Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Liiffi - 05.03.2013, 09:46:37
-
V70 2005 125kw manuaali. Herjaa vikakoodia ECM-1130 Atmospheric pressure sensor. mikä tämä anturi on oikeastaan ? MAP? Auto lähtee käymään kaksi vaiheisesti aluksi hyrähtäen ja sen jälkeen normaali käynti. muuta muutosta en ole huomannut. kiitos tiedoista.
-
Ilmanpaineanturilta tuo vaikuttaisi. Joissakin kulkee myös nimellä barometric sensor. Imusarjan paineanturi kulkee nimellä MAP (=Manifold Absolute Pressure).
Ilmeisesti moottorinohjaus näiden avulla jotenkin ohjailee polttoaineen anostelua. Miten virkaansa tarkemmin hoitaa, saa muut vastailla.
-
Tuossa tekstin alussa hyvä selitys
http://www.hamotorsports.com/atmospheric-pressure-sensor.html
Mittaa siis normaali ilman painetta että auto osaa toimia merenpinnantasolta vuoristoon asti.
-
Ko. sensori on muistaakseni sisäänrakennettuna ECM:n sisälle. Yksi volvo sisälsi tuon vikakoodin. Vikana oli se että oikeasta aisasta moottori etupuolelle tulevan johtonipun pystyy vetämään sekä ala- että yläkautta. Tuossa se oli väärin ja ilmastoinnin lauhduttimelle ja imusarjalle MAP anturille (muistaakseni) menevät paineanturien liittimet olivat vaihtuneina koska sopivat vääriin antureihin. Mitään ei ollut rikki.
-
Ok, kiitoksia tiedoista. Pitää tutkia noita liittimiä. Ennen vikavalon syttymistä ajoin kaupoille ja kävi niin että vedin vauhdissa oikean etu renkaan kahdesti todella syvään monttuun että pelästyin mitä meni rikki. kaupan pihassa kun lähti kotio vikavalo syttyi. tällä jutulla voi olla jotain vaikutusta.