Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Brick - 28.02.2013, 13:03:28
-
SPM mainostaa heidän kiinaveivien kestävän 250hp/pytty.
Markkinoilla on kuitenkin olemassa ei kiina h-pofiili veivejä, kuten PO-metallin veivit 900e/sarja.
Mitä muita laatu merkkejä on olemassa, joka valmistaa volvoon sopivia kankia ja paljonko nämä kestää teoreettisesti tehoa?
-
250*4=1000hp ei riitä vielä?
-
250*4=1000hp ei riitä vielä?
Heh. Riittää toki 13mm vakio kangetkin riittää, mutta mielenkiinnosta kyselen, että paljonko "kunnon" kanki kestää.
-
tehonkestosta tiedä, mutta laatu on varmasti tasaisempaa. Ei koneistus virheitä, tai materiaali eroja niin paljon. Paremmin tarkastettuja jne
-
Carrilolla voisi olla jotain rahamiehen lompsalle sopivaa.
Lisäksi aiheesta on olemassa watun pasha thriidi tee-se-itse kiertokangista, joka on täynnä lisää mutua.
-
Carrilolla voisi olla jotain rahamiehen lompsalle sopivaa.
Lisäksi aiheesta on olemassa watun pasha thriidi tee-se-itse kiertokangista, joka on täynnä lisää mutua.
Carrilolta varmaan rupeaa rahalla saamaan veivejä jotka kestää sen mitä Volvon mosasta saa irti, Kiinaveiveihin referenssiä saatiin eräältä asiakkaalta. Audin 5-pyttynen ja n.700hv oli tehot millä ajeltiin rataa viime kesänä noin 150-200 ratakierrosta, veivit mittautettiin asiakkaan toimesta infoamatta mittaajaa missä käytössä ovat olleet ja minkä valmistajan veivit. Muodonmuutoksia ei ollut tapahtunut veiveissä joten kaippa noi kiinaraudatkin kestää sen mitä 98% tämän foorumin virittäjistä saa irti Volvon mosasta. ::) Niin ja ko. Audin koneessa oli aikaisemmin olleet PO:t tosin ero kiina veiviin oli huomattava ;) meinaan PO:n veiveihin ei oltu tehty pintapäästöä edes (lasikuulapuhallusta).
On siellä asiaakin välissä. Onkohan ne veivit jo valmiit :D
Pistetää parit hymiöt tonne ettee kukaa vedä herneitä.
-
Tuolta kiihdytysratojen varikoilta kuullu sellaista et jossai 1500hv jälkeen veivit vaihdetaankin alumiinisiksi ja niiden käyttöikään aletaan mittamaan vetojen määrässä (toki niitä tutkitaan vetojen välissäkin). Aluveiveillä suojataan muuta moottoria, esim. kampiakselia jonka kustannukset voi ylittää 20t€. Aluveivi ei aina tee katketessa ees ikkunaa lohkoon ja vauriot jää kohtalaisiksi..
-
Aluveiviä voisi löytyä jenkkikoneen mitoilla aika lähelle Volvon mittaa ja reilusti alle teetettävän veivin hinnalla
Itte sovittelin joskus chevyn 327 pikkulohkon veiviä vinokoneeseen. Se sattui muistaakseni aika lähelle
-
Tuolta kiihdytysratojen varikoilta kuullu sellaista et jossai 1500hv jälkeen veivit vaihdetaankin alumiinisiksi ja niiden käyttöikään aletaan mittamaan vetojen määrässä (toki niitä tutkitaan vetojen välissäkin). Aluveiveillä suojataan muuta moottoria, esim. kampiakselia jonka kustannukset voi ylittää 20t€. Aluveivi ei aina tee katketessa ees ikkunaa lohkoon ja vauriot jää kohtalaisiksi..
Kyllä se aluveivikin tulee yhtä suurella todennäköisyydellä ku teräsveivi uudesta reijästä ulos.
-
Kyllä se aluveivikin tulee yhtä suurella todennäköisyydellä ku teräsveivi uudesta reijästä ulos.
Joo niin tulee mutta korkeintaan kerran kun teräsveivi saattaa puikottaa koko lohkon käyttökelvottax.
-
Ittel ollu SPM:t jo ties kuinka kauan, eikä ole poikki menneet. Voipi ainakin niitä suositella. Sit jos ei enään teräsveivi piisaa niin joko titaania tai alsaa riippuen moottorista ja lompsan paksuudesta.
Teräsveivi kestää tietyn olipa sit valmistaja mikä tahaan ja kaikki lienee hyviä kunhan tarkistusmittaa ne. Jokatapauksessa tehomosaan on kaikki anyway mitattava...
