Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: hakki - 05.02.2013, 18:26:32
-
Elikkäs otsikon mukainen volvo, ajettu 320 000.Ajattelin noin 1000kg painoista asuntovaunua tuolla vetää ensi kesänä.Automaattilaatikko on alkuperäinen mutta aina huollettu ajallaan mutta arveluttaa kestääkö? Vai onko sousiolla luovuttava ajatuksesta ja tyydyttävä muuhun majoitukseen? Olisi mukava kuulla jos jollakin olisi kokemuksia tuommoisesta koslasta ja vaunun vedosta sekä iloista ja murheista joita kyseinen harrastus toi mukanaan.
-
Itte ainaki henkilökohtasesti jättäsin vetämättä, tai jos vetäisin niin pakottaisin nelosvaihteen ja köröttelisin sillä.
-
Saakos näihin lisäjäähdytintä tuolle automaattilaatikolle. Ainakin suorakylkisiin sai vielä, mutta näistä uudemmista en tiedä.
Semmonenhan kannattaa laittaa niin ei automaatin öljyt pääse kuumenemaan liikaa. Ja tietysti kannattaa vaihtaa tuoreet öljyt laatikkoon jo ennen vetohommia niin aina parempi.
Ja käyttää niitä pakkovaihteita siinä laatikossa ;)
-
Topikkeja vetämisestä ja oikeista vaihteista on useampiakin..
Anna mennä vaan - jos haluat maksimoida yli 300 tkm ajetun kestävyyden niin älä vedä/ yleensä edes aja, mutta tuskin mitään erikoisia riskejä on. Joskus ne kuitenkin kajahtaa.
-
Ei kai tuossa muuta vaaraa ole kuin kuumeneminen jos hiljaisilla vauhdeilla vedättää mäkiä ym.
Eli silloin kun turbiinilukko on vielä auki. Ja mitä sitten jos se kuumenee. Heittää herjan ja siitä sitten öljynvaihtoon ja herjojen poistoon.
-
Normaalilla älyllä varustettu kuulee milloin on pakotettava pienempää sisään - tosin automaattikin sen lopulta hoitaa, tosin mun mielestä vähän turhan myöhään..
-
Ei kai siinä muuta kuin vaihtelee hieman useammin öljyt.
Eilen kun oma kävi vaihdossa sinisellä niin tuli asia puheeksi - huoltoneuvojan mielestä esim. vetoautoihin kannattaa lyhentää suositeltavaa vaihtoväliä 20tkm:llä. Itse en vetele mutta silti vaihdoin n.80tkm välillä tällä kertaa...
-
Ei muutakun kunnon softa sisään ja baanalla... Itse tuli vedettyä omallani n.2500kg autonkuletus kärriä, näyttelyyn tuolla pohjois maissa... tukholmasta-köpikseen kärrin kanssa 6h45min (700km) ja hyvin laulo... ...isot mäet vaan vetää 4lla ja ajaa jären kanssa, niin mikä ettei... ...mutta nivomatin perällä, niin ai ai että on lepposta ajettavaa... ;) ...ja nyt on yli 400t mittarissa, ja käy ja kukkuu kuin junan vessa niiltäosin...
-
Isekkin olen vedellyt paljon ajetuilla automaateilla vaunua monet reissut.
Isointa vaihdetta käyttänyt vain helpossa maastossa. Liikenne virran mukaan olen säätänyt nopeuden ja hyvin on kestänyt. Pienempää sisään jo ennen isompaa mäkeä ettei tarvi tehdä vaihtoa keskellä rankinta nousua.
-
Minäkin olen vetänyt traileria, heppaa ja vaunua tuolla T5:lla juuri tuolla periaatteella että turbiinilukittuna kevyen kuulosesti. Jos pitää himmailla niin silloin suosiolla nelosta sisään hyvissä ajoin.
Kilometrejä on tullut mutta Still Going Strong ;)
Ja öljyt 80tkm välein.