Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: azzyyr - 19.02.2013, 07:48:17
-
Huomasin tuossa pari päivää sitten, että volvo ei enää väläytä vilkkuja kun laittaa lukot kakella kiinni. Ennen on sen tehnyt. Yrittääköhän hälytin/keskuslukko kertoa jotain tuolla vilkkujen käyttämättömyydellä??
Lukituksen jälkeen koetaulun punainen ledi vilkkuu normaalisti, eli häly näyttäs menevän päälle.
Lukkoja aukaistessa vilkutukset on ihan normaalit.
Eihän tuota muuten kaipaa, mutta kun laittaa auton lukkoon talon sisältä ikkunan takaa, niin ei voi tietää menikö kapulan viesti perille vai ei, kun auto ei vilkuta takaisin....
-
ja konepeltikin on kunnolla kiinni molemmissa lukoissa? :)
sorry jos tyhmiä kyselen :o
-
Eikö toi juuri kerro siitä ettei kaikki ovet / luukut ole kiinni?
-
Mutta eikös siinä tapauksessa lukot jää auki, eli ne ei mene lukkoon jos joku ovi on auki? Näin ainakin itellä.
-
Mulla jättää joskus vilkkumatta. Tosin mulla on hälyyttimessä vikaa ja sireenin sulake on irroitettu.
Ovien lukkoon menemistä se ei välttämättä estä vaikka ei vilkkuisikaan.
Samaten siinä on kyllä hälyytin päällä. Eli esim sisätutka kyllä toimii.. siis mulla. Siitä en tiedä mitä sulla siellä tapahtuu.
-
Mutta eikös siinä tapauksessa lukot jää auki, eli ne ei mene lukkoon jos joku ovi on auki? Näin ainakin itellä.
Muistikuvan mukaan toi ominaisuus tuli -08. Jos yksi ei mene lukkoon ei mene mikään... En kyllä täysin varmasti muista aiemmista, mielikuva on että vain se yksi "ongelmatapaus" jäi lukitsematta.
Vilkuttelujen logiikan sai ohjelmoitua jotenkin.. Olisiko mennyt sekaisin?
-
En tiedä mikä tuon vilkutuksen olisi sekoittanut, jos vilkutuksia voi jotenkin ohjelmoida. (voiko, miten?) Täytyy tänään kattoa toi konepelti, kyllä se silmämääräisesti kiinni on molemmin puolin, mut onko siellä sit joku "lukon haistelija" joka voisi olla jumissa, tai johto poikki.
Peräluukun johtosarja on ehjä, kun sen viime kesänä uusiksi kolvailin ja ovet sekä takaluukku menee kyl varmasti kiinni. Ja viimekesänä kun tuo johtosarja oli rikki, niin keskuslukko ei laittanu mitään lukkoa kiinni.
Nyt en muista testasinko tankin luukun lukituksen, täytyy sekin tarkastaa..
-
tai johto poikki....Peräluukun johtosarja on ehjä, kun sen viime kesänä uusiksi kolvailin .... kun tuo johtosarja oli rikki
Alkaakos noi luukkujen johdot jo -02:sta katkeilemaan yleisemminkin. Miten muuten korjasit? Pätkä uutta väliin vaiko ihan vain juotit katkenneet päät yhteen ja kutistesukka päälle. Hommanahan tuo ei ole kovin monimutkasita mutta erilaisiin kotteroihin vastaavan tehneenä tiedän, että se on varsin aikaa viepää puuhaa. Siitä ei varmaan saa mitään kätevää pätkää liittimistä helpolla irti. Kolvailtava visiinkin sinne oveen rakoon?
-
Iha siinä paikoillaan kolvailin, kontinpuolelta saa liittimen auki niin saa vähän löysiä työskentelyä varten. Oli aikalailla sopivalla työskentely korkeudellakin. Mul oli siitä nipusta n. puolet poikki kokonaan ja muista muutama säie, joten katkaisin vuoroperään kaikki piuhat, kuorin sopivalta mitalta ja kolvasin yhteen. Ja kutistesukkaa päälle. Sit johtonippu kasaan vulkanoituvalla teipillä.
Menihän siinä yks ilta rassaillessa, mut ei mikään paha homma. Olutta ja sillai... ;)
Itse ongelmaan, niin näyttipä tankinluukku olevan auki vaikka ovet oli lukossa. Lähdenkin tästä tutkimaan mikä sieltä on antautunu....
-
Itse ongelmaan, niin näyttipä tankinluukku olevan auki vaikka ovet oli lukossa. Lähdenkin tästä tutkimaan mikä sieltä on antautunu....
Huomioithan, että tankin luukku lukittuu viiveellä?
