Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: migl - 13.02.2013, 18:15:33
-
Vaihteeks Volvo oikkuilee.. Olin toissapäivänä ajamassa kylille. Tuntu jo sillon, että ei kaikki volvossa toimi.. Matka tyssäs tukkikasaan pienestä vauhdista.. Tömähti kuitenkin penkan käpi rikkoen maskin ja umpion.. Välijäähy, syyläri yms pysy ehjänä..Sitten siitä ajelin kotiin rauhassa mahdollisten moottorivaurioiden ym takia.. Nyt auto ei kierrä kunnolla, ahtomittari pysähtyy ajossa alipaineelta 0 kohtaan ja moottorista rupes pientä naputusta/kolinaa.. En isommin ihmetellyt vaan sammutin koneen nopeesti.. Öljyä on kyllä..
Epäilykset kohdistuu kiertokangen laakeriin/venttiiliin? Mutta lopettaako auto ahtamisen jos esim kk laakeri antaa periksi?
-
katos onko hukkaportin kellon tanko kiinni portissa?
-
Tyhjäkäyntikin hieman vaeltelee ja kolinaa esiintyy tyhjäkäynnillä laajakaista ilmottaa, että seokset on ok. Voiko hukkaportti vaikuttaa tähän?
-
Jos ahtoja ei tule ja laajakaista ilmoittaa seosten olevan oikein, niin silloin sinulla on hukkaportin tanko irti.
Sillä toinen vaihtoehto on se, että olisi vuoto jossakin. Mutta koska sopat ovat Ok, niin silloin turbo ei vain paineista. Saattaa myös aiheuttaa tuon kolinan se vapaana heiluva tanko.
Kädellä kokeilemalla tunnet, onko se tanko paikallaan. Mutta vain täysin kylmällä koneella sitten, että hanskat pala!
Jos on irti, niin turbolle putsarilta tuleva imuletku pois ja hukkaportin kaksi pulttia auki ja tangon päätä sovittelemaan paikalleen ja sitten hukkaportin veto paikalleen ja pultti kiinni ja loput nippuun.
-
Hmm... Testasin ja kyllä se paikoillaan tuntu olevan.. Ei se ainakaan mitään isoa liikerataa tehnyt.. ??? Voishan vaikka ton ahtimen ottaa irtikin. Onhan se toki mahdollista, että tanko olis lähtenyt siinä rytäkässä irti, kun penkan kautta puukasaan tussahdin. Sen jälkeen muuttui tyhjäkäynti aaltoilevaksi yms.
-
Sulla on vaan joku letku irti tai rikki imupuolelta.
-
Onko kenties semmoinen teinimallin jakopään suojat, eli siis heitetty metsään. Törmännyt joskus penkkaan menon yhteydessä hypänneeseen jakoon. Tämä juuri siksi, kun ei koppia ja lunta/muuta roinaa männyt jakohihnan ja rattaan välistä?
-
Auto halliin sulamaan joksikin aikaa, kolina voi tulla jäätyneestä lumesta tai hajoneesta moottorin kumityynystä. Tyhjäkäynnin vaeltelu voi johtua vedestä alipaineletkussa. Missä kunnossa on ilmasuodatin ja se letku, ettei ole vettä ja lunta siellä?
-
Hmm.. Auto oli hallissa tossa kun korjasin tukkikasavaurioita. Otin myös ilmanputsarin irti ja putsasin sen. Nyt on ollu plussakelit, niin sula luulis olevan. Tosin voisin viedä yhdeksi yöksi auton halliin, mutta uskallanko ajaa tolla autolla sitä 0,5km..? Täytyy huomenna valosan aikaan tutkia noi imupuolen tsydeemit.. Jakopäärempan mä oon just tehny ja mulla on se koppa päällä. Toisaalta se yksi alempi takalätkä jäi, mutta ei sitä lunta oikeestaan kovin syvälle konehuoneeseen mennyt, kun oli välijäähy ja syylari siinä välissä. Voishan se jaon hyppääminen olla mahdollinen.. ???
Niin ja mullahan menee silleen tossa ilmansaannissa, eli suodatin, IMM, Ahdin.. Voiskohan IMM olla ottanut itteensä? Kaikki on toki mahdollista.. Kiitosta vaan kaikille vastanneista :)
-
Naputus/ kolina voi tulla hajonneesta osasta tai joku osa on siirtynyt paikaltaan, tarkista osien eheys ja kiinnitys. Jakopäähän on saattanut lunta jos sitä on hinattu taaksepäin.
-
Auto meni keula edellä tukkikasaa päin, jonka seurauksena penkasta otti kimmokkeen ja kääntyi yli 180 astetta ja perä jäi penkkaan. Auto hinattiin penkasta keula edellä.
-
Tukityynyjä revenny ja todnäk putkisto aika solmussa.
-
Putkisto oli ok, kun nostin auton nosturille. Aiheuttaako tukityynyn hajoaminen kolinaa?
-
Noniin! Tuli puristuspaineet mitattua.
1-Pytty 12.5
2-Pytty 12.5
3-Pytty 12.1
4-Pytty 11.5
Eikös nää ihan hyvät lukemat ole? Mutta sitten tarkistin jakoa, niin näyttäs sille, että 3 pykälää olis hypänny? Se on mysteeri, että miten, mutta talliin tässä kohta joutaa ja jako kohilleen.. ;)
-
Jos sulla oli siinä vakionokka niin pitäis kaikki olla ok.
-
Juu vakionokka on. Voiko toi auto tosta pahasti itteensä ottaa?
-
Luultavasti koneessa on kaikki OK.
Kaverilla hyppäsi 2 pykälää, eikä mitään rikkoutunut :P
-
Ei hätää.
Korjasin tapauksen jossa oli b230f:n jako 4 hammasta sivussa ja auto tuotiin ajamalla paikalle.
Kamat merkkeihin ja matka jatkuu.
-
Jeps.. Siitä rytäkkäpaikalta on 2km pihaan. Rytäkässä todennäkösesti jako pomppas siis.. Sitten siitä ajoin kotiin. Seuraavana päivänä kierrättelin vähän pihalla, sitten ajoin hallille 500m ja hallilta kotiin 500m.. Noh.. Vielä 500m rauhallisella ajolla hallille ja jako kohilleen.. :)
Mikähän tossa on voinu vaan hypäyttää ton jaon? ???
-
Omassa esimerkissä oli hypännyt kun oli kaupan pihassa startattu lämmin kone käyntiin.
Kireälläkin remmi oli, hampaita ei puuttunut jne.
Henkimaailman hommia...
-
Kiitos kaikille ! :) jako kohillaan ja laitoin uuden umpion ja vilkun paikoilleen. Volvo rokkaa taas :) sihisee ja puhisee taas ja valotkin toimii. !! Suuri kiitos teille avustaneille !
-
Heh oikein arvasin ;)
Itselläni joskus mystisesti hyppäsi jako kun tulin asfaltilta jäälle jolloin nappasi kunnolla pitoa isolla vaihteella ja hyytyi kierrokset. Silloin oli siis alla piikkirenkaat, yllätys yllätys...