Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kimmoke72 - 23.02.2013, 23:59:18
-
Alatukivarren puslaongelmiin kyllästyneenä hommasin Powerflexin puslat. Puslahan on malliltaan sellainen että vanhasta puslasta täytyy ottaa keskus käyttöön. Näitä on sitten kuitenkin ilmeisesti erilaisia? Keskeltä ohennettuja ja suoria??
Itse puslahan on malliltaan tällainen (http://i9.aijaa.com/t/00336/11827313.t.jpg) (http://aijaa.com/hngkxe)
Sisällä näkyy pieni porrastus.
Netistä löytyi kuva tällaisesta keskitapista (http://i9.aijaa.com/t/00590/11827341.t.jpg) (http://aijaa.com/jBTgZO)
Mutta omasta vanhasta puslastapa pullahti ulos tällainen (http://i7.aijaa.com/t/00705/11827349.t.jpg) (http://aijaa.com/Lgx87K)
Eli ei minkäänlaista ohennusta keskellä.
Onko kellään kokemusta näistä? Onko tuo ohennuttu versio mallia Volvo? Omat vanhat alatukivarret puslineen ovat tarvikkeet. Jos nyt siis tarvitsen alkuperäiset Volvon puslat saadakseni nuo uretaaniset asennettua, niin olisiko kellään jäänyt nurkkiin vanhoja joista saisi keskitapit talteen? :'(
Ja hel....ti kun noita kuvia on hankala liittää. >:(
-
käy sorvauttaan se keskeltä ohuemmaksi. ,mulla on itellä kans 4 suoraa tappia ja 1 ohennettu ja ois tarkoitus sorvauttaa ne ohuemmaksi
-
Ja millähän mitoilla sen sitten sorvaa? Hieman isompi kuin reikä, jotta tulee napakka. Vai juuri saman kokoinen?
Ja voiko luottaa että tarvikeosan lujuus riittää sorvauksen jälkeen?
-
voin huomenna katsoa minkä paksuinen tuo ohennettu tappi on keskeltä. ja kyllä se kestää ku mulle sanottiin että niin ne saa tehtyä
-
Anteeksi epäileväisyyteni ;) , mutta tuo ei ihan vakuuta, että joku on vaan sanonut että niin voi tehdä. Netti on pullollaan näitä "Kyllä se kestää" neuvoja ;D
Ja joka tapauksessa tarvitsen ainakin yhden tapin lisää, jotta voin askarrella puslat asennusvalmiiksi.
Auto ei jouda seisomaan odotellen tappien sorvausta. Paras siis olisi jos löytyisi jonkun nurkistava valmiit ohennetulla tapilla olevat puslat.
-
Kokeeksi ostin yhden erillisen tarvike puslan (muualta kuin motonetistä) ja onnella sen keskitappi oli malliltaan keskeltä kavennettu. Halkaisijat näyttivät täsmäävän mutta kapea kohta on hieman pitkä ja sallii noin kolmen millin pitkittäis liikkeen. Onkohan tuo nyt niin kuin pitäis? Luulisi että kaikki välys on pahasta.
-
Tukivarsi ei pääse tekemään sen tapin suuntaista liikettä kun takapään pusla on toisenkätinen. Eli ei haittaa pieni välys.
-
Näin minäkin pähkäilin. Tosin takapusla joutuu varmaan kovemmalle tällä virityksellä. Mutta ei kai se auta kuin koittaa. :o
-
Puslat asennettu ja alusta tuntuu hyvältä. Kun puslan asensi alatukivarteen kiinni, puristava voima sai puslan laajenemaan pituus suunnassa ja välys hävisi. Tosin alatukivarret olivat tarvikkeita ja ilmeisesti mitat heittävät sen verran eri valmistajilla, että toisessa puslassa tuo pituus laajeneminen näkyi parin millin ylipituutena.
Katsotaan nyt kuinka pitkäikäisiä ovat peruspusliin verrattuna.
-
Heipähei.
Törmäsin nyt samaan asiaan näitten puslien kanssa. Eli keskitappi on suora- kaventamaton malli. En tiedä oliko vanha kumipusla tarvikemalli vai alkuperäinen. Osanumero olisi varmaan lyöty ulkokooliin. Öljytäytteinen oli kuitenkin kun pikimusta velli valui lyödessä talttaa läpi. Ihmettelin aluksi että miten tuolla on tuonvärinen vesi pysynyt...
Powerflexin sivuilla tuommoinen kommentti: PFF88-601 replaces original oil filled bushes only
Eli olisko täällä antaa mittoja tapin sorvaukseen?
Onneksi auto ei odottele nyt nuita. Muutenkin näitten asennus tuntuu olevan aika värkkäyshomma, ei taida kannattaa ainakaan teettää työtä kellään, voi tulla hintoihin.
