Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: 460GLE - 23.02.2013, 11:36:42
-
Potilas on -94/95 960 2.5-litran kutosella ja automaatilla(AW30-40?).
Laatikko vaihtaa todella korkeilla kierroksilla, winter-asennolla vähän alempaa.
Kolmoselle ei vaihda ollenkaan eli maantienopeudessa kierrokset huitelee neljäntonnin päälle reippaasti.
Entinen omistaja oli vaihdattanut uuden laatikon, muttei ohjainyksikköä.
Mites se on näissä, pitääkö ohjainyksikkökin vaihtaa jos laatikko vaihtuu eli voisko vika olla siinä?
Sain mukaan uuden laatikon mukana tulleen boksin.
-
Lukaisitkos vikakoodit lootasta?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8377.0
-
Ainiin, näissähän oli tuo diagnostiikka! :)
Täytyypä tsekata koodit, kiitoksia.
-
Mystistä, A1-pistokkeesta ei tullu vikakoodia.
A2-pistoke (ruisku) anto sen sijaan 1-1-2 eli ruiskuboksi viallinen.
Myös B2-pistoke (cruise) antoi vikakoodia 1-2-2 (nopeussignaali virheellinen tai puuttuu).
Vois kuvitella vaikuttavan laatikonkin toimintaan ainakin tuo jälkimmäinen...
-
Mystistä, A1-pistokkeesta ei tullu vikakoodia.
A2-pistoke (ruisku) anto sen sijaan 1-1-2 eli ruiskuboksi viallinen.
Myös B2-pistoke (cruise) antoi vikakoodia 1-2-2 (nopeussignaali virheellinen tai puuttuu).
Vois kuvitella vaikuttavan laatikonkin toimintaan ainakin tuo jälkimmäinen...
Jahas... Se on sitten ECU vaihtoa/korjausta tiedossa. :o
Ja juu, varmasti vaikuttaa tuo nopeussignaalin puute sähköisen laatikon toimntaan.
Kokeileppas nolla se ECU:n koodi ensin, jos se palaa, niin ecussakin on vikaa. Luithan kaikki koodin niin monesti, että se sama koodi tuli uudelleen?
Nopeustiedon kohdalla vika voi olla liitoksissa siellä perämurikan nurkilla.
-
Nopeustiedon kohdalla vika voi olla liitoksissa siellä perämurikan nurkilla.
Jos mittaristo toimii, niin joko se ei syötä signaalia ulos(pitäisin todennäköisempänä) tai sitten boksissa häikkää. Sekä vaihteiston-, että moottorinohjainlaitteelle menee signaali nopeusmittarin kautta.
-
Jos mittaristo toimii, niin joko se ei syötä signaalia ulos(pitäisin todennäköisempänä) tai sitten boksissa häikkää. Sekä vaihteiston-, että moottorinohjainlaitteelle menee signaali nopeusmittarin kautta.
Mittaristo toimii täysin, mut sehän voi olla ettei anna mitään tietoa bokseille.
Osaakko sanoa meneekö nuo automaattilootat boksin kans aina "parina", että pitäs vaihtaa boksi samalla kun ite laatikko vaihtuu?
Ja tuo nopeussignaalin puuttuminen ruiskuboksilta vois ehkä aiheuttaa tuon "ruiskuboksi viallinen" vikakoodin?
-
Mittaristo toimii täysin, mut sehän voi olla ettei anna mitään tietoa bokseille.
Osaakko sanoa meneekö nuo automaattilootat boksin kans aina "parina", että pitäs vaihtaa boksi samalla kun ite laatikko vaihtuu?
Ja tuo nopeussignaalin puuttuminen ruiskuboksilta vois ehkä aiheuttaa tuon "ruiskuboksi viallinen" vikakoodin?
Pareja ne ohjausboxit eivät ole mekaniikan kanssa, vaan kyseessä on nykyajan kotkotukset siitä puhuttaessa. :hello:
Itseäni lainaten:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg301898#msg301898
Vikakoodi Vika Vian syy Oireet
1-1-1 Kaikki kunnossa!
1-1-2 LH viallinen LH-ohjausmoduulivika Ei oireita
100% varmuutta en tietysti tästä takaa. :hello:
-
Otathan huomioon että cruisen vikakoodi 1-1-2 tulee niinkauan kun sinne ei tule nopeussignaalia, toisinsanoen, niin kauan kun auto ei liiku. Lähdet ajamaan ja luet koodit, ni ei tuu tuota. :)
Noissa vaihdelootan ohjausyksiköissä tulee jossain 1994-95 vuoden nurkilla sellainen toiminto, että ovat sitten sidottuja perävälitykseen. Jos perävälitys ja boksin ohjelma eivät vastaa toisiaan, ni loota menee vikatilaan. Itse loota ja yksikkö eivät ole pareja, vaan ne voi vaihtaa, esim. 1991 mallinen yksikkö (jossa ei ole tuota perävälitystä ohjelmoitu) voi kuulemma vaihtaa 1998 malliseen autoon, tai vaikka etuveto automaatistakin napata, niissä kuulemma samanlainen boksi.
-
Pareja ne ohjausboxit eivät ole mekaniikan kanssa, vaan kyseessä on nykyajan kotkotukset siitä puhuttaessa. :hello:
Itseäni lainaten:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg301898#msg301898
100% varmuutta en tietysti tästä takaa. :hello:
Auto oli pompannut päästöistä katsastuksessa, mikäs tosin selittyy vuotavan pakoputkenkin puolesta. Muuta oiretta ei tuntunu olevan.
Otathan huomioon että cruisen vikakoodi 1-1-2 tulee niinkauan kun sinne ei tule nopeussignaalia, toisinsanoen, niin kauan kun auto ei liiku. Lähdet ajamaan ja luet koodit, ni ei tuu tuota. :)
Noissa vaihdelootan ohjausyksiköissä tulee jossain 1994-95 vuoden nurkilla sellainen toiminto, että ovat sitten sidottuja perävälitykseen. Jos perävälitys ja boksin ohjelma eivät vastaa toisiaan, ni loota menee vikatilaan. Itse loota ja yksikkö eivät ole pareja, vaan ne voi vaihtaa, esim. 1991 mallinen yksikkö (jossa ei ole tuota perävälitystä ohjelmoitu) voi kuulemma vaihtaa 1998 malliseen autoon, tai vaikka etuveto automaatistakin napata, niissä kuulemma samanlainen boksi.
Mistäspäin tuo laatikon boksi muuten löytyy? Täytyy tarkistaa minkälainen purkki siellä nyt on, pitäs tosin olla auton alkuperäinen eli yhteensopiva perävälityksen kans.
-
Jos en ihan väärte muista, niin näin että se oli ohjausvarren oikealla puolella. Jos on, ota kuva miten se on alkuperäisesti kiinni ;D
-
Vaihteiston ohjainboksi on rattiakselin vasemmalla puolen rintapellissä, samalla kohilla josta manuaalivaihteisessa tulee kytkimen pääsylinteri läpi.
Jos on, ota kuva miten se on alkuperäisesti kiinni ;D
Ei ole kuvaa, mutta peltinen teline vaan johon boksi painetaan kiinni.
-
...ota kuva miten se on alkuperäisesti kiinni ;D
Näppään kuvan kunhan pääsen sinne asti. :)