Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Samik - 15.02.2013, 14:01:37

Otsikko: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: Samik - 15.02.2013, 14:01:37
Lemmenlaivassani oleva Zap Silver 80Ah akku http://en.katalog.zap.pl/product/show/580%2025 (http://en.katalog.zap.pl/product/show/580%2025) on nyt temppuillut parisen viikkoa. Eräänä kauniina aamuna auto ei jaksanut startata (ei yrittänytkään), joten laitoin Matti-laturin (4A/12V) töihin ja annoin olla latauksessa pari päivää. Sen jälkeen auto hyrähtikin laakista käyntiin, mutta seuraavana päivänä taas sama vika eli ei jaksa startata...ei yritäkkään (merkkivalot sentään näkyivät). Eilen mittalin yleismittarilla akun navoista lepojännitteen ja lukema oli 11.05V eli todella alhainen! Nyt akku ollut latauksessa öbaut 8 tuntia ja jännitelukema oli 12.05V eli ei vieläkään kunnon lukemat. Onkohan akku vainaa vai olisiko jotain kenties vielä tehtävissä? Akulla ikää 2v ja 2kk eli ei kovin vanha, mutta on varmaan kärsinyt toistuvasta nurkka-ajelusta (varsinkin pakkasilla).

Niin ja Matti-laturin viisari väpätti maksimia kuutta ambeeria, kun laitoin eilen lataukseen (U oli sen 11.05V) ja tänään aamulla viisari oli kolmosen kohdalla (U 12.05V). Ei taida latautua nyt ihan oikein? Akkukaupoillekko?
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: s73 - 15.02.2013, 14:07:55
Oletko mitannut laturin perästä, paljonko sieltä tulee?
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: HembalanD - 15.02.2013, 14:16:03
Auto käyntiin ja verkkovirta laturit pois, sitten jännite akun navoista.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: TapioR - 15.02.2013, 15:17:08
Akun kanssa tappelu on ajan haaskausta, kun se alkaa temppuilla on ainut oikea korjaus ostaa uusi.
Jos akkusi on käynyt pahasti alivarauksessa se voi olla sökö kerrasta, eli ei pysty enään antamaan tarpeeksi virtaa nopeasti käynnistystä varten vaikka napajännitettäkin olisi.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: Samik - 15.02.2013, 15:22:34
En taida osata mitata laturin perästä ilman ohjeita...

Kävin vähän mittailemassa:

Otin Matti-laturin (jonka viisari näytti 2A ja U=12V) pois latauksesta ja kokeilin startata ja auto lähtikin vaivoin käyntiin.

- jännite ilman sähköherkkuja käynnistyksen jälkeen 14.5V
- jännite auto käynnissä sähköherkut päällä 12.4V
- puolen tunnin ajon jälkeen sähkökarkit päällä 13.32V
- ilman sähköherkuttelua 13.98V
- auton sammuttamisen jälkeen vain 11.8V !

Saisko näistä tiedoista jotain irti?
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: TapioR - 15.02.2013, 15:29:46
Lataus tuntuu toimivan mutta akussa jotain vikaa koska napajännite laskee noin nopeasti voltin liian alas. Täyteen ladatun akun jännite pitäisi olla siinä 12,8 voltin tienoilla.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: Kaziganth - 15.02.2013, 15:30:05
akku paskana
e:tapsa kerkes
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: Samik - 15.02.2013, 15:41:23
Kiitokset vastauksista! Tuota osasin itsekin epäillä, että akku on kaput, mutta hyvä oli saada asialle varmistus.

Näin Tokmannilla jonku ihmemerkin kalsium-akun 80Ah, jossa CCA tais olla aika hyvä...oisko ollu 600A. Hinta tais olla 89e. Oisko tuo 80Ah sopiva tuohon 940:een? Entä kannattaako tuommoseen "tokmann" akkuun luottaa?

Tai mikä olisi hyvä akku tuohon ysineliskanttiseen, jolla ajetaan paljon taajama-ajoa eli aika pieniä pätkiä kerralla? Hinta mielellään alle 120e.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: havock - 15.02.2013, 16:51:57
Ehkä ot.
Mulla on pellin alla joku  55Ah pernod, ties kuinka vanha vähintään 7v.
Pelkkää pätkä ajoa taajamassa, aina se on jaksanut veivata käyntiin.
Tietysti jos stereoita kuuntelee parkissa jne, niin kannattaa panostaa akkuun.
Ite en pidä sähkö härveleitä parkissa päällä, automaattia kun ei voi edes työntää käyntiin :)
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: s73 - 15.02.2013, 18:00:01
Kiitokset vastauksista! Tuota osasin itsekin epäillä, että akku on kaput, mutta hyvä oli saada asialle varmistus.

Näin Tokmannilla jonku ihmemerkin kalsium-akun 80Ah, jossa CCA tais olla aika hyvä...oisko ollu 600A. Hinta tais olla 89e. Oisko tuo 80Ah sopiva tuohon 940:een? Entä kannattaako tuommoseen "tokmann" akkuun luottaa?

Tai mikä olisi hyvä akku tuohon ysineliskanttiseen, jolla ajetaan paljon taajama-ajoa eli aika pieniä pätkiä kerralla? Hinta mielellään alle 120e.
olen käyttänyt tuossa seitensatasessa 74ah:n vakio akkua ja merkiltään exide, nyt on kolmas vuosi menossa. Varta, exide ja volvon oma akku on vartan tekemä hinnat pyörii siinä alta 120e. Täällä päin. Valitse tunnettu merkki, nuo halpis merkit on arveluttavia. Käyttämäni on olleet tavallisia akkuja, noista muista akuista en tiedä.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: ToniA - 15.02.2013, 20:09:10
Akku on aika lailla vainaa jos se on päässyt pari kertaa tyhjäksi.

Vanhassa autossa voi olla hapettuneita liitoksia. Mun '97 945:ssä oli akun pluskenkä sekä moottorin maadoitus hapettuneet, sillä seurauksella ettei akku koskaan ollut kunnolla täynnä vaikka laturi latasikin ihan normaalisti.

