Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Gayman - 25.02.2013, 22:41:46
-
Moi!
Kun ajaa maantienopeuksia niin auto tuntuu aikaajoin hieman huteralta ja epävakaalta. Kulmat kävin just säätämässä ja ei katsastuksessa (mikä oli sen jälkeen kun huomasin epävakauden) ainakaan sanottu mitään raidetangonpäistä mitään et olis välystä. Onko siellä sittenkin vai mistä mahtaa johtua tällänen epävakaa meno? Kävin tossa helsingissäkin viime viikolla ja täytyy sanoa, välillä pelotti ohittaa rekkaa kapeella nelikaistasella kun auto ei mene niin kuin S80 yleensä, niin kuin juna.
Esim. 80km/h kun vaihtaa kaistaa ja tekee hiukan nopeemman ratin käännön, kuitenkin mielestään melko rauhallisen kun kuitenkin vauhtia sen verran, niin auto heilahtaa äkäsesti ja voimakkaasti sinne suuntaan kun kääntää. Jossain tukivarsissa jotain välystä? Oikealta takaa tiedän, että koiranluu kolisee ja on kumi rikki, mutta se tuskin aiheuttaa mitään näin radikaalia....vai?
-
Onkohan renkaissa joku kudosvaurio tms? Ilmanpaineet?
-
Onkohan renkaissa joku kudosvaurio tms? Ilmanpaineet?
Melkein väittäisin että kudosvaurio aiheuttaisi täristystä enemmän kuin vetelyä?
Oletuksena kulmien säädön yhteydessä PITÄISI tarkastaa ja korjata renkaiden ilmanpaineet.
Minkälaiset ilmanpaineet renkaissa nyt on ja mikä on rengaskoko?
Minkälaisiin arvoihin kulmat säädettiin?
-
Onhan sulla renkaat kunnolla kiinni? Tuollai veteli kun jäi yksi kerran kiristämättä.
Mitä muuta se katsastusmies sieltä löysi? Vai menikö tuo väljä koiranluu katsastuksesta läpi?
Huonot iskarit tekevät huojuntaa. Tosin se ei luonnollisestikaan näy tasaisella tiellä ja katsastuksessa kyllä näkyy.
-
Jousi poikki jommalta kummalta puolelta? Aika erikoista ettei katsastusmies olisi huomannut.
-
Terve.
Minulla vm-99 2,8 t6 kulkee kuin juna ei vetele eikä vaapu.
Väljä koiranluu,kallistuksenvakaajan toiminta puutteellinen.
Heikkokuntoiset iskunvaimentimet,vaappuminen vetely jos vähänkin uraa tiessä.
Etenkin talvella jos iskarit keskenään kuluneet "eriparisiksi"ja voivat olla vielä erilämpötilassa,sisältämänsä erilaisen öljymäärän johdosta,on ajaminen tuskallista.
-
Kiristin ennen helsinkiin lähtöä kaikki renkaat. Tarkastin paineet ja nekin oli ihan ok (pistin 2,5 baria kaikkiin.)
205/55-16, eli ihan täysin peruskoko on, et ei pitäs mitenkään uraherkät kyllä olla.
En nyt muista millasiin arvoihin kulmat laitettiin, kyllä se lappu tualla autossa on.
Juu ei katsastusmies löytänyt yhtään mitään vikaa vehkeestä. Ei edes siitä oikeen takakulman koiranluusta sanonut mitään minkä ite olin huomannut.
Pitäiskö sitten vaa lähtee vaihtaan se koiranluu ja toivoo et se auttaa...ei paljo näil keleil kiinnostas. Ihmettelen kyllä ite et miten vois noin iso epävakaus tulla väljästä koiranluusta. Varsinkin takapään luusta!
Itekkin oon miettinyt et olisko perkele jousi poikki (tai heikko iskari), mut luulis juu et katsastusmies olis sen ny huomannu testatessa. Ja oli vanhassa autossa poikki eikä sitä huomannu vasta kun oli tarpeeks lihaa kyydissä ni sitten se hiukan veteli. Eikä sillon ko yksin tai kaksin ajo ni huomannu mitään eroa ehjään jouseen.
-
Näkyykö iskareissa öljyvuotoa?
-
Enpä oo hirveesti ny möyriny alla, mut syksyllä ku vaihdoin renkaat ni ei näkyny yhtään.
-
Kiristin ennen helsinkiin lähtöä kaikki renkaat. Tarkastin paineet ja nekin oli ihan ok (pistin 2,5 baria kaikkiin.)
205/55-16, eli ihan täysin peruskoko on, et ei pitäs mitenkään uraherkät kyllä olla.
En nyt muista millasiin arvoihin kulmat laitettiin, kyllä se lappu tualla autossa on.
Käy jossain rengasliikkeesä tarkastuttamassa ilmanpaineet.
Niissä pitäisi olla tarkastetut mittarit jotka näyttävät oikein?
Kokeile muuttuuko ajettavuus kun nostaa paineet 2,8bariin.
