoaa, uusia saa esim motonetista
8. Laita ohjauskiilat ikkunan karmin alapuolelle (löytyy nykyisen ikkunan alta)
9. Laita tuulilasi paikalleen kaverin kanssa
10. Laita suojalista kiinni vielä kun klipsut liikkuu
11*. Kiroa kun klipsut eivät osu kohdalleen
12. Laita jotain kuormansidonta liinoja tmv painamaan tuulilasia kiinni
13. Anna kuivua
14*. Kiroa kun vuotaa vettä sisälle ja paikkailet sikamassalla pieniä vuotokohtia juurikin muoviklipsujen kohdilla.
15*. Kiroa vähän lisää kun suojalistan kulmat on taittuneet useassa irroituksessa ja irvistää nurkista aiheuttaen suhinaa + muoviklipsuja hajonnut uudestaan.
*Kohdat 11, 14 ja 15 tarvitsevat lisää neuvoja jotta nämä voitaisiin välttää :D.
*Kohtien 5 ja 6 pohjuste sekä liima tuli ostettua autolasiliikkeestä yhteishinnaltaan 30€.
Käytön jälkeen laitoimme liiman pakkaseen ja sitä käytettiin vielä yli kuukaudenkin päästä kun paikkailtiin pieniä vuotoja.
Tämä olisi ihan helppo homma jos tuo lista olisi jollain muulla systeemillä kiinni mutta ne muoviklipsut on todella hermoja raastavat. >:(
Liima kuivumassa:
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/26072010071.jpg
-
Älä käytä edellä mainittua tärpättiä!
Käy autolasiliikkeessä ostamassa ainakin liima sekä pohjustustarvikkeet. Eikä se sahaamiseen tarvittava langanpätkäkään kallis ole (ei ole mikään tavallinen pianolanka). Saat samalla varmasti myös neuvot kuinka se liima oikeaoppisesti levitetään karmiin että jälkeenpäin ei tarvitse paikkailla...
-
noniin, kiitoksia neuvoista. eiköhän näillä ohjeilla jotaki saa aikaseksi :)
-
Älä käytä edellä mainittua tärpättiä!
Käy autolasiliikkeessä ostamassa ainakin liima sekä pohjustustarvikkeet. Eikä se sahaamiseen tarvittava langanpätkäkään kallis ole (ei ole mikään tavallinen pianolanka). Saat samalla varmasti myös neuvot kuinka se liima oikeaoppisesti levitetään karmiin että jälkeenpäin ei tarvitse paikkailla...
Mikähän tärpätissä vikana? Ei ainakaan tuulilasia haitannut eikä maali kärsinyt? Vanha liima sitä vastoin liukeni hyvin.
Liiman laittamisessa ei niin hankaluuksia ole vaan ne volvon tyhmät koristelistan muovinipsuttimet jotka pitäisi saada millintarkasti kohdilleen ja vielä liima väliin. ::)
-
Mikähän tärpätissä vikana? Ei ainakaan tuulilasia haitannut eikä maali kärsinyt? Vanha liima sitä vastoin liukeni hyvin.
Liiman laittamisessa ei niin hankaluuksia ole vaan ne volvon tyhmät koristelistan muovinipsuttimet jotka pitäisi saada millintarkasti kohdilleen ja vielä liima väliin. ::)
Tässä ehkä tarkotettiin sitä, että tärpätissä on mukana rasvaa. Joten pinnat pitäis pyhkästä ennen seuraavia toimenpiteitä tinnerillä tai oikeen rasvanpoistoaineella.
Vinkki: jos ei halua laittaa alkuperästä kromi/kumi-listaa paikoilleen, löytyy tarkoitukseen sopivaa mustaa kumilistaa metritavarana. Sillä saa siistin ja ehkä vähä modernimman näkösen tuloksen.
-
Ahaa, tämähän oli uutta :o. Tinneriä en käyttäisi mutta rasvanpoistoainetta kyllä.
