Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: VOLL€ - 25.02.2013, 10:25:42
-
Lueskelin vanhoja ketjuja ko. aihetta koskien, joillakin tuntui softan päivitys/kalibrointi auttaneen, joillakin ei. Samoin hintahaarukka osien tai osan vaihdolle oli melkoinen. Omassani tuo herja siis alkaa olla jokakertainen käynnistyksen jälkeen, joskus häipyy piankin, joskus ei. ABS:t toimivat entiseen malliin, joten pyöräanturit ovat ok. BSR antoi seuraavat vikakoodit:
BCM-0109 Communication between control modules. Communication with the steering angle sensor. Internal fault
SAS-000E Steering wheel angle sensor. Internal fault
(CEM-5F39 Flame sensor. Signal too high), tämä ei liity tuohon vikaan ja Ardic pöhisee kyllä, porasin liekkivahdin reikää isommaksi kun huolsin tuon lämmittimen joulun jälkeen. Johtuneeko siitä?
Eli kovasti näyttäisi tuohon SAS moduliin/ tunnistimeen liittyvän tuo vika. Millainen osa oikein on kyseessä, voiko itse vaihtaa ja toimiiko ilman kalibraatiota sen jälkeen. Eli lyhyesti, miten TI-mies selviäisi kaikkein vähimmillä kuluilla tuon vian korjauksen kanssa. Tuo BSR PPC 1 löytyy, mutta sillähän ei mitään kalibrointeja tms. tehdä. Onko kukaan hankkinut/ kysellyt osaa maailmalta (uutta). Jotenkin tuntuisi että jonkinsortin kosketus/kontaktihäiriöltä vaikuttaisi. Alkuun vika tuli yleensä kun ohjauspyörää oli käännetty ns. tappiin saakka, nyt siis jo useamminkin.
Mikä neuvoksi? :idiot2:
-
Asentotunnistin vaihtoon, kalibrointi Vidalla ja matka jatkuu.
Ei taida kotikonstein tai tarvikeosilla onnistua. Muutamat noita on tullut vaihdeltua.
-
Tätäpä vähän pelkäsinkin. Toisaalta googleteltuani asiaa, lueskelin jostain ulkomaalaiselta foorumilta että joku oli vaihtanut osan itse ja ilman mitään kalibraatioita oli saanut vian poistumaan, lie ollut juuri oikea kuun asento tuota tehdessä? Mutta kai se on vaan alistuttava, ja jos kikkailulla ei juuri mitään säästä, jäisi vain tekemisen ilo. Mitähän tuo asentoanturi tai "kellojousi" kuten sitä jossakin nimitettiin maksaa vaihdettuna ja kalibroituna?
Tuolla tuo kyseinen kellojousi maksaisi 337 $ (n. 256€ + tulli ja alv!) Suomeen lähetettynä, maksaneeko tuo paljonkin enemmän merkkiliikkeellä?
http://www.volvopartswebstore.com/products/volvo/clockspring/1132493/31313083.html (http://www.volvopartswebstore.com/products/volvo/clockspring/1132493/31313083.html)
-
Tätäpä vähän pelkäsinkin. Toisaalta googleteltuani asiaa, lueskelin jostain ulkomaalaiselta foorumilta että joku oli vaihtanut osan itse ja ilman mitään kalibraatioita oli saanut vian poistumaan, lie ollut juuri oikea kuun asento tuota tehdessä? Mutta kai se on vaan alistuttava, ja jos kikkailulla ei juuri mitään säästä, jäisi vain tekemisen ilo. Mitähän tuo asentoanturi tai "kellojousi" kuten sitä jossakin nimitettiin maksaa vaihdettuna ja kalibroituna?
Tuolla tuo kyseinen kellojousi maksaisi 337 $ (n. 256€ + tulli ja alv!) Suomeen lähetettynä, maksaneeko tuo paljonkin enemmän merkkiliikkeellä?
http://www.volvopartswebstore.com/products/volvo/clockspring/1132493/31313083.html (http://www.volvopartswebstore.com/products/volvo/clockspring/1132493/31313083.html)
http://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/13022008-35531/Products/31313083
Eli ei kannata ainakaan tuolta linkittämästäsi paikasta tilata.
