Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Vollemies - 21.02.2013, 00:46:33
-
Se ääni on kuin olisi pakosarja halki tai lisälaitehihnan pyörittämä laakeri mekkaloisi, melko voimakas. Outo ääni ei ole kuitenkaan mikään metallinen kalke, viserrys tai vikinä, paremmin terävä sipsutus. Tahti jotenkin pysyy. Ajossa ei sitä ei kuulu mutta kun moottorin sammuttaa ääni on vähän kuin paineilmakompuran pysäyttäisi, pari kolme entistä voimakkaampaa tusahdusta.
Ääni kuuluu moottorin lisälaitehihnan puoleisesta päästä ja vain tyhjäkäynnillä, niin kylmänä kuin kuumanakin. Ääni häviää heti kun antaa kaasua ja kierrokset menee yli 1200 r/min. Letku korvassa kuuntelin eri puolilta ja mistään en sitä letkun päällä voinut paikallistaa. Muutama on sitä kummastellut tyyliin kannattaisi varmaan korjata. Kaikki toimii, hyvin kulkee ja koodeja ei näytössä ole. Venttilikoneiston tasaisen naputusäänen olin kuulevinani letkulla ja se vaikutti terveeltä.
Moottori veto kytkintä vasten, raskas kaasutus yms. ei sitä muuta paitsi sitten kun kierrokset nousevat. Ilmastoinninkin sain toimintaan lämpimässä hallissa ja vika ei ole sen vapaakytkimessä. En usko että se tulisi kaksoismassavauhtipyörästäkään. Moottorin sisältä öljyntäyttöaukosta sitä ei kuulu. Turbosta tai pakosarjasta se ei kuulu. Ei johdu mitenkään pakkasestakaan, kun hartaudella sulattelin ja kuuntelin.
Jotenkin epäilen alipainepumppua - missä ihmeessä se on D5:ssa? Voisiko se olla vuotava suutinventtiili ja siitä seuraava minimaalinen nakutus yhdessä tai kahdessa pytyssä? Laturin laakeria tai hankaamista kentään epäilin, mutta laturistakaan en sitä ääntä letkukorvalla bongannut, vaikka se on kyllä juuri siinä suunnassa, mistä se ääni kuuluu. Sitä en edes saanut selville, riippuisiko se tahti suoraan moottorin käyntinopeudesta.
-
Itsellä hieman samankaltainen ongelma tai ominaisuus S60 02 2.4T bensa, tyhjäkäynnillä kuuluu välillä sellanen putsahdus tyyliin parinkymmenen sekunnin välein. Nyt ei ole vähään aikaan tätä tehnyt. Kuulostaisi kun kierrokset hieman laskisi ja putsaus ja takas normaaliin.
-
Ettei olis laturin vapaakytkin menossa.
-
Mulla hävisi tuohon tyyliin kuuluva ääni kun vaihdettiin laturinvapaakytkin,ääni on tosiaan hämäävä ja ei helposti kohdistettava mihinkään tiettyyn kohtaan.Myös voi katsoa apulaitehihnan liikettä pompahteleeko mulla ei sitä tehny mutta ääni oli.Siinä on vaarana jos ei ajoissa laitata niin lyö laturivapaakytkimen juntturiin ja apulaitehihna menee jakopäähän jolloin homma muuttuu kalliimmaksi.
-
Juuri tultiin AD-korjaamolta vein tyttären 207 pösön kun jakopään puolelta kuului sellainen kummallinen tupsuttava ääni. Korjaamon mies tuli katsoon ja sanoi heti että jakopään hihna siellä pitää ääntä. Aukaisi suojakotelon ja siellähän se hihna runkoon hinkkas. Purua oli jo aikas paljon ja sano että enpä ajaisi tällä enää metriäkään.
En nyt tarkoita että sulla olisi just tuo sama, mutta kannattas katsoa tarkemmin ennen kuin on useamman tonnin remontti. ::)
-
Syy selvisi !