Jep, tuo kumilista olisi paljon kätevämpi ja harkitsin itsekkin jotain vastaavaa mutta kun on GLT malli jossa GLT listat niin jäi laittamatta. Jos ensimmäisessä autopesussa/vesisateella vielä vuotaa tipankin vettä sisälle niin otan lasin irti, uudet liimat ja kumilistaa metallisen tilalle ::)
-
Eihän kellään sattuisi olemaan linkkiä mistä löytyisi tuota metritavara tiivistettä kun ei meinaa googlettamalla löytyä?
Kiitos!
-
Jos on epävarma omista taidoistaan, niin eikö oo viisainta käyttää ammattiliikettä? Lasin vaihto ei maksa kun suunnilleen 200e alan liikkeissä ja säästää samalla omia hermojaan. Kun alkaa laskeen yhteen näitä kuluja jo tähän mennessä niin lasi maksaa uutena ehkä noin satasen verran. Sitten siihen päälle nää liimat, klipsit ja muut mömmöt. Toki jos harrastusmielessä haluaa tehdä niin mikä jottei.
Sitten vielä hintaan tulee näiden tarvikkeiden haku. Tietenkin jos haet fillarilla niin ei se korota kun kuntoo mutta samalla voi vähän harmittaa.
Jos välttämättä haluat operaatioon ryhtyä niin ihan sama käytätkö pianon kieltä vai kitaran tai viulun kieltä.
Se on täysin plus miinus nolla tulos jos alkaa kikkaileen, kori kaljaa menee kavereiden kans ja lopputulos on sitten jotain mikä ei välttämättä oo paras mahdollinen.
Tiivisteitä saa oitracon nimisestä firmasta.
Piste
-
Joissain Pilkingtonin laseissa tulee se tiiviste jopa mukana. Tuulilasithan käy ristiin vuosimallista riippumatta?
-
Joissain Pilkingtonin laseissa tulee se tiiviste jopa mukana. Tuulilasithan käy ristiin vuosimallista riippumatta?
Jos laittaa vanhat kehykset, niin sitten se vanhempi lasi. Jos kumitiivisteen, niin sitten sen iso kokoisemman.
-
Nostan nyt tosi vanhaa ketjua mutten omaa viitsi tehdä vaikka asialla kiire onkin, eli irroitin tuosta mun -87 240 volvosta tuulilasin, ja tuo tuulilasin ympäryslista on tosiaan niillä v*ttumaisilla kiinnikkeillä kiinni.
Tarkotus siis olis laittaa tuo ns. uudemmanmallin lasi johon tulee tollanen kumitiiviste. http://www.nettiauto.com/volvo/240/6129174 <- esim. kyseisessä 240 on semmonen lista ja lasi.. Kävin lasiliikkeestä kyselemässä ja samaa lasia tarjottiin 74 vuodesta 93 vuoteen saakka. Eli kelpaako kyseinen lasi ja mistä saisin tuommosen kumitiivisteen tuohon?
-
Omassa lasinvaihtoprojektissa tuli tuulilasin mukana se kumitiiviste. Se uudempi on kai ns. kasettilasi? Ja autossa oli siis se vanhempi kumilista, se rumin kaikista. Vm 1990
-
itse tuli liimattua 740 sen lasi tuolla http://www.motonet.fi/fi/tuote/609024/SikaTack-Drive-tuulilasisarja mukana tulee joku lanka millä saa vanhan lasin sahattua irti
-
itsellä kans nasahti viikolla lasi paskax,nyt sitten laitatan sen lasin mikä on 91-93 ja siinä lista kiinteenä.
(http://i11.aijaa.com/t/00688/12982386.t.jpg) (http://aijaa.com/0fZglA)
-
itsellä kans nasahti viikolla lasi paskax,nyt sitten laitatan sen lasin mikä on 91-93 ja siinä lista kiinteenä,rengaslasissa kaikki 290e
(http://i11.aijaa.com/t/00688/12982386.t.jpg) (http://aijaa.com/0fZglA)
Toissa kesänä soittelin Kuopiossa 5 liikettä läpi. Hintahaitari kaikkineen 180e-300e. Esim oman lasin laitto 40e (ei takuuta).
