Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: D24TIC_TKU - 13.02.2013, 17:49:10

Otsikko: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: D24TIC_TKU - 13.02.2013, 17:49:10
 -97 farkku m90, B230FT.
 Varusteet, kunto ja kilometrit pirssissä on sellaset että  mä en myy tätä ennen kun lekuri ottaa kortin pois.

 Muutoin käy ja kukkuu, mutta:

 Joskus, ehkä kerran kuukauteen, kuuluu nelosvaihteelle vaihdettaessa karmea kirskuva kiljunta.
 Vain nelonen, ei muut, ja sitten kun kiljuu, saattaa tehdä ton pari-kolme kertaa peräjälkeen.
 Ihan rauhallisessakin ajossa, siis huolella ja kiireettä isommalle vaihtaessa, ja aina samassa kohdasssa: kun nostaa kytkintä ylös.

 Ääni on hiton ikävä sillon kun se kuuluu, ihan on kun siellä vetäs rattaat kuiviltaan toisiaan vasten tjsp, ja kepin nokassakin tuntuu käteen sellanen lievä tärinä, vähän kun rälläkällä vetäs.
Pirssi ollut taloudesssa vuoden, ja toi on koko ajan esiintynyt samalla frekvenssillä, kerran kuukauteen.

 Mitäs raati arivioi, onko oikeesti askissa jotaan vai ollanko kytkimen puolella?
 Käyttötuntuma on muuten normaali ja ehjä.

 Ja, valistuneista arvauksista jo etukäteen kiittäen.

 Mun mutu jotenkin sanois että tossa saattas olla kytkin kun välillä ei irrota tarpeeks. Mut kun muuten toiminta tosiaan on ihan napakka ja normaali.

 
 
Otsikko: Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: Lentäjä - 13.02.2013, 20:31:29
Terve.
Jos kytkinlevy olis niiteissä ääni kuuluisi kaikilla vaihteilla.
Epäilisin kampiakselin päässä olevaa "silmälaakeria" johon tuo laatikon akseli menee sisään
Kun sopiva pyörintänopeusero niin kiljaisee,kytkinakseli värähtelee kuivassa reiässä.
En tiedä onko tossa kuula vai liukulaakeri,tietävämmät vastailkoon.
Sama efekti joskus lämppärin moottoreissa joista paikat kuivuneet,muita kuivia paikkoja ja kiljuntaa en viitsi mainita.
Otsikko: Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: TVS - 13.02.2013, 20:36:40
M90 kanssa vaan ei ole silmälaakeria. Kiljaisu vain nelosella on kyllä outo efekti, koska nelonenhan on suora vielä M90:ssäkin tietääkseni?
Otsikko: Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: D24TIC_TKU - 13.02.2013, 20:57:18
 Juu, ja selvyyden vuoksi: siis kiljahtaa vasta kytkintä nostettaessa.
Otsikko: Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: D24TIC_TKU - 13.02.2013, 20:58:31
...
Sama efekti joskus lämppärin moottoreissa joista paikat kuivuneet,muita kuivia paikkoja ja kiljuntaa en viitsi mainita.

 Tuli vastaus siihenki mitä ei kysytty- deekussa on just toi. Salvan puutetta, sehän se. :D Tarttis varmaan voidella vähän. Ja esilämmittää huolella. Niinkun kaikki paikat ennen käyttöä.
Otsikko: Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: Lentäjä - 13.02.2013, 21:17:24
Terve.
vai ei oo silimälaakeria,sitten kuulostaa tosi oudolta toi vika.
Mulla kun on toi 940 tomaatilla ja fk myllyllä vuodelta 98 ja kilsat just 280000,ei oo kuulunu
vielä mitään ylimääräsiä ääniä.

