Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Kaapeli - 06.03.2013, 03:29:33
-
Alkaa omistajalla jo ikä (dementia) painaa sen verran, että parempi laitella käyttöautosta huoltomuistio myös internetin syövereihin tai jää pian öljyt vaihtamatta. Tarkoituksena ei ole sen kummoisemmin laitetta rakennella, vaan aina kun jotain pitää uusia, niin laitetaan tilalle alkuperäistä tai hieman sitä parempaa palikkaa.
Tekniikka
- B230FT
- 531-kansi
- VX3-nokka-akseli
- Mitsu 18T ahdin
- M90-vaihdelaatikko
- Vaihdettu vauhtipyöräksi pottapyörä
- SRE-kytkinasetelma
- M90 dieselin massalevy
- Vakiolukko
Sisusta / Varusteet
- Automaatti-ilmastointi
- Vakkari
- Sähkölasit ja -peilit
- Puolinahat
- Jalomuovit
Alusta
- Edessä Volvon omat sport iskarit
- Takana nivomatit poistettu ja korvattu TRW-iskareilla
- Kilen Springs -madallusjouset joka nurkassa
Aloittakaamme muistio pienellä kuvakertomuksella:
Tällaiselta härveli näytti viime kesänä VRCF:n ratapäivällä
(http://kaapeli.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20940/kaapojaville.jpg/_bigthumb.jpg) (http://kaapeli.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20940/kaapojaville.jpg)
Sen jälkeen kun laitteen n. 200tkm ajettuna ostin, sillä ei ole koskaan ajettu nätisti
(http://kaapeli.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20940/IMG_0784.jpg/_bigthumb.jpg) (http://kaapeli.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20940/IMG_0784.jpg)
Autoa on piinattu kesällä radalla ja asvalttipujotteluissa
(http://kaapeli.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20940/HameenkyroSyksy2012.bmp/_bigthumb.jpg) (http://kaapeli.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20940/HameenkyroSyksy2012.bmp)
Auto on turha, ellei sen anneta tuntea omaa suorituskykyään, mikä tietty tarkoittaa sitä, että remonttiakin on välillä jouduttu tekemään. VRCF:n 2012 ratapäivää edeltävä ilta näyttikin tältä
(http://kaapeli.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20940/SAM_3460.JPG/_bigthumb.jpg) (http://kaapeli.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20940/SAM_3460.JPG)
(http://kaapeli.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20940/SAM_3456.JPG/_bigthumb.jpg) (http://kaapeli.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20940/SAM_3456.JPG)
(http://kaapeli.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20940/SAM_3470.JPG/_bigthumb.jpg) (http://kaapeli.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20940/SAM_3470.JPG)
Motorsporttia on turha lopettaa talven takia kesken. Lysti on mukavaa jääradalla ja talvipujotteluissa samaan malliin kuin kesälläkin.
(http://kaapeli.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20940/Volvo%20940_Talvipujottelu_2010_10.jpg/_bigthumb.jpg) (http://kaapeli.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20940/Volvo%20940_Talvipujottelu_2010_10.jpg)
(http://kaapeli.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20940/Volvo%20940_2.bmp/_bigthumb.jpg) (http://kaapeli.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20940/Volvo%20940_2.bmp)
Laitetaan vielä kuvakollaasin loppuun yksi otos ajoneuvon sisäpuolelta
(http://kaapeli.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20940/Volvot%20030.jpg/_bigthumb.jpg) (http://kaapeli.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20940/Volvot%20030.jpg)
Mittarissa on nyt 455tkm ja lisää tulee noin 40tkm per vuosi. Ajettavaksi tuntuis olevan tehty.
-
200 lukukertaa ja ei yhtään kommenttia vaikka varsin komia peli. ???
Jalopuista blussaa ++ O0
MItenkäs muute noilla virityksillä vetää, noin omasta mielestä?
-
Onhan tämä hieno peli ja siistinä pysynyt. Menopuoltakin löytyy, on tullut kyydissä tämä todettua :)
-
Komee on ysi. Ja kilometrejäkin kertynyt kiitettävästi. :)
-
MItenkäs muute noilla virityksillä vetää, noin omasta mielestä?
Saishan se kovempaakin vetää, mutta kyllä tuolla nytkin kaverin S60 T5 juuri ja juuri jää, kunhan nopeus pysyy alle 200km/h. Siitä eteenpäin alkaa merikontin ulkomuoto ottaa veroaan :-[ . Tatechin penkissä on härvelistä saatu 248hv/400Nm.
