Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: jaskajokunen - 26.02.2011, 13:17:17

Otsikko: Ei lähde käymään -94 850 10V
Kirjoitti: jaskajokunen - 26.02.2011, 13:17:17
Vikana on, ettei lähde käymään.

Sama vika oli aiemminkin, mutta silloin auttoi todella pitkät starttaukset ( liimaventtiili ei ollut, koska starttauksessa pyöritysvastus tms. oli ihan normipuristusten mukainen )

Nokka-akselin asentoanturi on vaihdettu viime keväänä, samoin kuin sytytystulpat genuine parts. Tulpanjohdot on vaihdettu 2007 , myös genuine parts.

Tähän mennessä testattu / vaihdettu 
Puola , nykyisen toisiokäämin vastus on karvan alle 8Kohm, mutta on toiminut toisessa autossa.
Puolanjohto, uusittu Beru merkkinen.
Virranjakajan kansi ja pyörijä, uusittu Intermotor merkkiset tilalla

Kipinä tulee tulpille, jakopäästä päin kolme ensimmäistä tulpan hattua on irroitettu ja varaosatulppaa apuna käyttäen suoritettu yksittäinen visuaalinen kipinän toteaminen.

Mitään vikakoodeja ei tule pistokkeesta A2

Polttoainetukin paineen koitin mitata, muttei se painemittari mahtunut , koitin vääntää mittarin vartta parempaan muotoon ja sitten särkyi koko mittari.

Visuaalisesti polttoainetta roiskuu tukista hetkisen, mutta sitten paine katoaa (sytytysvirrat päällä) eli olisiko tuo sittenkin joku ratkaisu asialle.
( Eikös tuo toimi siten, että pumppu painaa polttoainetta bensatukille ja kun paine laskee se pumppaa lisää, tämä siis käynnistämättömässä autossa virrat päällä )

Pumppu rikki ? Suodatin tukossa / jäässä ?

Kampiakselin asentotunnistintakin on veikattu vian aiheuttajaksi, millä sen toiminnan saisi testatuksi ?

Teenpä tästä nyt yhden topicin, tätä vikaa kun olen pohdiskellut monessa eri topicissa.

edit:
Bensapumpun rele 103 naksahtaa kun pistää virrat päälle, samoin bensapumppu pyörähtää ja nostaa paineen.
Irroitin akun virtakaapelin ja puhdistin navat sekä kengät. 

Tankissaon ollut vuodenvaihteesta lähtien 98E.

edit:
Kampiakselin asentoanturin irroittelin ja mittauksessa 20kohmin alueella antaa 0.28 mittaustuloksen. Eli ei liene rikki sekään ?

Otsikko: Vs: Ei lähde käymään -94 850 10V
Kirjoitti: Axu85 - 26.02.2011, 21:43:55
Jos polttoainelinja on jäässä sieltä tulee hiukan ja sit taas stoppaa. eli vesihelmi siellä.
Paljonko siellä on polttoainetta tankissa?
Jäänestoa tankkiin tai lisää polttoainetta...

Jos on kokeiltu/vahingossa laitettu 95E10 jossain vaiheessa niin se on voinut laittaa liat tankista liikkeelle ja sit on suodatin tukossa jos siellä on ollut paljon likaa...

Polttoaine linjassa pitää olla paine koko ajan kun on sytytysvirta päällä. ainakin näin sinisen huollossa kun siellä yhtä autoa katsottiin mittarilla ja vain sytytysvirta oli päällä.
Otsikko: Vs: Ei lähde käymään -94 850 10V
Kirjoitti: jaskajokunen - 26.02.2011, 21:58:25
E10 bensaa ei ole tankkiin laitettu, polttoaineensuodattimen vaihto on tehty joskus 2007  :idiot2: Ehkä siitä jatketaan  ;)
Otsikko: Vs: Ei lähde käymään -94 850 10V
Kirjoitti: jaskajokunen - 27.02.2011, 13:52:19
Tänään ei ollut kuin aste pari pakkasta ja lähtihän se piiitkän sahaamisen jälkeen käymään. Nyt tuli uusi oire vanhaan kalmoon eli nostimenkaltainen naputus ei lopukkaan normaalin 30 sek kuluessa käynnistyksestä  :-[

Polttoaineen suodattimen ajattelin vaihtaa, mutta ei sitten lopullista syytä tuolle käynnistymättömyydelle toistaiseksi löytynyt.
Otsikko: Vs: Ei lähde käymään -94 850 10V
Kirjoitti: pomo - 27.02.2011, 14:31:54
Tänään ei ollut kuin aste pari pakkasta ja lähtihän se piiitkän sahaamisen jälkeen käymään. Nyt tuli uusi oire vanhaan kalmoon eli nostimenkaltainen naputus ei lopukkaan normaalin 30 sek kuluessa käynnistyksestä  :-[

Polttoaineen suodattimen ajattelin vaihtaa, mutta ei sitten lopullista syytä tuolle käynnistymättömyydelle toistaiseksi löytynyt.
Kyllä edelleenkin vaan vaikuttais liimaventiililtä, pahalta sellaselta. Naputues lisääntyny sen vuoks kun nostajat on saanu pikkasen siipeensä.
Mahtaskohan Forte käsittely auttaa seuraavassa öljynvaihdossa?
Otsikko: Vs: Ei lähde käymään -94 850 10V
Kirjoitti: Grand-Tourer - 04.04.2011, 10:35:38
Itsellä (855 1995 5252S M56 350tkm) uusittu nokka anturi - piiitkä starttaus, sammuu tyhjäkäynnille, ei ota kierroksia vapaalla, puhumattakaan että ois vaihde päällä.

Jos ois vanha kaasutinvekotin, sanoisin virranjakajan alipainesäädin ei pelitä.

Eli oisko imusarjan paineanturin letku irti / mutkalla ? Sopisiko se viaksi eli sytytyksen ennakko ei pellaa.
Hmmm - ei kun sytytyksen ajoituslampulla tarkistaa ajoitus , eikö sen pitäisi nätisti siirtyä kun nostaa kierroksia, ja siististi paikallaan.

Kokeile ottaa alipaineanturin letku irti, alipaineanturi löytyy jäähdyttimen puhaltimen yläpuolelta, konepellin lukon tienoilta, seuraa letkua imusarjalta anturille, ja ota se irti - paraneeko ?

Jos satuit käyttämään ilmanputsarin kotelon irti:

Putsaa IMM:n liitin ja avaa ilmansuodatin kotelo. Sieltä löytyy läppä sen IMM:n kohdalta. Työnnä läppä täysin auki muutaman kerran, koska se läppä todennäköisesti vain jumittaa tai siinä liittimessä on kontaktihäiriö.
lähde: http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?action=printpage;topic=7538.0

Otsikko: Vs: Ei lähde käymään -94 850 10V
Kirjoitti: Mss Zoni - 28.06.2011, 21:24:18
jatkampa tähän samaan,vaikka onkin hitusen vanha topick..
mulla -94 850 bensa. lähtee välillä normaalisti kertalaakista tulille,sitten kun vähiten odotat,ni eipä lähekkään,iha sama starttaatko pitkään vai lyhyeen,pyörii ilosesti,ei haise bensa ja mut on niiku "tulpaton mopo" sit taas ku heivaat hetkeks odotat esim 1min ja koitat ni saattaapi lähtä käymää iha norm.. vikakoodia ei anna tälle asialle...

