Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Vtwin - 01.03.2013, 12:23:00
-
Eli auto on -03 v70 D5 AWD. Laatikko siis tuntuu mun mielestä "luistattavan" kauheesti.
Onko kukaan ohjelmoinu noita laatikoita että, sais sen käyttää vähän paremmin vääntöö eikä pelkästään kierroksia?
-
Noin vanhoista en tiedä.. uudemmassa (-08 D5+autom) käytös muuttui selkeästi vääntöä hyödyntäväksi, kun masiinaan ajattiin Rican softa.
-
Ok. Eikös vanhoja jenkkiautomaatteja tehdä "manuaaleiksi" vaihtamalla ventiilistöä niin että pakkojen paineet nousee eikä luistoa pääse tapahtumaan? korjatkaa jos oon ymmärtäny väärin. :idiot2:
Niin pystyisköhän tohon lootaan tekeen jotain vastaavaa että pakkojen ohjauspaineet nousis eikä ne vaan sitten pääsis luistaan niin paljoa?
Edit. Taas kun mietti vähän mitä kirjotti niin eihän se vaikuta kun vaihtoihin.... Eli siis turbiini pitäis saada luistamaan vähemmän. Valtralla kun olin asentajana niin se onnistu vaan lisäämällä oljyä, mutta voisin veikata että näissä ei onnistu ihan niin helposti?
-
Nii, tai ei sitä turbiiniakaan tarvi vähempää saada luistamaan, sillä on jo kolme eri moodia. Luisto, osittainen luisto ja lukitus.
Sun pitää saada vaihdot alemmille kierroksille. Laatikko on sähköisesti ohjattu joten periaatteessa mahdollista. En usko että Rican softa tekisi tämän, tuon laatikon aivot kun ovat ihan oma yksikkö versus moottorinohjaus vaikka toki keskenään juttelevatkin. Mulla on ennemminkin sellainen käsitys ja muistikuva että tuon laatikko sopii normaalisti huonosti diisseliin koska vääntöä ei ole tarpeeksi (ykkönen liian pitkä, joutuu kierrättämään jne) ja softpäivityksen jälkeen kun ruutia on enemmän niin toimii paremmin.
Summasummarun, vaikkakin ehkä teoriassa mahdollista laatikon softaus ei tule onnistumaan, joskin uskon myös että lastuttamalla parempi kunhan rajaa ne väännöt että laatikko ei mene rikki. Liialla öljyllä menee loora solmuun joten jätä se kokeilematta. Venttilipöytää säätämällä voi muuttaa vaihtoja ja esm turbiinin lukitusta mutta luultavasti (varmasti) vain ihan persiilleen kun ei sitä huonosti toimivaakaan meinaa saada säädettyä kohdilleen.
-
Ok. Eikös vanhoja jenkkiautomaatteja tehdä "manuaaleiksi" vaihtamalla ventiilistöä niin että pakkojen paineet nousee eikä luistoa pääse tapahtumaan?
Yleensähän laatikko on täysin kaput siinä vaiheessa kun kytkinpakat alkavat luistaa. Jos aloittajallakin todella tuntuu, että siellä jollakin vaihteella kytkin "luistaa", laatikko hajalle ja äkkiä, sillä kohta se on korjauskelvoton.
Jos kyse on siitä, että nestekytkin on liian letkeä, tälle ei voi tehdä oikein mitään. Ohjelmallisesti voisi ajatella että pitäisi sitä nestekytkimen lukitusta sinnikkäämmin päällä. Itse laitoin aikoinaan jenkkirautaan turbiinin kytkimelle sähköisen ohjauksen käsikatkaisijalla ja se toimi ihan hyvin, kun vai oppi kytkemään se oikeaan aikaan ja musti taas tarvittaessa vapauttaa. Mitähän Vollen Ecut tykkäisivät pienestä ohitusleikkauksesta operatiivisen johdotuksen suhteen. Laatikossa on sähköinen solenoidi, joka ohjaa öljynpaineet turbiinin kytkimelle, kuin myös vaihteita kytkeville työsylintereille.
-
Juuri niin että nestekytkin on liian löysä. Ja autossa on jo kcr-dieselin boksi.
Kun kytkin lukittuu vitosella vasta jossain 80-90kmh ilman kuormaa ja tällä tulee vedettyä hevostraileria niin sillon kytkin luistaa melkein koko ajan...
Täyty vaan kysellä kun anopin 11 vuoden xc60 d5:llä ajelin niin laatikko luistattaa todella paljon vähemmän ja käyttää vääntöä paremmin. Varmaan paljon vaikuttaa sekin että vääntöö on enemmän ja vaihteita enemmän.
-
En usko että Rican softa tekisi tämän, tuon laatikon aivot kun ovat ihan oma yksikkö versus moottorinohjaus vaikka toki keskenään juttelevatkin. Mulla on ennemminkin sellainen käsitys ja muistikuva että tuon laatikko sopii normaalisti huonosti diisseliin koska vääntöä ei ole tarpeeksi (ykkönen liian pitkä, joutuu kierrättämään jne) ja softpäivityksen jälkeen kun ruutia on enemmän niin toimii paremmin.
Toi ei ole uskon asia - ihan elävän elämän havaintoja ;) Muutos vaihteiston käytöksessä oli selkeä.. Mut kärry oli -08 mallia, ei 03 kuten aloittajalla.
-
Toi ei ole uskon asia - ihan elävän elämän havaintoja ;) Muutos vaihteiston käytöksessä oli selkeä.. Mut kärry oli -08 mallia, ei 03 kuten aloittajalla.
Moottori ja vaihteisto toimivat parina ja ecm+tcm keskustelevat jonkinverran keskenään. Muuten ei sama vaihteisto toimisi erilaisten moottorien perässä optimaalisesti. Aiempi -08 S80 vaihtoi tökkien vaihteita. Ecm päivitys pehmensi vaihdot.
Sama kokemus tuosta lastutuksesta. Vaihdot muuttuvat erilailla tapahtuviksi mutta muuttuu kaasupolkimen käyttökin.
-
Itse laitoin aikoinaan jenkkirautaan turbiinin kytkimelle sähköisen ohjauksen käsikatkaisijalla ja se toimi ihan hyvin, kun vai oppi kytkemään se oikeaan aikaan ja musti taas tarvittaessa vapauttaa. Mitähän Vollen Ecut tykkäisivät pienestä ohitusleikkauksesta operatiivisen johdotuksen suhteen. Laatikossa on sähköinen solenoidi, joka ohjaa öljynpaineet turbiinin kytkimelle, kuin myös vaihteita kytkeville työsylintereille.
Ovelaa mutta ei taida tässä toimia kun tuo momentinmuunninta ohjaava solenoidi tekee muutakin. Lukitus on monen asian summa.
Kun kytkin lukittuu vitosella vasta jossain 80-90kmh ilman kuormaa ja tällä tulee vedettyä hevostraileria niin sillon kytkin luistaa melkein koko ajan...
Jos luistaa kun momentinmuunnin on lukossa niin silloin laatikkon pakat luistaa ja on kohta kaput. Jos taas vääntö ei riitä niin lukitus toki avataan….
Täyty vaan kysellä kun anopin 11 vuoden xc60 d5:llä ajelin niin laatikko luistattaa todella paljon vähemmän ja käyttää vääntöä paremmin. Varmaan paljon vaikuttaa sekin että vääntöö on enemmän ja vaihteita enemmän.
Ihan eri aski jne, ei kannata vertailla.
Noin muuten lastutuksen jälkeen niin varmasti laatikon käytös muuttuu, yritin vaan sanoa että se ei ehkä johdu siitä että itse laatikon softaa oisi käpälöity vaan siitä että ECM ja ATM tietävät uudet vääntö arvot ja vaihdot adaptoituu sen mukaan. Sille ei kuitenkaan voi mitään että tossa -03 mallin D5 vehkeessä on väärät välitykset laatikossa. 1 -3 on pitkia ja 4 -5 lyhyitä. 1 - 3 luistatellaan ja sitten kolmoselta heitetään vaan nopeasti 4 kautta 5 sisään. Turbiini ei muutenkaan lukitu 1 - 2 ollenkaan.
Jos kysyjällä on käytössä Geartronic niin sillä pystyy 3- eteenpäin kontrolloimaan lukitusta. GT:llä vaihteet sisään niin lukossa pysyy.
-
Omassa -00 S80:n automaattilaatikossa joskus käy niin ettei vaihde mene heti silmään vaan pitää ensin päästää kaasu ja sitten painaa uudelleen kaasua niin taas mennään. Onko minulla laatikko jo loppusuoralla?
-
Omassa -00 S80:n automaattilaatikossa joskus käy niin ettei vaihde mene heti silmään vaan pitää ensin päästää kaasu ja sitten painaa uudelleen kaasua niin taas mennään. Onko minulla laatikko jo loppusuoralla?
Kuulostaa pahasti siltä ettei kerää paineita laatikossa.