-
mä soitin kolmeen ja 290,314 ja 330 oli hinnat ja toi halvin on tossa 1,5km päässä, helppo viedä toivoivat et sais sen edellisenä iltana yöx sisään niin vaihtavat aamulla mikä sopii mulle hyvin.
-
tuleekohan muuten ton uusimman lasin listan ulkoreuna samaan kohtaan kun toi vanhan listan?
-
Itse nyt loppujenlopuksi käytin ihan liikkeessä vaihdattamassa lasin, sävylasi tummalla yläreunalla, ympärille kumitiiviste, asennus yhteensä 210e. listasta pyysivät 20e ylimääräistä Joku yleismallin tiiviste siihen vaan vedettiin ja on tosi siistin näkönen noin, ainut vaan ettei lista tuu nyt niin pitkälle mitä aikasemmin niin pientä maalivirhettä vaan näkyy
-
Itse nyt loppujenlopuksi käytin ihan liikkeessä vaihdattamassa lasin, sävylasi tummalla yläreunalla, ympärille kumitiiviste, asennus yhteensä 210e. listasta pyysivät 20e ylimääräistä Joku yleismallin tiiviste siihen vaan vedettiin ja on tosi siistin näkönen noin, ainut vaan ettei lista tuu nyt niin pitkälle mitä aikasemmin niin pientä maalivirhettä vaan näkyy
se oli halpa ;)
-
tuleekohan muuten ton uusimman lasin listan ulkoreuna samaan kohtaan kun toi vanhan listan?
Ei tule, siitä vanhasta listasta tod näk jää jälki. Ei paha, tahnalla häviää aika hyvin.
-
jep,tätä just mietin.
-
nonni,just hain auton himaan ja ei jäänyt onneksi minkäänlaisia jälkiä karmiin vaikka tuli nyt toi uusimman mallin lasi missä lista kiinteenä ;)
(http://i9.aijaa.com/t/00478/13059872.t.jpg) (http://aijaa.com/vsUhzV)
(http://i3.aijaa.com/t/00293/13059876.t.jpg) (http://aijaa.com/Y7BzoD)
(http://i1.aijaa.com/t/00146/13059880.t.jpg) (http://aijaa.com/IwOYNc)
-
itse tuli liimattua 740 sen lasi tuolla http://www.motonet.fi/fi/tuote/609024/SikaTack-Drive-tuulilasisarja mukana tulee joku lanka millä saa vanhan lasin sahattua irti
Onkos hyvin pitänyt? Tuli ostettua 242 mihin on kans lasi vaihdettu, niin pitää käyttää se irti kun jollain kotisepällä ei oo kaikki ollut kotona kun alareuna menee hieman pellin sieltä syvennyksestä niin ei ole tarpeeksi alhaalla osuakseen liimaan :s
Toissa kesänä soittelin Kuopiossa 5 liikettä läpi. Hintahaitari kaikkineen 180e-300e. Esim oman lasin laitto 40e (ei takuuta).
Kysyin tarjouksen yhdestä paikasta ja hinnaksi sanoivat Hämeenlinnassa 100€
-
Pilkingtonilla on 5 eri lasia tarjolla 240 volvoihin. Uusimmassa lasissa on siis tuo kumitiiviste. Kasettilasi. Vanhempiin tulee tämä alumiinilista. Toinen suuri lasivalmistaja IHD? Tarjoaa vain yhtä koko kirkkaana tai sävyraidalla.
Onkos jollain vinkkejä vai onko sillä edes mitään väliä mihin kohtiin niitä kiinnikkeitä alumiinilistaa varten laitetaan?
-
Onkos jollain vinkkejä vai onko sillä edes mitään väliä mihin kohtiin niitä kiinnikkeitä alumiinilistaa varten laitetaan?