Hmm:ainoa mitä tulee mieleen lisäksi on painelaakeri,sitten kai kuuluis kaikilla vaihteilla?
Ja kaikki toimii muuten hyvin,ei tahmi vaihteet ei edes pakki/pakkilukko?
Sitten vielä toi synkronointilaite (teoriassa) mahdollinen.
Tuleeko se ääni kylmänä vai kuumana,liikkeessä,suuri vai pieni nopeus vaihtamistapahtuman aikana?Vaikuttaako moottorin kierrosluku suhteessa nopeuteen?
Jollakin toi pitäis saada kuulumaan tarkoituksellakin sitten ehkä alkais selviämään.
Otsikko: Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: D24TIC_TKU - 13.02.2013, 21:35:56
...
Tuleeko se ääni kylmänä vai kuumana,liikkeessä,suuri vai pieni nopeus vaihtamistapahtuman aikana?Vaikuttaako moottorin kierrosluku suhteessa nopeuteen?
Jollakin toi pitäis saada kuulumaan tarkoituksellakin sitten ehkä alkais selviämään.

 Tullut alas- ja ylöspäin vaihdossa, vedoilla kierroksia laskematta vaihtaessa, neitinä tyhjäkäynnille kierrokset pudottaen vaihtaessa, matka-ajossa ja kylmänä nurkka-ajossa.
 Ainoo siis kun on aina että kytkintä nostaessa. Ja nelosella.
 On vaan sen verran rivo ääni että kyllä sieltä ennemmin tai myöhemmin sulakkeita löytyy. Sittenhän se selviää, ehkä, mut olishan se kiva tolta välttyä.

 OT kytkin on kyl ainakin m46:n kanssa ihan ylimainostettu varuste. Deekun kakkosvaihde alkaa olla siinä kuosissa että tuuttaa ihan kokonaan varattua kylmänä jos ei käytä Fullerin oppeja- sitte pelittää ihan jees. :D :D   Katsastusmies ei viimeks saanu kakkosta enää ollenkaan pesään, onneks ei ollut mikää pikkusielu kuitenkaan.
Otsikko: Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: retiisi69 - 14.02.2013, 11:08:15
Hmm:ainoa mitä tulee mieleen lisäksi on painelaakeri,sitten kai kuuluis kaikilla vaihteilla?

Omassa vanhemmassa 940 huuti painelaakeri, huutaa oikeastaan ainoastaan jos joutuu kytkintä luistattamaan ja melkeimpä liikkeelle lähtiessä.. :)
Otsikko: Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: D24TIC_TKU - 27.03.2013, 19:50:06
 ..ja tilanne elää.

 Nytte kiljahtelee kakkosella ja kolosellakin jo. Useemmin kun nelosella, mut huomattavasti vähemmän epäinhimillisellä soundilla. Iha vaan sellanen snadi narahdus, mut samasta paikasta tulee.

 Kyllä toi varmaan kohta selviää mikä tossa on särki.  :-\
Otsikko: Re: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: jaippi - 27.03.2013, 19:56:00
Itellä kiljahtaa jos vaihtaessa kaasujalka on liian nopea.
Eli kytkimen hetkellinen luistaminen tyhjäkäyntiä korkeammalla kierrosalueella aiheuttaa jonkinmoisen resonaation.
Samaa jatkunut viimeiset 50tkm eli ei ilmeisesti mikään akuutti vika.
Otsikko: Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: peehoi - 27.03.2013, 21:25:54
Ei se kytkin ole rikki vaan.....
Väärät kierrokset suhteessa koneeseen ja laatikkoon.
Rauhallisesti vaihtaessa ei tule ääntä, vain jos kierrokset käyny ylhäällä ja nostat kytkimen, niin pieni kiljaisu tulee kytkimestä.

Tämä ei ole vika, vaan ominaisuus. Massakytkin.

Mulla sama juttu, jos kiihdytän voimakkaasti, pitää vaihde vaihtaa nopeasti ja kytkin myös ylös nopeasti.
Jos myöhästyy kytkimen nostossa, kuuluu kiljaisu.

Massakytkimen toiminta on vähän erilainen, kuin vastaavasti tavallinen kytkinlevy.
Massalevy kehitettiin dieselautoille, ettei se hajota laatikkoa tyhjäkäynnillä, mutta on käytössä myös bensakoneissakin.