-
Ennenkuin tilailet mitään, niin akun kunnon tarkistus.
Akun kunto voi viellä riittä käynnistykseen, mutta käynnistys tilanteessa matalan jännitteen taso johtaa vaikka minkälaisiin vikakoodeihin.
Sama "Ajonvakautus vaatii huollon" tuli mullakin näyttöön kun akku rupesi pettämään. (tuli myös muita mm commonrail, vaihdelaatikko ja erikoisin oli jarruvalot, toimi vain lisäjarruvalo)
Ja mun autossa ei pitäisi edes olla ajonvakautusta... :idiot2: (pelkkä STC)
Tuo BSR PPC3 (http://en.bsr.se/products/505150/) on kyllä ansainnut rahansa takaisin. (on muuten hinta pudonnut aika reippaasti)
-
Laitapa autosi rekisteritunnus vaikka privalla, jos haluat, niin voin katsoa huomenna töissä millä hintaa alkuperäisosan uskaltaa myydä ulos. Kattelen samalla mitä työt ja/tai kalibrointi maksaisi.
-
Salo keskusautohallissa maksoi:
osa 275 € ja työt 66€. Vikakoodit tyhjentelin itse.
Autona oli v70 2005 d5
-
Ennenkuin tilailet mitään, niin akun kunnon tarkistus.
Akun kunto voi viellä riittä käynnistykseen, mutta käynnistys tilanteessa matalan jännitteen taso johtaa vaikka minkälaisiin vikakoodeihin.
Sama "Ajonvakautus vaatii huollon" tuli mullakin näyttöön kun akku rupesi pettämään. (tuli myös muita mm commonrail, vaihdelaatikko ja erikoisin oli jarruvalot, toimi vain lisäjarruvalo)
Ja mun autossa ei pitäisi edes olla ajonvakautusta... :idiot2: (pelkkä STC)
Akku kyllä tuntuisi olevan vielä hyvässä iskussa, eikä edes kovin vanhakaan. Pitänee joskus vielä mitata lepojännite, muutapa siitä ei kotikonstein saakaan irti. Mutta muuten hyvä huomio!
Salo keskusautohallissa maksoi:
osa 275 € ja työt 66€. Vikakoodit tyhjentelin itse.
Autona oli v70 2005 d5
Kiitos tiedosta, kohtuuhintainen vaihtotyö on ollut!
Pitääpä tuumia asiaa
-
No niin nyt minun autooni ilmestyi kyseinen teksti myös. :'(
Aamulla käynistin auton niin teksti ilmestyi.
Neliveto ei toimi ollenkaan, eikä tietenkään luistonesto.
Kilsoja autossa on vasta 70tkm.
Ilman luistonestoa pärjään, mutta kaipaan nelivetoa ::)
Missä voisi vika olla todennäköisemmin?
Vien auton ensiviikolla bilialle tutkittavaksi vai onko Pk-seudulla muuta pajaa joka pääsee käsiksi noihin?
-
Noniin,
Volvo ollut pajalla tämän päivän ja siellä on mennyt haldexin pumppu oikariin.
-
Noniin, päivitystä asiaan. Hommasin siis tuon kiertokulma-anturin (Volvo orig.) ja tänään sitten ehdin sen vaihtamaan. Hommana sinänsä aikalailla helppo, kunhan vain on varovainen (turvatyyny!). Kun olin vaihtanut osan ja laittanut kaikki paikoilleen, poistin BSR:llä vikakoodit. Sitten vain 30 kilometrin koeajolle (Vidan ohje, jos ei kalibroida Vidalla) tiukkoja kaarroksia välttäen. 30 kilometrin päästä tiensivuun ja taas vikakoodien poisto (oli kaksi). Takaisin kotiin, vikakoodien luku ja... tadaa :) ei ollut, joten homma taisi toimia. Aikahan tuon näyttää.