Saattaa olla pumppu menossa tai vuotoa tiivisteissä, tms jollei saada tarpeeksi paineita turbiinille. Jokatapauksessa, "ei kuulosta hyvältä".
Onko tuohon vaihdettu öljyt ajallaan (koskaan?) - vaihto saattaa auttaa mikäli vika on päällä lähinnä kylmänä ja satunnaisesti (tosin jos on ensimmäinen kerta 200+tkm ajettuun laatikkoon niin voi olla parempi olla vaihtamattakin :D ).
-
Juu tosi satunnaisesti tekee tämän. Kahdesti nrljän päivän aikana.
Öljyt vaihdettu laatikkoon 50tkm sitten.
-
Esiintyykö vain tietyllä vaihteella vai about millä vaan?
-
En ole yhtään varma asiasta, mutta minun mielestä ehkä kakkosella.
Pienessä vauhdissa risteyksessä tämä on tapahtunut kahdesti.
Voiko vika olla penkin ja ratin välissä?
-
volkkarin dsg lootissa on samaa vikaa ettei meinaa vaihde mennä päälle vaan kytkeytyy viiveellä kaasunpainamisen jälkeen,kovan nykäsyn saattelemana ja joskus jopa pamauksen kera.isän octaviasta sitä vikaa tutkittiin monet kerrat ja lootaki vaihettiin kertaalleen mutta vika tuli takasin.saatto syynä olla seki että auto oli melkein 24 tuntia ajossa vuorokaudessa kun oli taxina ja erittäin paljon kaupunki ajoa.lopulta tehdas ilmoitti että on ominaisuus ei vika :-\
-
"Ovelaa mutta ei taida tässä toimia kun tuo momentinmuunninta ohjaava solenoidi tekee muutakin. Lukitus on monen asian summa."
Se solenoidi on PWM (pulssi) ohjattu, eli mitkään katkaisijaviritykset ei toimi. Tulisi myös vikakoodit. Ja se solenoidi tekee tosiaan muutakin siellä kuin lukitsee turbiinin.
"Ihan eri aski jne, ei kannata vertailla."
Vanhoissa jenkeissä (myös volvon 4 vaihteisessa) on perus on/off solkku. Tosiaan aivan eri laatikko ja ohjaus.
"Noin muuten lastutuksen jälkeen niin varmasti laatikon käytös muuttuu, yritin vaan sanoa että se ei ehkä johdu siitä että itse laatikon softaa oisi käpälöity vaan siitä että ECM ja ATM tietävät uudet vääntö arvot ja vaihdot adaptoituu sen mukaan. Sille ei kuitenkaan voi mitään että tossa -03 mallin D5 vehkeessä on väärät välitykset laatikossa. 1 -3 on pitkia ja 4 -5 lyhyitä. 1 - 3 luistatellaan ja sitten kolmoselta heitetään vaan nopeasti 4 kautta 5 sisään. Turbiini ei muutenkaan lukitu 1 - 2 ollenkaan."
Moottorin muuttunut "luonne" vaikuttaa tosiaan epäsuorasti vaihteistoon. Koska auto liikkuu "pintakaasulla" paremmin/helpommin kuin aikaisemmin ja se vaikuttaa vaihteiston toimintaan (vaihtaa isompia vaihteita aikasemmin ja tavallaan käyttää enemmän vääntöä kuin kierroksia)
Eli jos vaikka 40% kaasulla saavutetaan X kiihtyvyys
Niin lastutetulla se saadaan jo 30% kaasulla. Luonnollisesti vaihteisto vaihtaa aikasemmin isompaa, koska moottorin kuormituksen mukaan se niitä vaihteita valitsee (+muutaman muun asian mukaan, mutta pääsääntöisesti sen )
Vastaavasti se ei vaihda yhtä herkästi pienempääkään ja hyödyntää tavallaan moottorin vääntöä paremmin.
-
volkkarin dsg lootissa on samaa vikaa
VAGin kaksoiskytkinvaihteistolla ei tosin ole mitään tekemistä perinteisen, kuten Volvoissa käytetyn Aisin AW:n, automaatin kanssa joten sitä ei ehkä kannata tähän sotkea. ;)
Sinänsä ei ole mitenkään uusi juttu ettei nuo taksikäytössä kestä, tai että maahantuoja pesee kätensä jutussa...
