Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: völvöxc60 - 08.02.2013, 19:07:14
-
Auto on tosiaan vm 2009 ja tehtaalla "aliviritteiseksi" tehdyllä D5 moottorilla!
Auto ei ole ollut, kuin vajaa 2vk taloudessa ja heti aloin katsomaan lastuttajia 8)
Lähinnä sellaista ohjelmaa, millä saisi taloudellisemmaksi tuon kulkineen ja myös tuon vaihteiston toimimaan paremmin!
Lähinnä mua haittasi tuo Volvon "laiskanpullea" automaatin toiminta!
Monesta paikkaa kyselin tarjousta, mutta päädyin sitten Tampereella toimivaan Optimoiautosi softaan hyvän palvelun ja matkan takia!
Niin ja saihan sieltä VRCF jäsen -10%alennusta :)
Tänään sitten tuli pikkaisen pelonsekaisin tunteinkin käytettyä auto piuhan päässä.
Vanha ohjelma oli tosin ladattu edellisiltana muokkausta varten, kun kävin näyttämässä autoa ennakkoon, että mikä Ecu on kyseessä!
Latauksessa ei sitten tainnut mennä 5min pitempään ja softa oli sisällä (pelko kasvoi sisälläni edelleenkin)
Sen jälkeen luettiin samaan rahaan vielä vikailmoitukset ja nollailtiin jotain vanhoja ilmoituksia.
Sitten se pelottavin vaihe, kun hyppäsin rattiin ::)
Vaihde D ja pikkaisen kaasua, niin auto lähti heti huomattavasti kevyemmin liikkeelle ja tuota vaihtoa 2 ei juurikaan huomannut!
Eli siinä vaiheessa alkoi tulemaan pienenpieni hymy päälle.
Sitten isolle tielle ja pakko oli kokeilla kunnon kiihdytystä, vaikka olenkin enemmän "pikku-kaasun" miehiä.
Tsissus sentään, kun Volvo läks ja hymy repesi jo korviin astin ;D
Vaihteisto toimii nyt, kuin ajatus ja ei joka pikkumäkeen ala pudottamaan pienempää vaihdetta!
Ainut mikä on ns "huonoa" nyt, niin vähän liukkaampaa, niin 4 vedonkin saa sutimaan lähes 100km vauhdista ;)
En edelleenkään ymmärrä, miksei tehtaalta tule jo valmiiksi tuollaisia Volleja??
Tuota edelleenkin ihmettelen, että tuo oli ns Eco-ohjelma, mikä autoon ladattiin?
Millainen olisi ollutkaan se ns teho-ohjelma :o
Nyt pitää seurata kulutusta, että montako litraa se kasvaa tuolla "eco-ohjelmalla"
Mutta kiitokset sinne Viitaselle tampereelle :hello:
Ps ensiviikolla kokeillaan mitä tekee kulutukselle, vai ladataanko vakiosofta takaisin :D
-
tein myös samaiseen pappa malliin pienen virityksen ja tyytyväinen olen. Tekijä oli Oulusta Powerflash.
Kulutukseni on nyt jäänyt muutaman tankillisen ja rauhallisen ajon jälkeen n. 8l/100km. (odotan kesää, että laskeeko tuosta (epäilen).
Kulutus alussa tietenkin kasvoi hurjiinkin lukemiin, varsinkin kun uutuden viehätyksenä sivuluisu hymyä pidätellen on vain niin kivaa ja kaikki kivahan maksaa.
Pakkaset yllättivät minut ja kulutus oli jopa n.13l/100km rauhallisella ajolla mikä säikäytti, mutta kun tuli taas lauhaa (pakkanen alle -15c) niin palattiin entisiin lukemiin.
Tuskin tämä tienaa itseään takaisin koskaan polttoaine säästöinä, mutta auto on nyt enemmän suuren rahan arvoinen minkä siitä joutui pulittamaan.
-
Luultavasti sulla on kanssa automaatti?
Tuo 13litraa kuulostaa kyllä aivan kamalalta lukemalta:o
Paljonko oli keskinopeus ja ajomäärä, kun tuollaisia 13litran kulutuksia mittailit?
