Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: volvo96 - 01.03.2013, 10:32:17
-
Jo,elikkäs ihan kysyn näin uteliasuuttani,että mistä voi tunnistaa sen,että vetoakseli on tiensä päässä ???,omasta meni kuskin puolelta maanantaina ihan ilman mitään merkkejä antamatta,paitsi oli hieman laiskan sorttinen,nyt taas tuntuu olevan hyvässä vedossa niin sanotusti..ja autolla ajettu 406 tkm...
-
Klappi, kolahdukset, rutina nyt tulee ensimmäisenä mieleen.
-
Jyrkästi käännyttäessä kuuluu rutinaa ja kun tarpeeksi väljä niin myös ihan suoraan mentäessä.
-
Eipä ollut mitään noista,hajosi vaan,kun lähdin valoista,siksi kyselin...
-
ihan ilman mitään merkkejä antamatta,paitsi oli hieman laiskan sorttinen,nyt taas tuntuu olevan hyvässä vedossa niin sanotusti..ja autolla ajettu 406 tkm...
Tämä on kyllä niitä vikoja, minkä ei pitäisi vaikuttaa mitenkään auton kulkemiseen ja suorituskykyyn, vaikka olisi kuinka tiensä päässä niin kauan kuin akseli ei katkea. Se nivel sitten meni kerralla niin perusteellisesti kaput että tuli kuulat pihalle. Joskushan voi käydä niinkin että se vetoakseli kirjaimellisesti katkeaa ja kulkeminen tyssää siihen paikkaan. Itse vetoakseli ei tietty katkeamisestaan anna mitään ennakkomerkkejä.
-
Juu se vetoakseli meni ihan kerrasta poikki,ja meno tyssäsi siihen paikkaan...kilsat tuli täyteen 8)
-
Juu se vetoakseli meni ihan kerrasta poikki,ja meno tyssäsi siihen paikkaan...kilsat tuli täyteen 8)
Uskomatonta että tuollainen paksu metallitanko menee poikki?!
Minulla meni niin oikealta puolelta sisempi nivel, että vetopäällä täristi ja käännellessä puolelta toiselle kovassa vauhdissa tuli samanlainen ääni kuin pyörän navan laakeri olisi rikki.
Uusi akseli tilalle, sillä tuli kuntoon.
-
Uskomatonta että tuollainen paksu metallitanko menee poikki?!
Samaa ajattelen. Kestää se vetoakseli virityksen ja ruopimista kuivalla asvaltilla ym. Olen vetoakseleita hitsaamalla jatkanutkin jossain kun virittelin ihan eri auton moottoripakettia nokalle (ei volvo).
Sellaista vääntöä ei luulisi ajossa tulevan saati sitten virittämättömällä etuvetoisella autolla. sensijaan mm. sellainen v70 hinattiin kerran korjattavaksi mistä oli akselin rihloitus kulunut sileäksi. Kuulat nyt ovat monestakin tippuneet kun ovat päässeet tarpeeksi löysäksi kulumaan
-
Pitääköhän tässä varautua vetarin vaihtoon? Parkkipaikalla hitaassa vauhdissa renkaat ääriasentoon käännettynä kuuluu rusahtelua. Olen mielestäni paikantanut tuon kuskin puolen vetariin ja/tai vetoniveleen. Eilen huomasin matkalla, että yli satasen vauhdissa alkaa ravistaa kohtuu voimakkaasti. Ravistus karkeasti laskettuna kahden sekunnin jaksoissa on/off. Alatukivarret ja pallot vaihdettu keväällä, kulmat tuolloin säädetty ja vastikään lisäksi tarkistettu. Renkaatkin pitäis olla ok ja pyöränpultit oli tiukalla.
-
Pitääköhän tässä varautua vetarin vaihtoon? Parkkipaikalla hitaassa vauhdissa renkaat ääriasentoon käännettynä kuuluu rusahtelua. Olen mielestäni paikantanut tuon kuskin puolen vetariin ja/tai vetoniveleen. Eilen huomasin matkalla, että yli satasen vauhdissa alkaa ravistaa kohtuu voimakkaasti. Ravistus karkeasti laskettuna kahden sekunnin jaksoissa on/off. Alatukivarret ja pallot vaihdettu keväällä, kulmat tuolloin säädetty ja vastikään lisäksi tarkistettu. Renkaatkin pitäis olla ok ja pyöränpultit oli tiukalla.
Siltä vaikuttaa. Tuon voi testata niin, että auto nosturilla ylös, ja heilutat akselia ylös-alas suuntaisesti ja jos on välystä, se on rikki. Näin todettiin edellisen kerran huollossa vetaririkko. Täryytti ajaessa siinä satasen kahta puolta että tavarat hansikaslokerossakin tärisi.
-
Mistä kohtaa akseli katkesi? Kiinnostaa ihan muuten vaan.
Vetarin katkeaminen ei ole mitenkään ennenkuulumatonta. Metalli väsyy ajastaan. Erilaiset epäjatkuvuuskohdat ja karkaisurajat ovat tyypillisimpiä katkeamiskohtia, ja autollasi taisit mainita olevan taulussa 4satkua.