Kysytäänpä samalla, että mistä arvon raati veikkaa johtuvan ahtojen voimakkaan putoamisen kierrosten mukana? Piikkipaineena käy noin 1.1bar, josta kierrosten mukana ahdot laskee 6krpm mennessä n. 0.7bar lukemiin. Hieman sylettää, kun alkaa kierrosten noustessa jopa Aero Saabitkin pysymään kyydissä mukana :nohnoh
-
Kysytäänpä samalla, että mistä arvon raati veikkaa johtuvan ahtojen voimakkaan putoamisen kierrosten mukana? Piikkipaineena käy noin 1.1bar, josta kierrosten mukana ahdot laskee 6krpm mennessä n. 0.7bar lukemiin. Hieman sylettää, kun alkaa kierrosten noustessa
oisko vaan heikko hukkaportti joka ei jaksa pitää paineet ??? kaunis laite kyllä
jopa Aero Saabitkin
täällä ei saa kiroilla
-
No on kyllä komean näkönen ysisatku S* toimii ilmeisesti ihan hyvin noi TRW-iskarit noiden Kilen Springs -madallusjousten kanssa ::)
-
Kysytäänpä samalla, että mistä arvon raati veikkaa johtuvan ahtojen voimakkaan putoamisen kierrosten mukana? Piikkipaineena käy noin 1.1bar, josta kierrosten mukana ahdot laskee 6krpm mennessä n. 0.7bar lukemiin. Hieman sylettää, kun alkaa kierrosten noustessa jopa Aero Saabitkin pysymään kyydissä mukana :nohnoh
Pakopaineita mittailtu?
-
"Sen jälkeen kun laitteen n. 200tkm ajettuna ostin, sillä ei ole koskaan ajettu nätisti"
asia puhetta ;D
-
Ahtimen suunnalta varmaan aika äkkiä vian löydät kun vähän tarkastelet paikkoja. Nätti peli mutta kumma että voimaa ei ole saatu enempää. B230FT lähes vakiokamoilla (13g,530,T) irtoaa noin 250/430. Juuri tänään sellaista lappua katselin. Tuohan on suunnilleen 290/460 kokoonpano jos suuttimet, cooleri ja pakoputkiosasto ym ok.
-
Kyllä on oudossa penkissä vakio hilu 250/430 lukemat saatu ;D
-
tää on uskomattoman hieno vehje ku pari kertaa tossa lähellä livenä nähny :D
-
villimmät huhut kertoo, että tähän on tullossa uusi moottori. Ei ihan pakasta vedetty mut siitä viereisestä pinosta.
-
Kyllä on oudossa penkissä vakio hilu 250/430 lukemat saatu ;D
Harisen penkissä? V:>
-
Harisen penkissä? V:>
En minäkään harisella vastaavasta saanut talvikylmillä kuin 220/ 367.
Toisessa tapauksessa oli muutama hepo vähempi mutta vääntöä muutama newtoni enempi.
Että kaipa sekin(ne) penkki jotain tietää.
Nuo mun mittaukset oli siis eri rullilla mutta samoilla vireillä, että aika likellä nekin toisiaan on.
Kai tuo 250 olis mahdollista saada jollain piikkipaineella mutta kyllä 13g on auttamatta tukossa silloin.
-
Lappu on penkistä josta ei bonuksia tule (Solas) . Ainoa muutos perusmoottoriin oli seetityöt. Ja samassa paikassa myöhemmin 19T/7 se 290hv joka näistä yleensä irtoaa ilman isompia muutoksia.
Tuossahan nyt on kuitenkin jo hyvä kansi ja vähän parempi nokka että kyllä vähän ylemmäksi pitäisi päästä.
-
Lappu on penkistä josta ei bonuksia tule (Solas) . Ainoa muutos perusmoottoriin oli seetityöt. Ja samassa paikassa myöhemmin 19T:llä se 290hv joka näistä yleensä irtoaa ilman isompia muutoksia.
Tuossahan nyt on kuitenkin jo hyvä kansi ja vähän parempi nokka että kyllä vähän ylemmäksi pitäisi päästä.
Sen jälkeen heräsit ja päästit kissan ulos?