Kuvia jotka ei johda minnekkään:
(http://i1072.photobucket.com/albums/w370/Kemikaalio/WP_20140504_18_59_38_Pro_zpsc284ee4c.jpg)
(http://i1072.photobucket.com/albums/w370/Kemikaalio/WP_20140504_19_09_47_Pro_zpsf4eb67dc.jpg)
Tuommoinen holkkikin oli puslan sisällä. Monimutkainen rakenne loppujen lopuksi.
(http://i1072.photobucket.com/albums/w370/Kemikaalio/WP_20140504_20_32_13_Pro_zpsd3c88ea4.jpg)
(http://i1072.photobucket.com/albums/w370/Kemikaalio/WP_20140504_20_33_17_Pro_zps5c8dd7d0.jpg)
(http://i1072.photobucket.com/albums/w370/Kemikaalio/WP_20140504_20_35_19_Pro_zpse947106d.jpg)
-
Hephep!!
Olisko jollakin puslaa/ keskitappia irrallaan niin saataisiin varmistettua kyseiset mitat. Tai jos jollakin on risat OEM puslat roskalaatikossa niin voin itsekkin mittailla. Saataisiin nuo mitat kaikkien tietoon.
(http://i1072.photobucket.com/albums/w370/Kemikaalio/Keskitappi_zpsf82cdeef.png)
Missä kohti on muuten OEM puslassa osanumero? Taaemmassa näyttää olevan kumiin valettu... Tietäisin oliko tuo oma alkup vai tarvike.
-
Onko asennuksen jälkeen muuttunu rengasmeteli olennaisesti?
Mietityttää johtuuko kovemmista puslista vai kenties esim. laakerista.
Ajaessa lähtee häiritsevä ulina, vähän rengasmetelin tyyppinen ääni mutta en vois vannoa ettei vois olla laakeristakin lähtevä.
Toinen pusla oli alkuperäinen ja toinen tarvike, mistä keskiöt otettiin liikkeessä. Kuulemma sai näyttää puukkoa vähän puslalle että mahtui keskiö sisälle.
-
En ole nuita saanut vielä alle. Paikoilleen meni tarviketukivarret ja muihin alkuperäisiin alla olleisiin rupesin nuita uretaaneja väsäämään.
saisihan muista holkeista vuolemalla semmoiset että mahtuu, mutta mielellään tekisi ne semmoisiksi kuin on valmistaja suunnitellut. Löytyisi vain jostakin risat puslat niin saisin mitat ja sopivat keskitapit itselle...
Niin ja valmistajalta on nyt varmistettu että keskitapin pitäisi olla keskeltä kavennettu.
-
Mä porasin siitä puslasta sen supisteen pois ja kasasin tolla tasapaksulla tapilla. On ne siellä jo 10tkm ollu ja ei leimallakaan välyksiä löytyny.
-
Mä porasin siitä puslasta sen supisteen pois ja kasasin tolla tasapaksulla tapilla. On ne siellä jo 10tkm ollu ja ei leimallakaan välyksiä löytyny.
Miten rengasmeteli, muuttuiko?
-
En oo huomannu eroa. Renkaanahan mulla on jotku kiinalaiset et eine hiljaset oo... ja tulihan tohon koppaan talvella vedetty bitumimattoa et seki saattaa vaikuttaa.
-
Onko asennuksen jälkeen muuttunu rengasmeteli olennaisesti?
Mietityttää johtuuko kovemmista puslista vai kenties esim. laakerista.
Ajaessa lähtee häiritsevä ulina, vähän rengasmetelin tyyppinen ääni mutta en vois vannoa ettei vois olla laakeristakin lähtevä.
Toinen pusla oli alkuperäinen ja toinen tarvike, mistä keskiöt otettiin liikkeessä. Kuulemma sai näyttää puukkoa vähän puslalle että mahtui keskiö sisälle.
Ei ainakaa huomannu korvin kuultavaa eroa autona S 60 :)
nyt pitäs tehä sama V 70
-
Jos löytyi joku asiasta kiinnostunut niin kannattanee kysyä nuita rikkinäisiä puslia korjaamolta itselle etukäteenihan varmuuden vuoksi. Jos joku nyt sattuu löytämään ylimääräisiä niin minullekkin kelpaa :) (Voin itse kaivella tapit esille)
-
Jos joltain löytyy ylimääräisenä tuollainen kavennettu tappi niin olisin kiinnostunut. Purkasin volvon tukivarsista puslat ja toisessa oli kavennettu ja toisessa suora...? :D En jaksa uskoa että olisi vaihdettu puslia erikseen kun on merkkiliikkeessä aina huollettu.
-
Voisko keskitapissa olla ero niitten ns. taksimallien ja tavallisien välillä.
Minulle myyjäliike kysyi kommenttia tähän asiaan valmistajalta niin kommentti oli että keskitapissa on irtonainen holkki minkä alta paljastuu kavennettu tappi tai sitten ei ole alkuoeräisosa kyseessä. Ei ainakaan muista omista löytynyt irto-osia. Tukivarret oli Volvon ja vuosimallia 02, mutta ompa niihin varmaan monet etupuslat jo vaiheltu niin ei tietoa niiden alkuperästä. Takapuslissa näytti olevan Volvon osanumero kumivulkanoinnissa, mutta etupuslista ei numeroa löytynyt...
