Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: RikuPit - 12.02.2013, 19:30:55
-
Otsikon mukaisella koneella varustettu 240, johon vaihdettu vanhanmallin elikkäs kärjellinen virranjakaja.. Tartteeko etuvastusta jos biltemasta hakee suurtehopuolan? Vai sopiiko kärjelliseen tehopuola ollenkaan? Ja onko nuissa etuvastusta alunperinkään?
Auttakaa, kipinä hukassa ! : ( Nykynen puola siis kuumenee aivan helkkaristi kun syttyvirta on kytkettynä. Jo muutamassa minuutissa kättä polttavaksi..
Kipinäpuoli uusittu kokonaan: Puolalta aina tulpille asti.. Hetken aikaa auto käy hyvin, (sytytysennakkokin säädetty) ja sitte alkaa röveltää eikä ota kierroksia ja lopulta sammuu kun puola lämpenee riittävästi..
Siksi tuota tehopuolaa ajattelinkin vastuksen kanssa kokeilla. Onko järkevää?
-Riku
-
Tehopuola+kärjellinen---->kärjet ei kestä mitään. Osasilla ei maksanut kärjellisen puola uutena muistaakseni kuin 15 euroa eli ihan turha ruveta vääränlaisen kanssa kikkailemaan.
-
Okei kiitos vinkistä. Kärjellisen mallin puolan hommasin (tais 11€ maksaa motonetistä, kylläkin tarvike..) ja samalla lopputuloksella: Kuumenee.. Kokeiltu myös uudemmalla, kärjettömän auton puolalla.. Kuumenee sekin. Kertokaas tuosta etuvastuksesta mulle?
-
Onko sytytyksen ohjausyksikkö vielä paikallaan, musta muovilätkä kahdella ruuvilla kiinni lokarissa, taitaa olla akun yläpuolella? Miksi paluu kärjelliseen sytytykseen? Tässä on kai ollut kärjetön sytkä, mikä vuosimalli?
-
Ei ole ohjausyksikköä olemassakaan.. Auto on -89 että kyllä kärjetön pitäisi jo olla. Tuommosena sen ostin ja hyvin pelas siihe saakka ku ajattelin kaiken sytkäpuolelle uusia, ihan vain määräaikais syiden takia. : ) Siinä akun vieressä pyöränkotelon yläpuolella on kaksi potikkaa: Toinen virtapiuhan haarottaja ja toinenko on joku ajovaloihin liittyvä rele?
-
Ei ole ohjausyksikköä olemassakaan.. Auto on -89 että kyllä kärjetön pitäisi jo olla. Tuommosena sen ostin ja hyvin pelas siihe saakka ku ajattelin kaiken sytkäpuolelle uusia, ihan vain määräaikais syiden takia. : ) Siinä akun vieressä pyöränkotelon yläpuolella on kaksi potikkaa: Toinen virtapiuhan haarottaja ja toinenko on joku ajovaloihin liittyvä rele?
akun vieressä lokasuojassa kiinni mutta ei akun yläpuolella vaan alempana vilkkulyhdyn takana.
-
Tuo etuvastus oli kymppisarjan K-Jet koneissa (TSZ-2 sytytysjärjestelmä). Kerran tullut vastaan myös b19a:ssa (ilm jälkikäteen laitettu).
-
Joko poistat sen ohjausyksikön tai laitat sen vanhan jakajan takaisin. Ei sitä muuten saa toimimaan. ??? Tekisin tuon jälkimmäisen ihan suosiolla.
-
Etuvastuksen se vaatii jos kuumenee. Kärjellisissä on usein etuvastus, lankuissa mitä olen rassannut se on ollut vänkärin puolella iskaritornin ja paloseinän välissä. Sinun autossa sitä tuskin on kun kerta on alunperin kärjetön. Itsellä on kärjellisessä vinokoneessa Bilteman sininen suurtehopuola ja toimii ilman etuvastusta, eikä syö kärkiä. Onhan se puola oikein kytketty? Virtalukolta puolan plussaan virta ja puolan miinukselta kärjille, eikä mitään muita käikäleitä/johtoja?
-
Puola on oikein kytketty. Jenkakellon johto on ainut "ylimääränen" mikä tulee puolalle.. Jepjep, tuskin löytyy vastusta vaikka kuinka hakisi. Täytyy nyt koittaa silti vielä silmäillä.. Kattelin bilteman sivuilta ja tein osavarauksenki jo suurtehopuolasta jossa on etuvastus mukana. (18,99€) Tuskin siitä vastuksesta haittaakaa on jos se kerta on pelannu sillä siniselläkin jossa ei ole vastusta. Loppuviikosta ihmettelemään taas sitä.
Se ohjausyksikkökö löytyy vain kärjettömästä autosta? Jos tuolta tosiaan semmonen vielä löytyy niin lähtee kyllä irti ja vihasee. : D Kuitenki auto pelannu entisellä kokoonpanolla moitittomasti. Vaikka mitää muutoksia en tehny muuta ku et vaihoin vanhat osat uusiin.
Puola, puolanjohto, virranjakajankansi, pyörijä, kärjet, konkka, tulpanjohot ja tulpat...
-
Nyt vaihettu suurtehopuola, etuvastuksella. Puola ei kuumene ollenkaan, vastus sen sijaan vähän lämpenee mutta niinhän sen vissiin pitääkin.. : D Mutta asiaan, auto ei pelaa vieläkään. : (
Ensin parin lupaamisen jälkeen hörähti käyntiin röveltäen, mutta sammu melkein samantien. (jos kaasua ei anna ollenkaan niin sammuu välittömästi) Jakajaa kääntämällä saatiin auto käyntiin kun palmun alta, ja otti kierroksia aivan kuten sama kyseinen volvo ennekin! Mutta parin sekunnin hurmio luhistui taas ja auto alkoi röveltää ihan niinkuin aikasemminkin.. (ei kierrä, eikä pysy käynnissä ilman kaasua)
Mitähä sitä seuraavaks tekis tolle?
Kuuluko jakajan käyttöakselissa olla pysty suunnassa väljää? Jos, niin minkä verran saa enintään olla? Tossa se kulkee semmosen muutaman millin matkan ylösalas ku sitä liikuttelee.. Olisiko koko jakaja tiensä päässä? Tätä tietenki epäilen kun vanhoilla sytkäosilla pelas niin saatanan hyvin..
Ei noille pitäs mitään mennä tekemään enneku oikeesti jotai hajoo..
-
Onko konkka vaihdettu? Aivan samankaltaista vikaa oli tuossa taannoin kaverin autossa ja syyllinen oli hajonnut kondensaattori.
-
On vaihettu, viikko sitten. Onko tuo miten herkkä sitten särkymään uudelleen? Esim. Vääränlaisen puolan kanssa kytkettynä?
-
Olisiko olemassa mahdollisuutta, että siirtyisi tuosta kärjettömästä systeemistä vaikkapa 70-luvulle ja laittaisi kärjettömän jakajan niin jäisi turhia huoltokohteita pois?
-
Kysyin korjausvinkkiä.. En kokonaan mahdollista toista vaihtoehtoa jonka itekki jo tiesin.
Jokatapauksessa auto pelaa taas ! Syyllinen todellakin oli viallinen kondensaattori. Liekkö "vanha" sit ollu kärähtänny vai oliko jo kaupan hyllyllä susi..
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille ja huolettomia kilometrejä kaikille! :3/4 jättää sen:
-Riku
-
Oman kokemuksen uudet konkat ovat huonompia kuin vanhat ja susikappaleita on seassa. Itse olen todennut, että jos vanha päältä saastaisenkin näköinen konkka on ehjä niin parempi olla vaihtamatta uuteen.
-
...Tietääpä sitte ensi kerralla. :) Tai sitte suosiolla ostaa repullisen kondesaattoreita kerralla huimat 3eurookoha mokoma komponentti maksoi. : D
-
Noniin nostetaas taas tätä aloittamaani keskustelua Volvon sytkästä.. Viime talven tunaroinnin jälkee auto on edelleenkin pelannu ja syksyn myötä Se siirtyykin päivittäiseen ajoon. Aloin kuitenkin miettimään tuota kärjetöntä sytytystä.. Saavutetaanko tällä siirtymällä kärjellisestä muuta kun että mahdollisia vikakohteita poistuun kun lienee yksinkertasempi? Ja tarvitaanko muuta hommata kun kärjetön jakaja? Joitain moduleja yms? Ja kuinka ne kytketään?
-
Noniin nostetaas taas tätä aloittamaani keskustelua Volvon sytkästä.. Viime talven tunaroinnin jälkee auto on edelleenkin pelannu ja syksyn myötä Se siirtyykin päivittäiseen ajoon. Aloin kuitenkin miettimään tuota kärjetöntä sytytystä.. Saavutetaanko tällä siirtymällä kärjellisestä muuta kun että mahdollisia vikakohteita poistuun kun lienee yksinkertasempi? Ja tarvitaanko muuta hommata kun kärjetön jakaja? Joitain moduleja yms? Ja kuinka ne kytketään?
Kärjetön jakaja, sytkäpääte, johtosarja ja puola.
-
Kiitos vastauksesta, joskin tosin hieman tynkä olikin. :D Romikselta varmaa nuo löydänkin. Johtisarja; mitä tuo käsittää? Eikö sytkäpäätettä voi kytkeä muuten kuin johtosarjalla?
-
Kiitos vastauksesta, joskin tosin hieman tynkä olikin. :D Romikselta varmaa nuo löydänkin. Johtisarja; mitä tuo käsittää? Eikö sytkäpäätettä voi kytkeä muuten kuin johtosarjalla?
Samalla kun irrottelee jakajan, puolan ja syttypäätteen, niin samallahan se johtosarjakin tulee mukaan. Ompahan liittimet valmiina jakajan anturille ja syttypäätteelle ja johdotkin menee sitten minne pitääkin. Kärjettömän sytyn kun laittaa, niin jää pois kärkien ja kondensaattorin vaihdot.
-
Jep. Miten eroaa kärjellisen ja kärjettömän puolat? Autossa tällä hetkellä kiinni bilteman tehopuola etuvastuksella. Ajaa vissiinki saman asian kärjettömässä jos vain ottaa etuvastuksen pois.
-
Ei kestä puola jos käyttää ilman etuvastusta, kun on tarkoitettu käytettäväksi sen kanssa, kuumenee liikaa ja palaa piloille.
-
Okei. Aattelin että bilteman puolat olis ollut tuotteena samat joista etuvastuksellinen vaan paria euroa kalliimpi. Eipä löytyny romikselta syttyosia.. Siihen asti kyllä en jaksa päätäni vaivata koko asialla kun vaan jostai nuo palikat haalin.
-
B200K 240 -87
Kipinä katosi yllättäen kesken matkanteon eiķä suostu lähtemään käyntiin. Ei edes lupaa. Koskaan ennen ei ole temppuillut millään tavalla.
Oireet viittaisivat vahvasti Hall anturiin virranjakajassa, mutta mistä sellaisen uuden saisi ostettua? Mielellään nopeasti.
Ja onko näissä vielä jokin erillinen sytytysmoduuli?
Eipä ole ennen tarvinnut pohtia näitä kun on pelannut niin hyvin.
(https://i.ibb.co/N6vvgmQ/20210512-153805.jpg) (https://ibb.co/N6vvgmQ)
Ja miten ihmeessä tämän osan saa pois että pääsee siihen Hall anturiin käsiksi? Lukitussokan sain pois tuosta akselin tyvestä mutta eipä vielä lähtenyt.
-
Tuolta pitäs löytyä kuvien kanssa:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalIgnition.html#Testing_Hall_Sensor
-
^Kiitos hyvästä linkistä.
Itse itselleni vastaten, on erillinen sytkämoduuli etulokasuojassa valoumpion kohdilla.
Laitoin koko ton kuvassa näkyvän osan yöksi pakkaseen ja aamulla annoin lämpöä tuohon pyöreään kanteen joka on vielä kiilalla kiinni. Naputtelin sitten varovasti kuparipäisellä vasaralla sen akselista irti että pääsin käsiksi Hall-anturiin.
Onko tietoa kenelläkään että onko näissä 240 Hall -antureissa tai ylipäätään koko sytytysjärjestelmässä eroa sen suhteen että onko ruisku vai kaasarikone?
Motonetissa myydään uutta Hall-anturia, mutta listauksessa ei lue erikseen että sopii B200K koneeseen.
Ostin kuitenkin sen koska muuta ei ollut saatavilla. Fyysisesti se kyllä sopii paikalleen ja ne merkilliset niitit pois poraamalla sen saa kiinnitettyä tuon vanhan tilalle vaikka ruuveilla. On samanlainen kolmijohtoinen.
Hyvin on muuten toi alkuperäinen kestänyt, mittarissa nyt 440tkm.
Tosi vähän tästäkään hommasta kuvia tai tietoa ylipäätään vaikka joka toinen ukko on juttujen perusteella tän vaihtanut.
(https://i.ibb.co/ckvSzXC/20210513-101652-1.jpg) (https://ibb.co/ckvSzXC)
Vanha osa vielä paikallaan. Uusi Motonetin osa vieressä.
(https://i.ibb.co/GQzbStW/20210513-104713-1.jpg) (https://ibb.co/GQzbStW)
upload tiny (https://imgbb.com/)
(https://i.ibb.co/RDNt1sk/20210515-082020-1.jpg) (https://ibb.co/RDNt1sk)
(https://i.ibb.co/5GtjSHq/20210515-082852.jpg) (https://ibb.co/5GtjSHq)
Uusi osa kupariniiteilla kiinni.
(https://i.ibb.co/yQLH1Kg/20210515-091934.jpg) (https://ibb.co/yQLH1Kg)
(https://i.ibb.co/Wfd0Xk8/20210515-094947.jpg) (https://ibb.co/Wfd0Xk8)
post a picture (https://imgbb.com/)