Taitaa olla tavallista väsymisestä johtuvalle akselin katkeamiselle, ettei oireita juurikaan ilmene. (vrt. nivelen rikkoutuminen, jossa tärinä ja meteli lopulta pakottaa lopettamaan ajamisen, mutta auto vielä kulkisi jos kuski käskee)
Nivelet saattaa olla vaikka ihan kunnossa, tosin, Jos sisempi nivel on tripod niin sillä ei monikaan tee mitään kun sen vaihto ei ole ihan perusjuttu. joku tee-se-itse-mies saattaisi tripodinkin sisuskalut ja kupin tarvita.
-
Jos vetari katkeaa niin se katkeaa, eipä se juurikaan varoittele. Harvoin kyllä katkeaa jos autolla on aina ajettu rauhallisesti. Jos taas on kepitelty niin voi katketakkin, paikaltaan lähettäminen pahinta noille. Mutta joo, kyllä noita on itsellä menny, ei tosin volvosta kun automaatti on sen verta pehmeä..
Rutinat sun muut jurinat tulee sitten vetonivelestä joka on ainakin mun mielestä eri asia kuin itse akseli. Monesti tosin joutuu sillonkin akselin vaihtamaan jos menee kunnolla paskaksi.
-
Mulla katkes just reilu kuukauden vanha vetoakseli. :P
-
Semmonen väliaikatieto, että pajalla sanoi tukilaakerin olevan väljä. Siitä johtuu tärinä. Viikon päästä oikean puoleinen akseli vaihtoon.
-
Semmonen väliaikatieto, että pajalla sanoi tukilaakerin olevan väljä. Siitä johtuu tärinä. Viikon päästä oikean puoleinen akseli vaihtoon.
Pystyyhän siihen sen pelkän laakerinkin vaihtamaan, ei tarvi koko akselia uusia jos ei muuta vikaa ole.
-
Pystyyhän siihen sen pelkän laakerinkin vaihtamaan, ei tarvi koko akselia uusia jos ei muuta vikaa ole.
Niin pystyy, eikä oo edes paha homma...pari kymppiä makso laakeri.
-
Niin pystyy, eikä oo edes paha homma...pari kymppiä makso laakeri.
Saako laakeria muualta kuin merkkiliikkeestä? Oisko mahdollista postata osanumero..? Taidan tutkia omastanikin ton laakerin
Edit: mahtaako tuo akseli muuten olla ontto?
-
Saako laakeria muualta kuin merkkiliikkeestä? Oisko mahdollista postata osanumero..? Taidan tutkia omastanikin ton laakerin
Edit: mahtaako tuo akseli muuten olla ontto?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=71888.msg1061013958#msg1061013958
Saa muualtakin, ite ostin laakeriliikkeestä. Tossa ois jollain myynnissä semmonen. Ei oo ontto.
-
Saako laakeria muualta kuin merkkiliikkeestä? Oisko mahdollista postata osanumero..? Taidan tutkia omastanikin ton laakerin
Sitä laakeria ei saa volvolta.. Myyvät vaan koko vetaria.
-
Sitä laakeria ei saa volvolta.. Myyvät vaan koko vetaria.
Varmaan ei "luottopajan" varaosalistoilla myöskään oo laakeria erikseen, kun sanoi että osta vetari. Ei siis itse myy varaosia. No se vetari ja nivel on jo ostettu, eikä tuossa motonetin hinnoilla konkurssi tullu, kunhan ne vähän aikaa kestäis...
-
Varmaan ei "luottopajan" varaosalistoilla myöskään oo laakeria erikseen, kun sanoi että osta vetari. Ei siis itse myy varaosia. No se vetari ja nivel on jo ostettu, eikä tuossa motonetin hinnoilla konkurssi tullu, kunhan ne vähän aikaa kestäis...
Katoin että motonetissä ei ollu uudempiin mk2 v70 volvoihin vetaria mut pitääpä kattoa uudelleen
-
Kuinkas kun vetoakselia kädellä heilutin edestä taakse, niin tuntui naksutusta, siis oikealla puolella. Olisko laakeri väljä. Kuinkas tuon laakerin saa vaihdetua? Monttu tiellä kuuluu oikealta kuuluu hiukan jyrinää. :-[
-
Keskustelua tukilaakerista:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=47729.0
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=98944.msg1061332937#msg1061332937
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=76495.msg1061070985#msg1061070985
Saa myös irrallaan http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/wheel-drive/drive-shaft-parts/intermediate-bearing-drive-shaft-front-right/1021438/
Laakerin koko (ulkohalkaisija 75 mm, sisähalkaisija 45 mm, leveys 19 mm) on täsmälleen sama kuin Motonetin Ford-pohjaisiin myymä laakeri. Tuolla koolla SKF tarjoaa vain lieriörullalaakeria. Onkohan kukaan katsonut, onko alkuperäinen kuula- vai lieriölaakeri?
http://www.skf.com/group/products/bearings-units-housings/roller-bearings/cylindrical-roller-bearings/single-row-cylindrical-roller-bearings/single-row/index.html?designation=NJ%202009%20ECP