Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: lefa1 - 11.02.2013, 10:17:38
-
eli vaihdatin joku aika sitten taka jarruletkut ja ilmautin 2 kertaa kun kun jarru polin menee pohjaan heittämällä ja vika on vielä
etu jarru lövyt ja palat vaihdettiin hiljattain että missähän olis vika
-
Jarru letkuissa vuoto tai ilmaa jäänyt letkuihin? Et kertonut tarkemmin toimiko jarrut remontin jälkeen vai ei, eli tuliko vika myöhemmin?
-
Autosta voisi laittaa myös tietoa, ettei tarvitse arvuutella..
-
auto on s80 2.5 tdi at ajettu 420000
jarrut toimi ennen letkujen vaihtoa erittäin hyvin mutta letkujen vaihdon jälkeen jarrupolin menee pohjaan liijan herkästin mutta jarrut ottaa kuitenkin
olen tarkistanut jarruletkut eikä vuotoja löydy ja jarru nesteet on ylärajassa
asentaja sanoi että uus jarrupää sylinteri pitäs vaihtaa
yks tyhmä kysymys kun jarruja ilmataan nii pitääkö auto olla käynnissä
asentaja paineli 3-5 kertaa jarrua ja toinen aukas sen ilma ruuvin
-
hep. Kesällä vaihdoin palat ja levyt (V70 2.4T -02) ja oli sama onkelma. Olin vain laittanut satuloissa olevat "rautalankaväkkyrät" ,jotka painaa paloja- väärin. Korjaus ja toimi kuin pitikin.
-
jarrupalat ja lövyt vaihdoin joku kuukaus sitten mutta se edellinen ongelma oli jo ennen sitä etu jarru rempaa ennen
ne rautalanka vänkyrät laitettiin kunnolla että ne loksahti pihtilöillä piti laittaa ja lopuks vasaralla koputeltiin kunnolla pohjaan ne
-
hep. Kesällä vaihdoin palat ja levyt (V70 2.4T -02) ja oli sama onkelma. Olin vain laittanut satuloissa olevat "rautalankaväkkyrät" ,jotka painaa paloja- väärin. Korjaus ja toimi kuin pitikin.
Tämä kannattaa tarkistaa, foorumillakin juttua siitä, kun ovat väärin paikallaan..
-
mikähän tässä vois olla vikana kun jarrut toimi normaalisesti ennen jarru letkujen vaihtoa voisko se jarrupää sylinteri olla menny sitte rikki??
-
Ehkä siell jarrujärjestelmässä kumminkin ns ilmaa. Suosittelen ostamaan uutta jarrunestettä ja ilmaamaan
molemmat takapään sylinterit ja varmuudeksi myös etusylinterit.
ja sit katsoa et vaikuttiko mitenkään polkimen toimintaan ...
-
Noissa pajoissa on aika yleistä tuo pikailmaus jossa toinen kaveri painaa poljinta ja toinen aukoo ilmaruuvia. Jos sieltä vähän lirautetaan jarrunestettä lattialle, ei minusta ole ihan 100% ilmaus. Erityisesti jos on sattunut jarrunestesäiliö pääsemään tyhjäksi jossain vaiheessa.
Minusta jonkun isomman remontin yhteydessä kannattaisi vaihtaa nesteet kokonaan ja ilmata systeemi kunnolla. Kunnon ilmauksella (kotioloissa) tarkoitan, että laitetaan kirkas letku ilmausnippaan ja letkun toinen pää esim. tyhjään limupulloon. Pidetään huolta, ettei jarrunestesäiliö pääse tyhjenemään. Joka pyörä ilmataan siten, että painamalla rauhallisesti jarrupoljinta, tarkastetaan säiliön nestepinta välillä ja lopetetaan vasta kun neste muuttuu kirkkaaksi letkussa eikä ilmakuplia tule. Letkun kanssa tämän voi tehdä helposti yksinkin koska järjestelmään ei pääse letkusta ilmaa takaisin päin. Voi sitten aivan rauhassa kiristää ilmausruuvin. Olen vaihtanut useampaan Volvoon jarruosia eikä ole kertaankaan ilmennyt ongelmia jälkeenpäin. Jarruneste kannattaa laittaa esim. jäteöljykannuun odottamaan ongelmajätekeräykseen viemistä. Ei tietenkään tavalliseen sekajätteeseen eikä lasten ulottuville mihinkään hyllyyn (erityisesti jos käyttää limupulloa)
edit: tuohon ketjun aloittajan ongelmaan: jos on vaihdettu vain levyt, ei jarruletkuja ole tarvinnut irrottaa lainkaan eikä systeemiin olisi pitänyt päästä ilmaa. Ainoa mikä tulee mieleen, olisko jarruletkut tai putket saanut vahingossa sellaista kyytiä, että joku paikka vuotaisi nyt. Häviääkö nestettä? Jos nestettä häviää, homma on selvä. Toisaalta, voihan olla että jarruletkuja on kuitenkin irroiteltu remontin aikana.
