Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: antoniof - 16.02.2013, 11:11:42
-
Elikkä olen tekemässä kauppaa -96 850R jossa ABS-jarrut eivät pelanneet ja luistonesto ei kanssa toimi. Myyjä vakuutti että ABSit saa toimimaan vaihtamalla etuoikean laakerin, luistonesto ei kuulemma pelaa koska antaa vikakoodiksi että laatikon Shift Solenoid mennyt. Auto tuntui muuten ihan hyvältä kuin koe ajoin. Itselle vähän uusi juttu että kulkeeko ABS ja TRACS käsikädessä kuin ongelmia tulee.
Onko mahollista että laakeri on mennyt ja ääntää , sitä myöten ABSit ei pelaa ?
Voiko TRACS luistoneston vian syy olla myös tuo laakeri ?
Tietääkö kukaan vaikuttaako tuo Shift Solenoidi TRACS toimintaan?
Jos vika onkin kuuluisa laatikko vika jossa joutuu tinailemaan yms. niin voisiko TRACS samalla korjaantua?
-
Periaatteessa jos laakeri on loppu niin ilmarako anturilla kasvaa ja voi aiheuttaa ongelmia.
Kuullostaa kyllä enemmän absboxin huonoilta juotoksilta mikä on näissä -96 uudemmissa tosi yleistä, tuossahan on jo se boksi integroitu sinne pumppuun?
Saiskohan sitä laatikon solenoidia mitattua erikseen että onko se edes rikki?
-
Laakerilla tai laatikolla ei ole mitään tekemistä abs/tracksin kanssa.
Absin anturikehä on vetonivelessä, eli vika on siellä/anturissa tai ehkä varmimmin abs boxissa, ja tracks ei toimi jos abs ei toimi.
-
Kiitoksia vastauksista! unohtui kai mainita että auto on tomaattiaskilla. Tänää käyn kattoo lapulta noi sen antamat vikakoodit ja kattelen sen jälkeen autodatastakin. voin ne tännekin päivittää jos jollekkin tuttuja koodeja..
-
Tosiaan kaupat peruuntu kuin myyjä ei mielellään voinut antaa diagnoosi paperia minulle lainaan ja jakopään remonttikin oli sellainen kuin " edellinen omistaja joskus 2010 kesällä" jne. Tarkoitus oli vaihtaa autoja hänen kanssaan mutta taidan pitää oman 940 d24tic ikiliikkujan toistaiseksi. Vähän hämärää toimintaa kuin alkuunsa ei edes ABS-jarruista ollut puhetta että ne eivät toimi, tuli sitten ite huomattua kuin koeajoin ja kokeilin lukkojarrutusta.
-
Kaupoilla saattaa olla vielä pieni mahdollisuus EHKÄ. Kaupat kiinnostaa kuin olisin saamassa autoo todella halvalla. Paikallisessa merkkiliikkessä on tuota Solenoidin vaihtoa ehdotettu TRACSin korjaamiseksi (450e töineen) , mutta voi olla että selviäisin noista vioista laakerin , navan tai kummankin vaihdolla. En ole vieläkään perillä mihin tuo solenoidi vaikutttaa laatikossa. Pitäis saada ne vikakoodit ja tutkia hiukan. Automaatti laatikot pelottaa tässä eniten ja varsin ton vikakoodin takia. Pitäisi varmaan koeajaa ja kokeille maantie ajoa että kaikki vaihteet kytkeytyvät.
Edit: olikos niin että laakeri on tässä autossa kiinteä osaa napaa ?
-
Automaatti laatikot pelottaa tässä eniten.
Ei ehkä liikaa voi painottaa vaihteisto öljyn tarkistamista eli missä kunnossa on ja tai sitä että onko edes milloinkaan vaihdettu.
-
Laatikon öljyt on vaihettu alle 6kk sitten ja siittä löytyy merkintä h-kirjassa, aion kyllä itsekki kun näen auton niin katsoa laatikon öljymäärän , laadun ja hajun. Tänään kävin hakemassa noi vikakoodit ja siinä ohessa heiluttelin oikeata etupyörää niin iha selvä välys oli ja lonksui.
Tässä kumminkin vikakoodi listaa suoraan lapulta kopioitu:
" VIKAKOODIEN LUKU, NOLLATAAN JOS PYSTYY"
AT-332 LOCK-UP SOLENOIDI SL AVOIN PIIRI P0740.
ABS-312 OIK. ETUPYÖRÄ ANT. EI AKTIIVINEN.
ABS-313,-323 VAS. TAKAPYÖRÄN ANTURI.
ABS-314,-324 VAS. TAKAPYÖRÄN ANTURIN SIGNAALI VIRHEELLINEN , AKTIIVISIA.
ABS-141 SÄHK. JARR. JAKOKYTKIMEN SIGNAALI , KATK. VIKA EI AKTIIVINEN.
ABS-441 PÄÄRELE OHJAUSYKSIKÖSSÄ , EI AKTIIVINEN
-->ABS-313 JA -314 JÄÄ AKTIIVISEKSI.
Vähän jäi epäselväksi että meinaako tuo että jää aktiiviseksi niin että ei saanut nollattua koodia ?
Jos jollekki tuttuja koodeja että on ollut aikoinaan samanlaine litania noita niin voi jakaa kokemuksenka :D
-
Boksivika melko suurella todenäköisyydellä tuo ABS. Tosin eipä ne takapyörien anturit (tulevat pakettina) ole edes kalliit, mutta harvemmin vikaantuvat.
-
Boksivika melko suurella todenäköisyydellä tuo ABS. Tosin eipä ne takapyörien anturit (tulevat pakettina) ole edes kalliit, mutta harvemmin vikaantuvat.
Ja musta tuntuu että tuo laatikon koodikin vois hävitä korjaamalla/vaihtamalla abs-boxi. Ei tartte kuitenkaan suuttua jos ei.. ;)
-
Ja musta tuntuu että tuo laatikon koodikin vois hävitä korjaamalla/vaihtamalla abs-boxi. Ei tartte kuitenkaan suuttua jos ei.. ;)
Niin no, nopeussignaalin mukaanhan se sitä turbiinilukkoa ohjaa ja mistäs nopeussignaali tuleekaan... ;)
-
Ja musta tuntuu että tuo laatikon koodikin vois hävitä korjaamalla/vaihtamalla abs-boxi. Ei tartte kuitenkaan suuttua jos ei.. ;)
Joo :D ei tässä mitään suututa, minähän sen varsinaisen päätöksen teen että otanko auton huostaan. Aika paljon kauhutarinoita tullu selailtua ulkomaisilta foorumeilta tuosta AT-332 P0740 koodista. Voten diagnoosi on tehty joskus viime marraskuussa niin voi olla senkin jälkeen laatikko rasittunut jos on isompia nopeuksia ajettu maantiellä , kun lock up solenoidi ilmeisesti on pieni ns"ylivaihde" joka lukitsee momentinmuuntimen. Saattaa olla että nytkin oireilee että momentinmuunnin jää lukkoon ja auto ei jaksa edes tyhjäkäyntiä kun tulee maantieltä esim. liikennevaloihin. Noi ABS koodit ei niinkään paljoo haittaa.
-
Kyllä se melkoisella varmuudella on abs boxista tinaukset pettänyt, niinkuin lähes aina tuossa vuosimallissa...
Ei sitten muita vikakoodeja antanut kuin noista abseista?
-
Kyllä se melkoisella varmuudella on abs boxista tinaukset pettänyt, niinkuin lähes aina tuossa vuosimallissa...
Ei sitten muita vikakoodeja antanut kuin noista abseista?
Laatikolta tulee tuo AT-332 P0740 Lock up solenoidi , avoin piiri. Autodatakin ei sen enempää kerro kuin sen saman että "open circuit".
-
Niin no, nopeussignaalin mukaanhan se sitä turbiinilukkoa ohjaa ja mistäs nopeussignaali tuleekaan... ;)
Automaatilla on oma nopeusanturi siinä laatikon päällä. Ainakin AW50-43LE mallisssa.
http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/AutoTransDiagnosis.pdf
Mutta tuossa vuosimallissa saattaa olla tuo nopeussignaali erilailla toteutettu, ainakin jossain törmäsin, että anturi oli eri paikassa eri vuosimallissa.
Veikkaan, että laatikon solenoidipiirissä on oikeasti vikaa ja sitten tuo ABS-ongelma on erikseen.
-
Viisaammat korjatkoon, käsitykseni mukaan
Onhan vaihteistoöljyä oikea määrä ? Ja vaihteiston vikakoodit resetoitu.
Vikakoodi näyttäis viittaavan momentinmuuntimen luistonlukitukseen
(Torque Converter Lock-up Solenoid Valve), eli vastaa kytkimen luistoa.
eli käsittääkseni jos kytkin luistaa koko ajan ei hyvä.