Ilmeisestin kanssa olit tyytyväinen vaihdelaatikon toimintaan ohjelmoinnin jälkeen versus vakio;)
-
Vaikka se kuluttasi 1 litran enemmän kuin ennen niin tuskin menet vaihtamaan takaisin. Se nousu kun melkein johtuu penkin ja ratin välistä
Odotas kun tulee kuivat kelit niin sitten tiedät miksi autossasi on selkänojat... :3/4 jättää sen:
nim. kokemusta on....
-
Kyllä mä tiedän ;)
Nykyään tuo mun 1auto on emännän käytössä ja se lähti, kuin hauki rannasta(Debili teki siihen taikoja 230hp/500nm edestä)
Ei tuo Xc60 välttämättä ole "revittelyyn" tarkoitettu autokaan ja tosiaan tuolta optimoiauto kaverin kanssa keskusteltiin mun "tarpeista" ja hän suositteli tuota Eco versiota, vaikka tehot ja vääntö kasvoi perusversiooon nähden, niin kulutuksen pitäisi mahdollisestin laskea!
Tyytyväistakuu on voimassa ja olisin vaikka saman tien saanut vanhan softan takaisin, mutta jostain syystä en sitä halunnut takaisin ;D
Se on eriasia, jos kulutus hyppää 13 litraan, niin kuka sellaista haluaa pitää :(
-
Täälläkin kulutus nousi, kun tuli kokeiltua Polestarin voimaa V70:ssä.
Tosin pitkässä matka-ajossa kulutus taas putosi, kun jaksaa mennä 6. vaihteella paremmin myös ohituksissa.
Nyt tuohon voimaan on tottunut, lisää kaipaisi. V:>
-
Sun pitää ostaa joku takavetone mihi saa sitä voimoo "laillisesti"
Tollei keski-iällä, kun ei tarvii joka viikonloppu viihteellä ravata, niin olisi varaa rakennella kaikkea mahtavaa! S*
-
13l kulutukseen pääsi rumalla ajolla ja webastoa pyörittämällä. Nyt kulutus on vakiintunut 7,5 - 8,5l/100km. Jos oikein muistan niin viimeksi keskinopeus oli n. 55 km. (Ja maantiellä talvinopeusrajoituksilla mennään eli 82-84 km/h)
-
Itselläni nyt pollen ohjema v60:ssä d5:ssa. Pitäis olla 230/470. Pollen softa saa väistyä paremman tieltä. Heti kun tampereelta löytyy työkalut softan tekoon autooni, niin suapi sitten voimaa koneeseen.
Täytyy vaan odotella jonkin aikaa.
-
Itselläni nyt pollen ohjema v60:ssä d5:ssa. Pitäis olla 230/470. Pollen softa saa väistyä paremman tieltä. Heti kun tampereelta löytyy työkalut softan tekoon autooni, niin suapi sitten voimaa koneeseen.
Täytyy vaan odotella jonkin aikaa.
Onko tuo sun V60 etuvetoinen?
Meinaan kyllä noilla väännöillä luulisi talvella oleva vaikeata saada kaikkea tehoa tiehen ;)
Onko tuossa Volvon omassa softassa jotain sanomista?
Luulisi hintansa puolesta olevan laadukas, vai pelkkää tehoako haluat lisää?
-
Nyt on ohjelmoinnin jälkeen ajettu 225km keskinopeus 65km/h ja ajotietokone näyttää kulutukseksi 6,8l/100km :)
Noin 25km taajamaa(liikennevaloja) 30km "lähiötä" 40-50km vauhdilla ja loput maantieajoa!
Kylmäkäynnistyksiä kyseiselle syklille tuli 2(esilämmitys oli) ja lisäksi 5 käynistystä lämpöisenä.
Vaihteisto toimii kuin unelma tuon ohjelmoinnin jälkeen ja maantiellä vakkari päällä 89km/h kierrokset n1600rpm, niin yhtään mäkeä ei tullut, missä vaihteisto olisi alkanut seilaamaan ja vaihtelemaan pienemmälle!!
Tuonne Hämeenkyröön päin ajeltiin, niin siinä tulee muutama kohtuu jyrkkäkin mäki vastaan ja auto veti ne todella hienostin ylös vaihteita vaihtamatta ;)
Ensi viikolla pitää katsoa tuo työmatka ns referenssimittauksena, vaikka onkin vain 25km matka minkä mittasin vakiona!
Eli vakiona meni 8,1litraa keskinopeuden ollessa 64km/h ja matka 25km.
