Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volvo 929 - 04.03.2013, 22:05:35
-
onko millainen homma vaihtaa tuollaiseen volvo 740 puhaltimen moottori. nykyinen piettää melkoista mekkalaa joten olisi vaihdon tarpeessa.
-
onko pitkäkin prosessi ??
-
Hanskanlokeron alta paneli irti ja kynnyslistasta etummainen ruuvi irti, toista löysälle sitten sivupaneli irti ja moottorin ohjausyksikkö irti sen jälkeen poista teline. E: tämä ohje on alipainetoimiselle nappilämppärille.
-
???..
Ei ole paha. Se puhallinmoottori on tosiaan siellä repsikan jalkatilassa, näet kun potkumuovin irroittaa.
Yleensä näissä vanhemmissa on muistaakseni kolmella ruuvilla kiinni. Irroita liitin ja maajohto sekä siellä etupuolella oleva tuuletus letkumutka. Moottori tulee sitten alas. Joskus voi olla vähän kiinni kun on jotain tiivistemömmöä välissä...
Uudemmissa moottoria pitelee vain yksi, yleensä torx-ruuvi, voi olla myös ristipää, joka sojottaa penkkiin päin ja on helppo poistaa, sitten vain vähän pyöräytetään moottorin laippaa niin se tulee alas.
Niin siis pitääkö nappilämppärillisessä poistaa ecu ja sen teline? ::) Ite ainakin joskus omasta pudotin puhallinmoottorin sellaisesta eikä kyllä vaatinut sellaisia hommeleita. Ei se jalkatilan sisältö poikennut mitenkään muista lämppäriversioista
Kysyjähän halusi tietoa moottorin irroituksesta, ei ecun poistosta.
-
Saa paremmat tilat ja ei mahtunut avain sinne, ellen muista väärin.
-
Sen Ecu:n poisto antaa sopivasti lisätilaa ja ennenkaikkea et vahingossa riko sitä. Onnistuu irroittamattakin hyvissä olosuhteissa, talli ,hyvät valot, selvinpäin jne.
-
kiitos vastauksista :)
-
juu kannattaa poistaa kun ei ole kuin kahdella ruuvilla ja telinekin vain kahdella ruuvilla.
Itse ostin 89 malliseeni uuden käytetyn potkurin ruoattista ja muistaakseni käy aina vuoteen 95 asti sama.
Välillä koitin myös taiwanin ihmettä ja se kesti vuoden ja tehokin oli puolet huonompi kuin nykyisessä ;D
Kimmo
-
Mitään johtoja ei tarvitse eculta irrottaa.
-
Ja usein sitä mekkalaa pitää vain kuivaksi päässyt laakeri, tai pelkkä puslahan noissa taitaa olla.
Oma ei ole äännellyt kolmeen vuoteen purkamisen, putsauksen, akselin kiillotuksen ja uudelleen rasvauksen jälkeen.
-
Tuota.. jos on ilmastointi tai "sen valmius" niin boksi irti, muuten ei tarvi irroittaa...
-
mites, pääsekö tonne mootoriin miten helposti lehtiä ja muuta skeidaa? ku omassa pitää välillä ääntä ihan ku olis lehtiä.
ja jos sinne jotn. pääsee ni onks helppo putsaa vaan vaatiiko purkamisen?
-
Kyllähän sinne pääsee, periaatteessa mikä vaan ritilöistä läpi/ohi menee. Vastakarvaan lähtevät varmaan aika huonosti, eli kannattaa irrottaa moottori ja yrittää puhaltaa vaikka paineilmalla kanavista roskat pois.
Itsellä, kun en ole löytänyt vielä ehjää tuulilasin alalistaa, tuli syksyllä tuulilasia myöten lehtiä sisään oikein urakalla... >:( Tarkotus olis laittaa ilmanottotorven päähän tiheä verkko, että jäisi jatkossa edes suurimmat käikäleet ulkopuolelle.
-
Ja usein sitä mekkalaa pitää vain kuivaksi päässyt laakeri, tai pelkkä puslahan noissa taitaa olla.
Oma ei ole äännellyt kolmeen vuoteen purkamisen, putsauksen, akselin kiillotuksen ja uudelleen rasvauksen jälkeen.
Ja tähän asti sitä hiljaisuutta kesti.
Onko kukaan löytänyt/vaihtanut moottoriin uutta puslaa? Äänestä päätellen vanha on jo kulunut niin väljäksi ettei rasvauskaan enää pitkään auta. En nyt jaksa muistaa näyttikö se pusla siltä että sitä olisi suunniteltukaan vaihdettavaksi...
Tarvikeföönejähän saisi satasella, mutta entistä on nasta ehommaksi ehostaa.
-
omaani sai joskus muinoin bosch puhaltimen 98€
tamperelaisesta joukon auto, aka.. JA-Tools ja Elektro. http://www.jaoy.com/index.php
vanha oli niittaamalla kasattu, vuosimallikohtasia eroja varmasti löytyy.