Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: Nizuxiini - 03.03.2013, 14:55:52

Otsikko: 440 2.0 -93 Nykii 'lumituiskussa'
Kirjoitti: Nizuxiini - 03.03.2013, 14:55:52
Hei! Uutena naamana täällä, omistan tuollaisen 440 Volvon joka jostain kummansyystä käy nykimään esim kun ajaa kuorma-auton perässä. Pintakaasulla pysyy liikenteen mukana, mutta kun kaasua yrittää reippaammin antaa niin nykii ja ei oikein mitään tapahdu. Tänään ajoin noin 10 km kuorma-auton perässä joka tuiskutti mukavasti lunta.
Noin 5 km auton ohipääsemisen jälkeen Volvo rupesi pelittämään normaalisti. Teki myös aikaisemmin samanlaisissa olosuhteissa, mutta ostin jäänestoa muutaman litran jolla loppui.
Nyt sitten vinkit ja vihjeet olisivat tarpeen. Kiitoksia!  :idiot2:
Otsikko: Vs: 440 2.0 -93 Nykii 'lumituiskussa'
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 03.03.2013, 16:39:11
Virranjakajan kansi kannattaa tarkistaa ensimmäisenä että onko hapettumia...se ainakin aiheuttaa hyvin nykimistä jos on pahasti hapettunut tai kulunut...
Otsikko: Vs: 440 2.0 -93 Nykii 'lumituiskussa'
Kirjoitti: janne1984 - 03.03.2013, 18:32:53
yhdyn edelliseen puhujaan. eli virranjakajan kansi ja pyörijä tulpat ja tulpan johdot. nuo kannattaa tarkistaa.
Otsikko: Vs: 440 2.0 -93 Nykii 'lumituiskussa'
Kirjoitti: Nizuxiini - 03.03.2013, 20:20:25
Okei. Mietin että pääsiskö ilmansuodattimen läpitte jotenkin sitte sitä pöllyä, että se höyrystyis tai jtn??
Mitäs virkaa siinä 'imukärsässä' olevalla anturilla on? Tai mikä sen nimi on?? Tuli testattua auto käydessä liitintä irti, niin ei vaikutusta.
Mittasin liittimestä jännitteet nii vähä alle 5 volttia tuli..
Otsikko: Vs: 440 2.0 -93 Nykii 'lumituiskussa'
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 03.03.2013, 22:05:58
Se on imuilman lämpöanturi, sellainen sininen liitin siinä ilmanputsarin putkessa....
Otsikko: Vs: 440 2.0 -93 Nykii 'lumituiskussa'
Kirjoitti: Nizuxiini - 04.03.2013, 06:59:19
Se on imuilman lämpöanturi, sellainen sininen liitin siinä ilmanputsarin putkessa....

Kuuluuko auton sammua kun johdon nyppää irti??
Otsikko: Vs: 440 2.0 -93 Nykii 'lumituiskussa'
Kirjoitti: V0lv0mies - 04.03.2013, 11:10:29
Ei minun mielestä. Se ei taida olla niitä kriittisimpiä antureita.

Sitäpaitsi harvoin kuulee että tuossa anturissa olisi ongelmaa...
Otsikko: Vs: 440 2.0 -93 Nykii 'lumituiskussa'
Kirjoitti: Nizuxiini - 10.03.2013, 12:54:54
Noniin päästy kattelemaan pellin alle. Tulpanjohdot näyttävät kyllä silmämääräsesti ehjiltä, mutta 2 tulppaa on ainaskin sillai että ne pääsevät heilumaan. Eli eivät ole kiinni kunnolla. Täytynee odotella naapuria kotiin niin saa paineilmalla eka putsattua ne reiät sekä kiristettyä kun itsellä ei ole pitkänä hylsynä 19mm??
Otsikko: Vs: 440 2.0 -93 Nykii 'lumituiskussa'
Kirjoitti: V0lv0mies - 10.03.2013, 18:10:34
En nyt muista, oliko 19 vai 18 mm. Itse käytän erikoistyökalua. Mutta samalla voi kivasti tsekata niiden heiluvien tulppien kunto. Niiden pitää olla just, eikä melkeen, joten voivat hyvinkii olla vaihtokunnossa.