-
Hei,
jäi sanomatta,että ajotietokone näytti koko ajan optimistista 6,4-7,2l/100/km keskikulutuksena. Tasasessa ajossa näyttää vievän n. 5,6l/100km ajotietokoneen mukaan.
-
Hei,
jäi sanomatta,että ajotietokone näytti koko ajan optimistista 6,4-7,2l/100/km keskikulutuksena. Tasasessa ajossa näyttää vievän n. 5,6l/100km ajotietokoneen mukaan.
Onko sulla kanssa automaatti ja kuinka sulla laatikko muuttui tuon ohjelmoinnin jälkeen?
-
Onko tuo sun V60 etuvetoinen?
Meinaan kyllä noilla väännöillä luulisi talvella oleva vaikeata saada kaikkea tehoa tiehen ;)
Onko tuossa Volvon omassa softassa jotain sanomista?
Luulisi hintansa puolesta olevan laadukas, vai pelkkää tehoako haluat lisää?
Jep, etuveto ja manuaali! Manuaali ihan vaan kun kyllästynyt volvon surkeisiin aut.laatikkoihin. Tehohäviö pelkästään jo n.10% luokkaa.
Softa, (pollen) on varmasti hyvä, mutta auton suorituskyky ei ole sitä luokkaa mitä haluaisi. Nelikko tuloo seuraavana pihaan ja se ei ole volvo enää.
Nii joo, ei tässä mun autossa näillä tehoilla nelikkoa tarvitse. Kuivalla tiellä talvellakaan nastoilla ei pito irtoa tiestä kuin ykkösellä ja vähän kakkosella.
Eellinen 70:en repi vielä kolmosellakin holtittomast, mutta oli tehotkin pikkasen reippaammat 8)
-
Jep, etuveto ja manuaali! Manuaali ihan vaan kun kyllästynyt volvon surkeisiin aut.laatikkoihin. Tehohäviö pelkästään jo n.10% luokkaa.
Softa, (pollen) on varmasti hyvä, mutta auton suorituskyky ei ole sitä luokkaa mitä haluaisi. Nelikko tuloo seuraavana pihaan ja se ei ole volvo enää.
Nii joo, ei tässä mun autossa näillä tehoilla nelikkoa tarvitse. Kuivalla tiellä talvellakaan nastoilla ei pito irtoa tiestä kuin ykkösellä ja vähän kakkosella.
Eellinen 70:en repi vielä kolmosellakin holtittomast, mutta oli tehotkin pikkasen reippaammat 8)
Ilmeisestin näissä uusimmissa on säädetty luistonestoo herkemmälle?
Vanhatavia no Vollen laatikot tosiaan on, mutta kyllä tuo laatikkokin tuolla ohjelmoinnilla muuttui huomattavastin parempaan suuntaan!
Eikös tuohon V60 saa sitä Poweshift vaihteistoakin, vai oliko siinä jotain vääntörajoituksia?
-
Ilmeisestin näissä uusimmissa on säädetty luistonestoo herkemmälle?
Vanhatavia no Vollen laatikot tosiaan on, mutta kyllä tuo laatikkokin tuolla ohjelmoinnilla muuttui huomattavastin parempaan suuntaan!
Eikös tuohon V60 saa sitä Poweshift vaihteistoakin, vai oliko siinä jotain vääntörajoituksia?
On tossa manulaatikkoisessakin vääntöjä rajattu 1 ja 2 vaihteiila. Se on kyllä totta että aut.maat.laatikon luonne muuttuu täysin erilaiseksi softauksen jälkeen. Tulee nopeampi/terävämpi ja ei luista niin paljoa enää.
Moni on kyllä pettynyt tuohon uuden d5:en suorituskykyyn. Niinkuin itsekkin :-\ no seuraava kiesi on 3 litranen audin uusi kiisseli nelikkona. Siinä on hyvät viripotentiaalit. Volvosta en muuten haluaisi luopua, on muuten niin hyvä auto, mutta jos tehoa ei saada taiottua tarpeeksi niin vaihtoon lähtee.
-
Upee auto on tuollainen Audi, mutta taitaa siinä hintakin varusteineen olla jonkin verran kalliimpi, kuin Vollella?
Se on totta, että näissä ns premium autoissa Volvo on kyllä tehojensa puolesta altavastaaja.
