Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: tukse - 11.02.2013, 21:05:41
-
Joo eli 240SE -92 alko bensamittari elää omaa elämäänsä. Kun virrat laittaa päälle bensataso nousee normaaliin lukemaansa. Kun starttaa auton, taso laskee noin 1/4 verran mittarinasteikolla. Ajaessa heiluu vähän mutta ei missään vaiheessa saatuva samaa tasoa mikä oli kun virrat olivat ainoastaa päällä! Missä maihtaisi olla vika? Johdotus? Joutokset? Anturi?
-
toimiiko moottorinlämpömittari normaalisti? eikös noissa ollu joku tasaaja siellä mittaristossa?
-
Moottorinlämpömittari toimii normaalisti
-
Takalaatikossa vasemmalla puolella muovin alla on ensimmäinen liitin bensamittarin johdoille tankin jälkeen. Kannattaa tarkistaa, ettei ole ihan hapettunut se, kun ei muistaakseni ole mitenkään erityisen hyvin suojattua tyyppiä.
-
Jos saisi vielä tarkennusta tuohon paikkaan :) Saisitko kuvan otettuu missä se liitin sijaitsee?
-
Jos saisi vielä tarkennusta tuohon paikkaan :) Saisitko kuvan otettuu missä se liitin sijaitsee?
242 on hervottoman lumikasan takana talvisäilössä, joten yritetääs nyt vielä kuvailla. Eli takalaatikossa on vasemmassa reunassa lootan lattiassa kiinni musta suojamuovi, jonka alla on parilla ruuvilla kiinni oleva luukku. Luukun läpi tulee kaksi johtoa ja siellä on myös liitin takalootan puolella. Jos luukun ruuvaa irti, niin pääsee näkemään anturipaketin/polttoainelinjat. Oikealla puolen takalootaa on samankaltainen musta muovi, joka peittää täyttöputken, se kun kulkee takalaatikon kautta, vaikka tankki onkin auton pohjassa kiinni.
-
Kiitos tämä selvensi käyn tänään vilkasemassa sitä ELK
-
Tarkistin liittimet olivat kuin pakasta vedetys. Putsasin ja laitoin paikolleen ei vaikutusta
-
näyttääkö mittari täyttä kun laitat johdon maihin?
-
Pitää kokeilla, jos näyttää niin vika liittimessä?
-
Pitää kokeilla, jos näyttää niin vika liittimessä?
mikäli näyttää niin itse mittari on ehjä.
-
Vikaa saattaa hyvinkin olla johdon läpiviennissä tankin sisälle. Mulla oli -92:sesta anturin ja siirtopumpun johdot irronneet kokonaan siitä läpiviennin kohdalta, mittari ja pumppu olivat sitten luonnollisesti ihan mykkiä. Korroosio syönyt.
-
Vikaa saattaa hyvinkin olla johdon läpiviennissä tankin sisälle. Mulla oli -92:sesta anturin ja siirtopumpun johdot irronneet kokonaan siitä läpiviennin kohdalta, mittari ja pumppu olivat sitten luonnollisesti ihan mykkiä. Korroosio syönyt.
Kun ei oo mikään kuitenkaan vielä ihan mykkä :D
-
Mulla alkoi toimia kun vaihdoin mittariston takaa kaksi kondensaattoria.
(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/vanhatelkot.jpg)
(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/uudetelkot.jpg)
Kannattaa puhdistaa myös polttoaine/lämpömittarin jännitteen tasaajan pinnit hiomapaperilla ja CRC:llä
(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/jnnitteentasaaja.jpg)
-
Tuo on kyllä mystinen vika ei vieläkään toimi kunnolla mutta kyllä tuon kanssa elää :) Täyteen kun laittaa tankin niin pelittää hyvin mutta kun lähentelee punarajaa niin laskee suoraan asteikon ala puolelle. Niin ja kyllä tuo muutenin seilaa omiaan varsinkin kovilla pakkasilla :D
-
Kuulostaa kyllä siltä että itse anturi tankin sisällä takertelee.
-
Mulla oli tuo anturi tankissa vähän kulahtanu. Paketti irti ja väänsin sitä kohon anturipäätä, että koskettaa lukijapintaa kunnolla, nii alko toimia. Oireina oli se, että bensamittari toimi satunnaisesti ja näytti aina liian vähän tai ei ollenkaan.