Eipä sillä oikeastaan ole mitään väliä, kunhan tulee kiinnikkeitä tasavälein :) kun otat listan irti niin näppää vaikka kuva muistoksi miten ne kiinnikkeet on ja kun pistät kiinnikkeitä takaisin niin vakoilet kuvasta.. Ei tuo nyt kovin metsään voi mennä :idiot2:
-
Eipä sillä oikeastaan ole mitään väliä, kunhan tulee kiinnikkeitä tasavälein :) kun otat listan irti niin näppää vaikka kuva muistoksi miten ne kiinnikkeet on ja kun pistät kiinnikkeitä takaisin niin vakoilet kuvasta.. Ei tuo nyt kovin metsään voi mennä :idiot2:
Ei ole mitään mistä voisi kuvan ottaa. Greenbookissa oli hiukan osviittaa. Nurkat siinä varmaan kriittisimmät on.
-
Ei ole mitään mistä voisi kuvan ottaa. Greenbookissa oli hiukan osviittaa. Nurkat siinä varmaan kriittisimmät on.
Löyty joku tällänen otos turbobricksin puolelta; http://i303.photobucket.com/albums/nn150/john164RS/240GL/512.jpg (http://i303.photobucket.com/albums/nn150/john164RS/240GL/512.jpg)
Auttais nyt ees jotain... :-\
Edit: typerä luuri, aina pitää tulla koneelle säätämään >:(
-
(http://dmies.kuvat.fi/kuvat/Autot/20140516_175051.jpg/_smaller.jpg) (http://dmies.kuvat.fi/kuvat/Autot/20140516_175051.jpg)
saako tuosta mitään selvää, että miten kiinnikkeet on ? Vihreistä kiinnikkeistä puuttuu valkoiset palikat, kun ne taisi jäädä listaan kiinni irroittaessa. Vaihdoin sitten uuden kiinnikesarjan noiden tilalle.
-
Mitenhän nämä sitten eroaa, kun mulle tuli kiinnikesarja joka näyttää tältä:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/body-parts/trim-parts/trim-moulding/clip-body-trim-kit/1001653/
Ja sitten skandixi myy erikseen kiinnikesarjaa jossa on kiinnikkeet vain sinisellä yläraidalla oleviin laseihin:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/body-parts/trim-parts/trim-moulding/clip-body-trim-kit/1012677/
Mulla on kuitenkin sininen raita ylhäällä, mutta kiinnikkeet raidattomaan.. Mitä niissä laseissa on eroa?
-
Mulla on kuitenkin sininen raita ylhäällä, mutta kiinnikkeet raidattomaan.. Mitä niissä laseissa on eroa?
Käsittääkseni ei mitään, '91-93 on sitten nk. kasettilasi.
-
Käsittääkseni ei mitään, '91-93 on sitten nk. kasettilasi.
Juu kasettilasin tiesinkin ja siinä on oma kiinteä tiiviste, mutta ihmetyttää kiinnike ero irtolistaisen lasin kohdalla oli siinä sininen raita tai ei.. Ei kai se nyt väristä voi johtua.. Kiinnike kun on ihan eri tyyppinenkin.
-
Juu kasettilasin tiesinkin ja siinä on oma kiinteä tiiviste, mutta ihmetyttää kiinnike ero irtolistaisen lasin kohdalla oli siinä sininen raita tai ei.. Ei kai se nyt väristä voi johtua.. Kiinnike kun on ihan eri tyyppinenkin.
ei johdu ei,ihan humpuukia!mutta sitten oli yksimalli tuulilasin listaa peltilistojen jälkeen,oisko 79 tai 80 eteenpäin ennenkuin tuli tämä leveempilista missä missä vihreet ja mustat kiinnikkeet,vihreissä kiinnikkeissähän on säätövaraa ja niitä ei laitettu kuin yläreunaan vaan muistaakseni,ja sitten tämä viiminen malli mikä on 91 eteenpäin missä lista kiinteenä,mutta yksinkertasin laittaa tämä viiminen malli niin ei tarvii puljata listojen kanssa ja pysyy paikallaan,ja nämä listat oli nyt mikämalli tahansa niin ei tiivistä mitään vaan on pelkkiä koristelistoja,viimisen mallin lasi liimalla kiinni EI BUTYYLINAUHALLA niin ei lasi vuoda! ;)
-
Liimalla nämä nykypäivänä kaikki laitetaan. Myös tämä lasi joka minulla on ja on nimenomaan irtolistalla.