Harva tosin edes tarvitsee tuollaisia tehojakaan oikeastaan missään tilanteessa mitä lastutetusta Vollesta lähtee.
Varsinkaan meidän 80km/h rajoituksilla ja keleissä ::)
Eikös tuollaista Audia kannattaisi katsoa jo bensana, vai tuleeko km sen verran enemmän?
Itse en niinkään suorituskyvyn takia noita Vollejani ole lastuttanut, kun kyllä niillä tuolla liikenteen mukana pärjää vallan mainiostin ja huiputkaan ei vielä ole tullut vastaan edes lastutettuna ;D
Toiveena ollut, että kulutus putoaa ja tämän XC60 kanssa toiveena oli lisäksi tuon automaattilaatikon parempi toimivuus ja siinä kyllä onnistuttiin!
Kiitos siitä Optimoinnin Juha-Pekalle :pomo:
-
Xc60 on automaatti ja minulla ei laatikon softaan koskettu ollenkaan, mutta siitä huolimatta vaihdot muuttuivat miellyttävimmiksi.
-
Laatikon toimintaan voidaan vaikuttaa myös moottorinohjaimen softan kautta, eli ei välttämättä tarvitse toista softaa ajaa vaihteiston ohjaimelle.
-
Nyt on ohjelmoinnin jälkeen ajettu 225km keskinopeus 65km/h ja ajotietokone näyttää kulutukseksi 6,8l/100km :)
Noin 25km taajamaa(liikennevaloja) 30km "lähiötä" 40-50km vauhdilla ja loput maantieajoa!
Kylmäkäynnistyksiä kyseiselle syklille tuli 2(esilämmitys oli) ja lisäksi 5 käynistystä lämpöisenä.
Vaihteisto toimii kuin unelma tuon ohjelmoinnin jälkeen ja maantiellä vakkari päällä 89km/h kierrokset n1600rpm, niin yhtään mäkeä ei tullut, missä vaihteisto olisi alkanut seilaamaan ja vaihtelemaan pienemmälle!!
Tuonne Hämeenkyröön päin ajeltiin, niin siinä tulee muutama kohtuu jyrkkäkin mäki vastaan ja auto veti ne todella hienostin ylös vaihteita vaihtamatta ;)
Ensi viikolla pitää katsoa tuo työmatka ns referenssimittauksena, vaikka onkin vain 25km matka minkä mittasin vakiona!
Eli vakiona meni 8,1litraa keskinopeuden ollessa 64km/h ja matka 25km.
Nyt meni samainen matka 65km/h keskin. 7,9litraan ja sää suurinpiirtein sama, kuin perjantaina (tänään suojakeliä)
Joten kai siitä voi päätellä, että viritys on onnistunut, kun kulutus ei noussut :D
-
Upee auto on tuollainen Audi, mutta taitaa siinä hintakin varusteineen olla jonkin verran kalliimpi, kuin Vollella?
Se on totta, että näissä ns premium autoissa Volvo on kyllä tehojensa puolesta altavastaaja.
Harva tosin edes tarvitsee tuollaisia tehojakaan oikeastaan missään tilanteessa mitä lastutetusta Vollesta lähtee.
Varsinkaan meidän 80km/h rajoituksilla ja keleissä ::)
Eikös tuollaista Audia kannattaisi katsoa jo bensana, vai tuleeko km sen verran enemmän?
Itse en niinkään suorituskyvyn takia noita Vollejani ole lastuttanut, kun kyllä niillä tuolla liikenteen mukana pärjää vallan mainiostin ja huiputkaan ei vielä ole tullut vastaan edes lastutettuna ;D
Toiveena ollut, että kulutus putoaa ja tämän XC60 kanssa toiveena oli lisäksi tuon automaattilaatikon parempi toimivuus ja siinä kyllä onnistuttiin!
Kiitos siitä Optimoinnin Juha-Pekalle :pomo:
Tykkään kiisseleistä juurikin niiden vääntöjen takia. Kilometrejäkin tulee n.45tkm vudessa, ja nafta ei maksa mulle missään muodossa mitään ;)
Tietääkseni se moottorinohjausjärjestelmä ei tarvitse välttämättä mtn päivitystä, koska sitä kautta kulkee bittiä myös laatikolle. Esim.lisääntynyt vääntö ja teho saavat laatikon reagoimaan fiksummin.