Tämä massakytkimen toiminta tulee esille paikaltaan lähdössä (liikennevaloista) kun kytkimellä vähän luistattaa ja lähtee samalla kun vaihtaa vihreälle, niin se on niinkuin kummilanka, joka venyy, tavallisella kytkimellä vain kuopiis (sutii) heti. (B230FT)

Kelepaasko tälläänen selitys? Omia kokemuksia nämä.

Elikkä kaikenkaikkiaan VÄÄRIN AJETTU jos kiljahtelee.

Toki tuolla mun autolla on ajettu jo 350tuh ja alkuperäinen kytkin, joten voi olla jotta on menos hajalle, mutta kun ei muuten oo mitää oireitakaan, ei edes kytkinpolkimessa ja sen säädöissäkään mitään ihmeellistä....kytkinpoljin on kevyt, joten ei voi olla kulunut loppuunkaan tuo levy.
Otsikko: Re: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: jaippi - 27.03.2013, 21:41:48
Omaan tapaukseen tarkennusta:
Ajettu 169tkm, orkkis kytkin, pitää liki 400 Nm vääntöä.
Eli toi kiljahtelu lasketaan ominaisuudeksi "väärin ajettaessa" ;D
Otsikko: Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: ToniA - 28.03.2013, 08:43:48
Mullakin kiljahtaa joskus jos vaihtaa kakkoselle tai kolmoselle isoilla kierroksilla. Mulla on jo 290 000 km mittarissa alkuperäisellä kytkimellä. Hyvä tietää ettei vika ole siinä että levy olisi kulunut niiteille asti.

Lisäksi tuo kytkin on muutenkin jotenkin vaikea käyttää, ihan kuin olisi kengurubensaa tankissa. Rauhallisessa ajossa ei ole mitään ongelmia, mutta ripeämmässä etenemisessä...

'97 945, B230FK + M90
Otsikko: Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: EVO8 - 28.03.2013, 11:28:46
Ei tuo kyllä mikään ominaisuus ole. Kannatinlaakeri lähinnä tulee kuvauksesta mieleen mistä itsellänikin kokemusta ja sehän on helppo tarkastaa/ vaihtaa. Mistään vaihtamistyyleistä ei johdu. Jos kannatinlaakeri ok niin kytkin auki. Kannattaa myös tarkastaa se vauhtipyörän pinta huolellisesti ja tarvittaessa käyttää koneistettavana. Vaihteistovika on toki mahdollinen mutta erittäin epätodennäköinen.
Otsikko: Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: ToniA - 28.03.2013, 13:17:59
No mulla on vähän sellainen olo, että kytkimen akseli saattaisi vähän jumittaa kun startin jälkeen ykkönen ja pakki vähän jumittavat, ajossa toimii hyvin. Muuten tuntuu siltä, että jossain on väljää, joka sitten kertautuu kun menee sähläämään kytkimen käytön kanssa. Nätisti ajaessa tosiin toimii hyvin enkä ole huomannut että esim. kaksoismassavauhtipyörä pitäisi mitään kolinaa tms.

Eli kardaanin kannatinlaakeri kannattaisi tarkistaa? Meinasin viedä auton tutulle katsastusmiehelle viikon päästä, voitaisiin samalla katsoa nuo voimansiirron osat läpi.
Otsikko: Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: peehoi - 28.03.2013, 18:10:04
EVO8 höpö höpö.
Äläkää vain ottako irti turhaan sitä laatikkoa.

Kannatinlaakerin viat ja äänet on aivan erilaisia kuin tuo kiljahdus, mitä tässä nyt selvitellään.
Kannatinlaakerin äänet enimmäkseen jurrausta ja matalaa jurinaa tietyillä kierrosalueella, ei koko ajan välttämättä.

M90 laatikkoa kun ei sa hajalle revittämälläkään, jos vain oikeata öljyä on laatikossa.
Erittäin haluttuja rallin F ryhmäläisiin.

