Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: sfrhkki - 25.02.2011, 08:19:59
-
Ostin m-netistä uuden Unipoint-säätimen ko. laturiin. Oli nimittäin 39 asteen pakkasilla jätettävä lisävalot pois päältä, jotta voltit riitti.
Uudenkin säätimen volttiasetukset hieman epäilyttää. Paketissa merkintä 12 V.
Ennenkuin alan säätimen vaihtamaan, kysynkin tietäviltä, mistä löytyy mainittuun kapineeseen säädin joka pyrkisi volteissa yli 14,5 V, mutta alle 15,0 V.
Eikä tarvi pelotella polttimokuluilla. Niillä ei tällä vapaan porolaidunnuksen alueella ole merkitystä. Sillä, että näkee on! Muuten on syylärissä aina karvapeite.
-
Tuo 12V tarkoittaa nimellisjännitettä, eli tarkoitettu 12 voltin järjestelmiin. Ellei myyjällä ole tarkempia speksejä tai ellei netistä löydy, tuloksen saa kai vain mittaamalla :). Unipoint on minulla "paitsiossa", koska kaverin Saabista keitti asennuksen jälkeen uuden Banneri "yli". Voi olla tietysti satunnainen tapauskin...
-
yritin välttää paikalleen asennuksen... olis voinut unipointin palauttaa m-nettiin... netistä näitä yritin etsiä, mutta en keksi sopivaa hakusanayhdistelmää...
pakko kait käyttää paikallaan ja mitata... ehkäpä jääkin sinne...
aikaisempi on pelannu tähän saakka hyvin, vaikka on vain "made in u.s.a", merkkiä en tiedä... ettei olis sekin "yleispiste" aikoinaan vaihdoin boschin pois. koska ei nostanut jännitettä yli 13 V:n...
-
Siis tippuuko sinulla latausjännite kun tulee tarpeeksi pakkasta? Sekö on se ongelma?
Silloin vikaa olisi haettava muualta, sillä jännitteen säätimen tulisi toimia juuri päinvastoin. Eli kylmässä enemmän jännitettä.
Lisätään:
Raapusterin ohjeen, kuinka latausjännitettä nostetaan.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3054.msg66708#msg66708