-
Olisko jollakin puslaa/ keskitappia irrallaan niin saataisiin varmistettua kyseiset mitat.
(http://i1072.photobucket.com/albums/w370/Kemikaalio/Keskitappi_zpsf82cdeef.png)
RRR =
XXX =
YYY =
-
Onko asennuksen jälkeen muuttunu rengasmeteli olennaisesti?
Mietityttää johtuuko kovemmista puslista vai kenties esim. laakerista.
Ajaessa lähtee häiritsevä ulina, vähän rengasmetelin tyyppinen ääni mutta en vois vannoa ettei vois olla laakeristakin lähtevä.
Itse itselleni vastaten: laakerihan siellä ulisee. Mittarissa oli n. 301 tkm kun alkuperäinen laakeri oikealla etupuolella alkoi oireilemaan.
-
Yks kappale alkuperäispuslaa löytyi merkkihuollon roskiksesta. Noh, saa siitä sentään nuo mitat...
Hephep!!
(http://i1072.photobucket.com/albums/w370/Kemikaalio/Keskitappi_zpsf82cdeef.png)
RRR=4
XXX=22,1
YYY=39
-
Onhan toi keskitappien soveltuvuus kerrottu ihan powerflexin sivuillakin:
http://www.powerflex.co.uk/road-series/product-details/Front+Lower+Wishbone+Front+Bush/518.html
-
Nyt näköjään on ihan kuvilla kerrottu. Sanottiin siellä aiemmin että sopii originelliin öljytäytteiseen puslaan, mutta sitä ei tiedä mitkä siellä on paikallaan irrottamatta tukivarsia.
Myyjäliikkeen kansa kyseltiin ja eivät tuntuneet olevan tietoisia tuosta suorasta puslasta vaan väittivät että tuosta suorasta lähtee holkki päältä pois, minkä alta paljastuu tuommoinen kavennettu osa. Ilmoitin asiasta että asia on ok minulle, mutta saisi olla tarkemmin kerrottu mainoksessa asiasta. Hyvä että nyt asia on sanottu selvästi.
Kolme erilaista tarvikepuslaa olen nyt polttanut puhtaaksi niin sen perusteella vaikuttaa että kaikki tarvikepuslat on suoralla keskitapilla. Asia varmaan vaikuttaa monen ostopäätökseen jos sarja jää ikäänkuin vajaaksi jos tietää että tarvikepuslat on paikallaan.
-
Sen verran omaa kokemusta noista tapeista, että myös volvon orkkis puslista löytyy suoria tappeja.. Multa löytyy sitten yksi ylimääräinen kavennettu tappi Mäntsälästä jos joku on moista vailla.
-
Sen verran omaa kokemusta noista tapeista, että myös volvon orkkis puslista löytyy suoria tappeja.. Multa löytyy sitten yksi ylimääräinen kavennettu tappi Mäntsälästä jos joku on moista vailla.
Juuh, ite poltin parin alkuperäisiä puslia puhtaaksi ja suorat tapit oli molemmissa...
-
Kenelläkään kokemusta näistä? http://www.vparts.se/se/polyuretan-bararmsbussning-framre-volvo-s60-s80.html (http://www.vparts.se/se/polyuretan-bararmsbussning-framre-volvo-s60-s80.html)
Täten voisi vanhat laittaa suoraan roskiin.
E:Löytyykö jostakin vielä muu vaihtoehto?
-
Kenelläkään kokemusta näistä? http://www.vparts.se/se/polyuretan-bararmsbussning-framre-volvo-s60-s80.html (http://www.vparts.se/se/polyuretan-bararmsbussning-framre-volvo-s60-s80.html)
Täten voisi vanhat laittaa suoraan roskiin.
E:Löytyykö jostakin vielä muu vaihtoehto?
Täällä hep, ostin tosin skruvatista mutta samalta näyttävät.
Ainakin vielä ovat xc:n alla pysyneet ihan ok ryhdissä vaikka lienee 10-20tkm siellä pyörineet, aiemin sai vaihdella "kerrankuussa" niitä tarvikeliikkeiden tavallisia...
Toi on muuten sitten juuri samankokoinen kuin orkkispusla, joten jos siinä tukivarren reiässä on käytetty 0,3mm isompaa tarvikepuslaa niin se jää väleäksi ja lopulta tukivarsi kuluu puhki...
Mulla oli molemmissa tarvikepuslat joten laitoin purkamattomalla lukitteella kiinni, vaihtaa sitten ensikerralla koko orkkisvarret.
-
Minulla myös kokemuksia noista Skruvatin / vpartsin PU-puslista. Kolinaa n. 80tkm jälkeen, söivät itsensä väljiksi. Sisällä oli kavennetut keskitapit.