asentoantureita veikkailtu,mutta ku ei tuu niit koodei...
Otsikko: Vs: Ei lähde käymään -94 850 10V
Kirjoitti: hevonen - 28.06.2011, 22:25:20
Vaiha se pumpun rele ellet oo sitä tehny. *kahvia->
Otsikko: Vs: Ei lähde käymään -94 850 10V
Kirjoitti: Grahik - 29.06.2011, 00:22:09
Asentoanturin tai sen johdotuksen viallisuus ei välttämättä anna koodia jos toimii pät kit täin.
Kantapään kautta opittua tullut :)
Otsikko: Vs: Ei lähde käymään -94 850 10V
Kirjoitti: Mss Zoni - 02.07.2011, 18:37:57
ookoo täytyypä vaihtaa ja kokeilla sitä n yt ens hätään...
Otsikko: Vs: Ei lähde käymään -94 850 10V
Kirjoitti: ESE - 02.07.2011, 19:01:10
vaihda se rele nyt ihan ensin..
Otsikko: Vs: Ei lähde käymään -94 850 10V
Kirjoitti: Mss Zoni - 02.07.2011, 22:41:06
no sitähän minä meinasin nyt ekana olla vaihtamassakin...   ::)
Otsikko: Vs: Ei lähde käymään -94 850 10V
Kirjoitti: Nercs - 03.07.2011, 09:12:33
Näitä kysymyksiä on aina foorumit täynnä kun Volvo ei käynnisty.
Tässä on sekkauslista tarkistakaa se ennen kuin aloitatte sen näpyttelyn .Aikaa  säästyy.

Tässä tee-se-itse miehelle yleisimpiä vikoja joista itse voit tarkistaa:
Auto käy "vajailla pytyillä" eli auton sytyspuolessa ongelmia tarkistakaa ettei jakohihna hypännyt 1-2 hampaan yli jolloin sytysennakot sekaisin.
Toinen seikka jos autossa ilmamassamittari tekee kuumana ongelmia pitää tarkistaa ne vikakoodit.
Tarkennus automaattilaatikon omistajille vaihdesiirtimen asentotunnitimen toiminta.Liikutelkaa sitä rivakasti edestakaisin moni automaatti tehnyt niin kun ei lähde pyörittämääm starttia kun ei tunnista että vaidesiirin on P-asennossa.


Tarkista käynnistettäessä että venttiilikoneisto ei ole liimautunut auki asentoon "liimaventtiili"
Tullessa parkkiin käytä 1 minuuttia jälkikäyntiä jolloin ei ole tätä ongelmaa sekä 98 oktaanista tankissa sillä on parempi lämpöarvo kuin 95.
Nykyajan bensoilla on näitä ongelmia kun ei enää käytetä lyijyä.
Vika päällä auttaa vain pitkä starttaus jolloin venttiilit rupeavat liikkumaan normaalisti ja auto käynnistyy.
Tai sitten otat ilmaputsarin auki suodatin pois ja ilmanottoaukoon suihkuta starttipilottia pullossa olevan ohjeen mukaan kun kaveri starttailee ,pitäisi auttaa että kone käynnistyy.
Tunnistaa siitä kun startti pyörittää ja ei ole puristuksia koneessa on sellainen "tulpaton mopo" Volvon kone.

Onko tankissa bensaa ja saako kone sitä.
 -Bensapaine pitää olla 3.03 bar.
 -Tuotto 1,45-2.41 litraa minuutissa.
 -Muistakaa jos otatte tuottoa niin pitäisi pitää sormella vähän
 vastapainetta siinä putkessa.Tehty kolaritilanteita varten ,että bensapumppu
 sammuu jos ei ole vastapainetta yhtään.Ihan hyvin huomattu tehtaalla eihän sitä
 kukaan halua palaan kolariautoonsa.

 -Bensasuodatin vaihdettu

 -Bensapumpun rele (paloauton värinen 103 kyljessä) kunnossa, kuulet
 silloin bensapumpun käyntiääneen.Sijaitsee siellä sulakekotelon pohjalla jossa
 muitakin releitä

 -Tankin korvausilma systeemi kunnossa, jos epäilet pidä tankinkorkkia
 löysällä jolloin korvausilmaa pääsee bensatankkiin.
- Paljon autolla ajettu ,kuumana käyntiin lähtö ongelmia, useimmiten vikaa silloin kannattaa vaihtaa ne polttoainesuuttimet.Toinen seikkaa jos kuumana ei lähde käymään on tämä lisäilmaventtiilin toiminta toisella nimellä tyhjäkäyntimoottori ja rele kunnossa joka on syylärin takana tarkista myös releen liitokset ettei ole hapettumaa.
Tässä alhaalla on kootusti näitä juttuja

 -Auto ei starttaa eikä mittarivalot pala:

 -Tarkista akun -+ kaapelien kiinnitys ovat tiukasti kiinni eikä ole sitä kengistä
 lähtenyttä alumiinihilsettä eli kengät puhtaat.

