Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: jaskajokunen - 26.02.2011, 13:17:17
-
Vikana on, ettei lähde käymään.
Sama vika oli aiemminkin, mutta silloin auttoi todella pitkät starttaukset ( liimaventtiili ei ollut, koska starttauksessa pyöritysvastus tms. oli ihan normipuristusten mukainen )
Nokka-akselin asentoanturi on vaihdettu viime keväänä, samoin kuin sytytystulpat genuine parts. Tulpanjohdot on vaihdettu 2007 , myös genuine parts.
Tähän mennessä testattu / vaihdettu
Puola , nykyisen toisiokäämin vastus on karvan alle 8Kohm, mutta on toiminut toisessa autossa.
Puolanjohto, uusittu Beru merkkinen.
Virranjakajan kansi ja pyörijä, uusittu Intermotor merkkiset tilalla
Kipinä tulee tulpille, jakopäästä päin kolme ensimmäistä tulpan hattua on irroitettu ja varaosatulppaa apuna käyttäen suoritettu yksittäinen visuaalinen kipinän toteaminen.
Mitään vikakoodeja ei tule pistokkeesta A2
Polttoainetukin paineen koitin mitata, muttei se painemittari mahtunut , koitin vääntää mittarin vartta parempaan muotoon ja sitten särkyi koko mittari.
Visuaalisesti polttoainetta roiskuu tukista hetkisen, mutta sitten paine katoaa (sytytysvirrat päällä) eli olisiko tuo sittenkin joku ratkaisu asialle.
( Eikös tuo toimi siten, että pumppu painaa polttoainetta bensatukille ja kun paine laskee se pumppaa lisää, tämä siis käynnistämättömässä autossa virrat päällä )
Pumppu rikki ? Suodatin tukossa / jäässä ?
Kampiakselin asentotunnistintakin on veikattu vian aiheuttajaksi, millä sen toiminnan saisi testatuksi ?
Teenpä tästä nyt yhden topicin, tätä vikaa kun olen pohdiskellut monessa eri topicissa.
edit:
Bensapumpun rele 103 naksahtaa kun pistää virrat päälle, samoin bensapumppu pyörähtää ja nostaa paineen.
Irroitin akun virtakaapelin ja puhdistin navat sekä kengät.
Tankissaon ollut vuodenvaihteesta lähtien 98E.
edit:
Kampiakselin asentoanturin irroittelin ja mittauksessa 20kohmin alueella antaa 0.28 mittaustuloksen. Eli ei liene rikki sekään ?
-
Jos polttoainelinja on jäässä sieltä tulee hiukan ja sit taas stoppaa. eli vesihelmi siellä.
Paljonko siellä on polttoainetta tankissa?
Jäänestoa tankkiin tai lisää polttoainetta...
Jos on kokeiltu/vahingossa laitettu 95E10 jossain vaiheessa niin se on voinut laittaa liat tankista liikkeelle ja sit on suodatin tukossa jos siellä on ollut paljon likaa...
Polttoaine linjassa pitää olla paine koko ajan kun on sytytysvirta päällä. ainakin näin sinisen huollossa kun siellä yhtä autoa katsottiin mittarilla ja vain sytytysvirta oli päällä.
-
E10 bensaa ei ole tankkiin laitettu, polttoaineensuodattimen vaihto on tehty joskus 2007 :idiot2: Ehkä siitä jatketaan ;)
-
Tänään ei ollut kuin aste pari pakkasta ja lähtihän se piiitkän sahaamisen jälkeen käymään. Nyt tuli uusi oire vanhaan kalmoon eli nostimenkaltainen naputus ei lopukkaan normaalin 30 sek kuluessa käynnistyksestä :-[
Polttoaineen suodattimen ajattelin vaihtaa, mutta ei sitten lopullista syytä tuolle käynnistymättömyydelle toistaiseksi löytynyt.
-
Tänään ei ollut kuin aste pari pakkasta ja lähtihän se piiitkän sahaamisen jälkeen käymään. Nyt tuli uusi oire vanhaan kalmoon eli nostimenkaltainen naputus ei lopukkaan normaalin 30 sek kuluessa käynnistyksestä :-[
Polttoaineen suodattimen ajattelin vaihtaa, mutta ei sitten lopullista syytä tuolle käynnistymättömyydelle toistaiseksi löytynyt.