Lisälaitehihnan kristinpyörä vetelee viimeisiään. Väljä korisee siinä. Ääni jotenkin kummasti muuttui letkulla kuunnellessa. Ilmeisesti jäänyt edellisessä hihnan vaihdossa kiristimet uusimatta. Kun hihnaa löysäsi, oli hyvä tutkia laturikin.
Tässä ei muuten ole laturissa vapaakytkintä. Pitäisiköhän sellainen olla vai onkohan laturi joskus vaihdettu. Boschin tekele siellä ainakin nyt on.
-
Yleensä on aina vapaapyörä.
Yleinen ohje D5 moottorin omistajalle on, että jos hihnoista kuuluu jotain ylimääräistä ääntä, niin EI SAA AJAA ENNEN VIAN KORJAAMISTA! Näissä on tapana, että irrotessaan apulaitehihna menee jakohihnan väliin, josta yleensä seuraa enemmän tai vähemmän totaalinen moottorivaurio.
-
Yleensä on aina vapaapyörä.
Yleinen ohje D5 moottorin omistajille.... Näissä on tapana, että irrotessaan apulaitehihna menee jakohihnan väliin, josta yleensä seuraa enemmän tai vähemmän totaalinen moottorivaurio.
Kiitos mutta miten ihmeessä se apulaitehihna voi mennä jakoremmin väliin? Jakoremmi on oman suojakotelonsa alla ja tämä sen päällä, kokonaan näkyvissä. Minun mielestäni tämän apulaitehihnan pitäisi tästä pudota tielle, jos se kokonaan katkeaa. Voin toki olla väärässäkin mutta ......vai särkisikö se ehkä jotain muuta menessään ?
-
Jossain kehitysversioissa on tiiviimpi jakopäänkotelo, mutta esim. tuossa -01 mallissa on kampiakselin hihnapyörän yläpuolella oikein sellainen "kauha", mikä imee apulaitehihnan jakoremmin väliin. 99% todennäköisyydellä menee kansi romuksi ja about 50% mahdollisuus on myös lohkon vaurioitumiselle.
-
apulaitehihna kun esim. alkaa rispaantumaan saattaa mennä jakopään hihnan puolelle jolloin tuhoa tulee.
nimimerkillä kokemusta on.
Hihnan pilasi viallinen laturinvapaakytkin, tarvike hihna (AD) saattoi olla osasyyllinen kun yleensäkin kyseisellä tavalla rispaantui.
-
Niin siinä näyttää tosiaan olevan. Se ei olekaan vaan erillinen lisälaitehihnan suojus vaan siis sitä samaa koteloa sen jokopään kanssa. Voihan peijakas ! Mitäs minä nyt sitten oikein teen ? Juuri kun syitä saa selville, ei osia saa mistään !
-
Vielä kun sattuisi tietämään, minkä kokoinen laakeri siinä kiristinrullassa on.
-
Kyllä se rulla vaihdetaan kokonaisuudessaan ainakin näin mulla tehty ja ymmärtääkseni muillakin. ;)
-
Kun vain saisi sen rullan jostakin. Mutta jospa irrotan sen laakerin suojan ja rasvaan sen ensialkuun. Sitten on paremmin aikaa hommata oikeat osat. Jonkinlainen vakiolaakeri siellä rullassa kuitenkin on.
-
Yleensä on aina vapaapyörä.
Ei automaateissa.
-
Ei automaateissa.
-02 on.
-
Pistän vaikka myöhemmin tubeen klipin missä kuuluu kyseinen tsupautua, en ole varma onko sama kuin aloittajalla itselläni.
-
Laturin vapaakytkimestä...
Siis kun kädellä pyörittelin edestakaisin, niin lauturin ankkuri pyöräkehteli edestakaisin. Ilmeisesti se vapaakytkin olisi suhteellisen herkkä jos sellainen olisi eikä sellainen että vasta viimehädässä luistaisi.
Laturi omassani on VOLVO / Bosch 14V 75-140A, Engelsmanneissa tehty
-
Kun avasin sen laturin hihnapyörön päässä olevan heiveröisen muovikannen, kyllä sieltä ihan laakerin näköinen ilmestys löytyi. Ilmeisesti jotenkin jumissa sekin. Siis vapaakytkin siinä vissiin pitäisi olla mutta käsin pyörittelemällä se kyllä jumissa on.
