Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: jarnoh - 21.02.2013, 21:33:34
-
Millä olette saaneet irti takajarrusatuloiden männät? Toinen mäntä pamahti irti kun ammuin paineilmaa jarrunesteen sisääntulon kautta. Toinen ei edes värähdä. Olen liuotellut wd 40 öljyllä ja nyt jätin likoon yön ajaksi johonkin moottoriöljyyn. Onko näiden irrottamiseen jokin kikka olemassa? Ei muuten ole ihme puutteellinen jarruvoima katsastuksessa.
-
sama ostaa uudet, eihän ne kovin kalliita edes ole, varsinkin, jos alkaa kovin vastustaan...
-
Mutta kun entinen pitäisi saada irti.
-
Tässä meinattiin oletettavasti uutta satulaa, ei mäntää.
Ne ei kyllä hinnan kiroissa ole, vanhan kunnostukselle tulee tiivistesarjojen yms myötä helposti saman verran hintaa.
-
Tässä meinattiin oletettavasti uutta satulaa, ei mäntää.
Ne ei kyllä hinnan kiroissa ole, vanhan kunnostukselle tulee tiivistesarjojen yms myötä helposti saman verran hintaa.
Näin minäkin tämän tulkitsin.
Uudet takasatulat ovat tosiaan sen hintaisia, ettei vanhoja hirveästi kannata tekohengittää.
Vanha pois ja uusi tilalle!
-
Ja kannattaa henkisesti varautua hakemaan uudet jarruputket, se jarruputken messinkimutteri narahtaa iiihhanasti kiinni satulaan (jos siis vielä alkuperäiset putket).
-
Rasvanippa siihen jarruputken tilalle ja prässillä vaseliinia niin lähtee.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24672.msg549314#msg549314
-
Ratkaisin itse vastaavan ongelman asentamalla satulan takaisin paikoilleen ja putket kiinni. Sitten painelin jarrupolkimella männät ulos.
-
Ja jos joku ei ole vielä vaihtanut taakse satuloita, esim
Jarrusat tiivs Volvo Ate ø38 T 850/70 ->00 Taakse jos ø38 ATE *POISTUVA TUOTE* [1991 - 2000] 7.90 €
ja pääsee vähemmällä työllä
ja eteen ei ollut noinkaan iso investointi
eikun kevätaurinkua odottelee
ai nii - ja renkaiden vaihdon yhteydessä, jarrupala pois, sorkkarauta väliin, ja emäntä painamaan jarrupoljinta, ja sorkkaraudalla mäntä takaisin. Sitten kun mäntä liukuu nätisti, palat takaisin ja nauttimaan tien päälle.
-
Ratkaisin itse vastaavan ongelman asentamalla satulan takaisin paikoilleen ja putket kiinni. Sitten painelin jarrupolkimella männät ulos.
Tuota menetelmää on tullut joskus itsekin käytettyä.
Meinas joskus takavuosina vaan tulla rrkeleitä, kun mäntä vähän jumitti ja samalla uusin uudet palat ja tarkoitus oli vaan notkistaa mäntien liikettä niitä ees-taas painelemalla. No tulihan se mäntä sieltä sitten melkein kokonaan ulos. Oli siinä äheltäminen, että sai sen sinne takaisin ujutettua ilman satulan pois ottamista.
Eli mitä tästä opimme: kannattaa laittaa joku esim. taltta sinne levyn ja männän väliin, jos näitä yksin notkistelee.
-
Hain ad varaosasta uudet satulat. Kummaltakin puolelta oli toinen mäntä niin jumissa ettei liikkunut vaikka asensin satulan jaruputken päähän ilman paloja ja emäntä painoi jarrua. Siinä lienee syy jarrujen tehottomuuteen. Mistä muuten tietää että jarrut on ilmattu kunnolla. Nyt tuntuu hyvältä kun jarruttaa ja ilmanipan päästä lentää nestettä kun polkaisee.
-
Hain ad varaosasta uudet satulat. Kummaltakin puolelta oli toinen mäntä niin jumissa ettei liikkunut vaikka asensin satulan jaruputken päähän ilman paloja ja emäntä painoi jarrua. Siinä lienee syy jarrujen tehottomuuteen. Mistä muuten tietää että jarrut on ilmattu kunnolla. Nyt tuntuu hyvältä kun jarruttaa ja ilmanipan päästä lentää nestettä kun polkaisee.
Onkohan nyt jarrujen ilmaamisen periaate sulla ollenkaan hanskassa?
http://rasvamonttu.blogspot.fi/2009/12/jarrujen-ilmaaminen.html
Jos järjestelmässä on ilmaa, niin poljin tuntuu pehmeältä, tai se painuu jopa lattiaan.
-
Olen kyllä ilmaillut kytkimiä ja jarruja ennenkin. Nyt siis vaimo painoi aina jarrun pohjaan kun minä aukaisin ilmanipan. Tarvitseeko etujarrutkin ilmata jos niitä ei ole rassattu?
-
Olen kyllä ilmaillut kytkimiä ja jarruja ennenkin. Nyt siis vaimo painoi aina jarrun pohjaan kun minä aukaisin ilmanipan. Tarvitseeko etujarrutkin ilmata jos niitä ei ole rassattu?
Tuo kommentti laittoi epäilemään:
"ilmanipan päästä lentää nestettä kun polkaisee"
Ei välttämättä tarvi, mutta on tapauksia, jolloin polkimen pehmoisuus ei vaan poistu, ellei ilmaa kaikkia piirejä ja oikeassa järjestyksessä.
Suosittelen, samallahan vaihtaa käteävsti kaikkien piirien nesteetkin.
-
Kieltämättä vähän pöljästi tulee välillä kirjoitettua näillä mobiililaitteilla.
-
itellä on kyllä aika pehmyt poljin tuntuma, tosin jarrut ottaa pirun ärhäkkään.
-
Eikös se ole kumminkin niin että jos järjestelmässä on ilmaa niin jarrupoljin painuu ainakin lähes pohjaan painettaessa jatkuvalla paineella,ei siis raivopolkaisulla. Mikäli mäntä ei lähde tavallisella paineilmalla(6 bar) irti niin kannattaa tosiaan uusia koko satula.