Kyllä edelleenkin vaan vaikuttais liimaventiililtä, pahalta sellaselta. Naputues lisääntyny sen vuoks kun nostajat on saanu pikkasen siipeensä.
Mahtaskohan Forte käsittely auttaa seuraavassa öljynvaihdossa?
-
Itsellä (855 1995 5252S M56 350tkm) uusittu nokka anturi - piiitkä starttaus, sammuu tyhjäkäynnille, ei ota kierroksia vapaalla, puhumattakaan että ois vaihde päällä.
Jos ois vanha kaasutinvekotin, sanoisin virranjakajan alipainesäädin ei pelitä.
Eli oisko imusarjan paineanturin letku irti / mutkalla ? Sopisiko se viaksi eli sytytyksen ennakko ei pellaa.
Hmmm - ei kun sytytyksen ajoituslampulla tarkistaa ajoitus , eikö sen pitäisi nätisti siirtyä kun nostaa kierroksia, ja siististi paikallaan.
Kokeile ottaa alipaineanturin letku irti, alipaineanturi löytyy jäähdyttimen puhaltimen yläpuolelta, konepellin lukon tienoilta, seuraa letkua imusarjalta anturille, ja ota se irti - paraneeko ?
Jos satuit käyttämään ilmanputsarin kotelon irti:
Putsaa IMM:n liitin ja avaa ilmansuodatin kotelo. Sieltä löytyy läppä sen IMM:n kohdalta. Työnnä läppä täysin auki muutaman kerran, koska se läppä todennäköisesti vain jumittaa tai siinä liittimessä on kontaktihäiriö.
lähde: http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?action=printpage;topic=7538.0
-
jatkampa tähän samaan,vaikka onkin hitusen vanha topick..
mulla -94 850 bensa. lähtee välillä normaalisti kertalaakista tulille,sitten kun vähiten odotat,ni eipä lähekkään,iha sama starttaatko pitkään vai lyhyeen,pyörii ilosesti,ei haise bensa ja mut on niiku "tulpaton mopo" sit taas ku heivaat hetkeks odotat esim 1min ja koitat ni saattaapi lähtä käymää iha norm.. vikakoodia ei anna tälle asialle...
asentoantureita veikkailtu,mutta ku ei tuu niit koodei...
-
Vaiha se pumpun rele ellet oo sitä tehny. *kahvia->
-
Asentoanturin tai sen johdotuksen viallisuus ei välttämättä anna koodia jos toimii pät kit täin.
Kantapään kautta opittua tullut :)
-
ookoo täytyypä vaihtaa ja kokeilla sitä n yt ens hätään...
-
vaihda se rele nyt ihan ensin..
-
no sitähän minä meinasin nyt ekana olla vaihtamassakin... ::)
-
Näitä kysymyksiä on aina foorumit täynnä kun Volvo ei käynnisty.
Tässä on sekkauslista tarkistakaa se ennen kuin aloitatte sen näpyttelyn .Aikaa säästyy.
Tässä tee-se-itse miehelle yleisimpiä vikoja joista itse voit tarkistaa:
Auto käy "vajailla pytyillä" eli auton sytyspuolessa ongelmia tarkistakaa ettei jakohihna hypännyt 1-2 hampaan yli jolloin sytysennakot sekaisin.
Toinen seikka jos autossa ilmamassamittari tekee kuumana ongelmia pitää tarkistaa ne vikakoodit.
Tarkennus automaattilaatikon omistajille vaihdesiirtimen asentotunnitimen toiminta.Liikutelkaa sitä rivakasti edestakaisin moni automaatti tehnyt niin kun ei lähde pyörittämääm starttia kun ei tunnista että vaidesiirin on P-asennossa.
Tarkista käynnistettäessä että venttiilikoneisto ei ole liimautunut auki asentoon "liimaventtiili"
Tullessa parkkiin käytä 1 minuuttia jälkikäyntiä jolloin ei ole tätä ongelmaa sekä 98 oktaanista tankissa sillä on parempi lämpöarvo kuin 95.
Nykyajan bensoilla on näitä ongelmia kun ei enää käytetä lyijyä.