 -Tarkista kun vesitilanne jos on sellaista mallia jossa on ne täyttroput
 akun kannessa,
 tislattua vettä pitää laittaa.

 -Ei vieläkään tule virtaa, pitää yrittää apukaapeleilla käyntiin, sama homma jos
 akussa ei ole potkua vaikka jokin virtaa kuluttava laite jäänyt päälle(valot)

 -Aja virtaa luovuttava auto lähelle autoasi niin että akkukaapelit riittää hyvin
 (pidä aina takakontissa kyseiset piuhat).

 -Sammuta auto laita +plus kaapeli eli se punainen johto luovutettavasta autosta
 sinne tyhjän akun + kenkään. Nyt tarkkana sitten siitä luovutettavasta autosta
 musta johto - kenkään ja tyhjän akun auton moottoritilan johonkin
 runkoon josta saa maata hyvin .

 -Tämän tarkoituksella on estää kipinöinti jos akku oikosulussa ja akusta syntyy
 kaasua joka kipinän voimasta voi räjähtää.

 -Käynnistä se luovuttava auto ja kierroksia niin että akku latautuu siitä
 tyhjän akun autosta.Käytä (3 minuutti) aikaa ja sammuta auto .

 -Yritä käynnistää se tyhjäakkuinen auto. Käynnistyi hyvä homma laita ainoastaan
 parkit päälle ja ei mitään kuluttavia sähkövehkeitä päällä että akku varautuu.

 -Akku finaalissa, mittaa siellä kennoissa oleva nesteen kunto ominaispainomittarilla,
 jos latauskaan auttanut niin uusi akku tilalle.

 -Joku varmaakin kysyy miksi sammutimme sen luovuttavan auton;
 Siksi kun näistä virtahommista ei koskaan tiedä vaikka kuinka olisi naapuri mukava
 mies, niin siinä voi mennä se SYTYTYSBOKSI ja turhaa sitä naapurin kanssa
 mennään vihoihin sen 1000€ takia, tällä varmistamme sen.

 -Auto ei lähde käyntiin vaikka virtaa akussa ja mittarivalot ei
 sammu ja pyörittää aivan hurjana starttia.

 -Ajoesto onko päällä? On käytetty kaukosäädintä kun menty
 sisään(hyvä) avaimella(huono).???

 -Katso konehuoneesta ne tulpan johtojen kiinnitys siihen virranjakajaan
 sekä puolanjohdon tarkistus sekä tietenkin ne muittenkin piuhojen
 kiinnitys sekä tietenkin kuuntelet että kuinka bensapumppu pelaa kun
 käännät avainta siihen 2 asentoon eli mittaritauluun syttyy kaikki valot.

 -Sammuta radio ja tuuletin kuulet lyhyen surinan kun käännät avainta.
 Sen puoleen kaikki ok.

 -Jos satanut kovasti ja muutenkin kostea keli ja näistä syistä auto
 ei ole lähtenyt vieläkään käyntiin niin putsatkaa sen virranjakajankansi
 ja kiillota se pyörijän rautaosa sekä tarkista siitä virranjakajan kannessa että se
 hiili on kunnossa kun paina sitä kevyesti pitäisi painua sisään.

 -120tkm välein vaihtaa tämän virranjakajan osat ja sytytyskaapelit niin
 ei murheita ainakaan ole.

 -Ennakoiden se homma on paljon mukavampaa ja edullisempaa.