-
Liimalla nämä nykypäivänä kaikki laitetaan. Myös tämä lasi joka minulla on ja on nimenomaan irtolistalla.
onko irtolista tää uusin irtolistamalli vai se vanhempi?
-
onko irtolista tää uusin irtolistamalli vai se vanhempi?
En ole nähnyt kuin yhdenlaisia.. Tämä on perus kaksiosainen jossa liitospala keskellä.
-
En ole nähnyt kuin yhdenlaisia.. Tämä on perus kaksiosainen jossa liitospala keskellä.
ok,tää viiminenmalli irtolistaa tuli 85 tai 86 ja oli sinne 90 asti, ja siinä kromi tai musta osa kapeempi kuin vanhemmassa mallissa.
-
Mitenhän nämä sitten eroaa, kun mulle tuli kiinnikesarja joka näyttää tältä:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/body-parts/trim-parts/trim-moulding/clip-body-trim-kit/1001653/
Ja sitten skandixi myy erikseen kiinnikesarjaa jossa on kiinnikkeet vain sinisellä yläraidalla oleviin laseihin:
https://lh3.googleusercontent.com/-R_nibQONgGY/VYPYL2cPnqI/AAAAAAAANoE/mxNuN4UbIr4/s800/20150619_115114.jpg
Mulla on kuitenkin sininen raita ylhäällä, mutta kiinnikkeet raidattomaan.. Mitä niissä laseissa on eroa?
Tuohon mun kuvassa olevaan 240 on jossain vaiheessa vaihdettu siniraitainen tuulilasi ja laitettu liimalla kans kiinni. Muistaakseni, kun wetteriltä tilasin tuohon uuden listan kiinnikesarjan niin ei saanut, kun yhdenlaista kiinnikesarjaa alustanumeron mukaan. Semmoinen kiinnikesarja tuli jossa oli pelkästään mustia ja vihreitä kiinnikkeitä niin, kuin olettaisin alunperin olleenkin. Auto tosin on -88.
-
Tuohon mun kuvassa olevaan 240 on jossain vaiheessa vaihdettu siniraitainen tuulilasi ja laitettu liimalla kans kiinni. Muistaakseni, kun wetteriltä tilasin tuohon uuden listan kiinnikesarjan niin ei saanut, kun yhdenlaista kiinnikesarjaa alustanumeron mukaan. Semmoinen kiinnikesarja tuli jossa oli pelkästään mustia ja vihreitä kiinnikkeitä niin, kuin olettaisin alunperin olleenkin. Auto tosin on -88.
se on just oikeenmallinen kiinnikesarja sun autoon ;)
-
Mulla on valkoisia ja harmaita. Valkoiset on lasin yläosaan tulevia säädettäviä. Mutten vieläkään tajua tuon sävyraidan merkitystä kiinnikkeiden tyyppiin.
-
Mulla on valkoisia ja harmaita. Valkoiset on lasin yläosaan tulevia säädettäviä. Mutten vieläkään tajua tuon sävyraidan merkitystä kiinnikkeiden tyyppiin.
ei tarviikkaan tajuta kun sitä ei ole,käsittääkseni sulla on se vanhempi lista missä just ne kiinnikkeet mitkä sulla on,katso nettiautosta jotain 81-84 mallin auton listoja ja sitten vaikka 86-90 niin huomaat tuulilasin listojen erot.
-
ei tarviikkaan tajuta kun sitä ei ole,käsittääkseni sulla on se vanhempi lista missä just ne kiinnikkeet mitkä sulla on,katso nettiautosta jotain 81-84 mallin auton listoja ja sitten vaikka 86-90 niin huomaat tuulilasin listojen erot.
Ei kun nimenomaan on. Mulla on raidallinen lasi ja kiinnikkeet joita skandix myy raidattomiin. Mun listaan ne sopii täydellisesti, joten siinä ei ole ongelmaa vaan ongelma on uteliaisuus siitä miksi nuo kiinnikkeet ei kuuluisi mun lasiin..