Vika päällä auttaa vain pitkä starttaus jolloin venttiilit rupeavat liikkumaan normaalisti ja auto käynnistyy.
Tai sitten otat ilmaputsarin auki suodatin pois ja ilmanottoaukoon suihkuta starttipilottia pullossa olevan ohjeen mukaan kun kaveri starttailee ,pitäisi auttaa että kone käynnistyy.
Tunnistaa siitä kun startti pyörittää ja ei ole puristuksia koneessa on sellainen "tulpaton mopo" Volvon kone.
Onko tankissa bensaa ja saako kone sitä.
-Bensapaine pitää olla 3.03 bar.
-Tuotto 1,45-2.41 litraa minuutissa.
-Muistakaa jos otatte tuottoa niin pitäisi pitää sormella vähän
vastapainetta siinä putkessa.Tehty kolaritilanteita varten ,että bensapumppu
sammuu jos ei ole vastapainetta yhtään.Ihan hyvin huomattu tehtaalla eihän sitä
kukaan halua palaan kolariautoonsa.
-Bensasuodatin vaihdettu
-Bensapumpun rele (paloauton värinen 103 kyljessä) kunnossa, kuulet
silloin bensapumpun käyntiääneen.Sijaitsee siellä sulakekotelon pohjalla jossa
muitakin releitä
-Tankin korvausilma systeemi kunnossa, jos epäilet pidä tankinkorkkia
löysällä jolloin korvausilmaa pääsee bensatankkiin.
- Paljon autolla ajettu ,kuumana käyntiin lähtö ongelmia, useimmiten vikaa silloin kannattaa vaihtaa ne polttoainesuuttimet.Toinen seikkaa jos kuumana ei lähde käymään on tämä lisäilmaventtiilin toiminta toisella nimellä tyhjäkäyntimoottori ja rele kunnossa joka on syylärin takana tarkista myös releen liitokset ettei ole hapettumaa.
Tässä alhaalla on kootusti näitä juttuja
-Auto ei starttaa eikä mittarivalot pala:
-Tarkista akun -+ kaapelien kiinnitys ovat tiukasti kiinni eikä ole sitä kengistä
lähtenyttä alumiinihilsettä eli kengät puhtaat.
-Tarkista kun vesitilanne jos on sellaista mallia jossa on ne täyttroput
akun kannessa,
tislattua vettä pitää laittaa.
-Ei vieläkään tule virtaa, pitää yrittää apukaapeleilla käyntiin, sama homma jos
akussa ei ole potkua vaikka jokin virtaa kuluttava laite jäänyt päälle(valot)
-Aja virtaa luovuttava auto lähelle autoasi niin että akkukaapelit riittää hyvin
(pidä aina takakontissa kyseiset piuhat).
-Sammuta auto laita +plus kaapeli eli se punainen johto luovutettavasta autosta
sinne tyhjän akun + kenkään. Nyt tarkkana sitten siitä luovutettavasta autosta
musta johto - kenkään ja tyhjän akun auton moottoritilan johonkin
runkoon josta saa maata hyvin .
-Tämän tarkoituksella on estää kipinöinti jos akku oikosulussa ja akusta syntyy
kaasua joka kipinän voimasta voi räjähtää.
-Käynnistä se luovuttava auto ja kierroksia niin että akku latautuu siitä
tyhjän akun autosta.Käytä (3 minuutti) aikaa ja sammuta auto .
-Yritä käynnistää se tyhjäakkuinen auto. Käynnistyi hyvä homma laita ainoastaan
parkit päälle ja ei mitään kuluttavia sähkövehkeitä päällä että akku varautuu.
-Akku finaalissa, mittaa siellä kennoissa oleva nesteen kunto ominaispainomittarilla,
jos latauskaan auttanut niin uusi akku tilalle.
-Joku varmaakin kysyy miksi sammutimme sen luovuttavan auton;
Siksi kun näistä virtahommista ei koskaan tiedä vaikka kuinka olisi naapuri mukava
mies, niin siinä voi mennä se SYTYTYSBOKSI ja turhaa sitä naapurin kanssa
mennään vihoihin sen 1000€ takia, tällä varmistamme sen.