-
Mulla myös sama ongelma. Ilmaus tehty kaksi kertaa avustajan kanssa. Nestettä mennyt noin kaksi litraa. :buck2:
Toisen ilmauksen jälkeen hieman parempi. Nyt samat oireet ilmaantuneet jälleen. Eli kun auto on seissyt jonkin aikaa, joutuu poljinta pumppaamaan. Menee pohjaan aluksi kunnes alkaa ottamaan vastaa. Ei jummarra >:(
-
pitää vielä ilmata ne jarrut uudestaan kun kerkeän jarrunesteet on ylärajassa
taka jarruletkut vaihdatin toisessa korjaamossa ja asentaja tuumas että taka akselin irroitus olisi edessä mutta sain vähän viisastettua sitä että ei tarvinnut käydä purkamaan takaakselia ja rempan jälkeen se ilmas ne muutamalla polkaisulla ja valmista tuli lähdin pajan pihasta nii jarru polin meni ihan pohjaan käväsin asentajan luona ja sanoin ongelmasta niin tuumas että uus jarrupää sylinteri pitäs vaihtaa asennus hintaa tulis 200-250€
etu jarrupalat ja lövyt kun vaihdettiin kaverin kans niin ei otettu letkuja irti kaveri aukas kyllä jarrunestekorkin kun puristi sylinterit kasaan ja lopuks tarkisti jarruneste tason
-
Terve.
Peesaan Jormaa,oikea tapa ilmata juuri tuo.Eikä sitä nestettä kannata säästellä,
reilusti läpi vaan niin on uudet puhtat ja ilmattomat nesteet järjestelmässä.
Olishan se melkonen sattuma,että pääsylinteri hajoaisi mystisesti juuri tuolla hetkellä.
Itselle tosin käynyt juuri noin,vanha japsi,paskaset nesteet säiliössä,rempan jälkeen ilmaus,paskat meni säiliöstä sylinteriin,esipaineventtiiliin rojua,oireet kuten sinulla.
Auton ei tarvitse olla käynnissä ilmatessa.Onko jarrupoljin joustava/kumipallomainen kun muutaman polkaisun jälkeen saa tuntuman jarruihin!....jos joustaa on ilmaa.
-
Samalla ku meinaa ilmata, niin katsoo sitten kanssa oliko ne jarrupalojen kiinnitys jouset varmasti oikein. Ne on tosi helppo laittaa väärin ja ei maksa mitään kattoo onko ne kunnolla.
-
lähdin pajan pihasta nii jarru polin meni ihan pohjaan käväsin asentajan luona ja sanoin ongelmasta niin tuumas että uus jarrupää sylinteri pitäs vaihtaa asennus hintaa tulis 200-250€
Siis mitä? Veit toimivan auton (Oletan että kun veit auton korjaamolle niin jarrupoljin toimi kuten pitääkin?) korjattavaksi, sait aivan paskan takaisin ja tyydyt siihen että ukko selittää että pää sylkky pitäisi uusia koska jarrut eivät enää toimi huollon jälkeen?
Ei se nyt ihan noin mene.....
-
pitää vielä ilmata ne jarrut uudestaan kun kerkeän jarrunesteet on ylärajassa
taka jarruletkut vaihdatin toisessa korjaamossa ja asentaja tuumas että taka akselin irroitus olisi edessä mutta sain vähän viisastettua sitä että ei tarvinnut käydä purkamaan takaakselia ja rempan jälkeen se ilmas ne muutamalla polkaisulla ja valmista tuli lähdin pajan pihasta nii jarru polin meni ihan pohjaan käväsin asentajan luona ja sanoin ongelmasta niin tuumas että uus jarrupää sylinteri pitäs vaihtaa asennus hintaa tulis 200-250€
etu jarrupalat ja lövyt kun vaihdettiin kaverin kans niin ei otettu letkuja irti kaveri aukas kyllä jarrunestekorkin kun puristi sylinterit kasaan ja lopuks tarkisti jarruneste tason
Off topic: et ole tosissasi tuon tekstin ulkoasun suhteen :idiot2:
-
Nyt kuin paremmin ky aiheen ...