Mittaa seuraavat:

Mulla esim. tuo viimeinen näytti melkein 1.5 volttia valot päällä.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: Samik - 15.02.2013, 22:21:13
Pitää tarkistella huomenna yleismittarilla hieman tuota laturinkin kuntoa. Akku on kylläkin täysin finito, se tuli tänään todistettua. Ei nimittäin lähtenyt sen puolen tunnin ajon jälkeen käyntiin, kun kokeilin noin tunti ajoreissusta startata uudestaan. Ei mitään eloa. Huomenna akkukauppaan. Voi tulla valinnanvaikeutta, että minkä merkin sitä valitsee, paljonko pitää olla CCA, Ah ym. pohdintaa...
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: pikatraktori - 16.02.2013, 11:50:43
Ei se nyt käynnistysakun ostaminen voi noin vaikeaa olla  ;). Enemmän se taitaa olla vähän tuurista kiinni. Viime kädessä kai ne mitat ja hinta ovat ratkaisevia noin ostajan kannalta. Minulla on mm tunnettua merkkiä oleva akku hukannut yön aikana kaikki sähköt, eikä huoli latausta. Pimeään autotalliin ajettaeesa ei edes valoja voi jättää päälle  >:(. Vastaavasti Neuvostoliitossa valmistettu Ladan akku pääsi moittetta seitsemään vuoteen ja oli kunnossa kun myin auton pois. Noita lyijyakkjua monet tuntuvat pitävän varmempina. Loppujen lopuksi se auton yleiskunto lataus- ja käynnistysjärjestemissä ratkaisee käynnistyakussa miten se käyntiinlähtö sujuu  :).  Sahaamiseen on moottorisaha hyvä väline  ;D - jos sen saa ensin käyntiin...
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: Samik - 16.02.2013, 13:14:41
Uusi akku ostettu. Mukaan tarttui Varta Blue Dynamic E11 (74Ah, CCA 680A). Varmasti ihan pätevä patteri.

Pitää ennen akun vaihtoa käydä vielä hieman yleismittomassa virtoja, ettei mikään valo tm. sähöherkku syöpöttele virtaa kauheasti seisonnassa. Pitää sitten vielä mitata akun vaihdon jälkeen laturilta tuleva jännite, että kaikki varmasti ok.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: sfrhkki - 16.02.2013, 14:33:08
Ajaa pienen lenkin sillä kulkineella ja kokeilee sitä plusnapaa ja siitä lähtevää kaapelia.
Onko kuuma? Polttako kättä? Ei saisi olla kuuma. Ei edes lämmin. Näissä on sellainen puristeliitos tuossa kohtaa. Sen kun TINAA kiinni, paranee tilanne, ja alkaa saada akku latausta.
Toinen must, jonka olen tehnyt useampaan, on SUORA LATAUSJOHTO laturin +:lata pluskengän pultille.
Sellainen huolella tehty ( liittimet puristaen ja sitten tinaten) ja hyvin suojattu (tietysti itse // vaikka mustaa tyylikästä  "kurkkutorvi"-suojaputkea) vähintään 6 mm2- autokäyttöön tarkoitettu johto. Jo lataa ja on jännite kohdillaan!   ;)
Tää mun resepti asiaan. Itsekin olen noista motonetin puolalaista saanut jo tarpeekseni. Nyt paikallaan Vartan AGM 74 akku. Akku on lopultakin halpa kapistus. Vaikka ostaisi vähän paremmankin. Optiman keltakansi olisi kans kova sana. Senkin saanee jollain 160 euron satsauksella. Ainakin traktorissa se näyttää olevan jokseenkin ikuinen kapistus.

Jään odottamaan "moitteita" tinaamisesta....  :nohnoh
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: Samik - 17.02.2013, 14:59:52
Mittailin laturin jännitteen, joka oli ~14.5V auton ollessa käynnissä, joten laturi näyttäisi olevan kunnossa. Tein nuo ToniA:n mainitsemat mittaukset ja kaikki ok. Uusi akku näytti jotain 14.25V auton käydessä ja lepojännite noin 4 tuntia ajon jälkeen 12.67V eli ihan ok arvo ilmeisesti. Ajoreissun jälkeen ei myöskään plusnapa ja -johdot tuntuneet lämpimiltä, joten hyvä niin.

Pitää vielä seurailla huvikseen silloin tällöin akun jännitettä, jos auto on seissyt jonkin aikaa. Ohivuotoja ei mittausten perusteella kyllä näyttäisi tulevan, sillä virtamittauksissa miinusnavalta ja -kengältä näytti 0.00A ovet lukossa. Kokeilin huvikseen valot päällä ja tais olla jotain 0.30A.

Nyt vaan kovaa ajoa. Kiitoksia kaikille vastanneille avusta!  P>
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: mikan - 17.02.2013, 15:50:55
En taida osata mitata laturin perästä ilman ohjeita...

Kävin vähän mittailemassa:

Otin Matti-laturin (jonka viisari näytti 2A ja U=12V) pois latauksesta ja kokeilin startata ja auto lähtikin vaivoin käyntiin.

- jännite ilman sähköherkkuja käynnistyksen jälkeen 14.5V
- jännite auto käynnissä sähköherkut päällä 12.4V
- puolen tunnin ajon jälkeen sähkökarkit päällä 13.32V
- ilman sähköherkuttelua 13.98V
- auton sammuttamisen jälkeen vain 11.8V !

Saisko näistä tiedoista jotain irti?

Homma on ihan selkeä!

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22195.0

Vaikka sinulle sanottiin, että lataa oikein, niin ei pidä paikkaansa!  Tyhjäkäynnillä sähköherkut päällä pitää jännitettä akun navoilla olla yli 13,5V jotta kaikki on kunnossa.

Itselläni akunnavoilla on 14,1V tyhjäkäynnillä penkinlämmittimet, takalasi/peilien lämmittimet päällä ja pitkä+sumarit päällä!

Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: TapioR - 17.02.2013, 16:26:57
Homma on ihan selkeä!

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22195.0

Vaikka sinulle sanottiin, että lataa oikein, niin ei pidä paikkaansa!  Tyhjäkäynnillä sähköherkut päällä pitää jännitettä akun navoilla olla yli 13,5V jotta kaikki on kunnossa.

Itselläni akunnavoilla on 14,1V tyhjäkäynnillä penkinlämmittimet, takalasi/peilien lämmittimet päällä ja pitkä+sumarit päällä!
Tuo latausjännitehän riippuu täysin akun senhetkisestä varaustilasta, sitä vartenhan se lataussäädin on olemassa.
Olen edelleen sitä mieltä että tämä laturi on kunnossa.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: mikan - 17.02.2013, 16:51:20
Tuo latausjännitehän riippuu täysin akun senhetkisestä varaustilasta, sitä vartenhan se lataussäädin on olemassa.
Olen edelleen sitä mieltä että tämä laturi on kunnossa.

Ja kun EI!  :hello:
Auton laturi tuottaa vakiojännitteen (14,1-14,4V). Akun latausvirta vaihtelee akun varaustilan funktiona.