-Auto ei lähde käyntiin vaikka virtaa akussa ja mittarivalot ei
sammu ja pyörittää aivan hurjana starttia.
-Ajoesto onko päällä? On käytetty kaukosäädintä kun menty
sisään(hyvä) avaimella(huono).???
-Katso konehuoneesta ne tulpan johtojen kiinnitys siihen virranjakajaan
sekä puolanjohdon tarkistus sekä tietenkin ne muittenkin piuhojen
kiinnitys sekä tietenkin kuuntelet että kuinka bensapumppu pelaa kun
käännät avainta siihen 2 asentoon eli mittaritauluun syttyy kaikki valot.
-Sammuta radio ja tuuletin kuulet lyhyen surinan kun käännät avainta.
Sen puoleen kaikki ok.
-Jos satanut kovasti ja muutenkin kostea keli ja näistä syistä auto
ei ole lähtenyt vieläkään käyntiin niin putsatkaa sen virranjakajankansi
ja kiillota se pyörijän rautaosa sekä tarkista siitä virranjakajan kannessa että se
hiili on kunnossa kun paina sitä kevyesti pitäisi painua sisään.
-120tkm välein vaihtaa tämän virranjakajan osat ja sytytyskaapelit niin
ei murheita ainakaan ole.
-Ennakoiden se homma on paljon mukavampaa ja edullisempaa.
-Sekä tietenkin muistakaa että ette luottako siihen ajotietokoneeseen
että jäljellä oleva polttoaine riittä 78km matkalle .Käy helposti
kuin Tuulilasin toimittajalle testiauto käytössä ja ihmetteli että auto ei lähde
käyntiin ,hyvä kun ei purkanut autoa kokonaan .Vika polttoaine loppunut.
Tässä näitä yleisempiä juttuja joita itse voi tehdä ennen kuin sitä hinausautoa tilailette.
-Toiseksi siellä takaluukussa pitäkää aina tämä moniurahihna joka käyttää
noita laturia ohjaustehostinta kompuraa.Helppo tienpäällä vaihtaa ainakin
tähän 850 aikaa menee se 7 minuuttia. Sulakkeita, ajovalo poltin,
Bensapumpun rele jos ette ole vaihtanut siihen sitä vaaleanpunaista,
katsokaa sieltä sulakekotelon alta eli avaa 4 torx ruuvia, nosta kansi ja siellä
näkyy releet numero 103 jos kaikki on ok ja vaalean punaisena kiiltää.
Jossain korvessa auto sammuu niin vaikea on metsästää kyseistä osaa.
Toista on kun sinulla hanskalokerosta kaivat releen ja 3 minuuttia 25 sekuntia ja
matka jatkuu.
-Omistatko stroboskoopin ajoituslampun?
Hyvä väline tarkistaa tuleeko sytytysvirta sytytystulpille.Tasainen valovälähdys,
kaikki ok.Satunainen tai ei välähdä ollenkaan sytytysjohto finaalissa.
-Jos ei olleenkaan tule niihin viiteen johtoon virtaa katso virranjakaja avaa
katso se puoli rauhassa .
-Kaikki näyttää hyvältä niin puolan kimpuun sitten ,en neuvo niitä mittauksia jos jokin
menee väärin niin turhaa sanomista tulee.Mutta jos haluat testata niin
akusta miinuskaapeli irti.
-Ensiökäämi kone 1995- 0.5-1.5 ohmia vastus
-Toisiokäämin vastus moottori B5252S 1994 asti 6-7 kilo-ohmia
muut moottorit 8.9 kilo-ohmia
-Nakutustunnistimet sijaitsevat sylinterilohkossa imusarjan alapuolella,
vaatii sorminäppäryyttä ja pitkääääääääää hermoa tämä vaihto jutska.
-Lisäksi Volvoissa on 2 tunnistinta kampiakselin asentotunnistin.
-Tehtävä on lähettää ohjausyksikölle kampiakselin asennosta
ja moottorin käyntinopeudesta tietoa.
-Sijaitsevat vaihteistokotelossa siellä moottorin vauhtipyörän luona,irrota
miinuskaapeli akusta jos rupeat vaihtamaan.