 -Sekä tietenkin muistakaa että ette luottako siihen ajotietokoneeseen
 että jäljellä oleva polttoaine riittä 78km matkalle .Käy helposti
 kuin Tuulilasin toimittajalle testiauto käytössä ja ihmetteli että auto ei lähde
 käyntiin ,hyvä kun ei purkanut autoa kokonaan .Vika polttoaine loppunut.
 Tässä näitä yleisempiä juttuja joita itse voi tehdä ennen kuin sitä hinausautoa tilailette.

 -Toiseksi siellä takaluukussa pitäkää aina tämä moniurahihna joka käyttää
 noita laturia ohjaustehostinta kompuraa.Helppo tienpäällä vaihtaa ainakin
 tähän 850 aikaa menee se 7 minuuttia. Sulakkeita, ajovalo poltin,
 Bensapumpun rele jos ette ole vaihtanut siihen sitä vaaleanpunaista,
 katsokaa sieltä sulakekotelon alta eli avaa 4 torx ruuvia, nosta kansi ja siellä
 näkyy releet numero 103 jos kaikki on ok ja vaalean punaisena kiiltää.
 Jossain korvessa auto sammuu niin vaikea on metsästää kyseistä osaa.
 Toista on kun sinulla hanskalokerosta kaivat releen ja 3 minuuttia 25 sekuntia ja
 matka jatkuu.

 -Omistatko stroboskoopin ajoituslampun?
 Hyvä väline tarkistaa tuleeko sytytysvirta sytytystulpille.Tasainen valovälähdys,
 kaikki ok.Satunainen tai ei välähdä ollenkaan sytytysjohto finaalissa.

 -Jos ei olleenkaan tule niihin viiteen johtoon virtaa katso virranjakaja avaa
 katso se puoli rauhassa .

 -Kaikki näyttää hyvältä niin puolan kimpuun sitten ,en neuvo niitä mittauksia jos jokin
 menee väärin niin turhaa sanomista tulee.Mutta jos haluat testata niin
 akusta miinuskaapeli irti.

 -Ensiökäämi kone 1995- 0.5-1.5 ohmia vastus

 -Toisiokäämin vastus moottori B5252S 1994 asti 6-7 kilo-ohmia
 muut moottorit 8.9 kilo-ohmia

 -Nakutustunnistimet sijaitsevat sylinterilohkossa imusarjan alapuolella,
 vaatii sorminäppäryyttä ja pitkääääääääää hermoa tämä vaihto jutska.

 -Lisäksi Volvoissa on 2 tunnistinta kampiakselin asentotunnistin.
 -Tehtävä on lähettää ohjausyksikölle kampiakselin asennosta
 ja moottorin käyntinopeudesta tietoa.
 -Sijaitsevat vaihteistokotelossa siellä moottorin vauhtipyörän luona,irrota
 miinuskaapeli akusta jos rupeat vaihtamaan.

 -Nokka-akselin asentotunnistin jonka kautta tämä ohjausyksikkö saa
 tietoa pakoventtiilien liikkeestä ja sitä kautta tarkkaa tietoa männän
 kulloisesta liikkeestä ,tarkkaa hommaa jos koneessa on
 yli 6000 kierrosta
 -Nokka-akselin tunnistin sijaitsee virranjakajan oikealla puolella(auton perän puolella) pakonokka-akselin päässä sellainen musta pyöreäkö osa.

KÄYNISTYS VIOISTA 95% ON SÄHKÖPERÄISIÄ.
Otsikko: Vs: Ei lähde käymään -94 850 10V
Kirjoitti: pomo - 03.07.2011, 11:00:05
Tuon vois laitta FAQ osioon.   :)
Otsikko: Vs: Ei lähde käymään -94 850 10V
Kirjoitti: Mss Zoni - 05.07.2011, 10:42:37
noin vikakoodin luenta onnistui muuten näin aloittelijalta ihan ok,mut sitä nollausta lopuks en saanut aikaseks,vaikka noudatin ohjeita tarkasti.. lähti vaan aina ilmoittamaan jo saadut koodit uudelleen jne...