Alkuperäiseen ongelmaan liittyen, niin onko autossa hälytin? Jos on, niin vika on todennäköisesti tuossa jo aiemminkin mainitussa konepellin tunnistimessa. Eli kansi auki ja terhakkaasti uudellen kiinni :)
-
Tankinluukun viive ei varmaan ole työpäivän mittainen... :D
No juu, eli tankinluukussa ei lukitustappi heilahda. Kattelin sisäpuolelta et sen verta isosti joutuu purkamaan että saa lukon kouraan, joten se jäi viikonlopuksi. Sitä siin kyl ihmettelin, et moottorille näkyy menevän kaksi johdinta, eli mitään asentokytkintä siellä ei ainakaan ole. Joten voikohan tuo alkuperäinen ongelma olla tuossa...?? Taidan tänään vielä tutkia tota konepeltiä uudelleen. Kiinni se ainaki on, mut onko tunnistin rikki...
Niin ja on hälytin...
-
Viive on varmaan max 5 min.. tankki lukittuu samalla kun muutkin lukot menee "takalukkoon". Kuuluuko toi jälkilukitus?
-
Kuuluuko toi jälkilukitus?
Hyvä kysymys, täytyy tänään kuulostella..
-
Tankinluukun viive ei varmaan ole työpäivän mittainen... :D
No juu, eli tankinluukussa ei lukitustappi heilahda. Kattelin sisäpuolelta et sen verta isosti joutuu purkamaan että saa lukon kouraan, joten se jäi viikonlopuksi. Sitä siin kyl ihmettelin, et moottorille näkyy menevän kaksi johdinta, eli mitään asentokytkintä siellä ei ainakaan ole. Joten voikohan tuo alkuperäinen ongelma olla tuossa...?? Taidan tänään vielä tutkia tota konepeltiä uudelleen. Kiinni se ainaki on, mut onko tunnistin rikki...
Niin ja on hälytin...
Ainakin S60:ssä tuohon lukkoon pääsee suoraan polttimoidenvaihtoa varten tehdyn luukun kautta. Voi tietysti olla haastavampi V70:ssä. Käytännössä yksikkö on kuitenkin kiinni vain kahdella ruuvilla tankinkorkin puolelta ja johdolla johtosarjassa. Siellä on yksinkertainen sähkömoottori joka liikkuu tarpeen mukaan haluttuun suuntaan. Välitys on hoidettu muovirattailla ja se siirtää tikkua, joka lukitsee luukun. Tuo tankinkorkin luukun lukon toimimattomuus ei voi vaikuttaa vilkkujen välähtelyyn. Itselläni hyvin usein lopettaa vilkut toimintansa konepellin liian kevyen sulkemisen jälkeen, kovemmin kun pamauttaa kiinni niin toimii.
Itselläni hajosi/oli rikki tuo tankinluukun lukitus. Mötikän sisällä oleva muoviratas oli kadottanut kaksi hammasta ja koska ratas pyörii useamman kierroksen, ei esimerkiksi asennon vaihtamisesta olisi ollut mitään hyötyä. Sähkömoottori pyöri omassa tapauksessani siis tyhjää... Ostin korjaavan osan käytettynä (~30€, alkuperäinen yli satasen) ja siinä on fiksusti pieni pehmennystyyny, joka ottaa osan rasituksesta vastaan kun sähkömoottorilla avataan lukitus. Tämä uusikin on pari kertaa jäänyt jumiin siten, että luukku on jäänyt joko auki tai kiinni pysyvästi, eikä ovien availu/sulkeminen ole auttanut. Tällöin olen manuaalisesti siirtänyt lukituksen peräkontin puolelta toiseen asentoon ja sen jälkeen on taas alkanut toimimaan kunnolla. Mikä mahtaakaan tuon aiheuttaa...
Niin ja se ääni kyllä kuuluu auton ulkopuoellekin jos siinä lähistöllä on kuuntelemassa. Lyhyt, vaimea surahdus sieltä kuuluu.
-
Kiitoksia kaikille auttaneille. Vika vilkahduksen puuttumiseen löytyi, ja tietysti jo ensimmäisessä vastauksessa mainittu konepelti oli syynä. Kotimatkalla mietiskelin että ei tuo tankin luukun lukitusmoottori voi aiheuttaa tuollaista vikaa, joten otin konepellin auki ja herkistelin niitä lukituslaitteita. Luukku kiinni ja nyt vilkut välähtää kuten pitääkin.
Tankin luukku ja sen toimimattomuus on sitten ihan toinen vika, joka täytyy katsoa kuntoon viikonloppuna. Tuon purkamisen katoinkin, mut V70:ssä joutuu purkamaan kontin lasin alareunuksen muovit pois, jotta saa peitelevyt pois edestä. Täytyy rauhassa katella missä järjestyksessä noi avautuu, ettei käy sitä perinteistä ja kaikki nipsut poikki... ::)
EDIT: niin ja takalukitus kyllä toimii, luukku ei vain mene lukkoon. Eli tuo Fact0ryn kertoma vaiva on varmaan tuossa omassakin vikana.
-
Tankin luukku ja sen toimimattomuus on sitten ihan toinen vika, joka täytyy katsoa kuntoon viikonloppuna.
Täytyykö?
Se on tietysti jokaisen oma asia, mutta itse en ihan hirveästi näkisi vaivaa tuon eteen.
Itse lataisin akkuja ja valmistautuisin seuraavaan vikaan joka haittaa auton käyttöä ;) Siltä et voi kuitenkaan välttyä... valitettavasti.