Jos lyijyakun navoilla on käynnissä ollessa alle 13V hitusenkaan, niin akkua puretaan mikä ei tiettävästi ole tarkoitus, vaan laturin on tarkoitus tuottaa se sähköjärjestelmien tarvitsema teho.

Termi "lataussäädin" on kyllä ajalta relesäätimet. Jännitteensäädin se on oikealta nimeltään.  :D

Laturi voi olla kunnossa mutta johtosarja ei jos akun navoilta ei löydy sitä 14V jännitettä....  ;)

Ja tämä ei ole mielipide, vaan jääkylmä totuus!   :juhau:


Iltalukemista akuista:
http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Exide_fi_Teknisk_info.PDF


Ps. verkkolaturilla ladatessa kannatta pitää mielessä, että niistä irtoaa vain muutamia hassuja ampeereita virtaa. Auton laturi voi pukata jopa 100A virtoja!

Jos auton akku on 60Ah ja käytännössä tyhjä, pitää sitä ladata 4 ampeerin latausvirralla vähintään 15 tuntia, että se täyttyisi. Laskelma ei ota huomioon lataushyötysuhdetta tms. insinööripornon puolella olevaa.

Laskukaavana voi käyttää ampeeritunnit / latausvirta = latausaika
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: ToniA - 17.02.2013, 17:31:04
Jos laturista tulee 14.5V ja akun kengilläkin on yli 14V auton käydessä tyhjäkäyntiä (voisi vielä pistää penkinlämmittimet, takalasin lämmittimen ja pitkät valot päälle), niin kyllä sähköpuolen pitäisi olla kunnossa. Mittasin muuten omastani Bilteman pihtivirtamittarilla 72 ampeerin virran tuossa tilanteessa, mun autossa on 100A laturi.

Mun kärryni on kakkosauto jolla ajellaan tosi vähän ja lyhyitä matkoja. Koitan muistaa ladata akun parin viikon välein jos sillä ei ole ajettu yhtään pidempää reissua.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: mikan - 18.02.2013, 01:23:56
Mittasin muuten omastani Bilteman pihtivirtamittarilla 72 ampeerin virran tuossa tilanteessa, mun autossa on 100A laturi.
Halvat DC-pihtivirtamittarit muuten puhuvat höpöjä herkästi! Koska kalliimmatkin puhuvat höpöjä DC-virtamittauksissa yllättävän paljon.

Epäilen hitusen tuota 72A mittaustulosta, koska tuo 100A bosch laturi tuottaa tyhjäkäynnillä 55A maksimissaan muistini mukaan. Laturin datalehteä en just tähän hätään löytänyt.

Jokatapauksessa 72A tarkoittaa 1kW sähkötehoa laturilta.  Akkukaan ei ole useiden kymmenien ampeerien virtaa vastaan kovin pitkään startin jälkeen.

Mun kärryni on kakkosauto jolla ajellaan tosi vähän ja lyhyitä matkoja. Koitan muistaa ladata akun parin viikon välein jos sillä ei ole ajettu yhtään pidempää reissua.

Erittäin hyvä tekniikka.  Hyvä systeemi on myös nuo lohkolämppärin sarjaan kytkettävät automaattilaturit.
Kaikki akut tykkäävät olla täysiä. Tyhjentyminen ja tyhjänä säilyttäminen tappaa akun kuin akun!
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: 8-pätkä - 18.02.2013, 09:38:14
Akkukeskusteluun otan kantaa sen verran että keltainen optima, ei lisättävää. Kestää syväpurkausta ja toimii vielä 10 vuoden päästäkin, moniko happoakku pystyy samaan?
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: Samik - 18.02.2013, 13:24:15
Kävin äsken mittaamassa akun napajännitteen (auto seissyt 34h) ja lukema oli 12.36V! Laturin lepojännite 12.42V. Lähden parin tunnin päästä liikenteeseen, niin voisin sitten mittailla kuormitusjännitykset.

Jokin kai tässä mättää? Ohivuotovirtaa ei mun virtamittauksen mukaan miinusnavalta ole. Silti 1.5 vrk seisonnan jälkeen uuden akun napajännite tippuu noin 0.3V eli ei taida olla aivan normaalia? Joku johto tai useampi mätä?

En tiedä tarkkaa mittauspaikkaa imusarjalta mittaukseen, niin voisko esim. Mikan opastaa hieman (kuva ois kova), että mistä mittaan? Laturin runko <-> imusarja, akun miinus <-> imusarja ja laturin plus <-> akun plus ilmeisesti mitataan auton käydessä?

Ps. Autossa on Bosch 100A -laturi.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: mikan - 18.02.2013, 14:06:50
Kävin äsken mittaamassa akun napajännitteen (auto seissyt 34h) ja lukema oli 12.36V! Laturin lepojännite 12.42V. Lähden parin tunnin päästä liikenteeseen, niin voisin sitten mittailla kuormitusjännitykset.

Jokin kai tässä mättää? Ohivuotovirtaa ei mun virtamittauksen mukaan miinusnavalta ole. Silti 1.5 vrk seisonnan jälkeen uuden akun napajännite tippuu noin 0.3V eli ei taida olla aivan normaalia? Joku johto tai useampi mätä?
Jos akku on uusi ja täysi, niin sieltä pitäisi löytyä jännitettä yli 12,6V pitkänkin seisomisen jälkeen.
Jos ei löydy, niin jotain on pielessä. Eli akkua ei ole ladattu täyteen tai sitten sitä purkautuu jonnekkin.

En tiedä tarkkaa mittauspaikkaa imusarjalta mittaukseen, niin voisko esim. Mikan opastaa hieman (kuva ois kova), että mistä mittaan? Laturin runko <-> imusarja, akun miinus <-> imusarja ja laturin plus <-> akun plus ilmeisesti mitataan auton käydessä?
Oikein ymmärsit!

Mittaukset suoritetaan auton käydessä ja kuormaa päällä. Ysikantissa vähintään valot päällä ja saa siinä sumaritkin loimottaa. Mielummin vielä takalasin lämppärikin päällä mittausten aikana.

Ensiksi laturin maadoitusruuvin ja akun miinus navan väliltä. Sitten akun plussan ja laturin lähtönavan väliltä. 
Jos miinuksella on enemmän häviöitä, niin sitten tutkimaan, onko se laturin maadoituspultin ja imusarjan välissä (luultavasti) vaiko imusarjan ja akun miinusnavan välissä.

Jos isompi häviö on akun plussan ja laturin lähtönavan välissä, niin siihen sitten uusipiuha laturilta akun plussalle, koska sen mätänemispaikka on joki laturin lähdössä, sieltä startille menevässä piuhassa tai akun plussanavassa.

