Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Mikkosetä - 20.02.2013, 21:41:32

Otsikko: B230e K-Jetronicin ohjaus
Kirjoitti: Mikkosetä - 20.02.2013, 21:41:32
Tervehdys,

Vanhan B18:n tilalle tuli hommattua tuollainen B230e ruiskukone. Hommaa vaan hieman mutkistaa se, että johdot on miten sattuu. Moottorissa on kiinni johtonippu, josta menee johtoja antureille ja johtonipun päässä on moninapainen liitin. Mitä tähän liittimeen kuuluisi tulla kiinni? Olen yrittänyt ihmetellä kytkentäkaavioita, mutta ei niistä ota maallikko mitään selvään. Jotain releitä, mutta mitä releitä ja miten ne kytketään? Olisiko jossain kunnollisia kaavioita, joista ehkäpä jotain ymmärtäisin tai onko joku muu taistellut näiden K-jetin johtojen kanssa lähiaikoina?

Kiitos

Terv. Mikko
Otsikko: Vs: B230e K-Jetronicin ohjaus
Kirjoitti: hevonen - 20.02.2013, 22:16:56
Onko sun koneessa normaali lohkojakaja vai jakaja kannen takapäässä?
Elis onko kone 200 vai 700 sarjasta ja johtosarja sitä myöten?
Otsikko: Vs: B230e K-Jetronicin ohjaus
Kirjoitti: Mikkosetä - 20.02.2013, 23:52:57
Jakaja on lohkossa, moottori on tietääkseni 240:sta alunperin lähtöisin. Tälläinen on siis johtonipun päässä oleva liitin:

(https://dl.dropbox.com/u/103256488/2013-02-06%2015.05.18%20kopio.jpg)

Edit:
En tiedä vaikuttaako tieto asiaan, mutta jakaja on kärjetön, mallia bosch tsz-i.
Otsikko: Vs: B230e K-Jetronicin ohjaus
Kirjoitti: ata - 01.03.2013, 20:21:18
Kelt: Lämpömittari
Pun: Laturin heräte/valo
Sin: Plus bensapumpun releeltä
Mus: Öljynpainevalo
Sin/Kelt: Startin heräte
Kelt/Mus:
Rus:

Noi riittää. Lisäksi joudut tekemään johdotukset bensapumpuille. Oma vihreä rele väliin esim. Biilteemasta. Se saa herätteen puolalta ja antaa virtaa pumppujen lisäksi ohjauspaineensäätimelle ja lisäilmaluistille.  Virranjakajan johdot menee erikseen jakajalta suoraan pääteasteen "kautta" puolalle.
Tuolta aika paljon apua:
http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/240%20Wiring%20Diagrams/TP30808-1%201985%20Wiring%20Diagram%20240.pdf
Otsikko: Vs: B230e K-Jetronicin ohjaus
Kirjoitti: volB230ET - 24.09.2013, 13:17:35
Osaiskohan joku kertoo mistä tuon kyseisen mekaanisen ruiskun seosruuvi löytyy:/ kone lähtee hyvin käyntiin mutta heti ku yrittää liikkeelle ni saa pumpata kaasua että jaksa liikkua ja pätkii niin pirusti.. Sen jälkeen ku kone lämpiää ni pieni nykiminen jatkuu taskaasulla.. Sytkän pääteaste vaihettu ja tulpat ja v jakaja puhas ja toimivan oloinen. Myös pensapumppu auton alle vaihettu ja suodatin:/
Otsikko: Vs: B230e K-Jetronicin ohjaus
Kirjoitti: leka - 24.09.2013, 14:03:16
Onhan sulla k-jetin bensapumppu siinä?
Otsikko: Vs: B230e K-Jetronicin ohjaus
Kirjoitti: volB230ET - 24.09.2013, 14:46:35
Itseasiassa vanha pumppu alko pitää meteliä ja sahuutti käynnitettäessä joten vaihon toisesta 2.3 turbon alta koko pensapumpputelineen ja sahuuttaminen poistu mutta muuten sama vika jatkuu..:/
Otsikko: Vs: B230e K-Jetronicin ohjaus
Kirjoitti: HembalanD - 24.09.2013, 14:53:45
Mutta onko pumppu k jetin suurempituottoinen? K jetronic vaatii jatkuvan 5bar paineen vs. sähköruiskujen ~3bar
Otsikko: Vs: B230e K-Jetronicin ohjaus
Kirjoitti: Xuppo - 24.09.2013, 15:04:49
Pitäisi sen kyllä toimia tuolla turbon pumpulla mutta tosiaan alkuperäinen k-jetin pumppu on hieman järympää kalibeeria.
Otsikko: Vs: B230e K-Jetronicin ohjaus
Kirjoitti: volB230ET - 24.09.2013, 19:50:37
Mutta mistähän tuo vika mahtaa johtua:/? Lisäks lämpösenä ku käynnistää ni lähtee käyntiin ja ei vaadi kaasun pumppaamista.. Mutta tuo tasakaasulla nykiminen ilmenee aina.. Kulutus on pyöriny siinä kympin paikkeilla riippumatta oikeestaan ajotyylistä...
Otsikko: Vs: B230e K-Jetronicin ohjaus
Kirjoitti: 240-gl - 27.09.2013, 06:21:12
Mutta mistähän tuo vika mahtaa johtua:/? Lisäks lämpösenä ku käynnistää ni lähtee käyntiin ja ei vaadi kaasun pumppaamista.. Mutta tuo tasakaasulla nykiminen ilmenee aina.. Kulutus on pyöriny siinä kympin paikkeilla riippumatta oikeestaan ajotyylistä...
Oma kjetti kävi todella laihalla niin nyki tasakaasulla ja kylmänä sai hiukan sahata käymään, katso nyt ainakin ettei ole imuvuotoja missään ja säädä vähän rikkaamalle