Ottaakohan vaihteisto turpiinsa ellei pelitä ?
Mahdolliset syyt ( vikakoodi johtuu liian alhaisesta jännitteestä )
(http://www.permoveo.ltd.uk/tabid/122/OBD-Error-Code/P0740/Diagnostics/Volvo/Default.aspx)
- Liian vähän öljyä
- Viallinen venttiili
- Viallinen sähköliitos tai johtosarja
-
Viisaammat korjatkoon, käsitykseni mukaan
Onhan vaihteistoöljyä oikea määrä ? Ja vaihteiston vikakoodit resetoitu.
Vikakoodi näyttäis viittaavan momentinmuuntimen luistonlukitukseen
(Torque Converter Lock-up Solenoid Valve), eli vastaa kytkimen luistoa.
eli käsittääkseni jos kytkin luistaa koko ajan ei hyvä.
Ottaakohan vaihteisto turpiinsa ellei pelitä ?
Kyllä ainakin lämpöä syntyy ja öljyjen käyttöikä lyhenee.
Kaverin hyrslerissä oli sama vika ja on ajanut sillä tuolleen jo ainakin 5 vuotta, eikä vielä ole lauennut.
Bensaa tosin palaa enemmän.
Ite kyl yrittäisin tuon vian korjata.
-
Tänään tuli käytyä tossa samassa volvon merkkiliikkeessä jossa koodit luettu/nollattu ja kysyin tarkemmin tota lappua. Huoltopäällikkö kertoi "ABS-313 JA -314 JÄÄ AKTIIVISEKSI" tarkoittaa että muut koodit on saatu nollattua, paitsi nuo abs koodit jotka jäi aktiiviseksi. Ymmärsin tämän perusteella että muut on saatu nollattua eli myös laatikon antama koodi.
Pitää siis tällä viikolla käydä koeajamassa ja samalla tunnustella laatikon toimintaa , että lukitseeko ja vapauttaako momentinmuuntimen maantiellä. Siinä ohessa tutkia samalla lootan öljyt.
Osaako joku kertoa näkiskö mistä tolla Autodatallla (v3.38) mikä laatikko tossa mallissa on ?
Tossa Justuksen linkkaamassa PDF oli hyvät ohjeet testailla laatikkoa , kiitoksia!
Vähän tossa PDF hämää nämä vauhdit jossa pitäisiä lukittua? :
LOCK-UP SPEED SPECIFICATIONS (2.3L TURBO)
Economy & Sport Mode MPH
Lock-Up ON - 4th Gear .............................. 129
Lock-Up OFF - 4th Gear ............................. 124
-
Tänään tuli käytyä tossa samassa volvon merkkiliikkeessä jossa koodit luettu/nollattu ja kysyin tarkemmin tota lappua. Huoltopäällikkö kertoi "ABS-313 JA -314 JÄÄ AKTIIVISEKSI" tarkoittaa että muut koodit on saatu nollattua, paitsi nuo abs koodit jotka jäi aktiiviseksi. Ymmärsin tämän perusteella että muut on saatu nollattua eli myös laatikon antama koodi.
Pitää siis tällä viikolla käydä koeajamassa ja samalla tunnustella laatikon toimintaa , että lukitseeko ja vapauttaako momentinmuuntimen maantiellä. Siinä ohessa tutkia samalla lootan öljyt.
Osaako joku kertoa näkiskö mistä tolla Autodatallla (v3.38) mikä laatikko tossa mallissa on ?
Tossa Justuksen linkkaamassa PDF oli hyvät ohjeet testailla laatikkoa , kiitoksia!
Vähän tossa PDF hämää nämä vauhdit jossa pitäisiä lukittua? :
LOCK-UP SPEED SPECIFICATIONS (2.3L TURBO)
Economy & Sport Mode MPH
Lock-Up ON - 4th Gear .............................. 129
Lock-Up OFF - 4th Gear ............................. 124
Kai se tuo AW50-43LE tässäkin on.
Nuo nopeudet on ilmoitettu kaasuläpän asennolla 60%
Omassa oppivalla laatikolla olevalla rauhallisessa ajossa lukkiutuu nelonen jossain 87-89km/h.
Tiedä sitten mikä se kaasuläpän asento silloin on, mutta tuskin ainakaan 60%.
Sit sekin, että T5:ssä lukkiutuu vain 4- vaihde, muissa mopoissa lukkiutuu 2, 3 ja 4 vaihteet.