Todennäköisesti haperoita piuhoja ovat laturin maadoitus pultilta imusarjaan menevä piuha ja myös laturin lähdönavasta startille menevä piuha ja nimenomaisesti siellä startin päässä, jossa korjaaminen jää tekemättä.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22195.0


Kun kaikki on kunnossa, niin akun navoilla pysyy tasaisesti se 14V vaikka kaikki vakio valot olisivat takalasin lämppärin keralla päällä ja kone käy tyhjäkäyntiä.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: pikatraktori - 18.02.2013, 14:15:07
Tuo lukema 12,36V on kieltämättä huolestuttava. Kun tässä näitä napajännitteitä on esitetty, kävin silloin mittaamassa muistaakseni tammikuun loppupuolella vara-akkuna olleen n 62 Ah:n akun ja tulos oli muistaakseni 12,72V. Akun latasin viime vuoden syyskuun loppupuolella ja akku oli mm kerran purkanut itsensä täysin nollille, ei ottanut varausta tippaakaan ja unohdettu varaajaan. Oli elpynyt parin viikon päästä  ;). Purettu silloin syksyllä jonnekin 11,5 volttiin vaimon hammasharjaa invertterin läpi päivittäin varaten ja paria kännykkää ladaten. Akku on hylätty neljä vuotta sitten tuon "tyhjiinmenon" takia autokäytöstä.
Siksi muutama kysymys:
1) varasitko uuden akun verkkovaraajalla ja kuinka kauan? Pelkkä hapotus ei tee akusta täysin varattua - on "puolivarattu" tai parhaassa tapauksessa 70%.
2) mainitsit ettei ole vuotovirtaa. Miten teet tuon vuotovirtamittauksen? Näissä nykyautoissa siitä pitäisi jotaín tulosta tulla.
Epäilyttää ehkä:
Joskus hiilet voivat "loppua tehdessä" tehdä tuollaistakin. Lataa, mutta sähköt häviää hiljalleen. Viimeksi tuollainen sattui pojan Golf II:ssa Helsingissä viitisen vuotta sitten.

Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: mikan - 18.02.2013, 14:31:00
Juu, jätin minäkin joskus L300:n seisomaan latoon ja parin vuoden kuluttua starttasin sen käyntiin. Vähän vaivaisestihan se yhdeksän vuotias akku dieseliä käänsi käyntiin mutta ollessaan autossa se oli aina hyvin ladattu.  ;)

Mutta tuo oli hyvä muistutus siitä, että kaupasta tuleva akku ei hapotettuna ole käytännössä täysi, vaan vajaa ja pitäisi ladata täyteen ajamalla tai verkkolaturilla.

Jos laturin ahterin navoilla jännite on jotakin muuta kuin 14-14,4V noiden kuormitustestien aikana, niin lataussäädin/hiili-paketti on syytä vaihtaa samalla.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: mikan - 18.02.2013, 14:43:06
Akkukeskusteluun otan kantaa sen verran että keltainen optima, ei lisättävää. Kestää syväpurkausta ja toimii vielä 10 vuoden päästäkin, moniko happoakku pystyy samaan?

Optimakaan ei toimi, jos sitä ei ladata täyteen!  ;)

Volvon startti kun ei vaadi kun muutaman sata ampeeria, joten aikas paskalla akullakin tuon saa irti vähän pakkasellakin.

Kannattaako maksaa yli 2*tavis akun hinta siitä, että purkausvirta voi olla isompi kuin tavis-akussa ja sijoitusasento on vapaa? 
 
Minusta ei kannata, sillä minä saan mätänetistä 80Ah:n akun alle satasen.  Miksi maksaisin yli 200,- 50Ah:n akusta?
Koska lopulta ne Ampeeritunnit ratkaisevat, kun mennään koville pakkasille, koska Optimatkin tottelevat luonnonlakeja, jossa ampeeritunnit ratkaisevat.

Akut kehittyvät, myös tavalliset, joten optiman eittämätön etu on vain siinä, että käyttöasento voi olla mikä tahansa. Mistä on etua muissa sovelluksissa kuin Volvoissa. 

Vaikka Volvot voivat olla nopeita, niin lentokoneita ne eivät sentään ole!  :D


Ps. Varta ja Optima ovat tämän firman tuotemerkkejä.   :hello:
http://www.johnsoncontrols.fi/content/fi/fi/products.html
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: Samik - 18.02.2013, 14:45:07
Tuo lukema 12,36V on kieltämättä huolestuttava. Kun tässä näitä napajännitteitä on esitetty, kävin silloin mittaamassa muistaakseni tammikuun loppupuolella vara-akkuna olleen n 62 Ah:n akun ja tulos oli muistaakseni 12,72V. Akun latasin viime vuoden syyskuun loppupuolella ja akku oli mm kerran purkanut itsensä täysin nollille, ei ottanut varausta tippaakaan ja unohdettu varaajaan. Oli elpynyt parin viikon päästä  ;). Purettu silloin syksyllä jonnekin 11,5 volttiin vaimon hammasharjaa invertterin läpi päivittäin varaten ja paria kännykkää ladaten. Akku on hylätty neljä vuotta sitten tuon "tyhjiinmenon" takia autokäytöstä.
Siksi muutama kysymys:
1) varasitko uuden akun verkkovaraajalla ja kuinka kauan? Pelkkä hapotus ei tee akusta täysin varattua - on "puolivarattu" tai parhaassa tapauksessa 70%.
2) mainitsit ettei ole vuotovirtaa. Miten teet tuon vuotovirtamittauksen? Näissä nykyautoissa siitä pitäisi jotaín tulosta tulla.
Epäilyttää ehkä:
Joskus hiilet voivat "loppua tehdessä" tehdä tuollaistakin. Lataa, mutta sähköt häviää hiljalleen. Viimeksi tuollainen sattui pojan Golf II:ssa Helsingissä viitisen vuotta sitten.
1) Eipä tullut ladattua laturilla. Kävin ajamassa "hyvän" lenkin uudella akulla. Vois olla syytä laittaa verkkovirtalataukseen illemmalla, kunhan saan käytyä ensin autolla yhden reissun.
2) Mittasin yleismittarilla: punainen johdin miinuskengälle ja -navalle <-> musta runkoon (maa). Muuten näytti 0A, mutta kun laittoi parkkivalot päälle, niin lukema tais olla 0.3A eli kyllä se mittari jotain virtaa älysi mitata.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: mikan - 18.02.2013, 14:54:09
2) Mittasin yleismittarilla: punainen johdin miinuskengälle ja -navalle <-> musta runkoon (maa). Muuten näytti 0A, mutta kun laittoi parkkivalot päälle, niin lukema tais olla 0.3A eli kyllä se mittari jotain virtaa älysi mitata.

Tuo vuotovirtamittaus on hyvä suorittaa myös mA alueella.  Joku 10mA voi kello yms. härpättimet viedä mutta sitä suuremmista kannattaa olla kiinnostunut, vaikkeivat ne akku hetkessä tyhjennäkkään.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: Samik - 18.02.2013, 15:04:18
Tuo vuotovirtamittaus on hyvä suorittaa myös mA alueella.  Joku 10mA voi kello yms. härpättimet viedä mutta sitä suuremmista kannattaa olla kiinnostunut, vaikkeivat ne akku hetkessä tyhjennäkkään.
Kokeilin myös mA-mittausta ja nollaa näytti. Noh, voin kyllä kokeilla kohta uudelleen. Lähden tästä kohta starttaileen autoa ja tekemään mittaukset. Ilmoittelen sitten mittaustulokset 17-18 aikoihin.  :)
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: TVS - 18.02.2013, 16:41:18
Tuo vuotovirtamittaus on selityksen mukaan tehty väärin, mikäli ymmärsin oikein että et irroitanut akun miinuskenkää akusta? Oikeaoppisesti se tehdään irroittamalla (miinus)kenkä ja mittari akun navan ja kengän väliin. Mikäli jatkuva virta on alle 0.2A(oletan että milliampeeripuolen virtarajoitus 200mA), voit tehdä mittauksen vieläpä siten, että laitat mittarin piikit napaan ja kenkään kiinni kun kenkä koskee napaan, ja tässä vaiheessa nostat kengän irti navasta, näin pienet konkat yms piikkivirran aiheuttajat ei polta mittarin sulaketta kun tökkäät piuhat kiinni.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: Samik - 18.02.2013, 18:57:48
Tuo vuotovirtamittaus on selityksen mukaan tehty väärin, mikäli ymmärsin oikein että et irroitanut akun miinuskenkää akusta? Oikeaoppisesti se tehdään irroittamalla (miinus)kenkä ja mittari akun navan ja kengän väliin. Mikäli jatkuva virta on alle 0.2A(oletan että milliampeeripuolen virtarajoitus 200mA), voit tehdä mittauksen vieläpä siten, että laitat mittarin piikit napaan ja kenkään kiinni kun kenkä koskee napaan, ja tässä vaiheessa nostat kengän irti navasta, näin pienet konkat yms piikkivirran aiheuttajat ei polta mittarin sulaketta kun tökkäät piuhat kiinni.
Juu, en irroittanut. Asettelin plussapiikin miinusnavan ja -kengän väliin ja miinuspiikki maahan. Mittaustulos 0mA ja esim. kuskin ovi auki 60mA. Pitäishän siellä varmaan jotain pieniä virtamääriä näkyä ovetkin kiinni...esim. kellon virranotto.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: Samik - 18.02.2013, 19:32:06
Kävin mittaileen:

- Akun lepojännite oli taas laskenut. Ennen tämän päivän starttausta enää 12.29V.
- Laturin jännite todella alhainen startatessa. Jotain 12.5V. Siitä se jännite lähti pikkuhiljaa nousemaan.
- Laturin jännite vain parkkivalot päällä ~14.4V
- Laturin jännite takalasin- ja penkinlämmittimet, ajovalot, stereot ja sumarit päällä ~13.9-14V
- Edellinen setti + pitkät päällä ~13.5V

Laturin jännitteet oli aluksi starttauksen jälkeen aika alhaiset, mutta lähti sitten nousemaan pikkuhiljaa. Oisko siinä hiilet sitten heikossa hapessa?

Sitten ne muut jännitemittaukset:

- Laturin maadoitusruuvi <-> akun miinus = 0.1V
- Akun plus <-> laturin plus = 0.56V!
- Laturin miinus <-> imusarja? (se johdon toinen pää) = 0.08V
- Imusarja <-> akun miinus = 0.05V

Tuo laturin ja akun välinen plusjohdin näyttäs olevan melkoisen mätä, sillä antaa jännitteeksi peräti 0.56V. Oisko se tuossa sitten syyllinen, joka purkaa akkua?

Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: mikan - 18.02.2013, 20:40:38
- Akun lepojännite oli taas laskenut. Ennen tämän päivän starttausta enää 12.29V.
- Laturin jännite todella alhainen startatessa. Jotain 12.5V. Siitä se jännite lähti pikkuhiljaa nousemaan.

Laturin jännitteet oli aluksi starttauksen jälkeen aika alhaiset, mutta lähti sitten nousemaan pikkuhiljaa. Oisko siinä hiilet sitten heikossa hapessa?

Oliko tuo mitattu laturin ahterista vaiko akulta?

Tuo laturin ja akun välinen plusjohdin näyttäs olevan melkoisen mätä, sillä antaa jännitteeksi peräti 0.56V. Oisko se tuossa sitten syyllinen, joka purkaa akkua?

Ei se pura akkua (se piuha) vaan se ei lataudu täyteen...  Eli varaustila pysyy koko ajan alhaisena tyyliin alle 50% jatkuvasti.

Startin jälkeen uusi akku ollaa virtaa vastaan käytännössä kaiken, mitä laturi työntää!

Eli uusi plussa-piuha FAQ ohjeen mukaan!  :hello:

Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: Samik - 18.02.2013, 21:26:30
Oliko tuo mitattu laturin ahterista vaiko akulta?
Niin siis mikä tuo? :)

Ei se pura akkua (se piuha) vaan se ei lataudu täyteen...  Eli varaustila pysyy koko ajan alhaisena tyyliin alle 50% jatkuvasti.

Startin jälkeen uusi akku ollaa virtaa vastaan käytännössä kaiken, mitä laturi työntää!

Eli uusi plussa-piuha FAQ ohjeen mukaan!  :hello:
Okei. Pitää vaihtaa uus plusjohto.

Se tässä kuitenkin vielä ihmetyttää, että miten akun napajännite tippuu noin kovaa vauhtia, kun auto seisoo. Ei kai se ole normaalia, että jännite laskee 0.3V 34 tunnin aikana? Täällä on ollut nyt yli 10 C pakkasia, mutta ei kai sekään selitä noin kovaa jännitteen laskua...

Taidan käydä laittaan akun yöksi lataukseen. Pääsee Matti-laturi taas hommiin.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: mikan - 18.02.2013, 21:34:14
Niin siis mikä tuo? :)
Okei. Pitää vaihtaa uus plusjohto.

