Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: donneri - 26.02.2013, 12:54:12
-
lähti vänkärin puolelta vaijerit irti pyyhkijöiltä,miten ihmeessä nuo saa takasin?onko värkänny noitten kans.hyviä nyt kaivataan...
-
Kuskin puoli on todella vittumainen laittaa paikoilleen, vänkärin puoli mielestäni mahdoton kojelautaa purkamatta ja moottorin pää helppo. Tai no, voisi se vänkärin puoli periaatteessa onnistua hanskalokeron pelkästään irrottamalla, mutta melko kamalaa työtä silti. Ensimmäisenä kannattaa tarkastaa, että onko se nyt oikeasti sieltä vaijerilenkin päästä irronnut vai moottorin akselista, jos et ole jo tarkemmin tutkinut.
Seuraavaksi ennen mitään muita toimenpiteitä tulee selvittää syy vaijerin pomppaamiseen pois rissapyörältä. Itsellä oli kuskin puolen akseli leikannut kiinni, mistä syystä ampui vaijerin pois päältä. Akselin tulee liikkua sulasta kiinni pitäen kevyesti.
Itse sille vaijerille on tangon päässä kiristysmutteri, jonka kiristäminen on melkoisen ilkeä homma, mutta onnistuu kyllä. Sitä en edes osaa kuvailla, että miten sen tangon+vaijerin kuuluu paikoilleen mennä, sen tajuaa kyllä aikansa ihmeteltyään.
Ja koneiston kanssa härvätessä sitten ehdottomasti pyyhkijänmoottori virrattomaksi: joko akulta asti johto auki tai sitten se moottorin persiissä oleva liitin. Siinä moottorissa on niin paljon voimaa, että jos sormet jäävät johonkin väliin ja moottori pyörähtää, niin pahaa jälkeä tulee.
-
oli se vänkärin puolen rulla löystynyt,niin lähti vaijeritkin,en kyllä ite taipunut laittaan hanskalokeron kautta vaijereita paikalleen.purin mittariston,ja sieltä kautta vedein koko paskan pois,nyt kasata ja yrittää ujuttaa takas,jos ei mahdu niin pakko kai se on koko kojelauta ottaa pois.kyllä mahtava keksintö.. :P
-
Kuskin puoli on todella vittumainen laittaa paikoilleen, vänkärin puoli mielestäni mahdoton kojelautaa purkamatta ja moottorin pää helppo. Tai no, voisi se vänkärin puoli periaatteessa onnistua hanskalokeron pelkästään irrottamalla, mutta melko kamalaa työtä silti.
Ei tarvitse irrottaa kojelautaa jollei nyt aivan välttämättä halua. Apparin puoli onnistuu hyvinkin kivuttomasti ensimmäisen kerran jälkeen, kunhan hokaa miten vaijerin siellä kuuluu kulkea. Hanskalokero irrottamalla nuo on tullut laitettua paikoilleen, myös ensimmäisellä kerralla. Kuskinpuoli just onnistuu kun ottaa mittariston pois.
Vanhemmiten vaijeri venähtää ja sen takia voi hypätä pois paikoiltaan, ei vaadi sen kummempaa vikaa.
-
Vanhalla mittaristolla olevassa ei tarvitse irroittaa mittaristoa. Ottaa vasemman puoleisen tuuletusräppänän+putken irti kojelaudasta, niin sitä kautta pääsee tarpeeksi käsiksi. Uudempaan en ole joutunut tekemään.
-
Jos yhtään olisi avuksi niin tuolla voisi olla pari kuvajaista ihmeteltäväksi.
http://s438.beta.photobucket.com/user/jaippi/library/volvo240
-
joo sain kuin sainkin paikalleen,nyt löytää vaan oikea kohta.
-
ei pkele,kiitos kuvista jaippi..meinas mennä tangot väärinpäin
-
helevetin vittumainen laittaa nuo vaijerit,vaan nyt toimii.tuossa kans jotain ohjeita jos muillakin vastustaa http://cleanflametrap.com/wiper.html
-
Tuollainen siirtovivusto on mulla jäänyt nurkkiin ja siinä näyttäis olevan noissa vaijerin päätykiinnikkeissä myös jonkinlainen kiristys systeemi. Kannattaa varmaan vähän kiristellä vanhaa vaijeria ennen asentamista.
-
joo,sitä kiristys systeemiä pitää vähän löysyttää,että saa sinne uralle vaijerin.sitten kiristää.