-
Kun avasin sen laturin hihnapyörön päässä olevan heiveröisen muovikannen, kyllä sieltä ihan laakerin näköinen ilmestys löytyi. Ilmeisesti jotenkin jumissa sekin. Siis vapaakytkin siinä vissiin pitäisi olla mutta käsin pyörittelemällä se kyllä jumissa on.
Pidä vaikka ruuvimeisselillä vastaan laturin tuulettimen siivistä ja koita käsin pyörittää hihnapyörästä.
Kyllä siellä vapaasuuntaankin hieman vastusta on, jos ei ole yhtään vastusta, niin siinäkin tapauksessa se on särki, tosin ei oo koskaan sellaista tullut vastaan
-
Rasva teki kiristinrullalle hyvää. Sain sen rasvattua ja siinä laakerin rasvasuojuksessa oli numeroita 06-13..... Irrotus tuhosi loput numerot ja tuosta viimeisestä kolmosestakaan ei ei voi olla ihan 100-varma.
-
hep. Tässä ei ole vastauksia Vollemiehelle vaan kyselisin samahkon asian tiimoilta itsekin. Koneen käynnistyessä kylmänä(niin kauan lämpösistä keleistä aikaa ettei muista, kuuluuko silloin..) kuuluu tasaista stup stup- ääntä?? Häviää noin 5 minuutissa. Ehkä jostain hihnojen tietämiltä. Vai mikä se on se laturin vapaakytkin, josta on ollut juttua? Ei kai se.Auto -02 2.4T bensa. Alkaako joku hihna sanoa itsensä irti- mutta miksei se kuulu kun kone on lämmin?? Kiitos vinkeistä.
-
Bensa autossa ei ole tuota laturinvapaakytkintä ainoastaan dieselissä. ;)
-
Kyllä omaan -02 s60 bensavolvoon tuollaisen vapaakytkimen vaihdoin ;).
-
Ourrait mulla oli sitten väärää tietoa. :) -H-
-
Pistän vaikka myöhemmin tubeen klipin missä kuuluu kyseinen tsupautua, en ole varma onko sama kuin aloittajalla itselläni.
https://picasaweb.google.com/111881216074854290855/Testikuvatuksia#5865486244643270034
Oisko tää justiin tuota "tsupausta"? - Pahus, uskaltaako tuolla ny ajaa... Laitteen lämmettyä työmatkan jälkeen (17km), ei ääntä enää kuulu. Samoin kun iltapäivällä käy asioilla tahi töistä lähtee niin ei kuulu...
edit: V70, D5, 2003 - jakopää tehty 4ktm sitten, tuosta apulaitehihnasta ei hajua...
-
Videosta on vaikea sanoa kyppiikö tuo kiristinpyörä kun ei näy kuvassa. Itsellä piti ääntä ja syylliseksi osoittautui suht uusi (n. 40 tkm) ajettu hihna, joka oli kulunut paksuudeltaan aaltomaiseksi jolloin kiristin piti ääntä. Tuo hihna laitettiin kun vapakytkin vaihdettiin ja oli uutenakin laadultaan "epäilyttävä". Motonetista sain Contitech hihnan joka on kestänyt OK.
Tuota kiristintä ja taittopyärää sai ainakin Motonetistä suoraan hyllystä. On kahta versita ja ainakin 2004 piti ostaa tuo pyörä erikseen. Päällä luki Lada/Fiat mutta sinne sopi ja laakerikin oli Inan joten linee OK
-
Kiitos vastauksesta.
Mielestäni ei hyppinyt mutta ellen väärin muista niin taisi tuossa pientä aaltoilua olla myös....
-
Kiristinrullahan se syyllinen oli. (Miksu)/Carcom hoiti potilaan kuntoon. Nyt on uutta laadukasta palikkaa asennettuna, joten niiden osalta taasen on "huolettomia" kilometrejä ajettavana...
[off]
...mutta valitettavasti löytyi lisää korjattavaa... :'(
[/off]