Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: sorvari - 06.02.2013, 12:43:42
-
940 vuodelta 97 b230ft koneella.auton alle kytkinkopan tienoille tulee pieni lätäkkö,nestettä häviää n.1/2litraa viikossa.
lämppäriltä lähtevät letkut ovat aivan puhtaat ja kuivat eikä öljynjäähdyttimelle menevät letkut näytä vuotavan.
kannen päässä olevat vesiproput ei vuoda,onko lohkossa kytkinkopan sisällä joku vesiproppu??
lämppärinkenno vaihdettiin viime syksynä ja on katsottu ettei auton sisään vuoda mitään.
v.......aa kun on selvä vuoto muttei pysty paikallistamaan sitä......
-
Lohkossa ei muistaakseni ole kytkinkopan sisällä nestekanavan proppua...En nyt ihan satavarma ole kun en viitsi tuonne pihalle lähteä kävelemään ja katsomaan lumipenkasta irtomoottorista...
Jos neste kertyy sinne takapäähän, alkaisin katselemaan vuotopaikkaa moottorin etupäästä, loogista kun on vinokone. Sehän on kallellaan ja sen takapää on alempana kuin etupää.
Suosittuja vuotokohteita etupäässä ovat vesipumpun ja kannen välinen kumi ja termostaatin tiivistevuoto.
Näistä em. neste sitten kulkeutuukin mitä ihmeellisimpiin paikkoihin.
Ihan normaali kannentiivisteen vuoto saattaa tulla myös kyseeseen, tähän keskittyisin itse ehkä ihan ensimmäisexi.
Sulla on sen verran uusi että jos on lohkolämppäri, sekin on varmaan imupuolen reiässä etupäässä konetta?
Sieltäkin se vuoto silti kulkeutuu sinne takapäähän, usko pois.
-
Öljynsuodattimen alla olevan öljynjäähdyttimen letkut vuoti itsellä. Vähän hankala hahmottaa sieltä konehuoneesta.
Hain uudet letkun 2kpl, siniseltä, ja olivat alta 20e yhteensä.
(http://www.volvopartswebstore.com/images/parts/volvo/fullsize/GR-68737.jpg)
-
Sinuna tarkastaisin tossa kuvassa olevat letkut 11 ja 14:sta. Ja jos sulla on lohkolämmitin imusarjan
puolella niin sieltä on voinut mennä tiivisterengas. Mulla on nimittäin vuotanut molemmat joskus.
Lohkolämmitin vuoti vain kun kone jähtyi jonkin verran.
-
Lohkossa ei muistaakseni ole kytkinkopan sisällä nestekanavan proppua...En nyt ihan satavarma ole kun en viitsi tuonne pihalle lähteä kävelemään ja katsomaan lumipenkasta irtomoottorista...
En tiedä B230:stä mutta en näe syytä miksei olis, just kurkkasin tuosta pukissa roikkuvasta B19:stä ja siinä pirulaisessa ainakin on. Samoin ku pääöljykanavan takapään tulppa.
-
Sinuna tarkastaisin tossa kuvassa olevat letkut 11 ja 14:sta.
Mulla on nimittäin vuotanut molemmat joskus.
Juuri nämä letkut vuosivat itsellänikin ja olen kuullut että myös monella muullakin.
-
eikä öljynjäähdyttimelle menevät letkut näytä vuotavan.
..sanoo hän.
Siellä koneen takapäässä voipi hyvinkin olla se proppu nestekanavassa, enpä ole niitten kuullut vuotavan, kaikkihan on toki mahdollista.
-
Yksi mahdollinen paikka on se pakosarjan alla oleva rautaputki ja lämppärille menevän letkun liitos, rautaputki voi myös vuotaa esim. Mutkasta. E: Onko tuossa putkessa haara? Siitä voi myös vuotaa.
-
Lämppärin letkut kannattaa tarkistaa huolella!
Eli se vesipumpumpulle menevä rautaputki ja sen letkun liitos. Toinen vaihtoehto on se kannesta hanalle (alipainen toiminen lämppäri) letku, joka voi kusta ihan helposti sinne laatikon päälle!
Vaikka omat letkut olivat kuivat, niin silti se kannesta hanalle menevä letku kusi iloisesti sinne "kytkinkopan" päälle (AW71L). Vuoto tapahtui vain kun painetta oli systeemissä tarpeeksi!