Niin eihän tuossa ole mitään epäselvyyksiä :nohnoh
Takas Korjaamolle ja korjatkoon virheensä + lasku 0e !!!
Mitä v*ttua "Simo Säätäjä" on nyt siell Korjaamolla kämmänyt !!??
Kunnon Korjaamo EI edes kehtaisi luovuttaa tuollaista autoa asiakkaalle :)
-
mulla on erittäin huonoja kokemuksia pikku pajoista ja volvo korjaamosta
esimerkki varasin kesällä ajan puhelimitse avainvaunulle joensuuhun automaatti vaihteisto öljyjen vaihtoon nii puhelimessa tarjosivat uutta vauhdelaatikkoa ja öljyn vaihtoa :idiot2: noh vein auton huoltoon ja olin mukana kun huoltomies teki vaihtotyön näin omin silmin kun siinä astiassa mihin kaadetaan jäteöljyt nii sen reunassa oli jotain harmaata paskaa ennen kun ehti edeskaataa minun auton öljyä sinne huoltomies sanoi että vaihteisto öljyissä on vettä ett pitäis lauhdutin vaihtaa ja vaihteisto ym öljy oli kuitenkin tummaa ja tikusta katsottuna viininpunaista ja vaihteisto pelasi niilläkin öljyillä erittän hyvin ja toimii myös uusilla öljyillä samalla tavallla että ihmetyttää tuo kusetus annan hyvän neuvon katsokaa itse sivusta kun veitte huoltoon auton
palataan takasi aiheeseen
jarrupolinta kun painelee 2-3 kertaa niin sen jälkeen antaa vastapainetta vähän mutta silti laskee pohjaan menemään
se huoltomies sanoi vaan että ei ole ilmaa ja ilmautin 2 kertaa siellä mutta aika laiskasti teki sen ja sen jälkeen sanoi että pääsyl on paska mutta pitää kokeilla vaihtaa ne jarru nesteet vielä vaikka kaverin kans
-
mulla on erittäin huonoja kokemuksia pikku pajoista ja volvo korjaamosta
esimerkki varasin kesällä ajan puhelimitse avainvaunulle joensuuhun automaatti vaihteisto öljyjen vaihtoon nii puhelimessa tarjosivat uutta vauhdelaatikkoa ja öljyn vaihtoa :idiot2: noh vein auton huoltoon ja olin mukana kun huoltomies teki vaihtotyön näin omin silmin kun siinä astiassa mihin kaadetaan jäteöljyt nii sen reunassa oli jotain harmaata paskaa ennen kun ehti edeskaataa minun auton öljyä sinne huoltomies sanoi että vaihteisto öljyissä on vettä ett pitäis lauhdutin vaihtaa ja vaihteisto ym öljy oli kuitenkin tummaa ja tikusta katsottuna viininpunaista ja vaihteisto pelasi niilläkin öljyillä erittän hyvin ja toimii myös uusilla öljyillä samalla tavallla että ihmetyttää tuo kusetus annan hyvän neuvon katsokaa itse sivusta kun veitte huoltoon auton
palataan takasi aiheeseen
jarrupolinta kun painelee 2-3 kertaa niin sen jälkeen antaa vastapainetta vähän mutta silti laskee pohjaan menemään
se huoltomies sanoi vaan että ei ole ilmaa ja ilmautin 2 kertaa siellä mutta aika laiskasti teki sen ja sen jälkeen sanoi että pääsyl on paska mutta pitää kokeilla vaihtaa ne jarru nesteet vielä vaikka kaverin kans
:o ;D :D
Sorry.... mut oikeesti, yrittäisit edes.
-
Joo, lefa1 voisi edes yrittää panostaa hieman oikeinkirjoitukseen. Jos välimerkit, yhdyssanat ja muut on noin pahasti hakusessa niin onnea vaan.
-
sori jos ette saanu selvää tuosta kirjoituksesta mutta en oikee jaksa laitella pilkkuja ja pisteitä
-
Kyllä tekstistä selvän saa, kaikilla foorumeilla on aina noita pilkun-nussijoita joilta luetun ymmärrys katoaa jos pilkku tai piste puuttuu tai on väärässä paikassa. :-[
Ps: Ostin biltemasta ilmanpaineella toimivan ilmauslaitteen, maksoi 18€, ilmaus sekä nesteiden vaihto onnistuu komiasti ilman apumiestä.
http://www.biltema.fi/fi/Etsi/?query=ilmaus
-
Kyllä tekstistä selvän saa, kaikilla foorumeilla on aina noita pilkun-nussijoita joilta luetun ymmärrys katoaa jos pilkku tai piste puuttuu tai on väärässä paikassa. :-[
Toki saa selvän mutta lukeminen olisi huomattavasti mukavampaa.
-
Kyllä tekstistä selvän saa, kaikilla foorumeilla on aina noita pilkun-nussijoita joilta luetun ymmärrys katoaa jos pilkku tai piste puuttuu tai on väärässä paikassa. :-[
Kiitos!
Mitä enemmän panostaa ulkoasuun ja vähemmän vittuiluun, niin sitä enemmän ja parempia vastauksia saa ongelmaansa.
-
Kyllä tekstistä selvän saa, kaikilla foorumeilla on aina noita pilkun-nussijoita joilta luetun ymmärrys katoaa jos pilkku tai piste puuttuu tai on väärässä paikassa. :-[
Kyse nyt ei ole siitä, ettei tekstistä saisi selvää, vaan siitä, että lukeminen on aika paljon mukavampaa kun kahden kappaleen pituiseen tekstiin ei pistetä viittäkymmentä kielioppivirhettä sekaan. Se on myös sitä viestin lukijan huomioimista, että vähän jaksaa panostaa oman ulosantinsa laatuun. Itse en ainakaan yleensä edes jaksa vastailla viesteihin, jotka näyttää suunnilleen tältä: "nyt jarru poljin jumitaa eikä ole tehoa missä vika?????".
-
Itsekkin toki kannatan kirjoituksen ulkoasuun panostamista, mutta siitä keskustelu ei kuulu asia -topic:iin, mikäli jollain on vielä jotain tarvetta huomauttaa kirjoittajaa kielioppi- tai muista kirjoitusvirheistä, tulee se tehdä käyttäen yksityisviesti-toimintoa.
Tästä eteenpän keskustelu ainostaan otsikon mukaisesta aiheesta!
T: Valvoja
-
Itsekkin toki kannatan kirjoituksen ulkoasuun panostamista, mutta siitä keskustelu ei kuulu asia -topic:iin, mikäli jollain on vielä jotain tarvetta huomauttaa kirjoittajaa kielioppi- tai muista kirjoitusvirheistä, tulee se tehdä käyttäen yksityisviesti-toimintoa.
Tästä eteenpän keskustelu ainostaan otsikon mukaisesta aiheesta!
T: Valvoja
Vielä sama uudestaan, kun ei mennyt perille?
-
Ilmaus kunnolla vain jos mikään liitos tai jarrusylinteri ei vuoda kuten kerroit
Se ilmausjärjestys varmaakin tuttu juttu.
Eli oikea taka ,vasen taka, etu oikea ja etu vasen pitäsi ne jarrunesteet ilmata.
Tämä on se että takimmaisesta jarrusta joka on tehostimesta aloitetaan ja noi jutut on siitä kun kuski istuu penkillä noi ilmausjärjestys.Toi alipainejuttu on tehokas konsti josta on tuo linkki ,mutta normi hommissa tämä vanha systeemi ainakin itsellä on viellä toiminut
Onko se jarrunestesäiliö koskaan päässyt tyhjaksi.
Kokeile kaverin kanssa ja auton ei tarvitse sitten käydä, rauhassa ja nestettä aina tarpeeksi säiliössä,niin eiköhän ne jarrut löydy.
Monesti nämä Volvon jarrut on niin helpot että ne voit itse vaihtaa tai huoltaa mikä on tarve.
Ei tule näitä kyssäreitä tällöin.
-
Hmmm,yleensä jos pelkät letkut vaihtaa niin ilmat tulee kyllä pihalle pelkästään nesteen omalla painolla,siis pelkästään ilmaruuvi auki polkimeen koskematta,toki kaveri vahtimaan ja lisäämään nestettä säiliöön tarvittaessa,samalla tulee vaihettua nestekin,lopussa sitten kun nipasta tulee pelkkää kirkasta nestettä voi varmuudeksi suoririttaa muutaman poljin ilmauksen,itselle kun letkut vaihdoin niin ei tarvinnu polkimeen koskea,letkunkin täyyy olla "oikeassa asennossa",ei tää nyt ilmaukseen mitenkään vaikuta,mutta letkujen tulevaan ikään kumminkin,siis ei yhtään kierteellä eikä ota kiinni mihinkään pyörien missään asennossa,takaletkussa muistaakseni onkin (mikähän sen nimi nyt oiskaan) kosketus pylpyrä,tarvikeletkussa sitä ei tule mukana,pitää vaihtaa vanhasta ???