Se tässä kuitenkin vielä ihmetyttää, että miten akun napajännite tippuu noin kovaa vauhtia, kun auto seisoo. Ei kai se ole normaalia, että jännite laskee 0.3V 34 tunnin aikana? Täällä on ollut nyt yli 10 C pakkasia, mutta ei kai sekään selitä noin kovaa jännitteen laskua...

Taidan käydä laittaan akun yöksi lataukseen. Pääsee Matti-laturi taas hommiin.

Siis mitattu akun navoilta nuo jännitteet vaiko laturin ahterista?

Ja kyllä, vajaan akun napajännite tippuu varaustilaa vastaavaksi aikas nopeasti.

www.miljoonalaatikko.com/dokumentit/lyijyakku.pdf
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: Samik - 18.02.2013, 21:59:37
Siis mitattu akun navoilta nuo jännitteet vaiko laturin ahterista?

Ja kyllä, vajaan akun napajännite tippuu varaustilaa vastaavaksi aikas nopeasti.

www.miljoonalaatikko.com/dokumentit/lyijyakku.pdf
12.29V oli akun napajännite ja 12.5V laturin perseestä.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: mikan - 18.02.2013, 22:02:19
12.29V oli akun napajännite ja 12.5V laturin perseestä.

Hiilisilta vaihtoon myös!!!  :o
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: Samik - 18.02.2013, 22:28:31
Hiilisilta vaihtoon myös!!!  :o
Onko hiilisilta vaikea vaihtaa? Kallis paketti se ei taida ainakaan olla...
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: mikan - 18.02.2013, 22:38:13
Onko hiilisilta vaikea vaihtaa? Kallis paketti se ei taida ainakaan olla...

Tavis Bosch!

Kaksi ruuvia auki sieltä laturin perseestä ja koko paketti tulee irti. Taitaa olla vain muovisuojus siinä edessä.

Hintaa sillä ei ihmeesti ole.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: Samik - 18.02.2013, 22:49:20
Tavis Bosch!

Kaksi ruuvia auki sieltä laturin perseestä ja koko paketti tulee irti. Taitaa olla vain muovisuojus siinä edessä.

Hintaa sillä ei ihmeesti ole.
Ok. Pitääpä käydä hakeen hiilet ja vaihtaa samalla, kun vaihtaa uuden plussajohdon. Tänksit avusta!  :hello:
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: TVS - 18.02.2013, 23:46:05
Juu, en irroittanut. Asettelin plussapiikin miinusnavan ja -kengän väliin ja miinuspiikki maahan. Mittaustulos 0mA ja esim. kuskin ovi auki 60mA. Pitäishän siellä varmaan jotain pieniä virtamääriä näkyä ovetkin kiinni...esim. kellon virranotto.
Mittaus meni siis niinsanotusti uusiks.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: estate - 19.02.2013, 13:36:37
Ja kun EI!  :hello:
Auton laturi tuottaa vakiojännitteen (14,1-14,4V). Akun latausvirta vaihtelee akun varaustilan funktiona.
Mulla on sitten kaikista autoista laturit paskana ja silti ne liikkuu ja lataa :o Kaikissa on latausjännite tippunut sieltä 14 voltin tienoilta 13,5 volttiin (jopa alle) tyhjäkäynnillä sähkövermeet päällä (valot, lämppärin puhallin, pyyhkijät).

Ja sillä Matilla tuskin saa akkua 100% varaukseen, luultavasti jää johonkin 80% tienoille, vaatii älykkäämmän laturin jos mielii saada täydempään latinkiin. Ja normaalilla auton laturillakaan ei saa täyttä 100% latinkia akkuun.

Ja näin talvella vielä pakkanen sotkee kuvioita, lyijyakku kun ei ota virtaa vastaan kylmänä kovinkaan hyvin.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: mikan - 19.02.2013, 14:11:38
Mulla on sitten kaikista autoista laturit paskana ja silti ne liikkuu ja lataa :o Kaikissa on latausjännite tippunut sieltä 14 voltin tienoilta 13,5 volttiin (jopa alle) tyhjäkäynnillä sähkövermeet päällä (valot, lämppärin puhallin, pyyhkijät).
Akun napajännite vaiko laturin ahterin jännite?

Mutta mikäs on jännite akun navoilla kun kierroksia on koneessa 2000rpm?

Kaikki riippuu laturistakin, eli siitä, minkä määrän virtaa se kykenee tuottamaan milläkin kierroksilla.

Ja sillä Matilla tuskin saa akkua 100% varaukseen, luultavasti jää johonkin 80% tienoille, vaatii älykkäämmän laturin jos mielii saada täydempään latinkiin. Ja normaalilla auton laturillakaan ei saa täyttä 100% latinkia akkuun.

Ja näin talvella vielä pakkanen sotkee kuvioita, lyijyakku kun ei ota virtaa vastaan kylmänä kovinkaan hyvin.

Kyllä se ikivanha mattikin sen lyijyakun täyttää sinne 100% varaukseen ja jopa keittääkin akun ajastaan, kuten auton laturikin. 

Lyijyakun täyteen lataaminen onnistuu aina, kun latausjännite saavuttaa kaasujännitteen. Eikä se sisällä sen kummempia kikkoja!  :hello:

Pakkanen lisää akun sisäistä resistanssia, jolloin saatavat purkuvirrat pienenevät. Samaten sen sisäisen resistanssin kasvu hankaloittaa sitä akun lataamista, jolloin lataushyötysuhde pienenee merkittävästi.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: estate - 20.02.2013, 09:07:30
Akun napajännite vaiko laturin ahterin jännite?

Mutta mikäs on jännite akun navoilla kun kierroksia on koneessa 2000rpm?

Kaikki riippuu laturistakin, eli siitä, minkä määrän virtaa se kykenee tuottamaan milläkin kierroksilla.

Kyllä se ikivanha mattikin sen lyijyakun täyttää sinne 100% varaukseen ja jopa keittääkin akun ajastaan, kuten auton laturikin. 