-Nokka-akselin asentotunnistin jonka kautta tämä ohjausyksikkö saa
tietoa pakoventtiilien liikkeestä ja sitä kautta tarkkaa tietoa männän
kulloisesta liikkeestä ,tarkkaa hommaa jos koneessa on
yli 6000 kierrosta
-Nokka-akselin tunnistin sijaitsee virranjakajan oikealla puolella(auton perän puolella) pakonokka-akselin päässä sellainen musta pyöreäkö osa.
KÄYNISTYS VIOISTA 95% ON SÄHKÖPERÄISIÄ.
-
Tuon vois laitta FAQ osioon. :)
-
noin vikakoodin luenta onnistui muuten näin aloittelijalta ihan ok,mut sitä nollausta lopuks en saanut aikaseks,vaikka noudatin ohjeita tarkasti.. lähti vaan aina ilmoittamaan jo saadut koodit uudelleen jne...
mutta koodit oli
A1:134 (virh.singnaali sytkälle?)
A2:ok
A3:323(en ole varma mikä lock up slips tää on)
A5:----
A6:-----
A7:231(kaasuläpän as.tunnistin)
Itse tulin tulokseen että koodit ihan loogisia kun miettii ettei auto aina lähe käymään ja bensa ei kuiten haise vaikka sahaat..
Vaihan nyt sit sen bensapumpun releen ja ton kaasuläpän as.tunnistimen.. koska noi kaks asiaa voi vaikuttaa sit nii moneen muuhun,joista johtuu nää koodit..eikö niin ??? sit toi lock up slips jne.. tarkoittanee luultavasti varmaa sitä kun mulla palaa se tracks valo aina välillä omiaan,vaik ei ois päällä.... vai oonko hakoteillä? kertokaas viisaammat.
sit sivukysymys 1 ja 2
mikä laatu ja viskositeetti on paras öljy moottorille? mitä ootte käyttänyt?? ja mistä löytynee halvin jakopään remmi + lisukkeet? tuohon mun waakkuun kun on vaihdettu kone ja looda,eikä tiietä millo on remmi ym vaihettu,ni ajattelin pelata varman päälle...
-
A1 Transmission 134 Faulty load signal from ignition control module
A3 ABS 323 Left rear wheel sensor, irregular >40 km/h
A7 et voi saada koodia 231.. Mutta:
A2 Fuel System 231 Long term fuel trim, part load
Nollatessa täytyy pitää nappia pohjassa eka painalluksella riittävän pitkään, 5sek<
Tällöin valon pitäisi sammua kun painikkeen vapauttaa ja kun valo syttyy uudestaan, pidetään pohjassa taas 5sek<.
Nollaus onnistuu vasta kun kaikki koodit on kyseisestä reiästä selattu läpi.
-
ahaa..joo kyl mää tiesin ton nappipainallus valo syttyy systeemin, mut ei se vaa nollaantunut,tosin en tiennyt et samasta reijästä voip tulla useempi... ??? ??? täytynee kattoo ne viel uudelleen läpi....
-
Jep eli lyhyellä painalluksella tulee aina seuraava koodi jos useampia, sitten kun tulee ensimmäinen koodi uudestaan, on kaikki luettu läpi..
-
no nii
uusi yritys ja tulokset parempia,jos näin voi sanoo ja nollaukset meni ok,nyt kun tiesin et jokainen pitää nollata erikses..
Tulokset:
A1:1-3-4 ei muuta
A2: ok
A3:3-1-3,3-2-3
A5 ja 6 ei mitn
A7:2-3-1, 1-2-2 , 1-1-3 nämäkin ihan ok muuten mutta tuo eka koodi 231 sille ei löydy listasta vastinetta et mitä tarkoittaa ja katoin kuitenkin kaikkien pistokkeiden koodit 3-4 krt läpi ennen kuin nollasin ja joka kerta sain saman 231 ekana koodina tuosta 7 pistokkeesta ? tuskin lasken 4 kertaa perätysten väärin ? ::)
A1,2,3 tuo koodi löytyis listasta ainakin mut seiskasta se nyt ulos tuli ???
Muuten noi koodien selitykset tuntuu täsmäävän autossa oleviin oireisiin aika selvästi,et sinänsä ei mitään mystistä.. kuten esim abs anturi likainen/irti tms jne... selittää palavan abs valon...jne...