mutta koodit oli
A1:134 (virh.singnaali sytkälle?)
A2:ok
A3:323(en ole varma mikä lock up slips tää on)
A5:----
A6:-----
A7:231(kaasuläpän as.tunnistin)

Itse tulin tulokseen että koodit ihan loogisia kun miettii ettei auto aina lähe käymään ja bensa ei kuiten haise vaikka sahaat..
Vaihan nyt sit sen bensapumpun releen ja ton kaasuläpän as.tunnistimen.. koska noi kaks asiaa voi vaikuttaa sit nii moneen muuhun,joista johtuu nää koodit..eikö niin ??? sit toi lock up slips jne.. tarkoittanee luultavasti varmaa sitä kun mulla palaa se tracks valo aina välillä omiaan,vaik ei ois päällä.... vai oonko hakoteillä? kertokaas viisaammat.

sit sivukysymys 1 ja 2
 mikä laatu ja viskositeetti on paras öljy moottorille? mitä ootte käyttänyt?? ja mistä löytynee halvin jakopään remmi + lisukkeet? tuohon mun waakkuun kun on vaihdettu kone ja looda,eikä tiietä millo on remmi ym vaihettu,ni ajattelin pelata varman päälle...
Otsikko: Vs: Ei lähde käymään -94 850 10V
Kirjoitti: Grahik - 05.07.2011, 12:11:16
A1 Transmission 134 Faulty load signal from ignition control module
A3 ABS 323 Left rear wheel sensor, irregular >40 km/h
A7 et voi saada koodia 231.. Mutta:
A2 Fuel System 231 Long term fuel trim, part load

Nollatessa täytyy pitää nappia pohjassa eka painalluksella riittävän pitkään, 5sek<
Tällöin valon pitäisi sammua kun painikkeen vapauttaa ja kun valo syttyy uudestaan, pidetään pohjassa taas 5sek<.
Nollaus onnistuu vasta kun kaikki koodit on kyseisestä reiästä selattu läpi.
Otsikko: Vs: Ei lähde käymään -94 850 10V
Kirjoitti: Mss Zoni - 05.07.2011, 13:39:50
ahaa..joo kyl mää tiesin ton nappipainallus valo syttyy systeemin, mut ei se vaa nollaantunut,tosin en tiennyt et samasta reijästä voip tulla useempi...   ???    ??? täytynee kattoo ne viel uudelleen läpi....

Otsikko: Vs: Ei lähde käymään -94 850 10V
Kirjoitti: Grahik - 05.07.2011, 13:41:43
Jep eli lyhyellä painalluksella tulee aina seuraava koodi jos useampia, sitten kun tulee ensimmäinen koodi uudestaan, on kaikki luettu läpi..
Otsikko: Vs: Ei lähde käymään -94 850 10V
Kirjoitti: Mss Zoni - 05.07.2011, 15:19:18
no nii

uusi yritys ja tulokset parempia,jos näin voi sanoo ja nollaukset meni ok,nyt kun tiesin et jokainen pitää nollata erikses..

Tulokset:
A1:1-3-4 ei muuta
A2: ok
A3:3-1-3,3-2-3
A5 ja 6 ei mitn
A7:2-3-1, 1-2-2 , 1-1-3  nämäkin ihan ok muuten mutta tuo eka koodi 231 sille ei löydy listasta vastinetta et mitä tarkoittaa ja katoin kuitenkin kaikkien pistokkeiden koodit 3-4 krt läpi ennen kuin nollasin ja joka kerta sain saman 231 ekana koodina tuosta 7 pistokkeesta ? tuskin lasken 4 kertaa perätysten väärin ? ::)
 A1,2,3 tuo koodi löytyis listasta ainakin mut seiskasta se nyt ulos tuli  ???

Muuten noi koodien selitykset tuntuu täsmäävän autossa oleviin oireisiin aika selvästi,et sinänsä ei mitään mystistä.. kuten esim abs anturi likainen/irti tms jne... selittää palavan abs valon...jne...