Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: volvos60 - 23.02.2013, 12:23:07

Otsikko: S60 vikavalo
Kirjoitti: volvos60 - 23.02.2013, 12:23:07
Tervehdys!

S60 2,4T -01 polttaa silloin tällöin moottorin vikavaloa. Päivän tai parin päästä vikavalo sammuu mutta saattaa syttyä uudelleen viikon tai kuukauden kuluessa ja sama homma. Ajoon ei huomaa mitään. Autocom antaa vikakoodin:

"4801"
-Katalysaattorin tehokkuus, ryhmä 1
-Katkonainen

Auto juuri katsastettiin eikä päästöissä ollut sanomista. Kiitos vastauksista!
Otsikko: Vs: S60 vikavalo
Kirjoitti: Kuoma - 21.01.2014, 00:33:39
Onkohan tähän ongelmaan löytynyt mitään selvyyttä? Eikö tuo koodi kerro liian suuresta mittauserosta etu- ja takalambdan välilllä?
Appiukon saman vuosimallinen ja koneinen V70 tekee kanssa tuota, eli tuo koodi tulee säännöllisen epäsäännöllisesti. Eikä autossa ole mitään muuta vikaa, hyvin huollettu jne. Molemmat lambdat on vaihdettu alkuperäisiin samoin ilmamassamittari. Päästöt mittauksessa moitteettomat, joten on vaikea uskoa, että katti olisi rikkikään vaan olisiko sitten teho kuitenkin laskenut pikkaisen?  Mystinen ilmiö, varsinkin kun valo syttyy ja sammuu ilman mitään johdonmukaisuutta  :buck2:
Otsikko: Vs: S60 vikavalo
Kirjoitti: lillav - 22.01.2014, 10:35:16
Opel V6 koneissa tämä on tuttu ongelma ja "korjauksena" siirretään ensimmäinen lambda pakokaasuvirtuksesta kauemmaksi, eli lambda-reikään laitetaan välikappale, noin 20 mm pitkä ja siihen labmda kiinni. Näitä myydään valmiina Opeleihin Ebayssä. Kokemuksesta voin sanoa että tämän jälkeen ei ole enä ongelmia. En tiedä toimiiko Volvossa, kattiin verrattuna hinta on vaan murto-osa.
Otsikko: Vs: S60 vikavalo
Kirjoitti: Taavi.H - 22.01.2014, 11:13:51
Voisiko tuossa olla kyse jostain sellaisesta, että lambdalle tulevat johdoissa tai niiden liittimissä on jotain häikkää, kosteutta, huonoa kontaktia tms.? Katkoo silloin tällöin yhteyttä -> vikakoodi ajoittain.
Otsikko: Vs: S60 vikavalo
Kirjoitti: Kuoma - 23.01.2014, 12:19:06
Johdot ja liitännät on katsottu useaan kertaan, eikä niistä löydy sanomista.
Sen sijaan lueskelin tuosta mainitusta välikappaleesta ja yleensäkin katalysaattorin toiminnasta ja tulin siihen tulokseen, että se saattaisi jopa toimia. Edellyttäen, että se laitetaan takimmaiseen lambdaan. Ymmärtääkseni etummaisessa se aiheuttaisi syötettävän seoksen rikastumisen ecun huomatessa hapen vähentyneen.
Käsitykseni mukaan katin pitäisi käyttää oikein toimiessaan koneesta tulevien pakokaasujen jäännöshappi käytännössä kokonaan hapettaakseen muut haitalliset ainesosat. Toisin sanoen optimitilanteessa katin jälkeen ei käytännössä pitäisi tulla juuri ollenkaan mitattavaa happea.
Välikappale käytännössä siirtää haistelukärkeä kauemmaksi pakokaasuvirrasta, jolloin happea pitäsi olla entistä vähemmän mitattavaksi, jolloin lambdojen välinen suhde pysyy asetetuissa rajoissa eikä vikakoodia mittauserosta tule.
Tämä ei tietenkään poista sitä tosiasiaa, että alunperin vika saattaa johtua juuri katin ikääntymisestä. Toisaalta en näe mitään syytä vaihtaa kattiakaan mikäli sen puhdistuteho läpäisee kevyesti asetetut rajat. Kyse lienee enemmänkin valmistajan alunperin ecuun ohjelmoimista liian tiukista rajoista puhdistusteholle.
Otsikko: Vs: S60 vikavalo
Kirjoitti: lillav - 23.01.2014, 15:00:15
jooo, tietenkin taaempaan lambdaan, kirjoitin väärin. Sama pää kesät talvet.