Lyijyakun täyteen lataaminen onnistuu aina, kun latausjännite saavuttaa kaasujännitteen. Eikä se sisällä sen kummempia kikkoja!  :hello:

Pakkanen lisää akun sisäistä resistanssia, jolloin saatavat purkuvirrat pienenevät. Samaten sen sisäisen resistanssin kasvu hankaloittaa sitä akun lataamista, jolloin lataushyötysuhde pienenee merkittävästi.
Akun navoilta mitattuna, kierroksilla nousee sen 0,5 volttia (laturin persiistä 0,1 voltin tarkkuudella sama lukema).
Matti ei saa lyijyakkua 100% latinkiin kun siihen ei kykene älykkäämmätkään laturit, puhumattakaan auton laturista.
Akun keihuminen kertoo taas siitä, että sille tarjotaan liian isoa jännitettä. Toki jos vuorokausikaupalla pitää jossain peruslaturissa kiinni niin nesteet haihtuvat kun se laturi ei osaa säädellä jännitettä akun varauksen mukaan. Lyijyakun täyteen lataukseen ei riitä, että sitä ladataan 14 voltilla ja pienennetään virtaa akun varautuessa.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: mikan - 20.02.2013, 10:04:54
Akun navoilta mitattuna, kierroksilla nousee sen 0,5 volttia (laturin persiistä 0,1 voltin tarkkuudella sama lukema).

Huono johtosarja siis....  Ei lopussa, muttei uudenveroinenkaan.


Matti ei saa lyijyakkua 100% latinkiin kun siihen ei kykene älykkäämmätkään laturit, puhumattakaan auton laturista.

Perusteletko väittämäsi, miksi täyteen lataaminen ei onnistu lyijyakun kanssa?

Akun keihuminen kertoo taas siitä, että sille tarjotaan liian isoa jännitettä. Toki jos vuorokausikaupalla pitää jossain peruslaturissa kiinni niin nesteet haihtuvat kun se laturi ei osaa säädellä jännitettä akun varauksen mukaan. Lyijyakun täyteen lataukseen ei riitä, että sitä ladataan 14 voltilla ja pienennetään virtaa akun varautuessa.

Kiehuminen tapahtuu todellakin ylijännitteellä, mutta jos alle kaasujännitteen lataaminen ei lataa akkua täyteen.  Mutta tarkoittamani kiehuminen on hyvin hidasta (kestää vuosia), ellei laturi työnnä törkeää ylijännitettä ja kiehumista ei tapahdu, ennenkuin akku alkaa olla täysi tai laturissa törkeästi potkua.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: havock - 20.02.2013, 10:53:41
Tartteeko noita nesteitä akussa ollakkaan?
Joskus 90 luvulla oli fiesta, josta ajossa keitti akun. Oli muuten jännän hajuinen höyrypilvi, joka purkautui pellin alta pakko siinä oli pysähtyä tuulettamaan kottero. Akku oli totaalisen kuiva vaikka kuinka nestettä yritti sieltä ettiä, no eipä kumminkaan tullu lisättyä mitään sinne.
Samalla akulla ajettiin vielä 2 vuotta, -25C pakkasessakin hörähti aina kuin palmun alta.
Muistikuvien mukaan taisi olla joku laatumerkki keltaisilla ruuvattavilla korkeilla.  :)
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: Samik - 20.02.2013, 14:26:58
Tartteeko noita nesteitä akussa ollakkaan?
Joskus 90 luvulla oli fiesta, josta ajossa keitti akun. Oli muuten jännän hajuinen höyrypilvi, joka purkautui pellin alta pakko siinä oli pysähtyä tuulettamaan kottero. Akku oli totaalisen kuiva vaikka kuinka nestettä yritti sieltä ettiä, no eipä kumminkaan tullu lisättyä mitään sinne.
Samalla akulla ajettiin vielä 2 vuotta, -25C pakkasessakin hörähti aina kuin palmun alta.
Muistikuvien mukaan taisi olla joku laatumerkki keltaisilla ruuvattavilla korkeilla.  :)
Aika uskomattomalta kuulostaa, että akku kesti vielä 2 vuotta "pyhällä hengellä"... ???
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: havock - 20.02.2013, 14:52:34
Aika uskomattomalta kuulostaa, että akku kesti vielä 2 vuotta "pyhällä hengellä"... ???
Ja tarina on tosi.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: Samik - 20.02.2013, 15:02:00
Vulva seissyt nyt lähes vuorokauden ja kävin mittaamassa akun napajännitteen. Lukema 12.81V eli akku on täysi. Kyllä näyttää saavan Matilla (yön yli lataus) ja pienellä ajolla lyijyakun täyteen. Seurailen nyt välillä tuota akun jännitettä varmuuden vuoksi.

En vielä uusinut laturin plussajohtoa. Pitää ensin hommata kunnon abiko-pihdit, että saa tehtyä kunnolliset liitokset uuden johdon päihin.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: estate - 20.02.2013, 16:04:33
Huono johtosarja siis....  Ei lopussa, muttei uudenveroinenkaan.


Perusteletko väittämäsi, miksi täyteen lataaminen ei onnistu lyijyakun kanssa?

Kiehuminen tapahtuu todellakin ylijännitteellä, mutta jos alle kaasujännitteen lataaminen ei lataa akkua täyteen.  Mutta tarkoittamani kiehuminen on hyvin hidasta (kestää vuosia), ellei laturi työnnä törkeää ylijännitettä ja kiehumista ei tapahdu, ennenkuin akku alkaa olla täysi tai laturissa törkeästi potkua.
Ei ole johtosarjassa vikaa (16 mm² kaapeli laturilta akulle) vaan laturin ominaisuus ettei lataa tyhjäkäynnillä kuormitettuna tuon enempää. Tuo auton laturi kun ei ole mikään tasaista jännitettä tuottava laite.

Tavalliset "älyttömät" laturit eivät osaa rajoittaa jännitettä virran pienetessä. Akun latauttuessa virtamäärä laskee ja sitä mukaa jännite nousee, koska laturissa ei ole säädintä joka pudottaisi latausjännitettä. Siitä johtuen taas akun varaustila laskee. Älylaturit osaavat säätää latausjännitettä akun varaustilan mukaan.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: Samik - 20.02.2013, 16:35:22
Matti ei saa lyijyakkua 100% latinkiin kun siihen ei kykene älykkäämmätkään laturit, puhumattakaan auton laturista.
Minun uusi lyijyakku ainakin latautui Matilla ja auton laturilla (pari pientä ajoreissua) täyteen eli akun napajännite on nyt 12.81V.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: mikan - 20.02.2013, 17:32:26
Ei ole johtosarjassa vikaa (16 mm² kaapeli laturilta akulle) vaan laturin ominaisuus ettei lataa tyhjäkäynnillä kuormitettuna tuon enempää. Tuo auton laturi kun ei ole mikään tasaista jännitettä tuottava laite.

Se tarkoittaa sitä, että kulutus on isompi kuin tuotto, joten jännite laskee vain siksi, ettei puhku riitä!