Tosin eipä toinna mitään jollei tehoa tai varvia ole ja reilusti. Varmaankin alkaa olee aiheellista näitä pohtia sit heti ku on se +250hp per sylinteri ja varvia +10000rpm.
-
Tuolta kiihdytysratojen varikoilta kuullu sellaista et jossai 1500hv jälkeen veivit vaihdetaankin alumiinisiksi ja niiden käyttöikään aletaan mittamaan vetojen määrässä (toki niitä tutkitaan vetojen välissäkin). Aluveiveillä suojataan muuta moottoria, esim. kampiakselia jonka kustannukset voi ylittää 20t€. Aluveivi ei aina tee katketessa ees ikkunaa lohkoon ja vauriot jää kohtalaisiksi..
Aluveivi kestää ääriolosuhteissa enempi kuin teräsveivi määrätyn ajan ja toisaalta suojelee kangen laakereita, kun noissa on "joustoa", eli toimivat vähän iskarin tavoin. Omassa tinanelosessa on R&R:n aluveivit käytössä. Sen verran läskit kanget, että piti snurrata lisää tilaa, että mahtuu pyörimään. Epäilen, että ei jättäisi tulematta lävitse lohkon kyljestä, jos hajoaisi tai sitten pitää mennä aika murusiksi laakista.
(http://i87.photobucket.com/albums/k133/Sute_2006/P9161182.jpg)
-
Paljonko painaa kpl?
-
Paljonko painaa kpl?
jaa-a tais olla jossain 340-350g kipale
-
Ei tule lohkosta ulos. Rikkoo kaiken. Jopa lohkon. Tieto/omakohtainen kokemus.
-
Ei tule lohkosta ulos. Rikkoo kaiken. Jopa lohkon. Tieto/omakohtainen kokemus.
Aivan
(http://i1013.photobucket.com/albums/af254/hyvoneju/DSC_11312662.jpg)
-
jaa-a tais olla jossain 340-350g kipale
Onpas kevyet :o
Nämä kanget painoivat 675 gr
(http://i1013.photobucket.com/albums/af254/hyvoneju/01122006081-1.jpg)
-
Onpas kevyet :o
Nämä kanget painoivat 675 gr
(http://i1013.photobucket.com/albums/af254/hyvoneju/01122006081-1.jpg)
Korjataas, eli 457g kipale. :P Kevyt kuitenkin.
-
Aivan
(http://i1013.photobucket.com/albums/af254/hyvoneju/DSC_11312662.jpg)
Tietyntyyppinen alumiini on tosiaan paljon vahvempaa ja sitkeämpää kun teräs.
-
Tietyntyyppinen alumiini on tosiaan paljon vahvempaa ja sitkeämpää kun teräs.
Tuohon meikäläinen ei kyllä usko.
-
Tuohon meikäläinen ei kyllä usko.
Isot pojat kertoi, että tietyntyyppinen alumiinipötkö ei mene poikki palomiehen saksilla.
-
ja sellasta terästäkö ei löydy mikä ei mee poikki niil samoil saksil ::)
-
Tietyntyyppinen alumiini on tosiaan paljon vahvempaa ja sitkeämpää kun teräs.
Varmasti löytyy jotain perus s235 terästä vahvempaa alumiinia, mutta onko se enään niin sitkeää?
-
Joitakin metalleille yhtesiä ominaisuuksia:
-mekaaninen lujuus
-kovuus
-sitkeys
-kimmoisuus
-plastisuus(muovattavuus)
-lastuttavuus
-lämmön johtavuus
-lämpölaajeneminen
Mitä ominaisuuksia sitten kiretokangiltansa vaatii niin valitsee materiaalin sen mukaan.
Palomiesten tuskin tarvitsee pelastustehtävissä harvemmin kiertokankia katkaista
-
Aikamonta muuttujaa tässä aiheessa. Mihin käyttöön moottori rakennetaan?
-Onko harrasteessa moottorikoko rajoitettu?
-Ajetaanko vapaalla bensalla vai onko se rajoitettu?
-Ahdetaanko moottoria?
-Käytetäänkö moottorissa paukkusysteemiä?
-Onko moottorien kierrosluku rajattu?
-Jne..
Esimerkiksi rallicrossissa, supercar-luokassa moottorikoko on rajattu kahteen litraan. Moottoreissa käytetään paukkusysteemiä. Koneiden ahtopaine pyörii 2,7-3 bar:n luokassa. Moottoreissa on ilmansaantia rajoittava kuristin. Nämä asiat ja monta muutakin muuttujaa lyhentävät H-kiertokankien käyttöikää huomattavasti.