Olen itsekkin toiminut jonkin aikaa softahommissa pari vuotta sitten, ja sattui vaan isännän kanssa olemaan juttua tuosta laatikkohommasta.
-
Tykkään kiisseleistä juurikin niiden vääntöjen takia. Kilometrejäkin tulee n.45tkm vudessa, ja nafta ei maksa mulle missään muodossa mitään ;)
Tietääkseni se moottorinohjausjärjestelmä ei tarvitse välttämättä mtn päivitystä, koska sitä kautta kulkee bittiä myös laatikolle. Esim.lisääntynyt vääntö ja teho saavat laatikon reagoimaan fiksummin.
Olen itsekkin toiminut jonkin aikaa softahommissa pari vuotta sitten, ja sattui vaan isännän kanssa olemaan juttua tuosta laatikkohommasta.
Sama kanssa itellä, että vääntävä kone on mukavampi, kuin kierros!
Toiseen ei tuu, kuin noin 10-12tkm ja toiseen 20tkm, mutta Vollen bensakoneet vie kumminkin enemmän, niin näilläkin km tullee dieselverosta huolimatta samoihin hintoihin noi km 8)
Saako kysyä, että oletko jäänyt "jalkoihin" tuon V60 kanssa, vai mihin tarkoitukseen esim tarvit enemmän, kuin 470nm vääntöä ;)
Käsittääkseni ohitustilanteessa taitaa tuollainen V60 lastutettuna kelata aikas helpostin sellaiset lukemat tauluun, että väärässä paikassa voipi olla kortti kauankin lepäämässä ::)
-
Sama kanssa itellä, että vääntävä kone on mukavampi, kuin kierros!
Toiseen ei tuu, kuin noin 10-12tkm ja toiseen 20tkm, mutta Vollen bensakoneet vie kumminkin enemmän, niin näilläkin km tullee dieselverosta huolimatta samoihin hintoihin noi km 8)
Saako kysyä, että oletko jäänyt "jalkoihin" tuon V60 kanssa, vai mihin tarkoitukseen esim tarvit enemmän, kuin 470nm vääntöä ;)
Käsittääkseni ohitustilanteessa taitaa tuollainen V60 lastutettuna kelata aikas helpostin sellaiset lukemat tauluun, että väärässä paikassa voipi olla kortti kauankin lepäämässä ::)
Kyl välillä tuntuu että on kaikkien jaloissa. Motarillekkin kun kiihdyttää niin nelonen pitää olla silmässä. Kulkee vasta sitten kun kierroksia on kunnolla.
Ja ikinä ei tehoa ole liikaa. Toiset tykkää, toiset ei taas tarttee. Itse tykkään vaikka en mikään pojankloppi enää olekkaan.
Mutta onhan se kiva että reservissä löytyy vaikkei sitä tule kuin aniharvoin käytettyä. Tai sitten tossa pollen softassa on bugi tai jossain muualla häikkää. Turbot on ok, ne katoin ite läpi. Katellaan nyt...
-
Kyl välillä tuntuu että on kaikkien jaloissa. Motarillekkin kun kiihdyttää niin nelonen pitää olla silmässä. Kulkee vasta sitten kun kierroksia on kunnolla.
Ja ikinä ei tehoa ole liikaa. Toiset tykkää, toiset ei taas tarttee. Itse tykkään vaikka en mikään pojankloppi enää olekkaan.
Mutta onhan se kiva että reservissä löytyy vaikkei sitä tule kuin aniharvoin käytettyä. Tai sitten tossa pollen softassa on bugi tai jossain muualla häikkää. Turbot on ok, ne katoin ite läpi. Katellaan nyt...
Yritä nyt malttaa vielä vähän aikaa niin eiköhän tuohon saada muutos :)
-
Yritä nyt malttaa vielä vähän aikaa niin eiköhän tuohon saada muutos :)
Juu, innolla odotellaan...jos ei tyydytä niin auto vaihtuu.
-
Kilometrejäkin tulee n.45tkm vudessa, ja nafta ei maksa mulle missään muodossa mitään ;)
missä sul on jakaja mäkin voisi tula tankkaa jos se on noin halpaa.. :pomo:
-
missä sul on jakaja mäkin voisi tula tankkaa jos se on noin halpaa.. :pomo:
Vain omaan autoon. Röyh..... 8)