-
VAGin kaksoiskytkinvaihteistolla ei tosin ole mitään tekemistä perinteisen, kuten Volvoissa käytetyn Aisin AW:n, automaatin kanssa joten sitä ei ehkä kannata tähän sotkea. ;)
Sinänsä ei ole mitenkään uusi juttu ettei nuo taksikäytössä kestä, tai että maahantuoja pesee kätensä jutussa...
niin en minä sitä tähän soppaan sotkekkaan :-\ mutta pirun ärsyttävä vika tommonen ettei vaihde kytkeydy niinku pitäis kun duuhannes saman tyyppistä vikaa manaili ;)
-
Juuri tänään mietin Volvolla ajellessa etteipä ole enään näin käynyt. Niin eiköhän samantien. Vauhtia siis noin 20km/h kiihdytyksessä ei mennytkään kakkonen suoraan päälle vaan kierrokset piti päästää alle 1000 jotta vaihde meni päälle.
-
Pientä ongelmaa.
Volso S80 2.5TDI automaatti vm. -00 ajaessa alkoi kuulua kovaa nakutusta autosta ja vaihteet alkoivat pomppimaan. Eli välillä vaihde meni pois päältä. Liikennevaloissa seisoessa välillä kone kävi normaalisti ja välillä taas kovaa nakutusta. Lisäksi auto välillä nytkähti kun oltiin pysähdyksissä. Juuri ja juuri pääsin autolla kotia. Nyt auto ei enään käynnisty ollenkaan. Vaihteiston öljyn mittatikku väittää ettei öljyä ole. Lisäsin 0,6l öljyä ja mittatikku sanoo, ettei öljyä ole vieläkään.
Voiko laatikon öljyn vähyys estää auton käynnistymisen?
-
Tässä linkki videoon minkä kuvasin. Hieman erikoinen ääni lähtee kun yrittää käynnistää. Zoomasin sinne mistä ääni tulee. Kellään mitään ideoita?
http://www.youtube.com/watch?v=O-sRQXC-1-M&feature=youtu.be (http://www.youtube.com/watch?v=O-sRQXC-1-M&feature=youtu.be)
-
Eihän tuossa taida edes moottori pyöriä. Statin rattaiden sutimiselta kuulostaa. Akku tyhjä? Startti rikki?
-
Tässä linkki videoon minkä kuvasin. Hieman erikoinen ääni lähtee kun yrittää käynnistää. Zoomasin sinne mistä ääni tulee. Kellään mitään ideoita?
http://www.youtube.com/watch?v=O-sRQXC-1-M&feature=youtu.be (http://www.youtube.com/watch?v=O-sRQXC-1-M&feature=youtu.be)
Tämäkö siis alkoi sen jälkeen kun alkoi nakutukset, vaihteet pomppimaan, auto nykimään jne? Sulla on siellä nyt joku isompi ongelma :-\
Ääni kuulostaa ihan siltä että startti grindaa vetolevyyn. Jos sen perusteella pitäisi jotain arpoa niin joko solenoidi ei enää jaksa vetää kunnolla kehälle tai sitten on jo hampaita menny jommasta kummasta/molemmista. Tähän kun lisää nuo kuvaamasi oireet niin pelkään että sun vaihteisto on enmpi tai vähempi jökissä ja mahdollisesti jökittää myös tuon vetolevyn jos esm momentinmuuntimen laakerit tjs on hitsannu kun ei ole öljyäkään. Startti pyörii tyhjää kyllä myös jos bendix luistaa mutta silloin ei kyllä kuulu tollasta ääntä.
En siis usko että ne nakutukset on tullu moottorista vaan tuolta vaihteistosta. Laatikon öljyn vähyys ei estä käynnistymistä.
-
Juurikin näin , että ensin nakutus ja sitten ongelmat.
Kuukauden vasta ollut minulla tämä auto ja heti tälläiset ongelmat. Ei kiva.
-
Sun pitää selvittää miten tuo öljy tossa vaihteistossa mitataan, em yhtään muista mikä vaihteisto tossa oli mutta taisi olla joku GM:n tekele. Voi olla että kylmänä ei kuulukkaan näkyä mitään, vai onko mittatikussa myös "COLD" merkintä? Ilman öljyä toki tulee tuollaisia ongelmia, mutta se on myös hävinnyt siltä johonkin silloin. Onko auton alla läikkiä?
-
Mittatikussa on myös Cold merkintä. Auton alla on kaksi läikkää. Toisessa on hieman punaista mukana joka ilmeisesti viittaisi laatikon öljyyn. Toinen läikkä on keulastapäin katsottuna vasemmalla renkaan vieressä ja toinen vaihteistoöljyn mittatikun alapuolella.
-
Siell on cold ja hot asteikot. Koneen KÄYDESSÄ, juuri käynnistettynä, pitäisi olla cold merkin ylärajassa=hot merkin alarajassa.