-
Tuossa Mikan:in vastauksessa todennäköisesti löytyy vuodon aiheuttaja. Tarkista nyt kumminkin lämppärin kenno, sen vuoto kun on myös joskus kiinni järjestelmän paineesta, eli vuotaa ja ei vuoda. Omassani vuoti vain kun hana oli riittävän auki( yli -20 C) ja ajo taajama-ajoa.
-
Juuri nämä letkut vuosivat itsellänikin ja olen kuullut että myös monella muullakin.
Öljysuodattimensiirtojalan lämmitysletkut ( eli juuri ne 11 ja 14 ) on heikko paikka näissä, koska joutuvat olemaan kuumassa paikassa ja näkevät paljon öljyä elämänsä aikana..
Hyvä uusia 10v välein, paskoja kun ei kestä ;D ;D
Itselleni uusin ko. letkut ja tosiaan uudet maksaa sinisellä n. 20 e
-
Tuossa Mikan:in vastauksessa todennäköisesti löytyy vuodon aiheuttaja. Tarkista nyt kumminkin lämppärin kenno, sen vuoto kun on myös joskus kiinni järjestelmän paineesta, eli vuotaa ja ei vuoda. Omassani vuoti vain kun hana oli riittävän auki( yli -20 C) ja ajo taajama-ajoa.
Minullakin vuotaa jäähdytysnestettä, tosin aika vähän. Epäilen lämmityslaitetta, koska vuotoa ei ole ollut juuri kesällä. Nyt kun laitoin enempi lämpöä päälle, meni paisuntasäiliö tyhjäksi. Muutamaan vikkoon en ollut tarkistanut nestetilannetta. Kone on B230 FD (2,3, 85 kW perusmalli, Volvo 945 vm. 1993, ei ilmast. ). 0,5 l - 1 l lisääminen ollut riittävää yleensä.
On tuo vuotanut ainakin 2 vuotta.
-
tilasin biliasta nuo öljyjäähdyttimen letkut,kuvassa näkyvät 11 ja 14 hinta n.10kpl.
lämppärin letkut maksaakin 32euroa kpl!!! eli metrihinnaksi tulee varmaan 80-100.
tohon hintaan haen jostain hyvää letkua ja värkkään itse.
-
tilasin biliasta nuo öljyjäähdyttimen letkut,kuvassa näkyvät 11 ja 14 hinta n.10kpl.
lämppärin letkut maksaakin 32euroa kpl!!! eli metrihinnaksi tulee varmaan 80-100.
tohon hintaan haen jostain hyvää letkua ja värkkään itse.
Hyvähän ne jäähyn letkut on vaihtaa, omiinikin oon aina sen tehnyt mutta sanoit että ne ei vuoda?
-
Minullakin vuotaa jäähdytysnestettä, tosin aika vähän. Epäilen lämmityslaitetta, koska vuotoa ei ole ollut juuri kesällä. Nyt kun laitoin enempi lämpöä päälle, meni paisuntasäiliö tyhjäksi. Muutamaan vikkoon en ollut tarkistanut nestetilannetta. Kone on B230 FD (2,3, 85 kW perusmalli, Volvo 945 vm. 1993, ei ilmast. ). 0,5 l - 1 l lisääminen ollut riittävää yleensä.
On tuo vuotanut ainakin 2 vuotta.
Sama #ongelma# itselläkin FD:ssä. Vaihdoin jopa lämmityslaitteen kennon huonompaan (muovinen) ja poistin samalla sen muovisen hanan. Ei auttanut. Paisuntasäiliöön ei kannata laittaa nestettä kuin ihan hivenen näkyviin kylmänä. Jonnekin se sen työntää, jos enmpi laittaa. Käyttöä ei kuitenkaan haittaa. Lämpimänä onkin sitten ihan hyvin näkyvillä se neste. Ehkäpä menee ylimäärä palotilaan, kun kannentiivisteellä on ajettu jotain 400 tkm. Öljyihin ei näytä menevän. Letkut on ehjät. Vesipumpulta ei vuoda. Eikä lokilämppäriltä. Jäähdytinkin ehjä ja kuiva. Vuotoa ei näy. Puhtaana pidetty (toisinaan aina pesty :) ) moottoritila kyllä sen juoruaisi. En muista, olisiko näissä mahdollista, jotta vuotaisi imusarjalta sisään päin...