Voihan se olla, että skandixin lisätietoteksti on käännetty pisin pyllyä ja tarkoitetaan jotain aivan muuta.
-
ainakaan biliassa ei ollut hevon..tun väliä minkä värinen oli lasi vaan minkävuotinen auto eli mikä lista siinä on,lasien vaihtoehdot olivat kirkaslasi,sävylasi tai sävylasi tummalla yläreunalla ja myöhemmin jäi 2ekaa lasia pois ja jäi 1vaihtoehto +tämä mikä tuli 91. ;) skandix sanoo myös esim b200/b230 moottorin takapäänstefaan et ei turbot,ja turboihin ei niillä ole,jännä et parivuotta sitten omaani laitoin ja siellä se on vieläkin,turboihin on varmaan eri tuulilasin sulatkin ja takaluukun kahva. :2funny:
-
Auto-artas Seinäjoella Lasin hinnaksi tuli 150€+työ 50€+kliparehet 19€. Ei palijo itte kannata soholata :).
-
Onko kukaan suorittanut onnistuneesti 240 tuulilasin vaihtoa omatoimisesti?
Kävin tänään kysymässä paikallisesta lasiliikkeestä tuulilasin vaihtoa ja sanoivat hinnaksi asennuksineen tasan 300€. Homma tyssäsi kuitenkin siihen kun asentaja sanoi että uusi lasi on -91-93mallia, johon siis ei tule sitä alkuperäistä kromilistaa.
Ihan fiksun näköinenhän se uudempikin olisi, mutta haluan pitää auton alkuperäisenä ja mahdollisesti museokatsastaa tulevaisuudessa. Haluan säilyttää kromilistan koska se kuuluu olla -87 mallissa.
Asentaja kertoi kuinka hankalaa sitä on saada pysymään kiinni ja selitti että uudet kiinnikkeet ovat ihan paskoja. Kertoi myös että he eivät asenna kuin uudentyyppistä ikkunaa.
Minulle ei jää nyt vaihtoehdoksi kuin vaihtaa se itse tai etsiä sellainen liike joka laittaa myös noita vanhan mallisia.
Jos joku tietää jonkun liikkeen Turusta tai lähialueelta niin voi vinkata.
Onko muuten kaikissa 240 vuosimallista riippumatta samanlainen tuulilasin aukko? Eli käyvätkö kaikkien vuosimallien lasit ristiin?
-
Täällä on vaihdettu itse. Listan laittaminen oli ikävä homma, varsinkin kun kaveri ei ollut tilannut uusia kiinnikkeitä mulle samalla kun tilasi lasin. No sai sen listan siihen niillä vanhoillakin (mitä säily ehjänä) melko hyvin. Jos listan kulmat on käpertyneet, niin on vähän vaikeampi saada paikalleen hyvin.
-
Vaihdoin enkä saanut listaa istumaan enää kunnolla. Jäi nurkista irvistämään ja suhisi ajoviimassa.
Muovikiinnikkeiden väliin pitää laittaa liimaa myös ettei vesi vuoda sitä kautta. Mutta samalla niiden pitää olla täydellisesti oikeassa asennossa jotta lista menee paikalleen.
Ja kolmas juttu että liimaus irtosi kolmesti nurkasta. En tiedä oliko mun 240 niin laho vai kori alkujaankin niin löysä ettei uudet kovat liimat pysy kiinni.
-
Kuuluuko ne muovikiinnikkeet laittaa samaan aikaan kun se itse lasikin liimataan siihen kehykseen, vai vasta sen jälkeen?
Tulevatko ne kiinnikkeet siis lasin ja ikkunankarmin väliin?
Mitä liimaa olette käyttäneet?
Tuo Huikkosterin kertomus kuulostaa juurikin siltä mitä ne lasiliikkeessä selittivät. En vain ymmärrä miksi sitä listaa ei uusilla kiinnikkeillä saisi enää pysymään kiinni. Vai ovatko uudet kiinnikkeet niin surkeita ettei sen vuoksi pysy. Nykyinen alkuperäinen lista on hyvin kiinni kaikista nurkistaankin.
