Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: janerikki - 26.02.2011, 17:51:34
-
Tuntuu ton oman kulkupelin kulutus hieman korkeahkolta. Ajan 90% maantiellä (90-100km/h), loput taajamassa(50-60km/h). Olen seurannut kulutusta nyt 15000km ajan ja kulutus on ollut keskimäärin 9.5l/100km. Kulutus laskettu tarkasti tankattujen litrojen ja ajettujen kilometrien perusteella.
Tiedän että tämä automaattilaatikko vie kaupungissa soppaa, mutta kun maantiellä pitäisi tietääkseni päästä n. 7-8l kulutuksella. Kun katsoo sitä hetkellistä kulutuksen mittaria sieltä ajotietokoneesta näyttää se melkein koko ajan maantiellä 8.3-8.7l/100km. Ei sitten millään mene edes alle 8 litralla. Ja kaasujalkani on mitä kevyin.
Vian epäilen olevan lambdassa sillä nyt kahdesti talven aikana on syttynyt moottorin vikavalo ja antanut koodiksi lambda-anturin vian. Muistaakseni koodi oli P1132? Yleismallisella vikakoodin nollauslaitteella OBD-portin kautta olen saanut aina koodin kuitattua. Vikavalo ei ole nyt syttynyt 1.5 kuukauteen, joten saattoi olla myös väliaikainen vika.
Eikös viallinen lambda anturi voi antaa väärää tietoa eculle, joten seokset menevät hiukka pieleen ja kulutuskin kasvaa? IMM vaihdettu syksyllä, joten vika ei ole siinä.
Mites muilla, paljonko nämä 2.4T yleensäkin kuluttavat?
-
Tuntuu ton oman kulkupelin kulutus hieman korkeahkolta. Ajan 90% maantiellä (90-100km/h), loput taajamassa(50-60km/h). Olen seurannut kulutusta nyt 15000km ajan ja kulutus on ollut keskimäärin 9.5l/100km. Kulutus laskettu tarkasti tankattujen litrojen ja ajettujen kilometrien perusteella.
Tiedän että tämä automaattilaatikko vie kaupungissa soppaa, mutta kun maantiellä pitäisi tietääkseni päästä n. 7-8l kulutuksella. Kun katsoo sitä hetkellistä kulutuksen mittaria sieltä ajotietokoneesta näyttää se melkein koko ajan maantiellä 8.3-8.7l/100km. Ei sitten millään mene edes alle 8 litralla. Ja kaasujalkani on mitä kevyin.
Vian epäilen olevan lambdassa sillä nyt kahdesti talven aikana on syttynyt moottorin vikavalo ja antanut koodiksi lambda-anturin vian. Muistaakseni koodi oli P1132? Yleismallisella vikakoodin nollauslaitteella OBD-portin kautta olen saanut aina koodin kuitattua. Vikavalo ei ole nyt syttynyt 1.5 kuukauteen, joten saattoi olla myös väliaikainen vika.
Eikös viallinen lambda anturi voi antaa väärää tietoa eculle, joten seokset menevät hiukka pieleen ja kulutuskin kasvaa? IMM vaihdettu syksyllä, joten vika ei ole siinä.
Mites muilla, paljonko nämä 2.4T yleensäkin kuluttavat?
Pieni imuvuoto nostaa myös kulutusta, jos vuoto on riittävän pieni, ei se sytytä vikavaloa, vaan suihkutusta vain pidennetään niin paljon, että lambdan mittaama happimäärä pakokaasussa on haluttu, eli polttoaine-ilman suhde on oikea.
Jossain tilanteessa voi sitten happimäärä nousta yli vikavalon sytyttämis kynnyksen, on mahdollista, että ei syty kuukausiin tai sitten syttyykin pian.
-
Eiköhän toi oo ihan tontilla toi kulutus. Noi Volvon bensat nyt ei oo mitään kovin pihejä vehkeitä.
-
Omat kokemukset Volvoista rajoittuu 850 ja V70. Kasipätkä 170hp koneella automaattina meni maantiellä n. 7 litralla. Siihen kun vertaa niin tuntuu vaan että oman kiesin kulutus on hieman korkea. Toki painoa on satoja kiloja enemmän tossa mun V70:ssä kuin 850:ssä, mutta kuitenkin. Luulisi että tasaisella nopeudella ei pieni painoero niin rankasti nosta kulutusta. Mutta voihan se niinkin olla että kulutus on ihan kohdillaan. Seurailen nyt tota lambda vikaa että jos valo vielä syttyy niin sitten auto täytyy tutkia tarkemmin. Ainakin vikavalon palaessa kulutus nousee tajuttomasti, se tuli huomattua.
-
Omat kokemukset Volvoista rajoittuu 850 ja V70. Kasipätkä 170hp koneella automaattina meni maantiellä n. 7 litralla. Siihen kun vertaa niin tuntuu vaan että oman kiesin kulutus on hieman korkea. Toki painoa on satoja kiloja enemmän tossa mun V70:ssä kuin 850:ssä, mutta kuitenkin. Luulisi että tasaisella nopeudella ei pieni painoero niin rankasti nosta kulutusta. Mutta voihan se niinkin olla että kulutus on ihan kohdillaan. Seurailen nyt tota lambda vikaa että jos valo vielä syttyy niin sitten auto täytyy tutkia tarkemmin. Ainakin vikavalon palaessa kulutus nousee tajuttomasti, se tuli huomattua.
Ihan samansuuntaisia lukemia omalla keppivaihteisella S60 2.4 vaparilla. Maantiellä menee helposti alle 8, lähelle 7 mutta vähänkin kaupunkia niin (keski)kulutus nousee roimasti. Vertaillut omaani myös samalla koneella olevaan automaattiin, eikä keskikulutuksessa automaatti ainakaan enempää kuluta vaan ennemminkin vähemmän. Tuskin turbo itsessään kulutusta lisää. Vois helposti epäillä jotain pientä kiusallista vikaa...
-
Tämän sivun mukaan kulutus http://www.automerkit.fi/nc/vaihtoautot/autoesittely/mallitiedot/yhteenveto/haku/2001/volvo/v70/24t-a123791.html
2.4T Automaatti (suluissa 170hv vapari)
Kaupunki 15.1L (13.6L)
Maantie 8.0L (7.4L)
Yhdistetty 10.6L (9.7L)
2.4T Manuaali (suluissa 170hv vapari)
Kaupunki 12.6L (12.4L)
Maantie 7.4L (7.2L)
Yhdistetty 9.3L (9.1L)
Turbo tuo ainakin automaattiveihteisessa melko reilun kulutusnousun.
-
Tämän sivun mukaan kulutus http://www.automerkit.fi/nc/vaihtoautot/autoesittely/mallitiedot/yhteenveto/haku/2001/volvo/v70/24t-a123791.html
2.4T Automaatti (suluissa 170hv vapari)
Kaupunki 15.1L (13.6L)
Maantie 8.0L (7.4L)
Yhdistetty 10.6L (9.7L)
2.4T Manuaali (suluissa 170hv vapari)
Kaupunki 12.6L (12.4L)
Maantie 7.4L (7.2L)
Yhdistetty 9.3L (9.1L)
Turbo tuo ainakin automaattiveihteisessa melko reilun kulutusnousun.
Näiden lukujen valossa kulutus vaikuttaisi olevan melko kohdallaan. Muistelen vain että kun kerran pohjanmaalta ajelin tänne etelämmäksi niin kulutus olisi ollut jotain 7.5 litran luokkaa. Tämä siis joskus vuosi sitten. Nyt vain havahduin kun rupesin asiaa tutkimaan, että kulutus on noussut pikkuhiljaa. Huoltokin on kohta tulossa, joten täytyy toi lambda tutkia sitten samalla.
-
Ehkä tossa on ihan pikkasen extraa ja toki huonosti toimiva lambda voi nostaa kulutusta jonkin verran. Jos jo vikakoodia pukkaa niin kannattanee vaihtaa, noi lambdat on kulutus tavaraa ja happanee kyllä ajan myötä ja muuttuvat myös varsin hitaiksi.
Jos vikakoodi on päällä niin lambdaa ei lueta ja mennään oletus arvoilla.. silloin mennään myös kyllä mieluummin rikkaalla kuin laihalla joten ei voi vertailla silleenkään että ajelisi tankillisen vikavalo päällä...
Sen muistan että omalla T5:lla ei ollut mitään asiaa alle kympin kulutuksiin normaali ajolla, mutta kyllä se arvontakone välillä näytti toki alle 8 lukemia. Muutenkaan sen tietskan antamia lukuja ei kannata tuijotella joten jos esm Silverfangin lukemat ei ole itse laskettuja niin niillä ei hirveesti painoarvoa ole, on aika optimistinen ollut tuo volvon tieturi.
Kuten sanoin, musta toi on laskettuna aika tontilla sekalaisessa ajossa. Kaupungissahan ryystetään sitten ihan huolella....
-
Tuntuu ton oman kulkupelin kulutus hieman korkeahkolta. Ajan 90% maantiellä (90-100km/h), loput taajamassa(50-60km/h). Olen seurannut kulutusta nyt 15000km ajan ja kulutus on ollut keskimäärin 9.5l/100km. Kulutus laskettu tarkasti tankattujen litrojen ja ajettujen kilometrien perusteella.
Taajamia on tietysti erilaisia, mutta toi 50-60km/h tarkoittaa ilmeisesti rajoituksia(?).
Esim. Stadissa brankkarien keskinopeustavoite hälytysajossa oli (jonkun jossain ohjelmassa esiintyneen tyypin mukaan) 60km/h, siihen tietysti päästään välttämällä pysähtymisiä.
Suuremmissa kaupungeissa noita pysähdyksiä - ja sitä kautta niitä kuluttavia liikkeellelähtöjä tulee PALJON, automaattivaihteiselle autolle kakku maistuu.
JL
RAV4 2.0 bensa & automaatti (255/55-18 kesärengastus) vei kaupunkiajossa 14-15 litraa satasella, keskinopeus oli jotain 20-25 km/h.
-
Taajamia on tietysti erilaisia, mutta toi 50-60km/h tarkoittaa ilmeisesti rajoituksia(?).
Esim. Stadissa brankkarien keskinopeustavoite hälytysajossa oli (jonkun jossain ohjelmassa esiintyneen tyypin mukaan) 60km/h, siihen tietysti päästään välttämällä pysähtymisiä.
Suuremmissa kaupungeissa noita pysähdyksiä - ja sitä kautta niitä kuluttavia liikkeellelähtöjä tulee PALJON, automaattivaihteiselle autolle kakku maistuu.
JL
RAV4 2.0 bensa & automaatti (255/55-18 kesärengastus) vei kaupunkiajossa 14-15 litraa satasella, keskinopeus oli jotain 20-25 km/h.
Siis toi taajama osuus mitä joudun ajaan sisältää vain muutaman pysähdyksen. Ei siis mitään valoista valoihin kiihdyttelyä.
Mutta silti epäilen jotain olevan vialla, koska pidempienkin reissujen jälkeen kulutus on ollut aina vähän yläkanttiin. Autolla ajettu nyt n. 170tkm, joten voihan se lambda olla tullut tiensä päähän. Taisi muuten olla uusi lambda tähän aika kallis?
-
Siis toi taajama osuus mitä joudun ajaan sisältää vain muutaman pysähdyksen. Ei siis mitään valoista valoihin kiihdyttelyä.
Mutta silti epäilen jotain olevan vialla, koska pidempienkin reissujen jälkeen kulutus on ollut aina vähän yläkanttiin. Autolla ajettu nyt n. 170tkm, joten voihan se lambda olla tullut tiensä päähän. Taisi muuten olla uusi lambda tähän aika kallis?
Ratkesiko topikin aloittajalla tämä ongelma? Jos ei, niin osaisiko muut mahdollisesti auttaa?
Itse huomasin viimeisellä tankillisella kulutuksen nousseen jonkun verran ja tänään syttyi tuo moottorin merkkivalo palamaan, mutta ajotietokone ei herjannut mitään. Marketin OBD-lukijalla sain luettua P1132 vikakoodin.
Merkkivalo syttyi palamaan tasaisessa ajossa maantiellä, eikä vaikuttanut ajettavuuteen millään tavalla.
Satunnaisesti olen myös huomannut, että töistä lähtiessä auto nykii kylmänä joitakin satoja metrejä (välillä huomattavasti ja välillä vähemmän).
Ilmamassamittari on vaihdettu 13.6.2008 ja kilometrejä tällä hetkellä 162tkm
Minulla autona siis V70 2.3 T5 man.
Mistä siis lähteä etsimään vikaa?
-
Moi!
Pakko kirjoittaa oma kokemus asiasta.(V70 2.4T automaatti loota)
Eli mökki reissulla volle kulutti noin.9.1-9.3 litraa satkulla josta puolet on motaria ja toine puolisko on normi maantie ajoo eikä yhtää kaupunki ajoa. Tätä oli kestänyt muutama vuoden eli siitä asti kun ostin nykyisen vollen ja tää kulutus oli kesä ajoa.
Okei nyt tänä kesänä kuulin että akun irroittamalla voi nollata mukautus ohjelman laatikosta en tiedä että pitääkö paikkansa mutta nyt kävi kuitenkin sillain että noin kymmenen reissua mökille tänä kesänä niin kulutus on ollut 8.1-8.3 litraa joka reissulla ja ajonopeus aina sama likimain. 8)
-
No ei ole vikavaloa enää sytytellyt, eikä ole vikakoodejakaan ilmaantunut. Kulutus on ollut nyt viimeaikoina n. 9-9.4 litraa sadalla. Muutaman kerran olen päässyt 8.5 litrankin kulutuksella eli eiköhän kaikki ole kunnossa :idiot2:
Katsotaan talvella taas rupeeko vilkuttelemaan vikavaloa :o
-
Otin viime viikolla akunkengän irti, että sain tuon vikavalon sammumaan ja autolla on ajettu sen jälkeen ~1000km eikä valo ole syttynyt takaisin.
Nyt käytin Volvon 160tkm huollossa ja luetutin samalla vikakoodit. Huoltomies sanoi, että kaasuläppäkotelosta tulee herjaa. Ei sanonut tarkkoja vikakoodeja, mutta pitää vielä kysäistä jos sattuisi niitä vielä muistamaan.
Aamun työmatkalla ajotietokoneen ilmoittama hetkellinen kulutus koko matkalla tuntui reilusti isommalta mitä aiemmin.
Olisikohan nyt sitten tuo kaasuläppä menossa rikki? Lueskelin foorumilta jo tuosta ja ilmeisesti joskus niitä on saanut hankittua edullisemmin englannista, mutta ei ilmeisesti enää?
-
Saapihan niitä kaasuläppiä vieläkin englannista halvemmalla kun suomesta, mut taitaa olla nyt jotain 400€ luokkaa sen hinta, plus siihen asennus ja ohjelmointi. Siniseltä jos hommaa tuon boksin niin hyvä jos tonnilla selviää. :nohnoh
Ensihätään siihen vois myös puhdistuskin auttaa, mutta jos on ne potikat sieltä menossa rikki niin sitten sitä joutuu uutta kaasuläppää kahtelemaan jo tilalle.
-
Oma 2.4T automaatti vie 120km/h motarivauhdissa (vakkari päällä) 9.2- 9.5 litraa
Tasaisessa (vakkari päällä) 85km vauhdissa pääsen 8.2 litran nurkille (viime talvelta)
Alle 8 litran en ole vielä ikänä päässyt tuolla moottorilla.
Kaupunki pyörityksen kulutus on asia erikseen mutta eihän tätä autoa ole kaupunki pyöritykseen suunniteltukkaan.
Ajan 98 bensalla.
Edelleen se taloudellisin vauhti on silloin kun kone kiertää 2000 kiekkaa minuutissa, kannattaa kokeilla.
-
Meidän Volvo 2.4T V70N automaatti vie matkassa sen 7.5l-8.3l/100km (riippuu ajaako vaimo vaiko minä). Itellä vähän raskaampi kaasujalka niin teen enemmän ohituksia joka tekee tuon vähän yli 8l/100km kulutuslukeman. Vaimo kun ajaa niin se pääsee tuohon lukemaan...
Ja lukemat on saatu Tampere-Kuopio väliltä ajettuna autossa kaksi henkilöä ja muutama laukku, eli suht tyhjänä auto. Sitten kun teen keikkahommaa töiden puolesta ja tuota tavaraa on autossa "muutama" kilo (vastaa täyttä henkilökuormaa) niin kulutus matkassa on 8.5l/100km luokkaa.
Nyt talvella keskikulutus on ollut 9l-9.5l/100km josta kaupunkiajoa 70% ja matkaa 30%
Olenkin ajatellut lastuttavani tuon auton jotta saa lisää vääntöä käyttöön (tulisi se +100Nm) niin EHKÄ voi mennä pienemmälläkin kun on täysi lasti päällänsä ;D
-
Mulla 01 2,4t man. Marraskuussa testasin karkkilasta stop and go grillille ajella rajoitusten mukaan. Matkaa en muista, mutta oisko joku 140 kilsaa, niin pääsin 6,9L. Normi ajossa maantiellä menee +8L.
-
Oman autoni keskikulutus on nyt ollut laskujeni mukaan viimeisen vuoden aikana 9.5 l/100km. Maantiepainotteisella ajolla olen saanut muutaman kerran keskikulutuksen painumaan 8 litraan sadalla. Mun vuosittaisilla kilometreillä dieseliin vaihtokaan ei oikeen kannata kun menivät nostamaan ton dieselin hintaa.
-
Lueskelin tätä vanhaa topicia ja huomasin että omassa kulutuksessa taitaa olla jotain pahasti pielessä.
Ostin auton muutama kuukausi sitten, Autona siis V70 2.4t AWD automaatti -01. Olen seurannut nyt 3 tankillista ja kulutus on ollut aika huimaa. Kaksi edellistä tankillista olen siis seurannut niin että olen tankannut täyteen ja ajanut niin kauan kun valo syttyy, molemmilla kerroilla olen päässyt n370km (tämä aikalailla sekalaista ajoa, kuitenkin n 40% maantietä/moottoritietä). Nyt meneillään olevasta tankista on enää vähän jäljellä ennen kun valo syttyy ja olen ajanut 305km (tästä 140km moottoritietä, loput sekalaista kaupunki/kehä ajoa). Auton oma arvauskone ilmoittaa viimetankillisen keskikulutukseksi 16.4L/100km. Viimeisten viikkojen aikana on tehty jakopääremontti ja huolto missä vaihettiin öljyt, tulpat suodattimet. Näillä ei ollut mitään vaikutusta kulutukseen. Viime perjantaina huomasin että ahtoilmaputkessa on reikä ja se menikin samantien tilaukseen (pitäisi saada kyseinen osa huomenna). Kysymys kuuluukin voiko näin raju kulutus johtua tuosta rikkoutuneesta ahtoilmaputkesta vai mistä kannattaisi lähteä hommaa selvittämään?
-
Kysymys kuuluukin voiko näin raju kulutus johtua tuosta rikkoutuneesta ahtoilmaputkesta...
Kyllä voi.
Ihme että ei ole vikavalo jo syttynyt.
-
Kyllä voi.
Ihme että ei ole vikavalo jo syttynyt.
Itseasiassa, jossain vaiheessa syttyi vikavalo ja teksti "pakokaasuja, huolla pian". Vaihdon ilmansuodattimen ja valo sammui välittömästi. Nyt on muutaman kerran syttynyt satunnaisesti mutta sammunut sitten itsestään.