-
Joo ei sinne letkuun ilmaa jääkkään mutta aika satavarmasti sylinteriin kun sinne letkun takaisin kiertää... ::)
-
Siis kun otat letkun irti,ilmaruuvin kumitutti käy putkenpäähän tukoksi,kierrät uuden letkun sylinteriin kiinni,avaat ilmaropun otat kumitutin pois putken päästa (lentää vähän nestettä),kierrät letkun putkenpäähän kiinni,nipasta tulee ilmaa ja putkistossa ollutta vanhaa nestettä,sylinterihän jäi täyteen kun irrotit letkun,ilmalla on taipumus nousta ylöspäin nesteessä jos vain se suinkin pääsee,toki tää perustuu siihen että ei hätäillä,antaa sen nesteen vaan tulla hiljaa sieltä nipasta ja lisätään tarvittaessa,näin on miulla ainakin onnistunut letkujen vaihto ilman mitään polkimen pumppailuja,kokeilkaa
-
Tota joo, mutta jos letku katkeaa niin tuolla ajattelulla järjestelmä valuttaa itsensä tyhjäksi ?!? Yleensä se nesteen kuitenkin pitäisi liikkua siellä vain polkimella. Aikoinaan kun letku katkesi autosta niin ei se jarruneste kyllä sieltä mihinkään valunut ennen kuin polkimeen koski, mihin sitä ilmausta sitten tarvitaan? Aikas monta jarru remonttia takana, aina on tapana ilmata jotta asiakkailla ei tule yllätyksiä vastaan. Miksi noita paineistettuja apuvälineitä on tehty jos valuttamalla onnistuu ::)
-
Tota joo, mutta jos letku katkeaa niin tuolla ajattelulla järjestelmä valuttaa itsensä tyhjäksi ?!? Yleensä se nesteen kuitenkin pitäisi liikkua siellä vain polkimella. Aikoinaan kun letku katkesi autosta niin ei se jarruneste kyllä sieltä mihinkään valunut ennen kuin polkimeen koski, mihin sitä ilmausta sitten tarvitaan? Aikas monta jarru remonttia takana, aina on tapana ilmata jotta asiakkailla ei tule yllätyksiä vastaan. Miksi noita paineistettuja apuvälineitä on tehty jos valuttamalla onnistuu ::)
Autojen järjestelmissä neste kyllä valuu ihan itsestään tyhjäksi, jos esim. juuri letku katkeaa. Se neste kulkee samaa reittiä pitkin, kuin mitä kulkee toiseen suuntaan jos mäntää painaa sisään (esim. palojen vaihdon yhteydessä). Ei se neste sieltä valukaan millään lorinalla, mutta tiheästi tulevina tippoina kylläkin. Valumalla tehdyllä ilmauksella saadaan hyvä alkutilanne varsinaiselle ilmaukselle, jolloin esim. nesteen vaahtoutumisen riski pienenee. Jos tyhjiin letkuihin/putkiin polkee kovalla vauhdilla nestettä, niin se voi kuplia hieman ja sitoa itseensä ilmaa (vrt. ravistettu jarrunestepurkki). Tällainenkin tapaus on tullut itselleni vastaan kun kerran autossani ilmasin järjestelmää. Ongelma toki poistuu kun ilmaa hieman lisää.
Paineistettu apuvälinehän vain auttaa sitä itsestään tapahtuvaa valumista luomalla alipainetta järjestelmään. Sama homma hoituu siis ihan vain avaamalla ruuvi, mutta hitaammin. Vastaavasti mutkikkaissa letkuhässäköissä ilmaa jää helpommin järjestelmään jos antaa vain valua itsekseen eikä joko käytä alipaineimuria tai polje poljinta.
-
Juurikin näin,minun esittämässäni tapauksessa ainoastaan letku tyhjenee,ei mitään muuta,ja systeemi on ainakin miulla toiminu,se on sitten eriasia jos ei putkenpäätä tulpata ja sieltä pääsee nesteet valumaan ulos,jos vielä kuppi tyhjenee niin sittehän se onkii koko systeemi ilmattava kunnolla
-
Minulla samanlaista ongelmaa jaruissa, ihan kuin ilmaa etupalat vaihdettu.Tohnis kirjoitti noista rautalanka häkkyröistä jotka tulevat palojen kahtapuolta että väärin laitettu?Miten ne voi laittaa väärin nehän tulevat sinne uriin ja langan päät reikiin?Oisko vika niissä kuitenkin? Jos ne jumittaa satulan liikettä?