Ja jos ykkönen ja pakki jumittaa, niin sekin on vain kepin säädöistä kiinni.

FT volvon kytkin kun alkaa luistamaan, niin sen kyllä huomaa ja sitten vasta laatikko irti.
Kierrokset nousee, vauhti ei ja haju erittäin metallinen..... eikä vauhtipyörä tuosta ittehensä ota, riittää pelkkä karhennus ennen uuden levyn asennusta.
Otsikko: Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: D24TIC_TKU - 29.03.2013, 21:41:59
 ^Ei varmasti oteta turhaan askia käteen.
 Kardaanin kannatinlaakeri tää kyllä ei ole. Toi on tuttua jurinaa deekusta viimesen 150 tkm ajalta, :D ja tää ei ole sellanen.

No mulla on vähän sellainen olo, että kytkimen akseli saattaisi vähän jumittaa kun startin jälkeen ykkönen ja pakki vähän jumittavat, ajossa toimii hyvin. Muuten tuntuu siltä, että jossain on väljää, joka sitten kertautuu kun menee sähläämään kytkimen käytön kanssa. Nätisti ajaessa tosiin toimii hyvin enkä ole huomannut että esim. kaksoismassavauhtipyörä pitäisi mitään kolinaa tms.
 ....

 Just tää "jossain on vähän väljää mikä joskus tekee sitten jotaan muuta", tää on jus se miltä tää täälläkin tuntuu.
 Mut oi ääni nelosella on siis tosi terävä ja korkea, ihan kun rälläkkä, ja tuntuu ihan reilusti kepissäkin.

 Kakkosen ja kolmosen osalta mä voisin ostaa ihan hyvin tän "kytkimen, ei kun käyttäjän ominaisuus"- teorian. Noilla se ääni on  pal hiljasempi eikä ollenkaan tollanen ihan sairaan härskin soundinen kun nelosella. "KKKRRRRRRRRÄÄÄÄÄKSSGRHKS" ja uudet kalsarit, kun toi yllättää.

 Tarvii tutkia tota löytyykö ykkönen ja pakki heti  parkista lähtiessä. En lonkalta muista että olisin tohon kiinnittäynyt huomiota että noi tahmais tai tuuttais varattua.
Otsikko: Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: EVO8 - 30.03.2013, 09:22:07
Ja jos ykkönen ja pakki jumittaa, niin sekin on vain kepin säädöistä kiinni.

Jaahans.....oletko montaakin M90:sen keppiä joutunut säätämään  :pomo: ?
Otsikko: Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: ToniA - 30.03.2013, 13:44:02
Tarvii tutkia tota löytyykö ykkönen ja pakki heti  parkista lähtiessä. En lonkalta muista että olisin tohon kiinnittäynyt huomiota että noi tahmais tai tuuttais varattua.

Mulla tuo tuntuu aika selkeästi. Vikana on vissiin se, että kytkinlevy liikkuu tahmeasti akselilla. Paikallaan seistessä levy sitten painaa vauhtipyörään ja ottaa siitä kierroksia. Pakkosynkronointi taas ei anna vaihteen mennä pesään ennenkuin nopeuserot on tasattu, eli tässä tapauksessa kytkinlevyn pyöriminen on pysäytetty kokonaan.
Otsikko: Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: peehoi - 30.03.2013, 19:27:32
Jaahans.....oletko montaakin M90:sen keppiä joutunut säätämään  :pomo: ?

Itteasias en kertaakaan, koska se oli 240 säätöä täs muutama vuosi sitte.  ::)
Jääpä tuokin pois.....pakki kun on toisella puolella.  :pomo:

Ne äänet sen kertoo, mitä on vialla, oli se sitten vinkunaa, kirskuntaa, jurrausta tai muuta sellaista.
Ääniinkin pitää harjaantua ja se tuloo ajan myötä.