-
Noniin, ahtoilmaputki vaihdettu ja mukavasti tuli vääntöä/tehoa lisää (Oli sellanen karpalon kokonen reikä putkessa). Kulutus tippui hieman mutta ei ole vieläkään sitä mitä pitäisi. Ja eilen illalla kun ajelin kotiin niin herjaa jälleen tuota "pakokaasuja huolla pian" tekstiä näytöllä ja moottorin vikavaloa. Pitäisi varmaan lukea vikakoodit jossain. Kysymys kuuluu pysyykö tuollaiset vikakoodit muistissa vai täytyykö vian olla ns päällä kun lukee koodit? Valo siis sammuilee yhtä epämääräisesti kun syttyileekin..
-
Boschin lambdojen vaihtoväli 160000 km, ja niitähän on siellä 2 kpl.
Ne eivät kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan eli itse pitää huolehtia vaihdosta. Jos meinaat pitää auton niin vaihda molemmat jos budjetti sallii.
Haiseeko bensa auton ympärillä kun kone käy?
Tämän moottorin kanssa 4 vuotta touhunneena olen päätynyt siihen lopputulemaan että kaikki kulutus/ käyntihäiriöt liityy-->kaasuläppään, lambdoihin, ilmamassamittariin ja tukkeutuneeseen huohotin putkeen.
-
Boschin lambdojen vaihtoväli 160000 km, ja niitähän on siellä 2 kpl.
Ne eivät kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan eli itse pitää huolehtia vaihdosta. Jos meinaat pitää auton niin vaihda molemmat jos budjetti sallii.
Haiseeko bensa auton ympärillä kun kone käy?
Tämän moottorin kanssa 4 vuotta touhunneena olen päätynyt siihen lopputulemaan että kaikki kulutus/ käyntihäiriöt liityy-->kaasuläppään, lambdoihin, ilmamassamittariin ja tukkeutuneeseen huohotin putkeen.
Jotenkin tuli itselläkin epäillys että lambdassa voisi olla vikaa.
Ei haise bensa ja ainakin tyhjäkäynnillä käy ihan tasaisesti. Tuntuu että aina vähän ennen ku vikavalo on syttymässä autosta tulee jotenkin "tahmea" ja kulutus pomppaa vieläkin korkeammaksi. Huomasin myös että ilmanputsarin kotelo on ollut jotenkin huonosti kiinni sieltä "takapuolelta" missä ei ole klipsejä, eli sieltä näkyy ilmanputsarin reuna. On ilmeisesti ollut pitkäänkin huonosti koska kotelo jotenkin "vääntynyt" eikä sitä oikein saa kunnolla tiiviisti kiinni.
E: Mitä mahtaa maksaa lambda noin suunnilleen kpl? :)
-
1 ja 2 lambda sinisellä yhteensä noin 600eur+ työt päälle. Jätin suosiolla muiden vaihdettavaksi kun ei ole nosturia.
Euroopasta Ebaystä tilattuna 1/3 osa Suomen hinnasta. Sieltä omani tilasin kun oli HIEMAN liikaa tuota Suomi lisää...
Ja vain ja ainoastaan Boschia tähän koneeseen.
-
Noniin auto käytetty töpselissä, sieltähän löytyi vaikka ja mitä..
3420 Nakutuksenesto, nakutustunnistin 2 ; signaali alueenulkop.
3410 Nakutuksenesto, nakutustunnistin 1 ; signaali alueenulkop.
2A2A Lambdatunnistimen lämmitys 2 ; Vika tunnistettu
6806 Pakokaasuahtimen ahtopaine ; Liian alhainen
981A Moottorin ohjainlaite ; Sisäinen vika havaittu
904D Tuntematon vika
Viat nollattu ja yritetty ajella niin että vikavalo syttyisi uudestaan jotta saisi luettua koodit uudelleen että mitkä siellä ovat vielä aktiivisia. Esim onko vaihdetulla ahtoputkella vaikutusta noihin joihinkin vikakoodeihin.
E: En siis saanut vikavaloa nyt syttymään toistaiseksi, täytyy katella jos huomenna ilmottelis taas olemassa olostaan..