-
Samaan aikaan. Reunat menee lasin alle. Ne on noin 3mm korkeita kynsiä. Kun otat listan irti niin se vääntyilee varmasti yli sen 3mm eikä enää asetu kynsien pohjaan.
Ehkä voisi onnistua paremmin jos leikkaa klipseistä takaosan, eli ne ois tasaisia muovilevyjä. Liimaa ne listan kanssa lasin pintaan.
-
Onko tuulilasi alunperin liimalla kiinni vai sellaisella elastisella butyylimassalla kuin kolmiomalliset takasivulasitkin?
Millä tekniikalla uusi lasi kannattaisi laittaa kiinni? Jotkut puhuvat että liima voisi olla liian jäykkää ja lasi saattaa näin helpommin murtua rikki.
-
Onko tuulilasi alunperin liimalla kiinni vai sellaisella elastisella butyylimassalla kuin kolmiomalliset takasivulasitkin?
Millä tekniikalla uusi lasi kannattaisi laittaa kiinni? Jotkut puhuvat että liima voisi olla liian jäykkää ja lasi saattaa näin helpommin murtua rikki.
butyyliliimanauhalla alunperin ja aurinko lämmittää niin yleensä vas,alakulma aina irti ja vuotaa,liimalla kiinni niin ei vuoda!eikä ne lasit siitä murru, kaikki lasit liimataan tänäpäivänä,ei se museointi siihen uudenmalliin lasiin kaadu,eli ehdottomasti järkevin vaihtoehto! p.s mä museoin 140-sarjalaisen mihin laitoin 240sen lasin ja just sun mallin listan eikä ketään kiinnostanut se lista. ;)
-
Liimalla vaan kiinni. Uudemmat autot on suunniteltu siten, että lasi on ikäänkuin osa korin rakennetta. Siksi niissä harvemmin pitää esim. reiän poraus halkeamaan. Vanhoissa (ainakin volvoissa) kori on sen verran jämäkkä ettei tee lasille juuri mitään. Uudemman mallin lasin itsekkin laittasin, niitten listakiinnikkeitten kanssa puljaus voi olla yhtä helvettiä. Jos vanha butyylillä kiinni ni irtoaa helposti kun kaveri sisuksiin penkille ja jalallla reippaasti puskee ulospäin, mielellää lämpimänä päivänä, antaa periks sen verran et saa mattopuukon väliin. Nopeesti irtoo. Ei tosin ehjänä. Jos kärsivällisyys riittää niin kandee irrottaa se kiinni jäänyt butyyli sinitarratyyliin, eli hanskat käteen, nyppii irti ja sit sillä kasvavalla pallerolla nyppii loputkin. Putsaa sit jollain liuottimella loput. Sit vielä liuottimen jämät veke, primeri lasiin ja koriin, liimat lasiin tai koriin, kiilat alaosaan ja painaa lasin kiinni ja ihan vaan taputtelee/painelee kohdalleen. Jos tarttee säätää ni esim. se oranssi suojateippi sit kattoon ja lasiin kiinni kuivumisen ajaks. Ei tartte millään kuormaliinalla tiukata, liimaa levittäessä vuolee suuttimen niin et jättää sellasen 1-1,5cm korkean v-muotoisen palon, ja mahd. yhtenäinen veto ettei jää rakoja.