Joskus vaan on ollut huomattaviakin muutoksia kun paineita on hiukan nostettu.
Kaivele se mittauspöytäkirja autosta ja laita arvoja näkyviin?
-
Omasta kokemuksesta kerron, että samanlaista ilmiötä aiheutti aikoinaan omassa farmarissa nimenomaan huonot iskarit. Auto tuntui välillä kuin olevan ilmassa ja leijuvan tien pinnalla. Ajaminen oli aika kaukana vakaasta..
Katsastuksen mittauksiin iskareiden osalta ei kannata luottaa, käytännön kokemus on osoittanut sen huomaavan vain jos joku iskareista on lauennut lopullisesti.
Kyseisen farmarinkin iskaritesti näytti 55-63% , mutta iskarien vaihdon (kaikki 4) auton ajettavuus palautui välittömästi.
-
Mulla on itellä ihan kunnon mittari minkä tiedän näyttävän oikein. Ja ei tollanen 0.3 barin ero tee ihmeitä. Jos vertaa vaikka 1,5 baria 2,5 bariin ni ei ero ole mikään älytön, et paineista noin iso vetely jne. ei kyl voi johtua. (Toki olen kerran elämässäni ollut väärässäkin ;P)
Täytyy muistaa ottaa se kulmiensäätö-lappu joskus mukaan, ko vaa muista.
Raidetangonpäät tuskin on kauheen väljät ko ei katsastuksessa sanottu mitää, eikä renkaat ole kulunut kulmista yhtään.
Alan itekkin kallistuun paskoihin iskareihin. Perehdyn kunnolla alustaan tossa keväämmällä ko vaihdan renkaat. Tarkastan kaikki puslat ja kumit et onko rikki ja onko havaittavissa isompaa väljyyttä, ja vaihdan ainakin sen oikeen takakoiranluun.
-
Omasta kokemuksesta kerron, että samanlaista ilmiötä aiheutti aikoinaan omassa farmarissa nimenomaan huonot iskarit. Auto tuntui välillä kuin olevan ilmassa ja leijuvan tien pinnalla. Ajaminen oli aika kaukana vakaasta..
Katsastuksen mittauksiin iskareiden osalta ei kannata luottaa, käytännön kokemus on osoittanut sen huomaavan vain jos joku iskareista on lauennut lopullisesti.
Kyseisen farmarinkin iskaritesti näytti 55-63% , mutta iskarien vaihdon (kaikki 4) auton ajettavuus palautui välittömästi.
Mulla oli kanssa hyvin saman tyyppinen tilanne joka ilmeni ajoittaisena suuntavakavuuden puutteena ja kolinana kuopissa. Nostin tunkilla toisen takakulman ylös tutkiakseni tukivarsien ym. välyksiä. Samassa hetkessä kun auto nousi niin iskari jätti allensa öljyt. Syy oli siis löytynyt.
Suositus:
Heiluttele / paina autoa nurkista alaspäin ja pohdi iskareiden toimintakuntoa. Heikko nurkka tulee kyllä tällä tavalla esiin.
-
Renkaat kunnossa?
Iskareita kuitenkin eniten epäilisin. Mulla meni takaiskarit viime talvena kovilla pakkaislla ihan tunnottomaks. Vaimentimissa oli vissiin viiden sentin alue jossa ei ollut vaimennusta lainkaan ja auto oli ajettavuudeltaan kuin lentävä matto vesisängyn päällä. Tuli työmatkalla melkein merisairaaksi keinumisesta. Seuraavalle aamulle sainkin vaihdettua uudet.
Eteen en vaihtanut samalla kertaa ja sen huomasi sitten taas ihan selvästi. Keula sukelsi isoissa heitoissa ja tuuli tuntui tarttuvan aikalailla. Kun vaihdoin kuluneet kesärenkaat, niin ei talven jälkeen uraisilla teillä meinanut kaista riittää ajaessa. Uudet renkaat autoi pahimpaan, keskikesällä uudet etuiskarit lisää.
-
Etutukivarsien puslat.
-
Oon kyllä painellut kulmista autoa ja kattellu pomppiiko hirveesti, mut aika jämäkästi palauttaa takasin ylös kulman ko painaa alas, eikä jää pomppimaan.
-
Tere.
Edelleenn veikkaan iskareita.
Painele ne iskarit läpi,yön seisonnan jälkeen,se ensimmäinen heilahdus on paljastavin,mieluiten lämpösessä yön.Minulla edellisessä autossa vika löytyi noin.
Ensimmäinen heilahdus tuntui tyhjältä,seuraava normaalilta.
-
Minäkin veikkaan takaiskareita.S80 on senverran jämäkkä auto,että saa olla iso ukko että huomaa iskarivian.Mullakin veteli juuri kaistanvaihdoissa.Katsastuksen mukaan iskarit kunnossa.Otin kumminkin iskarit irti,toinen oli aivan sökö ei mitään vastusta, eikä öljy vuotoa näkynyt missään. :idiot2: