Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: sheiggi - 11.02.2013, 21:56:39
-
Eli jo viime kesästä lähtien pientä rutinaa/narinaa oikealla rajottajaan asti kääntäessä apparin etukulmasta ollu havaittavissa. Etu oikealle vaihdettu alatukivarsi ja homma ei muuttunut, katsastuksessa marraskuussa katsuri oli löytävinää etuoikealta välystä mutta ei osannut tarkemmin sanoa mistä niin päästi läpi. Tuo rutina/narina ollu havaittavissa lähinnä alkuperäisillä 17 tuumaisilla leveämmillä kesävanteilla, talvirenkailla kapeammilla 16 tuumaisilla ei kuin muutaman kerran.
Nyt alkanut välillä ohjaus pykimään ja välillä taas toimii niin kuin pitää. Muutos tullut viidesti kun ajanut kuoppaan, reunakiven päältä parkkin mennessä, ajaessa lätäkköön tai kääntäessä täydet oikealle.
Hammastankoa tai tehostimenpumppua epäilin, mutta pumppu ei kuullosta vialliselta korvalla tai stetoskoopilla kuunnellen. Nesteet pysyy myös säiliössä, auto ei merkkaa mitään tippoka alleen ja ylhäältä/sivuilta katsoen hammastanko ei mitenkää erikoisen märkä. Koneen alusta kun vähän öjyinen vuotaneen turbon paluun jäljiltä.
Tänää kömmin auton alla parkipaikalla niin alle kuin mahtui. Ja kummankin puolen vetarin kumit olivat ehjät ja terveen näköiset. En löytänyt muutenkaan silmämääräisesti tai käsin nykimällä mitään vikaantuneen näköistä tai välyksellistä. Katsoin myös konepellin puolelta iskarin yläpäät ja kummatkin puolet näytti samanlaisilta tai sen vähän mitä voi kokeilla niin väljää tuntunut, kokeilin myös ettei apparin puolen yläpää ole erikoisen lämmin. Tosin siinä on vieressä paisuntasäiliö että ei paljon viisaammaksi tule.
Voiko mahdollisesti väljäksi/paskaksi mennyttä yläjoustintukea mitenkään todeta purkamatta koko tolppaa alas. Ajattelin vielä viikonloppuna nostaa keulas ylös ha kokeilla nykykiä onko väljää havaittavissa.
Onko tuo yläjoustintuen vaihto kuinka ikävä homma, pitääkö ostaa koko iskarin yläpää uusiks vai onko pelkkä joustintuki saatavilla? Muutenkin neuvoja ja muita käytännön asioita asiasta?
-
Iskaritolppa pitää irrottaa jotta saa kääntölaakerin käteen. Mutta sen voi vaihtaa purkamatta tolppaa isommin.
Tolppa kun on irti, niin irrottamalla osat 1 ja 2, irtoo laakeri tolpasta. Muuten jää kaikki kiinni.
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Volvo/etu-1.jpg)
-
Jousipuristimet kun vaan löytyy niin on melko nopee homma. Itellä on ollut aina näitä vanhoja osia purkaessa koiranluu varalla. ;)
Aina ei vaan saa ehjänä auki, joutunut monasti leikkaamaan niveltapin.
Tuntuu että ei kyllä koskaan mene nää etuvetorempat niinkuin strömsöössä...
-
Tekeeköhän motonetin tai biltsun jousi puristimilla mitää? Täytyy kysellä olisko firman hallissa. Viikonloppuna onneks pääsee lämpimää hallii kiroilemaa ton projektin kanssa.
-
Varmaakin ajavat asiansa kuin vai metalliaa ovat ja se säätomekanismi pyörii herkästi
-
Auto maassa, Ota auki osa 1 ja 2, 21mm mutterinkanta. Sitten näet onko jousen yläkuppi (osa 7) ehjä ja onko se metalliholkki vielä kumissa kiinni jne.
-
Täytyy kattoa huomenna töiden jälkee hallissa. Kiitoksia. :)
-
Tein tuon homman juuri. Jos pelkän iskarin yläpäälaakerin vaihdat, niin et tarvi jousipuristimia. Tuossa kuvassa tuo "erikoismutteri" nr. 8 pitää paketin kasassa. Jos meinaat vaihtaa myös tuon kumisen joustintuen, niin tarvitset jousipuristimen ja tuo erikoismutteri pitää avata. Siihen löytyy oma työkalunsa Biltemasta, mutta itse sain sen isoilla papukaijoilla auki.
-
Koittanu tota kuvaa katella ja hahmottaa että miten toi tolppa oikee kasattu. Kai mä sitä laakeria epäilen eniten, eiköhän sen hajoaminen selittäs tota pykimistä. Vai mitä mieltä arvon raati on?
-
Jos se metalliholkki on irti (eli iskarin yläpään kiinnitys) Pääsee tolppa heilumaan hiukan ja voi vaikuttaa ohjaukseen jne. (yleensä aiheuttaa kolinoita)
Tolla tarkistushommalla ajoin takaa sitä, että siitä näkee enempää purkamatta onko ne holkit kiinni vai irti.
Ettei vkloppuna ala purkaa ja huomaa niiden olevan rikki ja osia ei saakaan mistään juuri siihen aikaan :D
Taisi olla jotain 45-50e kpl volvolla ne ylemmät jousilautaset. Eli osa 7. Tarvikkeena halvemmalla(biltema alle 15e), mutta omassa kesti tarvikeosa vuoden ja holkki irtosi....Sen jälkeen tuli orkkikset.
-
Juu huomenna töiden jälkee joka tapauksessa ajan hallii ja tarkistan ton :).
-
Ja kannattaa ne kumit ottaa XC90 mallin. Ovat paljon jäykemmät.
Maksavat vähän enemmän.
-
Kannattaa joo tarkistaa ne kumiset ylälautaset, onkos se nyt tuo osa 7. itellä tuli iskari siittä läpitte ja konepeltiin kauhee vekki. toinenkin puoli oli jo murteella ni vaihettiin sekin samalla. Autona oli tosin 850.
-
Hyvinki pitkälle samoja autojahan 850- ja X70-sarja on. Olen muuten joskus nähny konepellin missä kans vähä kumpua iskarin yläpään kohilla.
-
Hyvinki pitkälle samoja autojahan 850- ja X70-sarja on. Olen muuten joskus nähny konepellin missä kans vähä kumpua iskarin yläpään kohilla.
XC70/V70 pulloposki, S60, samat kumit sopii.
Mulla on omassani nuo XC:n kumit.
-
Jos purat paketin niin niitä puristimia sitten.
Tuollaiset mötönet leuat on mulla ja on kestäneet pyssyllä käyttää kun pitää vaan kierteet rasvassa.
1/2" vääntiö sopii suoraan.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=80-4212
piliteema myy samoja...
Ps. Älä osta mitään kaksileukaisia, siis sellaisia missä kummassakin päässä on vain yksi leuka...
-
Hyvinki pitkälle samoja autojahan 850- ja X70-sarja on. Olen muuten joskus nähny konepellin missä kans vähä kumpua iskarin yläpään kohilla.
Joo komiaa patti siihen nousi ja vekki alapuolelle. konepellin ko avas niin ei sitä saanu enää kiinni.
-
Tänää töiden jälkee katottu osan nro 7 kunto. Kunnossa olivat, eli apukuskin puolen laakeria epäilen. Kokeilin myös tunkata koko keulan ylös ja rattia käännellä, samanlailla takelteli.
-
Jaahas, tänää sain etittyä kasipätkän alfamer oppaan ja kattelin tota hommaa. Eipä näytä mitenkää vaikeelta, itellä vaa jotenki tapana olla tosi skeptisellä kannalla jos ei oikeen ole täysin selvillä hommasta. Täytyy kysästä vielä ens viikolla jos vaikka sais lainaa jousipuristimet, kun jäis kuitenki pyörimään nurkkii ton jälkee.. ::)
-
itellä iskarinvaihon yhteydessä huomasin, et molemmat kumit oli melkein irtipoikki...biltemasta saapi 2 melkein samaan hintaan, ku motonetistä yhen...tiiä sit kummastakaan laadusta, ite ostin motosta, tosin huomasin biltsun hinnan jälkeenpäin.