-
Liimalla vaan kiinni. Uudemmat autot on suunniteltu siten, että lasi on ikäänkuin osa korin rakennetta. Siksi niissä harvemmin pitää esim. reiän poraus halkeamaan. Vanhoissa (ainakin volvoissa) kori on sen verran jämäkkä ettei tee lasille juuri mitään. Uudemman mallin lasin itsekkin laittasin, niitten listakiinnikkeitten kanssa puljaus voi olla yhtä helvettiä. Jos vanha butyylillä kiinni ni irtoaa helposti kun kaveri sisuksiin penkille ja jalallla reippaasti puskee ulospäin, mielellää lämpimänä päivänä, antaa periks sen verran et saa mattopuukon väliin. Nopeesti irtoo. Ei tosin ehjänä. Jos kärsivällisyys riittää niin kandee irrottaa se kiinni jäänyt butyyli sinitarratyyliin, eli hanskat käteen, nyppii irti ja sit sillä kasvavalla pallerolla nyppii loputkin. Putsaa sit jollain liuottimella loput. Sit vielä liuottimen jämät veke, primeri lasiin ja koriin, liimat lasiin tai koriin, kiilat alaosaan ja painaa lasin kiinni ja ihan vaan taputtelee/painelee kohdalleen. Jos tarttee säätää ni esim. se oranssi suojateippi sit kattoon ja lasiin kiinni kuivumisen ajaks. Ei tartte millään kuormaliinalla tiukata, liimaa levittäessä vuolee suuttimen niin et jättää sellasen 1-1,5cm korkean v-muotoisen palon, ja mahd. yhtenäinen veto ettei jää rakoja.
tähän ei ole mitään lisättävää! O0
-
Nyt on lasi sitten vaihdettu Raision autolasi nimisessä liikkeessä. Hyvää työtä kaverit tekivät siellä.
Tuli juuri niin kuin alkuperäinenkin, butyylinauhalla kiinni, kiilat lasin alareunaan ja uudet klipsut, joista neljä kpl (lasin yläreunaan tulevat) olivat sellaista mallia jossa oli muutaman millin säätö reunalistan asennuksen helpottamiseksi/elämisen takia.
Alkuperäinen kromireunalista tulee ensin alareunoistaan kiinni ja sitten lasin keskustaa kohden klipsuihin kiinni, sitten reunat alhaalta ylöspäin, sitten ylänurkat ja siitä järjestyksessä lasin keskustaa kohden. Nyt on alkuperäinen asennus ja hieno uusi ikkuna sävytetyllä yläreunalla. Kiva ajaa kun näkee ulos 8).
Jos tuo auto olisi käyttis niin olisin varmaan päätynyt siihen uuden tyyppiseen kasettilasiin.
-
Morjes, työnalla on vuosimallin 74 nappisilmä 245, eli ihan ensimmäisiä 200-sarjalaisia. Tuulilasi pitäisi jostain etsiä uusi, ja aiheuttaa vähän harmaita hiuksia. Ilmeisesti liimalasit näissä kaikissa ollu? Onko uudempien laseissa mitään eroa, haluaisin kuitenkin säilyttää tuon alumiinilistan mikä kuuluu olla, tulee liian uuden näköinen jos on vaan musta kumilista.
-
Morjes, työnalla on vuosimallin 74 nappisilmä 245, eli ihan ensimmäisiä 200-sarjalaisia. Tuulilasi pitäisi jostain etsiä uusi, ja aiheuttaa vähän harmaita hiuksia. Ilmeisesti liimalasit näissä kaikissa ollu? Onko uudempien laseissa mitään eroa, haluaisin kuitenkin säilyttää tuon alumiinilistan mikä kuuluu olla, tulee liian uuden näköinen jos on vaan musta kumilista.
Ostat vaan liikkeestä vanhanmallin lasin ja uudet kiinnikkeet, niin saat samanlaiseksi kun aiemmin. Ainakin täällä on uudempi lasi erikseen ja hieman kalliimpi sen mustan listan kanssa.
-
Tämä ehkä sopivin ketju tälle, kävin tosiaan tänään lasiliikkeessä kyselemässä jos sais tuohon omaan 240:iin lasin kiinnitettyä uudestaan kun valahtanut vasemmasta ala laidasta irti. Meinasin siinä hetken katseltuaan, että ennen kuin aletaan toimiin niin olisi hyvä korjata pellit ympäriltä. Aika rapealta tosiaan näyttää pelti ikkunan alla, löytyisiköhän tuohon autoon vielä ikkunan karmia korjauspeltinä vai metsästänkö vain jostain toisen korin korjauspelliksi?