Tulpanjohdot vaihdan 4-5 vuoden välein. Halpaa huvia, kuten on perustulpatkin. Ei se tavallinen silmämääräinen arviointi noissa johdoissa aina riitä. Varmistukseksi voi pimeällä katsella, näkyykö sinistä mistään kohtaa, kun auto on käynnissä.

Ei sulla oo mitään hajua, mitä siihen on vaihdettu ja milloin? Säästyisi paljolta arvailuilta ja kikkailuilta...

Epäilit että ilmanputsarin läpi menisi kosteutta ja se aiheuttaisi ongelman... Ota suodatinkoppa auki ja tsekkaa, onko suodin täsmälleen paikallaan. Itse vaihdan uuteen kerran vuodessa. Halpaa hommaa sekin.

Yleensä ottaen suodattimista menee varmaan paljonkin kosteutta läpi kun ajetaan sateessa toisen auton perässä. Pakkohan se kosteuden on siitä liikkua läpi, ettei ilmakulku lopu kokonaan.
Voisin kuvitella että jos suodin on aivan paskanen, niin helpommin jämähtää vesi siihen...

Oman virranjakajan kannen vaihdoin kolmisen vuotta sitten. Alkuperäinen oli aivan hirveässä kunnossa. Kuntoon nähden auto kuitenkin kulki yllättävän vaivattomasti. On muuten se jakaja juuri sellaisessa kohdassa, mihin grillin läpi tuleva vesi pääsee helposti.

En ole muutenkaan perässäroikkuja, mutta kun miettii miten ajettaessa lähellä edellä kulkevaa autoa kaikki roiskuva likavesi likaa auton, menee imuilmaan ja moottoritilaan, puhumattakaan kiveniskemistä, niin voitte olla varmoja että jätän aina riittävän turvavälin (johon tietysti on aina joku tunkemassa).
Otsikko: Vs: 440 2.0 -93 Nykii 'lumituiskussa'
Kirjoitti: Nizuxiini - 12.03.2013, 10:57:03
Voishan nuo tietty vaihtaa ihan vaan varmuudeks kaikki. Eli tulpat, johdot, pyöriä, virranjakajankansi, Ilmansuodatin?
Mites bensansuodatin oli tässä toteutettu?
Jommankumman takaoven alapuolella?
Otsikko: Vs: 440 2.0 -93 Nykii 'lumituiskussa'
Kirjoitti: Ristus - 12.03.2013, 11:20:30
vänkärin puoleisen takaistuimen kohdalla pohjassa heti tankin kupeessa omassa pienessä sopessaan on bensansuodatin, liittimet on umpiruosteessa ja ne joutuu melkovarmasti uusimaan jos ei sdaa nätisti auki...
Otsikko: Vs: 440 2.0 -93 Nykii 'lumituiskussa'
Kirjoitti: Nizuxiini - 15.03.2013, 16:15:03
Asia selvä. Onkos tota Ebaysta porukka noita osia ostellut?? Ajattelin että jos ois vaikka YV:llä heittää linkki johonkin jolla on suhteellisen halvat osat toimituksineen?
Otsikko: Vs: 440 2.0 -93 Nykii 'lumituiskussa'
Kirjoitti: V0lv0mies - 15.03.2013, 18:16:50
Mitä vikaa AD-Varaosamaailmassa tai Motonetissa?

Ihan peruskamaa kuitenkin...
Otsikko: Vs: 440 2.0 -93 Nykii 'lumituiskussa'
Kirjoitti: Nizuxiini - 15.03.2013, 19:54:41
Mitä vikaa AD-Varaosamaailmassa tai Motonetissa?

Ihan peruskamaa kuitenkin...

Vanha sentinvenyttäjä. Noei. Oon tottunu tilailee aikas paljon tuolta kautta, niin onhan ne kuitenkin halvempiaki.
Mutta joo, täytynee koittaa jossai välissä käydä hakemassa nuo osat ja vaihdella.

Sitten ettei mee ihan löpinäks, niin jakopäänvaihtovälihän on 90 tkm?? Mitä ottavat noilla pajoilla vaihdosta?

Edit. Pirkanmaan suunnilla tehtynä?