Sykkivää tasajännitettähän se auton laturi tuottaa, kuten kaikki muutkin kolmivaihelaturit tasasuuntaussillalla varustettuina.  :pomo:

Tavalliset "älyttömät" laturit eivät osaa rajoittaa jännitettä virran pienetessä. Akun latauttuessa virtamäärä laskee ja sitä mukaa jännite nousee, koska laturissa ei ole säädintä joka pudottaisi latausjännitettä. Siitä johtuen taas akun varaustila laskee. Älylaturit osaavat säätää latausjännitettä akun varaustilan mukaan.

Miksi sitä jännitettä tulee rajoittaa kun virta pienenee?  Nikkeli-akuissa delta V:n merkitys on ihan toinen juttu.

Ns. ylläpitolataushan on vain sitä varten, että akku ei itsepurkaudu, kuten lyijyakku ja kaikki muutkin akut tekevät luonnostaan. Eli kyseessä ei ole varsinainen lataus enää, vaan varaustilan ylläpito. Sillä jännitteellä, jolla varaus ylläpidetään, on se kiusallinen puoli, ettei se ole riittävä nopeaan latautumiseen, mikä on erityisesti autossa tarpeen.

Jännite ei autossa nouse, ellei laturi ole ollut rajojensa ulkopuolella. Esim 940:ssä se 100A laturi tuottaa tyhjä käynnillä sen 55A ja järjestelmät eivät noin paljoa kuluta normaalisti, jolloin laturin jännite on juurikin vakio.

Lyijyakku toimii oikein hyvin vakiojännitelatauksessa, kunhan muistaa pitää jännitteen tarkoitukseen sopivana.
Ylijännite kiehuttaa sitä elektrolyytin vettä pikkuhiljaa.

Auton laturi on kaikessa yksinkertaisuudessaan oikein oiva värkki lyijyakun lataamiseen, kunhan sen antojännite on autossa +20C lämpötiloissa välillä 14-14,4V. 

Btw, noissa Boschlaisissa jännitteen säätimissä on hauska ominaisuus, siten, että ne luontojaan laskevat jännitettä kun keli kuumenee. -36C pakkasessa merikonttinikin laturi pukkaa hetken +15V jännitettä.

Oikein toimivassa autossa akun tappaa usein purkaussyklien määrä, joka on kullekkin akulle ominainen.

Linkkasin jo aikaisemmin tuon exiden akkuinfon mutta akkujen lataamisesta siinä oli kovin vähän. Tässä siitä lisää...
http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_the_lead_acid_battery


Tartteeko noita nesteitä akussa ollakkaan?
http://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%80%93acid_battery

Tarvitsee, koska lyijyakku ei toimi ilman sitä rikkihappo-elektrolyyttiä. Jos akku on täysin kuiva, niin sillä ei taatusti starttailla autoa tms.  koska se elektrolyytti on se akun toiminan juju. Hyytelöakussakin se rikkihappo/vesi-seos on läsnä, mutta en nesteenä, vaan hyytelönä.

Se, että pikkuinen fiestan startti ei paljoa virtaa tarvitse, joten riittää kun akussa on sitä elektrolyyttiä edes jonkin verran!
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: Lentäjä - 20.02.2013, 17:35:24
Tavalliset "älyttömät" laturit eivät osaa rajoittaa jännitettä virran pienetessä. Akun latauttuessa virtamäärä laskee ja sitä mukaa jännite nousee, koska laturissa ei ole säädintä joka pudottaisi latausjännitettä. Siitä johtuen taas akun varaustila laskee. Älylaturit osaavat säätää latausjännitettä akun varaustilan mukaan.
Terve.
Hoi estate,nyt ei ymmärrä???Jännite ylös,varaustila laskee?Millähän voimalla se niinsanottu pikalataus tapahtuu,ei ainakaan jännitettä laskemalla vaan juuri päinvastoin.Vain jännitettä nostamalla saadaan saman vastuksen läpi syötettyä lisää niitä amppeereita!!!
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: ToniA - 25.02.2013, 08:24:17
Auto on seissyt hiihtolomaviikon tallissa, sitä edellisen viikon sillä ajettiin pari lyhyttä pätkää. Latasin akun älylaturilla, lepojännite oli aluksi 12.18V, akkuun meni 11Ah latausta.
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: pikatraktori - 25.02.2013, 14:44:20
Alkaako tämä taas alusta  ::)? Kyllä siellä jotain mätää täytyy olla  :(. Tuohon 11 Ah latausta sanoisin että autossa täytyy olla "kilowattituntimittari"  :).
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: sfrhkki - 25.02.2013, 15:19:46
Auto on  nyt ollut tuolla pihalla liki kolme tuntia. Lokilämmitin pihisee, sisätilalämmitin hyriseee ja cetek lataa jo. Se kahden tunnin ajastus virkapaikalla.  Ulkona +1 asetta lämmintä. Luulenpa, jotta tuo omani hyrähtää käyntiin, kuin palmun alta. Toki siinä on hyvin kiinnitetyt akunkengät, kunnolliset maajohtimet akulla, moottorissa ja laturilla.  Lisäksi suora (suojattu / puristettu ja juotettu / kullatut liitimet) johdin laturin ja akun välillä. Akkuna Biosch AGM-74 akku. Laturina se Bilteman sisätuuletettu bosch-kopio.  Se on kestänyt jo yli puolivuotta! Volttimittari näyttää keleistä riippuen about vähän päälle 14 volttia.  14,6, kun on pakkanen. Näin kesäkeleillä sellainen 13,8 - 14,1. Olen varmaankin onnekas, kun noin on asia! ;)
Otsikko: Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
Kirjoitti: ToniA - 25.02.2013, 15:37:20
Alkaako tämä taas alusta  ::)? Kyllä siellä jotain mätää täytyy olla  :(. Tuohon 11 Ah latausta sanoisin että autossa täytyy olla "kilowattituntimittari"  :).

Lyhyttä ajoa ja seisontaa. 11 Ah * 12V -> 132 Wh, eli ei nyt sentään ihan kilowattitunneista puhuta. Mun RC-vehkeiden lataamiseen tarkoitettu laturi latasi akkua noin 3.8A aloitusvirralla (max. 50W latausteho), kun otin laturin irti se oli päässyt johonkin noin 11000 mAh lukemaan, napajännite oli siinä vaiheessa tasan 14 volttia (mitä se käyttää lyijyakun latausrajana) ja virta oli enää jotain puolen ampeerin luokkaa.

Edes 100 Ah 12V lyijyakusta ei saa yhtä kilowattituntia pihalle.