Täällä foorumilla kun on sellaisia, jotka kyselee ruuvi ruuvilta ohjeita purkamiseen, kun ei ole mitään kokemusta korjaamisesta ja silti menee päin peetä (luonnollisesti) ja sitten on sellaisia n.10%, joilla on tilat tehdä remppaa lämpimässä hallissa itse, loput tekee sen lumipyrys, joille lakkia nostan.
Nuo kellä ei ole mitään kokemusta, niin ottavat tietenkin laatikon pois, jos ei kukaan kyseenalaista ohjeita.
Täällä kun on helppo kysyä, eikä kayrä kysymäs ammatti korjaajalta siitä naapurista.

Itte kuulun tuohon 10 prosenttiin ja edelleen kyseenalaistan tuon laatikon poisottamisen pelekän vinkunan vuoksi.

Väärin ajettu on mun riaknoosi.  :2funny: D=R Kurikas.
Otsikko: Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: MST-82 - 31.03.2013, 14:10:08
Kyl mä veikkaisin van sitä, et kytkin ei irrota kunnolla ja nelosen synkat olis finaalissa. Kihta ilmeisesti myös muidenkin vaihteiden.

Ite oon ajanu kahdella B230FT ja B230Fk + M90 yhdistelmällä ja kummassakaan en ole mitään kiljumista kytkimestä kuullut, joten ei sanoisin, ettei se todellakaan ole normaalia.

En tiedä on näissä vielä samaa ongelmaa, kuin M45 laatikoiden kytkinakselinbooreissa johon levyt takertelee?

Laatikon näistä pätkäsee kuitenkin kevyesti päivässä irti ja pistää vielä takaisinkin, niin jos kytkimen vaihdosta ei ole tietoa, niin vaihtoon vaan. Mikäli äänet jatkuu vielä tämänkin jälkeen on ääni satavarmaan laatikon sisällä, tähän vaan aika harva täällä uskoo normaaleilla ajosuoritteilla.  ::)

Edes korjaamo työnä teetettynä tuo ei ole kallis remppa. Ei sitä laatikkoa todellakaan kannata särkeä.  :idiot2:

Otsikko: Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: hevonen - 31.03.2013, 15:44:36
Teepäs seuraava testi...
Auto paikallaan, laita kakkonen päälle, kierroksia ihan hyvin ja lähde yhden kerran liikkeelle oikein pappamalliin kunnolla luistattamalla kytkintä.
Suattaapi turhat mörinät häipyä kun kytkin putsaantuu...

Ps. Kuka saa ensimmäisenä manuaalilootasta nelosen synkrot hajalle?
Otsikko: Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: jaippi - 31.03.2013, 20:28:04
Toi luistatustemppu hiljensi oman kytkimeni pitkäksi aikaa.
Hinasin yhden raadon pihasta ylös, niin sai kytkinkin vähäsen lämpöä  ;D

Nyt vaatisi uusintahoitoa kun pakkaa kiljahtelemaan paikaltaan lähtiessä.

Omistin muuten aikoinaan 240:n B200F+M47 kompleksilla ja siinä oli juuri sama ilmiö.
Eli ei se 2-massa vauhtis ainakaan tuohon syyllinen ole.
Otsikko: Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: D24TIC_TKU - 31.03.2013, 20:30:33
 No kokeillaan vaan tota lämmittämistä, ei siinä ainakaan korkeelta putoo.

 Ykkönen ja pakki IMO menee  iha normaalisti  pesään parkista lähtiessä.
 Kolmonen on sen sijaan muutaman kerran ollu varattuna, joutunut hakemaan vapaalta uuden vauhdin. Tossa ei ole mitään ääniefektejä ollu mukana.
Otsikko: Vs: 945 Classic M90, nelonen kiljuu?
Kirjoitti: TVS - 31.03.2013, 20:37:51
Moni tarvikekytkin myös ravistaa, mutta kaksoismassa varmaankin suodattaa sitä aika paljon poies. Ilmiö poistuu kun opettelee olemaan luistattamatta kytkintä, 1000rpm viivan yli oltaessa jalka ei koske kytkinpolkimeen kuin vaihdetta vaihtaessa niin ei ravista ja oletan ettei metelöikään.