Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: v6omega - 07.02.2013, 12:20:28
-
Auto siis V70N D5 automaatti-ilmastoinnilla
Artic toimii ok (automatiikka on poistettu käytöstä eli on manuaalimallinen)
Luettuna on tämä http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6262.0
vaan en ole huomannut että auto olisi koskaan aikaisemmin tehnyt tätä eli sisäpuhallin jää päälle vaikka virrat on katkaistu
Tänään kerkisin käydä tarkistuttamassa vikakoodit korjaamolla ja yhtään ei osunut ilmastointiin (ja puhallin jäi pyörimään vaikka kaikki vikakoodit nollattiin) Ilmastoinnin nopeudensäätö ei toimi paneelissa kun puhallin on siinä tilassa että jää pyörimään virtojen katkaisun jälkeen.
Kun taas pääsin autolla korjaamolta kotipihaan - jäi taas puhallin päälle vaan nyt oli sammunut ennenkuin pääsin hetken päästä akun kengän kimmpuun.
Mikäs kumma volvoa nyt vaivaa?
-
Veikkaisin lämmityslaitteen puhaltimen tehoyksikön "morjenstaneen".
-
Veikkaisin lämmityslaitteen puhaltimen tehoyksikön "morjenstaneen".
Hyvin osuit oikeaan ja nyt vika on vahvistettu eli esivastus oli rikki.
No, ostin Motonetista uuden puhaltimenkin kun kerran joutuu purkamaan puoli autoa että pääsee vaihtotyöhön (= hanskalokero irti, suojamuovit apukuskin jalkatilasta irti, lattiamatto rullalle etureunasta ja selällään työtä 1 1/2 h lumessa, ehdoton apuvälinen on taipusalla varrella oleva rukari tms vekotin johon saa torx hylsyn (T20 tai T25) kiinni)
Tarvittavat (Motonet) osat :
- osa 13-1009, V70-MkII Puhallin+moottori [2000 - 2007] 89 € (Aito Behr osa 13-1055, 239 €)
- osa 48-8328, V70 00-> Lämmityslaitteen esivastus 2+4-napainen [2000 - 2007] 110 €
- Tuo vanha puhallin menee myyntiin rompetorille - toimii ok ja ei kitise tai natise => http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29941.msg543416#msg543416
Esivastus näkyy tässä kuvassa moottorikotelon oikeassa reunassa näkyvänä rivotuksena ja on helppo vaihtaa.
Moottori irti kotelosta (kiinni kahdella torx T20 -ruuvilla) ja nyt pääsee irrottamaan esivastuksen joka sekin on kiinni kotelossa parilla torx ruuvilla - kasaus tehdään päinvastaisessa järjestyksessä.
(http://img856.imageshack.us/img856/7765/puhallin2.jpg)