Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Purtsi74 - 14.02.2013, 18:13:03

Otsikko: Bi-Xenon poltin
Kirjoitti: Purtsi74 - 14.02.2013, 18:13:03
Kuinka vaihdetaan tuo xenonin poltin V50 drive 2010 malliin. Kannen kun aukaisee niin näkyy kaksi piuha nippua jotka menee kanteen, tarvitseeko ne irroittaa ? Entäs kuinka saa polttimon näkyviin, pitääkö vaan kääntää kylmästi sytyttimestä ja jos niin myötä- vai vastapäivään ? Ei uskalla vääntää kun en ole varma kuuluuko vääntää. Vanhemmassa mallissa on ohje että kääntää vastapäivään, mutta tässä mallissa ei ole mitään ? ???
Otsikko: Vs: Bi-Xenon poltin
Kirjoitti: vmoi73 - 15.02.2013, 14:49:22
Ota koko umpio irti niin lampun vaihto helpottuu huomattavasti.
Ja vastapäivään aukeaa lämppu, omassa oli aika jäykkä vääntää mutta kyllä se lopulta aukesi.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon poltin
Kirjoitti: Purtsi74 - 17.02.2013, 17:18:40
Joo koko umpio oli pöydällä, mutta kun en tiennyt että pitääkö sitä kääntää ja jos niin mihin suuntaan. Nyt tiedän ja kunhan kerkeen niin yritän taas uudestaan. Kiitos vmoi73 avusta  -H-
Otsikko: Vs: Bi-Xenon poltin
Kirjoitti: JykäD5 - 12.09.2013, 21:05:52
Tähän samaan aiheeseen liittyen.
Työkaverillani on V50 Drive vm-2008 tehdasasennetuilla xenoneilla (lyhyet), toinen xenoni rikki. Käyttöohjekirja kertoo että xenonit tulee vaihtaa merkkiliikkeessä. Toisaalta on hyvät ohjeet halogenipolttimon vaihdolle. Omaani, samanikäiseen V70:n vaihdoin xenon polttimot ja oli todella yksinkertainen homma.

Onko xenon-polttimon vaihdossa tähän vm-2008 V50:n mitään ihmeellistä? Mikä poltin, D1S vai? Sitä en ohjekirjasta heti löytänyt.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon poltin
Kirjoitti: Viltzu - 13.09.2013, 08:48:17
D1S on poltin. Eikä siinä mitään ihmeellistä ole. Sytytysvirta tietysti pois kytkettynä. Ja umpiosta liitin irti ja pöydälle, niin onnistuu kyllä.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon poltin
Kirjoitti: VäLKKy - 18.09.2013, 08:53:50
Työkaverillani on V50 Drive vm-2008 tehdasasennetuilla xenoneilla (lyhyet), toinen xenoni rikki.

On siinä varmaan myös pitkät, bi-xenonit kuitenkin... ;)

Tosiaan helppo homma kun saa umpion kokonaan irti.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon poltin
Kirjoitti: bloody - 20.09.2013, 00:20:55
Mitään suosituksia mitkä polttimot kannattaa vaihtaa, esim. Philipsit? Onko orkkislamppujen värilämpötila 4000K?
Otsikko: Vs: Bi-Xenon poltin
Kirjoitti: EMX - 29.09.2013, 11:20:39
Kannattaa tsekata kumpi polttimo siellä on ennen hankkimista, D1S vai D2S, ei ole monen minuutin juttu ottaa umpio käteen ja käydä keittiön lattialla avaamassa umpio ja varmistamassa tyyppi. Nimimerkillä oma auto '08 ja työkaverin '07, sillä oli D1S ja mulla on D2S polttimo. Työkaverilla on nyt sitten yksi setti uusia Philipsin D2S polttimoita ylimääräisenä hyllyssä.