Eli summasummarum: Tuonkin homman pystyy itse tekemään jos on esim. BSR millä koodit poistaa. Se, että onko järkevää, onkin jo toinen asia. Jos jossakin vajaalla 70€ tuo osa vaihdetaan ja kalibroidaan, ei tuokaan huono vaihtoehto ole. Osan hinta kuitenkin se suurin kustannus.
Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille ja erityiskiitokset Napero76:lle! :hello:
-
Hyvinhän se meni sitten ;)
-
Meilläkin on volvo herjannut kyseistä tekstiä ajotietokoneessa jo jonkun aikaa. ei ole koko ajan päällä, vaan saattaa syttyä heti starttauksen jälkeen, ja sammuu joskus parin kilometrin ajon jälkeen. Toisinaan syttyy vasta pidemmä ajon aikana ja jää palamaan loppuajaksi näyttöön.
Auto on -07 V70 II, moottorina 2.4 B5244S2 automaatti askilla. Autolla ajettu 180tkm.
Bosch:n testerillä lukasin vikakoodit absin ohjainlaitteelta niin näytti seuraavat viat:
0100 Moottorin ohjainlaite
Tiedonsiirtovirhe
0041 Pyörintänopeusanturi, taka oikea
väärä signaali/ei signaalia
0031 Pyörintänopeusanturi, taka vasen
väärä signaali/ei signaalia
0011 Pyörintänopeusanturi, etu vasen
väärä signaali/ei signaalia
0109 Ohjauspyörän kääntökulma-anturi
viallinen
Nollasin vikamuistin ja sen jälkeen ei syttynyt valoja tauluun. Ajelin kotiin ja emäntä lähti illalla liikenteeseen niin oli samantien taas herjannu tuota ajonvakautusta.
Jotenni tuntuu että ei oo päätä eikä häntää noissa koodeissa, eivät varmaan millään liity toisiinsa ja en usko että ois kolme abs anturia kerralla hajonnu.. Kellään ollu samanlaisia ongelmia oman volvon kans ja voisko olla joku huono maadoitus tai virransaanti ohjainlaitteelle? Vai liekkö koko ohjainlaite vaihdettava?
-
0109 Ohjauspyörän kääntökulma-anturi
viallinen
Tänään lukasin vikakoodit ja näyttäis tuo anturi olevan rikki, kun ei muita vikakoodeja ollut. Wetterillä hintaa tuolle oli 332,50€, mahtaisiko saada mistään halvemmalla?
-
Moro, Ajonvakautus vaatii huoltoa: meinasin lähteä ajelulle, mutta ei startannu. Lueskeli koodeja:
BCM 100
BCM 115 poistui kun poisti koodin
BCM 148 poistui kun poisti koodin
CEM 1A62
joo ja eilen ajettu talliin, nyt ei puhu mitään, paljon tuolla on juttu, olisko jotain vinkki.
-
Moro, Ajonvakautus vaatii huoltoa: meinasin lähteä ajelulle, mutta ei startannu. Lueskeli koodeja:
BCM 100
BCM 115 poistui kun poisti koodin
BCM 148 poistui kun poisti koodin
CEM 1A62
joo ja eilen ajettu talliin, nyt ei puhu mitään, paljon tuolla on juttu, olisko jotain vinkki.
Ihan ekaksi otat akunkengän irti ja odottele >30min ennenkuin laitat takas kiinni.
kahden eri moduulin "puuttuminen" tarkoitta yleensä että ne on sammuneet.
Ja sen voi aiheutta esim. liian heikko jännite käynnistyksessä.
-
Laitetaas tänne syy moiseen. ECM - ei yhteyttä, mm pumpun sulakkeelle ei tule virtaa,tarkastettu ECM maatto ja virransyöttö sulakerasiaan-ok, jonka jälkeen viat sai nollattua, ja kone lähti käymään. 260e, nyt pelaaa. :hello: