Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: popmka - 13.02.2013, 17:03:36
-
Apuva huomasin tuossa etteihän nuo silimänpesimet nousekkaan ennee ylös ja suorita tehtäväänsä :'(
Tässähän joku aika sitten sateli jäätävää vettä ja oli kertyny sentin kerros jäätä pesimien päälle.
Tuli käytettyä tuulilasille ainetta jotta pysyi sulana lasi,no tietystippä se ilmeisesti särki moottorit pesimistä V:>
Tai näin ainaski äkkipäältä näyttäis,koska sulake mikä konehuoneen sulakepoksissa(20A)oli ehyt.
Siinä volvokäsikirjassa luki kyllä lampunpesimen varoke,elikkä oliskos se pesuainepumpun varoke
Onko lampunpesimien nostomoottoreille omia sulakkeita???.Liekkö ohjausrelettä muuten noille.
-
Niin jäi nuo kotteron tievot elikkä S-40 -05 2,0D
-
Ja jos pesunestettä on vähän, ei lampunpesimet toimi. Eli onhan säiliössä tarpeeksi nesteitä?
-
Jep täynnä on ;) ;)Tuossa kävin kahtelemassa jo uusia osia näyttäs kuvien perusteella,et pesimet toimiikin pelkästään
nestepaineella ei näytämenevän mitään sähköjohtoja pelkkä letkun liitos vain.
Onkohan niille kuitenkin oma pesurin pumppu joka olis kajahtanu :'(
Tuulilasille kyllä syytää täytyy tuossa kesemmällä perehtyä asiaan.
-
Onko ajovalot käännetty kytkimestä päälle?
Muistelisin että ellei ole, ei valojakaan pestä tuulilasinpesun yhteydessä.
-
Onhan myös huomioitu, että lampunpesimet ei pese kuin oliko joka viideskerta?
Ja kyllä niille lampunpesimille ihan omalla sulakkeella tosiaan on.
Ja mutuilua, että olikohan vain yksipumppu. Kun muistelen, että ruutailevat tuulilasille ja lampuille nesteet eriaikaan juurikin, että paine riitti. Varmaksi en sano, muistelen tämän vaan lukeneeni jostain.
-
Kyllä käyttökäsikirjassa tosiaankin on maininta,että lamput pesee ensimmäisellä kerralla ja sitten joka viidennellä kerralla jos ei ole kymmeneen minuuttiin lasille pruutannu ;)
Tämä toiminta jos ajovakytkin ajovaloasennossa ja taas jos ei silloin pesee silmät joka viidennellä kerralla.
Mutta kun ei hievahakaan oli missä asennossa hyväänsä valokytkin. :'(
Alkaa kallistua pesurin pumpun tuhoon tai sitten vikamuisti niin täynnä tuosta jää hommasta johtuen,ettei sen vuoksi pellaa
täytynee tässä käyvä muisti tyhjennyttämässä ja tutkia toi pumpun kohtalo,koska siellä näyttäs olevan 2kpl pumppuja.
-
Tuossa kävin kahtelemassa jo uusia osia näyttäs kuvien perusteella,et pesimet toimiikin pelkästään
nestepaineella ei näytämenevän mitään sähköjohtoja pelkkä letkun liitos vain.
Onkohan niille kuitenkin oma pesurin pumppu joka olis kajahtanu :'(
Tuulilasille kyllä syytää täytyy tuossa kesemmällä perehtyä asiaan.
Sinne puskuriin tosiaan tule mitään sähköjä, nestepaineella toimivat. :)
Jos pumpun liittimeen tulee sähköä lasia pestessä (ottaen huomioon edellä mainitut pesukerrat) niin eipä paljon muuta vaihtoehtoa kun pumpusta savu poistunu. Tai tietty se että letku irronnu...
-
Sinne puskuriin tosiaan tule mitään sähköjä, nestepaineella toimivat. :)
Jos pumpun liittimeen tulee sähköä lasia pestessä (ottaen huomioon edellä mainitut pesukerrat) niin eipä paljon muuta vaihtoehtoa kun pumpusta savu poistunu. Tai tietty se että letku irronnu...
Onko kellään tietoa, miten niihin pesureihin pääsisi käsiksi? Meneekö koko puskuri purkuun?
Itellä vasemman puoleinen pesuri ei nouse, mutta työntää pesuainetta ulos suuttimista kyllä...
-
Onko kellään tietoa, miten niihin pesureihin pääsisi käsiksi? Meneekö koko puskuri purkuun?
Itellä vasemman puoleinen pesuri ei nouse, mutta työntää pesuainetta ulos suuttimista kyllä...
Kyllä se pitäisi puskuri nypätä irti, niin pääsee paremmin käsiksi pesureihin.
-
Kyllä se pitäisi puskuri nypätä irti, niin pääsee paremmin käsiksi pesureihin.
Juuri näin, eipä sinne muuten oikeen pääse...
-
Konehuoneen puolella olevassa sulakeboksissa on myös rele lampunpesimille .Se vois olla myös tsekkaamisen arvoinen.
-
Nyt kun pääsin himaan niin lisäsin relehommasta kuvan(linkin).
http://dl.dropbox.com/u/88927300/releet.pdf (http://dl.dropbox.com/u/88927300/releet.pdf)
Täytyy toi itekin tsekata kun ei mullakaan nyt toimi noi.
-
No niin relekkin sitten zsekattu vaihdoin tyytin releen lampunpesimen releen paikalle ja päinvastoin pesimen,mut pesimet edelleenkin mykkänä ja torvi soi :'(
Eli pesurin pumppu ilmeisesti sipannu.
Kumma ettei proppu palanut ensin???.(Senin tarkastin yleismittarilla ja ehyt oli)
Ne pumput siaitsee vissiin sisälokarin alla olevassa lokarin säiliössä ja tässä pääsäiliössä ei ole pumppuja joten helppo toisaalta purkaa esille ja vaihtaa ;)Sais vain sen verran inspiraatiota et ryhtyis moiseen voi olla ,et menee sekin samaan rytäkkään kesärengas souvvin kanssa.
Säästyy muuten nestettä hitosti kun eivät pruutaa silimille ainetta oon rätillä pyyhkiny silimät välillä puhtaaksi ;)
Eipä nuista painepesureista muutenkaa juuri iloa ole kun suola palaa muoviin kiinni hiekkaahan se tietysti vähän poisaa,kyllä se sulka on sulka.
-
Tänään mäkin vähä tsekkailin tota hommaa.Konehuoneen puolella olevassa sulakeboksissa on 9 releen paikka.Otin releen pois ja laitoin akusta 5 nastaan +12v(sulakepohjaan).Ei tapahtunut mitään joten pumppu sökö(päättely).Tosin pinta anturi vois vielä hämätä mutta kun annoin suoraan virtaa eikä pelannu niin tuskin sekään.Katsastus lähenee ja viimeksikin merkkas ettei toiminut.Xenoneissa ne pitää toimia. 8)
-
Morot onko näissä 04- ylöspäin uuskoppasissa pumput sittenkin pääsäiliössä ja uudemissa lokasuojan säiliös.Pitääkö paljon purkaa ,et pääsee käsiksi pumppuihin???toi lokari säiliö olis ollut helpompi nakki.
-
Näin sen pitäisi olla
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=1183279&ukey_make=865&ukey_model=11979&modelYear=2004&ukey_category=7858 (http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=1183279&ukey_make=865&ukey_model=11979&modelYear=2004&ukey_category=7858)
Tuoltahan voi itse katsoa miten missäkin mallissa on.Tää oli v50 -04 mallin.
-
Kiitokset radelle huojentava tieto tuo ;)
-
Nyt tuo suurpainepumppu xenoneille tuli vaihdettua.Sinisellä hintaa 68 € ja osa oli 8620396 .Pääsin nosturipaikalle ja auto ylös.Sitten apukuskin etupyörä ja sisälokkari irti.Sieltä sai ujutettua säiliön alemmmas ja pumpun vaihdettua. ;D
Edit muokkasin tota varaosanumeroa kun olin katsonut sen väärin. :)
-
Morot taas sinisen marmori tiskiltä tuli pumppu hommattua 75€ kustanti törkytorillakin olisi ollut 18€ ,mutta kuinkas ollakkaan eihän se liitin ollut sinne päinkään :knuppel2: .Et silleen vaihto sinäänsä helppo homma auto tunkilla ylös ja rengas veke sitten sisälokari pois.Pumppu tosiaankin lokarissa siaitsevassa säiliössä pääsäiliön ja lokarin säiliöstä letku irti ja tyhjennys toisaalta kannattas pruuttailla säiliöt tyhjäksi ennen asennusta ;) ;) ;).
Sitten vain lokarin säiliö irti kinni kahella ruuvilla se isompi pumppu tosiaanni ajovaloille.
Purin vanhan pumpun ihan ruostemöykky oli moottorin puoli silti pyöri vielä kun akkulaturilla annoin suoraa virtaa ,mut kun autoon laitto johon nokkaan oli hiljaista kuin huopatossu tehtaassa :'(
Sekin ihme ettei polttanut kuitenkaan konehuoneen sulakerasiassa olevaa sinistä 20 amppeerin sulaketta!!.
