Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: TunturiPappa - 14.02.2013, 22:34:30
-
Sellaista ongelmaa, että kierrokset seilaa satunnaisesti. En ole löytänyt mitään yhteistä tekijää, milloin ongelma ilmenee.
Tyhjäkäynnillä pitää melkoista rynkytystä kun kierrokset seilaa 800 ja 900 välissä. Ajossa saattaa reilusta parista tonnista pudota 1500 ja taas pätkästä takaisin.
Tuntui että ongelma katosi suodattimen vaihdolla, mutta nyt on taas palannut.
-
Paljonko kilometrejä takana? Itse tarkistaisin ensinnä löytyiskö syöttöpumpusta vuotoja..
-
Motilla on ajettu 300000, ruiskutuspumpulla 200000.
Jotenkin ei käy omaan järkeen että olisi ilmavaivaa. Tutkitaan tutkitaan...
-
Kunnioitettavan vähän on kilometrejä takana.
Syttyykö mikään vikavalo kojetauluun, antaako mitään vikakoodia ja ennenkaikkea, milloin on pumpun hihna kilkkeineen vaihdettu?
-
Hajalliset moottorin kumityynyt aiheuttaa rynkytystä tyhjäkäynnillä. Vika on saattanut näkyä vasta kun on irrottanut kiinnityspultin.
-
Pumpun hihna laitettu noin 10000 km sitten.
Vikakoodeista ei tietoa eikä valot pala.
Mahtaakohan tuolla vol-fcr ohjelmalla saada luettua?
-
Vikakoodeja ei ollut.
-
Nihkeesti on valunut vastauksia, melkosen mystinen tuo vika.
Pari viikkoa aikaa kokeilin etsiä paineilmassa vuotoja polttoainelinjassa. Pistoolilla painoin painetta suodattimen päältä, ei löytynyt vuotoja. Tämän jälkeen vika oli viikon poissa ja nyt oikuttelee taas.
Mitä murkuloita siinä suodattimen juuressa on? Paluuletkussa oli joku valkonen nappula? Myös suodattimen päällä on joku muovinippeli mihin tulee kaksi letkua. Mitä nämä ovat?
-
Suodattimen päällä on paluukierron letkut sellaisessa venttiilissä. Seuraahan paluulinjaa, suuuttimien hukkaletkut johtavat pumpulle ja sitten tuohon filtterin päälle. Paluulöpö toimii tavallaan polttoaineen lämmittimenä. Eihän ole sontaa tankissa ja uusi suodatin tukkeessa, jos vaihto jo helpotti vähäksi aikaa??
-
Sääsin vähän pumppua, niin vika helpotti. Ei ole vielä säätö ihan kohdallaan, kun jäi käymään aavistuksen korkeaa tyhjäkäyntiä, 900 k/min. :-\
Tankkiin voisi kyllä piruuttaan vielä kurkata, tuskin sekään aivan puhdas on.
-
Vika voi olla myös imusarjan tiivisteessäkin. Tai joku tyhjäkäyntisäätömoottori on jumissa.
-
Vika voi olla myös imusarjan tiivisteessäkin. Tai joku tyhjäkäyntisäätömoottori on jumissa.
Kun tässä kyse on tdi:stä, saa siitä olla vaikka koko imusarja irrallaan, eikä sillä ole tyhjäkäyntiin vaikutusta.
Tyhjäkäyntimoottoriakaan ei tdi:ssä ole eikä tarvita.
-
alkup. kysyjälle, että mulla on ja joitakin viikkoja tehny nyt samaa.. sillointällöin joskus aina tyhjäkäynnillä tai pienilläkierroksilla kone rytkii hetken, mutta muuten toimii ok. vikavalo syttynyt 2 krt ja viaksi sanoo polttoaineensäätimen asentoanturin. en ole asiaan viellä perehtynny (enkä tiedä missä mainittu anturi sijaitsee) mut oireilu kuullostais ihan samalle
-
Vikakoodin viittaama murkula on siinä ruiskutuspumpun kannen alla. Tarkista kuitenkin ensin sinne menevä johtonippu huolella. Vääntele ja nitkuttele koneen käydessä jos löytyisi katkennut johto. Itsellä on ongelma juurikin tuossa johtonipussa.
-
sen liittimen putsasin ja nyt eijjo tullu senjälkeen vikaa päälle.. en tie oliko tuuria vaiko johdot yhdistää taas :buck2:
-
Taitaa poikia neulaliikeanturi.
-
Vaihda myös huohotinventtiili, tällä foorumilla kerron varaosanumerot ja vinkit.
Kuusikymppiä, ja loppuu "öljypoltin"ongelmat, ja tyhjäkäyntikierrokset tuntui
vähän pienentyvän myös. Kerron myöhemmin kun tulee pitkän sivun dataa siitä,
miten polttoaineenkulutus vähentyi. Ja huom: suutinkärjet (Bosch Brazil,
www.aliexpress.com:sta ostin vuosi sitten vitosella per kappale) vaihdettu ja neulaliike-
runko myös jonka onnistuin sössimään; nyt pistetty turboonkin uudet laakerit, egr
tukittu, putkenpää (josta menee letku anturille rintapeltiin) imusarjan päästä porattu 3-millisellä ja muutenkin letkuja uusittu;
immu täyteen crc:tä ja sellaista, pitäisi olla vertailukohtaa. Niin ja turborungon
hukkaportin pitäisi olla parempi kun on vähän menneestä Audista peräisin...