Kone sammutettuna reilusti asteikon yli. Jos kone sammutettuna ei tikku kastu, on vajausta todella paljon.
Pitäisi olla 4 vaihteinen aski.
-
Sun pitää selvittää miten tuo öljy tossa vaihteistossa mitataan, em yhtään muista mikä vaihteisto tossa oli mutta taisi olla joku GM:n tekele.
Taitaapi olla AW:n laatikko näissä volkkareissakin. Öljyn tarkistus tosiaan käynnissä, käyntilämpöisenä ja kaikki vaihteet läpikäytynä (ajettuna). Muuten näyttää liikaa öljyä!
Eli jos tikku kuiva niin siellä ei ole öljyä (tai on aivan liian vähän).
Joka tapauksessa kuulostaa siltä että sieltä saapi purkaa melko paljon. Ei taida öljyn lisäämisellä tuo vika korjaantua. Valitettavasti.
-
Hyvä homma. :'(
Tosiaan kuukausi sitten ostin auton autokaupasta. Onkohan myyjällä minkäänlaista vastuuta? vm. 2000 ja ajettu 378000km.
-
On.
Mutta auto on vanha ja sillä on ajettu paljon, luulen että vaihteiston hajoaminen tuon ikäisessä ja noin paljon ajetussa autossa voidaan katsoa johtuvan luonnollisesta kulumisesta. Auto ei varmaan ole myöskään kovin kallis joten voi olla että nuolet haavat itse, ehkä pieni hyvitys tulee kyseeseen mutta kokeile vaikka kaupan purkua....
-
Kellään mitään hajua mitä tuollainen vaihteistoremontti maksaa?
-
Ei sitä kannata remontoida. Vaihto laatikko jostain romikselta / ruotsista.
Sellasta voisit kyllä kokeilla sinne autokauppaan päin että ne on myyneet sulle auton jossa on ollut kuiva automaatti ja sen vuoksi hajonnut.
-
Niin sitä meinasin että mitä sellainen vaihtolaatikko maksaa ja sen työt?
Onko mitään nettisivua ruotsista mitä kannattais tutkailla?
Laitoin kuluttajavirastoon kyselyä tuosta myyjän vastuusta.
-
Suomesta saa tonnilla ruotsista halvemmalla.
Esm Suomi: 800€
http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=22740734
Esm Ruotsi:~450€
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=22265518
Työstä en tiedä ku oon ruukannu ite tekemään mutta kyllähän siihen saturaisia palaa jos jollekkin maksaa.
-
Tuolla ruotsin laatikolla ajettu vain 36tkm? Olis aika hyvä jos tuo pitää paikkansa ja vielä puolet halvempi kuin suomen lähes 300tkm ajettu laatikko.
Vieläkun osais Ruotsia, että vois tilata tuon. Kunhan saa varmuuden, että se on vaihdelaatikko joka on hajonnut.
-
Tuolla ruotsin laatikolla ajettu vain 36tkm? Olis aika hyvä jos tuo pitää paikkansa ja vielä puolet halvempi kuin suomen lähes 300tkm ajettu laatikko.
Vieläkun osais Ruotsia, että vois tilata tuon. Kunhan saa varmuuden, että se on vaihdelaatikko joka on hajonnut.
Moi
Ruotsin mil. yksikkö on yhtä kuin meidän 10 kilometriä, eli tuolla linkin laatikolla ajettu se 360tkm.
t. apa
-
Aivan, kiitos selvennyksestä. Vähän kyllä ihmetyttikin. Suomi laatikko olis siis parempi vaihtoehto vaikka onkin kalliimpi ja kaiken lisäks AVK on naapuri kunnassa.
-
Siis noi oli vaan karkeita esimerkkejä mihin hintaan niitä voi saada. Jopa ihan hyviä vähän ajettuja vaikka noissa nyt on jo pari kilsaa. Kyllä noi laatikot kuitenkin normaalisti kestää helposti sen 400, monet koko auton eliniän. Haitari on aika laaja, mutta jos itse laittaisin tuollaisen auton niin tonnilla pitää saada laatikko, mutta saaha siitä maksaa vaikka sen 4kiloa jos siltä tuntuu.
-
Juu en todellakaan ole maksamassa vaihdelaatikosta yli puolta auton arvosta.
Alle tonnilla pitää saada.
Mutta eipä vaihdelaatikkoa ehkä joudukkaan vaihtamaan. Arvio oli volvo korjaajalta, että startti paskana ja mahdollisesti turbiini ja joku kolmaskin juttu, mutta ehtiin jo unohtaa sen. Muutaman satasen keikka...toivottavasti.