Uuden pumpun kun lykkäs kehiin ja nestettä perään niin hyvin alko roiskiin vettä silimille
-
Omassa S40:ssä lakkasi viime viikolla (tai ainakin huomasin sen vasta sillon) apukuskin puoleinen pesin toimimasta. Kuskin puoleinen toimii n. joka kymmenennellä pesukerralla hienosti, mutta apukuskin puoleinen ei silloinkaan. Pesin nousee kyllä melkein ylös asti, mutta ainetta sieltä ei tule ja lisäksi jää "jumiin" eikä mene takaisin paikalleen.
Voiskohan tuokin olla pumpussa vika?
Katsastusmieskin tota testaili pari viikkoa sitten katsastuksessa, mutta tyytyi vastaukseen: "kyllä ne just vähän aika sitten toimi". Ilmeisesti oli puolikuntoinen jo silloin.. Mutta pääasia silti, että meni läpi, vaikka täytyyhän se kuntoon laittaa. :)
-
Morot kyllä tuo viittais et se lampunpesin olis tullut tiensäpäähän voihan olla ,että jotain moskaa mennyt pesuriin ja rikkonut esim:tiivisteet siitä.
Tuossa omassa käytin ajovlon poies paikoiltaan ja siinähän ne pesurin kaksi kiinnitys ruuvia oli mutta en kokeillut saisko vetämällä pesurin pois jos nuo ruuvit löysäis :'(riipuu varmaan onko letkuissa varaa ja niin pois päin.Eihän vain vuoda nestettä keulapäästä ettei oo mennyt letku/pesin halki???.
-
Omassa S40:ssä lakkasi viime viikolla (tai ainakin huomasin sen vasta sillon) apukuskin puoleinen pesin toimimasta. Kuskin puoleinen toimii n. joka kymmenennellä pesukerralla hienosti, mutta apukuskin puoleinen ei silloinkaan. Pesin nousee kyllä melkein ylös asti, mutta ainetta sieltä ei tule ja lisäksi jää "jumiin" eikä mene takaisin paikalleen.
Voiskohan tuokin olla pumpussa vika?
Kyselen samaa kuin popmka eli tuleeko vesi jostain muualta maahan?
Lisäks niissä ajovalon pesimissä on joku tietty logiikka ettei ne pese valoja joka kerta kun peset tuulilasia...
-
Ei vuoda mistään muualta nestettä pois.
Ja kyllä, tiedän, että niiden pitäis ruikkia vain joka viides kerta tuulilasia pestessä, Mutta niin ne ei nyt tee, vaan säkällä kuskin puoleinen toimii joka toisella kerralla, kun pitäisi ja apukuskin puoleinen taas ei sillonkaan. Ja tosiaan suutin jää töröttämään ylös puskurista eikä painu takaisin tuon olemattoman ruikkimisen jälkeen. :(
-
Ei vuoda mistään muualta nestettä pois.
Ja kyllä, tiedän, että niiden pitäis ruikkia vain joka viides kerta tuulilasia pestessä, Mutta niin ne ei nyt tee, vaan säkällä kuskin puoleinen toimii joka toisella kerralla, kun pitäisi ja apukuskin puoleinen taas ei sillonkaan. Ja tosiaan suutin jää töröttämään ylös puskurista eikä painu takaisin tuon olemattoman ruikkimisen jälkeen. :(
Eli tuon perusteella nestettä ei tuu kunnolla/toiselle puolelle ollenkaan.
Jos oon oikeen ymmärtäny niin nesteen paine nostaa suuttimet ylös ja menevät omalla painollaan takaisin...? ???
-
Eli tuon perusteella nestettä ei tuu kunnolla/toiselle puolelle ollenkaan.
Jos oon oikeen ymmärtäny niin nesteen paine nostaa suuttimet ylös ja menevät omalla painollaan takaisin...? ???
Näin vois kuvitella, mutta tuo nimenomaan nousee kyllä, mutta ei mene takaisin alas. Mystistä. Täytyy tutkia, onhan ens katsastukseen sentään vuosi aikaa.. :P
-
Näin vois kuvitella, mutta tuo nimenomaan nousee kyllä, mutta ei mene takaisin alas. Mystistä. Täytyy tutkia, onhan ens katsastukseen sentään vuosi aikaa.. :P
Eli ottaa kiinni johonkin sen verran ettei laske alas... :)
-
Pumppu meni täälläkin vaihtoon 2008 160tkm
Nopea mittaus sulakkeelle joka oli ok. Sen jälkeen torven ja lamppujen pesimen releet päittäin -> töötti toimi -> rele ehjä.
Uusi pumppu tilaukseen ja vaihtoon.
Nyt toimii hienosti.
-
Jaahas, sama(?) vika täälläkin eli pumppu mykkä. Pitääpä tarkistaa pikaisesti sulake ja rele mutta veikkaan pumppua. Onhan autollakin jo 11 vuotta ikää.