Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: donk - 27.02.2011, 15:08:17
-
Eli kun tuossa testailin syytä käyntihäiriöihin niin selvisi että bypass on aivan puhki. Tulpassin letkut ja kysymys kuuluu että uskaltaako koslalla lähteä huomenna ajelemaan, toimiiko normaalisti ja voiko rikkoa jotain lisää.
Saakohan noita kalvoja merkkiliikkeestä?
-
Siis se kalvo on ns riekaleina, ja et tukkinut sitä itse ohivitauskanavaa mitenkään, ainoastaan sen ohjausletkun? Vai onko kyseessä joku ulkoinen omavalmistebypass?
-
Niinpä... Jos sulla on alkup. ahdin ja se kiinteä bp siinä kyljessä, tuo letkun tukkiminen saattaa rauhoittaa lähinnä joutokäyntiä,
Jos se bp:n kalvo on riekaleina, ahdin ottaa turhan paljon kierroksia saadakseen ahtopaineen tehtyä koska imu ja painepuoli ovat yhteydessä toisiinsa. On siinä pumpulla hommia...
Kyllä sillä ajaa voi mutta älä suotta hirveesti kurmota. ;)
Voit tehdä jostain metallista lätkän sen bp:n tilalle(kolmella ruuvilla kiinni), tiivisteenä toimii auton sisäkumi(esim.) kokeiltu juttu. Silloin eri painepuolet eivät ole yhteydessä, eikä vakioahdoilla tapahdu kovin pahaa ahtimen sakkaustakaan. Sekin on kokeiltu... :o
Kyllä noita bypasseja saa vaikka turboja myyvistä liikkeistä ja vaikka multa yhden kappaleen ehjää käytettyä jos kiinnostaa mutta sitä varten pitää laittaa yv. Täällä kun ei saa myydä mitään mutta... 8)
-
Juu kalvo aivan riekaleena kun ei puhaltaessa anna mitään vastusta. On ihan orkkis systeemi. Tulppasin siis sen bypassin nipan ja siihen tulevan letkun molemmat, jospa näillä eväillä uskaltaisi huomenna ajaa töihin ja hakea uusia osia.
-
Juu, uskaltaa. Jos ahtoja kovasti käytät, se ahdin ottaa tavallaan ylikierroksia mikä nyt ei kovin hyvä juttu pitemmän päälle ole... :nuhtelu
-
Tuosta bypass:in letkujen tulppauksesta ei mahdottomia apuja ole jos kalvo on riekaleina. Jos tulppaat kalvon, niin älä ihmettele, jos tyhjäkäynti sekoilee, sillä se kuuluu silloin asiaan.
Sanoisin, että ei mahdottomasti kenkää ja mars kauppaan! ostamaan uusi kalvo pässiin!
-
Kiitos neuvoista. Nyt on uusi bypassi, Wetterin hinta reilu 240e ja turbohuollossa alle puolet tuosta. Pelkän kalvonkin olisi kai jostain netin syövereistä saanut halvemmalla.
Epämääräiset (tyhjä)käyntihäiriöt on nyt kadonneet, jo pelkkä tulppaus auttoi.