-
Taitaa olla meikäläisellä tää ylätukikumi rikki, vai mitä sanoo arvon raati:
(http://uppaa.net/i/4f3ce.jpg)
Jakarilla kun iskaria hiemän käänteli niin kauhee kumin natina ja narina kävi (Narina kuuluu myös kun painaa keulaa alaspäin).. kolahtele myös töyssissä apparin puoli. Mutteria en saanut auki kun ei ollu tähän hätään mitään millä pitää kiinni iskarista.
Laakeri tuntu pyörivän äänettömästi ja tasasesti.
-
Narisee se mullakin ja varmasti on kumi kunnossa.
-
Ei mulla narise toinen puoli yhtään... Ja tuo nuolen osoittama rako jota ei toisella puolen ole, on tuskin normaali :D
-
Ei mulla narise toinen puoli yhtään... Ja tuo nuolen osoittama rako jota ei toisella puolen ole, on tuskin normaali :D
Mulla oli tuo rako paljon suurempi madallusjousilla. Silti ihan ok.
-
Sen laakerin ostin tänään ja firman hallin tilanteesta riippuen pyrin tällä viikolla vaihtamaan. Mun pähkäilyn ja mietinnän jälkee tulin siihen tuloksee ettei laakeria vaihtaessa tarvii jousipuristimia.
-
Sen laakerin ostin tänään ja firman hallin tilanteesta riippuen pyrin tällä viikolla vaihtamaan. Mun pähkäilyn ja mietinnän jälkee tulin siihen tuloksee ettei laakeria vaihtaessa tarvii jousipuristimia.
Pelkän laakerin vaihtoon ei tarvitse puristimia. :)
-
Irtihän se holkki oli peijjooni sieltä kumista. Nooo, huomenna selviää katastuksessa mitä muuta vaihdetaan samalla :2funny:
-
Iskaritolppa pitää irrottaa jotta saa kääntölaakerin käteen. Mutta sen voi vaihtaa purkamatta tolppaa isommin.
Tolppa kun on irti, niin irrottamalla osat 1 ja 2, irtoo laakeri tolpasta. Muuten jää kaikki kiinni.
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Volvo/etu-1.jpg)
saisko ton kuvan kokonaan näkymään, et pystyisin kattoo kupi osan vaihon,
-
saisko ton kuvan kokonaan näkymään, et pystyisin kattoo kupi osan vaihon,
Riittääkö?
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Volvo/etu-2_zpsd94c89c5.jpg)
-
mikä toi num, 8 mutterin nimi on, et osaisin ostaa oikee työkalun siihen
-
mikä toi num, 8 mutterin nimi on, et osaisin ostaa oikee työkalun siihen
Tähtimutteriks mä oon sitä sanonu. Biltemasta löytyy työkalu siihen.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Korinosat/Iskunvaimennintyokalu-Volvoa-varten-191452/
-
juu kiitoksia paljon, täytyneen käydä ostaa toi, muuten ei varmaan onnistu vaihtaminen sit millään,
-
juu kiitoksia paljon, täytyneen käydä ostaa toi, muuten ei varmaan onnistu vaihtaminen sit millään,
ainii mut yks pikku juttu, mul on 850 volvo ei v70, et ons siinä sit olenkaa tähtimutteria.
-
juu kiitoksia paljon, täytyneen käydä ostaa toi, muuten ei varmaan onnistu vaihtaminen sit millään,
Mä oon lukkopihdeillä availlu ja kiristelly. Tarpeeks kookkaat vaan että saa leuat tukevasti.
Toinen leuka sillai sakaroiden väliin ja toinen sakaraan niin on auennu. Rälläkän laikan kiinnitys avaimella saa kans jos on tukevaa mallia.
ainii mut yks pikku juttu, mul on 850 volvo ei v70, et ons siinä sit olenkaa tähtimutteria.
On.
-
selvä juttu, ja hyvä et saa tommosillakin työkaluilla, no sit en tarvii käyttää 11e työkaluun, löytyy jämäkät papukaijjat ja rälläkän aukasu/kiristinkin, et jommal kummal aukee jos aukee. toivottavasti ei oo mennyt iskari paskaks kun on vklp asti tullu ääni.
-
selvä juttu, ja hyvä et saa tommosillakin työkaluilla, no sit en tarvii käyttää 11e työkaluun, löytyy jämäkät papukaijjat ja rälläkän aukasu/kiristinkin, et jommal kummal aukee jos aukee. toivottavasti ei oo mennyt iskari paskaks kun on vklp asti tullu ääni.
Ja putkitongit on aina oiva apu. ;)
-
juuh, nekin löytyy samal, aatelin et voisin tehä homman tänne kuvien kanssa miten vaihto tapahtuu, et muutki osaa sit tehä. et onks jokin paikka mis on korjaus oppasteet mihin voi sit laittaa. ja kertoo eteneminen.
-
juuh, nekin löytyy samal, aatelin et voisin tehä homman tänne kuvien kanssa miten vaihto tapahtuu, et muutki osaa sit tehä. et onks jokin paikka mis on korjaus oppasteet mihin voi sit laittaa. ja kertoo eteneminen.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=50.0
-
Kiitos. Tuli mutkia matkaan nii en kerennyt tänään laittaa foorumiin viel. Mut huomenna pitäisi näkyä.
-
En löytänyt 2002 V70 samanlaista aihetta, mutta iskarin yläpään rakenne lienee suht samanlainen näissä molemmissa, tosin mulla tuo kierre ulottuu aivan ylös asti ja sen iskaritapin yläpäässä on torxille kolo jolla sitä voi pitää paikallaan kun avaa tuon mutterin.
Mutta itse kysymykseen;
Autossani alkoi tuo sama narina ja se tulee mitä ilmeisemmin juuri tuosta iskarin yläpäästä...eli kysymys kuuluu; kuinka kauan tuolla uskaltaa ajaa ennen kuin sen kumin/laakerin sinne vaihtaa ettei sieltä hajoo mitään muuta ennen sitä, vai kestääkö tuo paketti kasassa pidempäänkin vaikka se nariseekin koko ajan?
-
ite ajoin noin 2 viikkoa narinan kanssa, eka se oli pieni narina ja sit tuli isoks,, kyl se varmaan 2kk hajottaa laakerin, kun yläpää kumi/laippa mitä sitä ikinä nyt sanotaa,,
mä vahoin sen 2 viikon jälkeen kun en jaksanut kuunella ääntä, meni hermot totaalisesti ääneen.
kyl sen pitäs olla aika saman laitat paketti loppujen lopuks, mut jos sul on mistä pitä kii nii se on vaan helpompi avata. mä tein kuvallisen homman vaihto jutusta. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=31793.0;topicseen <----- tossa
-
omasta v70 kympistä kuuluu silloin tällöin kuskin puolelta käännettäessä ohjausta ihan selvästi ikään kun jousesta sproing ,,,, hassu ääni ihan kun jousi ei pääsisi kiertymään kunnolla. liitttyy varmaan tohon yläpään laakerointiin.ei ole välyksiä leimattu just ilman huomautuksia inssi kehui päästöjä.
mistä saa noi tolpat konehouneessa yhdittävän tangon hankittua. ;D
-
mistä saa noi tolpat konehouneessa yhdittävän tangon hankittua. ;D
Tilaa Volvolta, maksaa ehkä 100-120€?..noin..
On kyllä hintansa arvoinen, kesäkumeilla huomaa kuinka jäykistää. Itellä on tuo alkup.
Ja oon tyytyväinen vaikka en peltiä kenellekään auokaan... ;)
Vai tikkuilitko vaan? ( ;D )
-
Tilaa Volvolta, maksaa ehkä 100-120€?..noin..
Alta satkun pitäis saada. Ja auttaa natinoihin kyllä kivasti, kaikkeehan se ei poista.
-
ei kyllä ihan tosissaan , ehkä väärä merkki perään. :)