Vähän häirittee, mutta kesään ajattelin ajella.
-
Sama #ongelma# itselläkin FD:ssä. Vaihdoin jopa lämmityslaitteen kennon huonompaan (muovinen) ja poistin samalla sen muovisen hanan. Ei auttanut. Paisuntasäiliöön ei kannata laittaa nestettä kuin ihan hivenen näkyviin kylmänä. Jonnekin se sen työntää, jos enmpi laittaa. Käyttöä ei kuitenkaan haittaa. Lämpimänä onkin sitten ihan hyvin näkyvillä se neste. Ehkäpä menee ylimäärä palotilaan, kun kannentiivisteellä on ajettu jotain 400 tkm. Öljyihin ei näytä menevän. Letkut on ehjät. Vesipumpulta ei vuoda. Eikä lokilämppäriltä. Jäähdytinkin ehjä ja kuiva. Vuotoa ei näy. Puhtaana pidetty (toisinaan aina pesty :) ) moottoritila kyllä sen juoruaisi. En muista, olisiko näissä mahdollista, jotta vuotaisi imusarjalta sisään päin...
Vähän häirittee, mutta kesään ajattelin ajella.
Koitappas jättää paisuntasäiliön korkki kiristämättä siihen viimeiseen momenttiin, jos auttaisi.
Itsellä oli edellisessä samallainen vika, ja korkki oli sökö. Ei siis tehnyt sitä oikeaa painetta järjestelmään, ja tuuppasi nesteet ties minne. Uusi korkki auttoi asiaan.
-
käytä lämpimäksi ja pelti auki ja kaveri kattelemaan tuleeko vuotoja kun auton sammuttaa?
kävi joskus samantapaisesti itsellä, kun auto oli käynnissä, ei mitään vuotoja..auton kun sammutti niin 3-10s rupesi kansipahvin välistä lentämään pienenpieni suihku joka loppui hyvinkin nopeasti. ilmeisesti paine nousi kun moottorin sammutti kuumana. kansipahvin vaihto auttoi.
-
Aika kallis hankinta yhtä vuotoa varten, mutta jos jostain vastaavan saisit vaikka lainaan:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Jaahdyttimen-koeponnistussarja-191297/
Yleensä on vuoto löytynyt, kun kuumaan järjestelmään laittaa painetta. Itsellä pakkastulppa vuoti huohotinpöntön takaa...
-
Mulla on tuosta koeponnistussarjasta köyhän miehen versio eli vanhasta paisarin korkista venttiili julmasti porakoneella pois ja reikään tubeless-venttiili. Venttiilistä kompuralla varovasti painetta järjestelmään niin rupeaa vuodot näkymään. Liikaa painetta ei kannata lykätä tai käy kuten pösön kanssa ja lähti syylärin pääty irti (ilmeisesti kompuran antamat 8 bar oli liikaa) :D Kompuran säätimellä kun laskee maksimipaineen johonkin 1,5 barin kieppeille niin on aika hyvä.
-
Kaikkein halvin köyhälle on pari sopivaa T-haaraa, letkun pätkiä ja painemittari.
Irroitetaan paisarista se syyläristä tulevat letku ja laitetaan T-haara väliin ja syötetään paine sieltä. Systeemissä on syytä olla painemittari kiinni, jos vaikka paisarin korkki ei toimi oikein. Eli ei pihistele paineita ulos päin viimeistään siinä 1,4 baarin kohdalla. Tällöin jotain pettää, tyyliin syyläri, lämppärin hana, lämppärin kenno tai joku letku.
Nimimerkillä koettu on! Minulla halkesi lämppärin hana tuolloin!
-
mainitaan nyt että otin tuossa joku aika sitten lämppärin letkut irti ja kokeilin paineilmalla
veden alla löytyiskö vuotoa,ei mitään huomannu.
otin kuitenkin sen alipainehanan pois ja laitoin putkenpätkän tilalle,nyt ei ole reiluun viikkoon lisätty
nestettä eikä ole hävinny yhtään.. :o