Philipsin 4000K polttimot tuli hankittua.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon poltin
Kirjoitti: Rahtimies - 29.09.2013, 11:38:58
Rupesin ihan mielenkiinnosta kysymään, että miten on jo vaihtokunnossa vuoden 2010 mallin auton xenonpoltin? Onko kilometrejä kuinka paljon ja onko saanu iskua jollain tapaa?
Otsikko: Vs: Bi-Xenon poltin
Kirjoitti: Memphis - 25.09.2014, 19:28:01
Tällasen aiheen ku haulla löysin niin kirjottelenpa tähän enkä ala uutta tekemään. Omaan V50 -08 vaihdettu edellisen omistajan toimesta toinen xenon poltin tänä keväänä. Nyt huollon jälkeen huomasin että samainen poltin palanut. Huollossa vaihdettiin toiseen takaoveen lukko, joten kyseessä luultavasti vaan paska tuuri että nyt on kyrvähtänyt. Mietityttää vain tuo että 4kk vaihdosta on lamppu pimeenä. Ei omasta mielestä ole oireillut mitään ja nyt on vaan täysin pimeenä.

Onko näissä ollut mitään muita vikoja liittyen xenoneihin vai onko vaan ollut maanantaikappale tuo poltin? Valitettavasti parkkiskorjaaminen ei kiinnosta niin pitää viedä liikkeeseen vaihdattamaan. Haluaisin vaan tietää jo etukäteen jos siellä on mahdollista että joku johtosarja sökö ja maksaa 60000e.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon poltin
Kirjoitti: (Miksu) - 25.09.2014, 19:55:29
Katso ohjekijasta ohje umpion irroitukseen (n. 20sekunin työ)  ja tutustu lampunvaihtoon vaikka kotisohvalla.
Vaihda vaikka vasen ja oikea poltin päikseen ja katso siirtyykö vika, niin ei tarvi heti uutta poltinta ostaa varuiksi.

Kyllähän noihin umpioihin joskus pääsee vesi sisään ja voi rikkoa komponentteja, mutta mitä sitä suotta etukäteen alkaa piruja seinille maalailemaan.
Otsikko: Vs: Bi-Xenon poltin
Kirjoitti: TWB - 04.10.2014, 02:14:16
Nythän on yleistynyt ihan pirusti juuri näiden D2S ja D1S xenon polttimoiden halvat kiinankopiot (15-55e). Ne ei kestä läheskään niin pitkään kuin alkuperäiset versiot.

http://www.newscenter.philips.com/fi_fi/standard/news/press/2014/20140305-philips-fights-fake-lamps.wpd#.VC8q9xY46LM (http://www.newscenter.philips.com/fi_fi/standard/news/press/2014/20140305-philips-fights-fake-lamps.wpd#.VC8q9xY46LM)

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288661690636.html (http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288661690636.html)

http://www.xenonkauppa.fi/Polttimo-D2S-Philips-Kopio (http://www.xenonkauppa.fi/Polttimo-D2S-Philips-Kopio)


Myös itseänsä kunnioittavat varaosaliikkeet myy näitä 50e "Philipsejä" ihan fiiliksellä kun ostajia tuntuu olevan halvan hinnan perässä. Esim. SX Xenon-polttimo D2S PH tai 85122PH koodilla myydään näitä "laatupolttimoita" jotka palaa sen 6kk jonka jälkeen vaihtokunnossa.

Samoin melkoinen määrä kiinalaisia xenon halpiksia myynnissä nykyään, joissa ainakaan se tyypillinen xenonpolttimon pitkäikäisyys ei pidä enää paikkaansa. Kyllä niissä valotehoa tuntuu silti piisaavan sen minkä ne sitten kestää.


Otsikko: Vs: Bi-Xenon poltin
Kirjoitti: desire. - 16.10.2014, 13:23:03
Orkkisten Xenoneidan hinnat on pudonneet ihan rutosti hetki sitten, niin en näkis järkeä tilata jostain evilbaysta ties mitä kuraa ihan vaan vähän halvemmalla.
Paikalliselta Siniseltä hain omani, ja meinasin pyörtyä helpotuksesta hinnan kuultuani, olin varautunut siihen 150 e menoerään mutta jäi aika paljon alle alejen kanssa.