-
(http://i.imgur.com/ceq7hRV.jpg)
JuhaU kokoonpano ja T19 lappu : http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.15 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.15)
Ja toinen JuhaU:n (lainattu dynolaput-topikista: FK perusmoottori)
"285.8 hp / 436 nm
Muutokset VER 1:seen
Ahdin TD04HL-15g-7 1.4 bar (uudet laakerit, tasapainotus)
Iso kiinacooleri kenno 600 x 300 x 76"
-
Miksköhän lapusta on sotkettu ylhäältä rekkari kun se tossa alhaalla kuitenkin lukee? :D
-
Miksi lukeminen on niin vaikeata? Ei kait sitä tarvi ihmetällä yhtään miksi ei ole voimaa enempää kun lukee vaan Kaapelin kirjoituksen.
Saishan se kovempaakin vetää, mutta kyllä tuolla nytkin kaverin S60 T5 juuri ja juuri jää, kunhan nopeus pysyy alle 200km/h. Siitä eteenpäin alkaa merikontin ulkomuoto ottaa veroaan :-[ . Tatechin penkissä on härvelistä saatu 248hv/400Nm.
Kysytäänpä samalla, että mistä arvon raati veikkaa johtuvan ahtojen voimakkaan putoamisen kierrosten mukana? Piikkipaineena käy noin 1.1bar, josta kierrosten mukana ahdot laskee 6krpm mennessä n. 0.7bar lukemiin. Hieman sylettää, kun alkaa kierrosten noustessa jopa Aero Saabitkin pysymään kyydissä mukana :nohnoh
-
Miksi lukeminen on niin vaikeata? Ei kait sitä tarvi ihmetällä yhtään miksi ei ole voimaa enempää kun lukee vaan Kaapelin kirjoituksen.
Niin kyllä jos autoa tosiaan lähdetty penkittämään vaikka ei pidä paineita...
-
Niin kyllä jos autoa tosiaan lähdetty penkittämään vaikka ei pidä paineita...
Vaikka siellä olis paineitakin niin kyllä se kissa tarttee silti tosta toiveunesta herätessä päästää ulos...
-
Ei tule vakiopumpulla ja T-nokalla 250hp ja 430Nm mitenkään, vaikka olis seetit tehty.
Ota kissa sisälle yöksi.
Joku tuossa mittauksessa kusee jos vakiohiluilla on.
-
En oikeen usko, että näistä muinaismuistoista näillä pikkumitsuilla kiskotaan kauheesti yli 260hv, vaikka ahdot pysyis kuinka tapissa. Onneks sai itellä hukkisen kellon telinettä muokkaamalla ahdot nousemaan sinne 1.3bar ja laskemaan vaan 1.1bar lukemiin. Kulki yllättävän kivasti, kunnes Ahveniston ratapäivillä jotain petti ja ahdot nousee enää 0.8bariin.
villimmät huhut kertoo, että tähän on tullossa uusi moottori. Ei ihan pakasta vedetty mut siitä viereisestä pinosta.
Kaikkee ne huhut kertoo. Noh, siinähän se kakkosnelosen vieressä odottelee motivaatiopuuskaa uus alakerta vanhan huohottavan tilalle. Saa nähä jaksaako samalla päivittää coolerin, suuttimet ja ahtimen...
-
Kyllähän se 250hv on mahdollista saada 13c mitsulla ja T nokalla... Edellyttää vaan, että kone hengittää jo todella hyvin vaparinakin.. Noista väännöistä en kyllä mene takuuseen.. Kuten Heponen jo sanoikin joku taitaa kusta tuossa lapussa mistä EVO puhuu.
-
En oikeen usko, että näistä muinaismuistoista
Vai muinaismuisto, vasta teini-iässä... :P :P
-
Niin se vaan 500tkm huolto lähestyy ja osatkin alkaa olla kasassa...
(http://kaapeli.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20940/WP_000254.jpg/_bigthumb.jpg) (http://kaapeli.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20940/WP_000254.jpg)
-
Oikein lohkojakajalla. :pomo:
-
Oikein lohkojakajalla. :pomo:
Se tulee kyllä vaihtumaan päätyjakajaan, ihan vaan esteettisistä syistä ;)
Vahvassa harkinnassa on, että pitäskö tällä huohottavalla, mutta vihdoinkin toimivalla tekniikalla käydä ajamassa lauantaina varttimaili Alastarolla? Toimivalla tarkoitan ahtojen laskemista enää 1.3bar ->1.0bar. Pieniä muutoksiakin ehtis huomenna illalla tehdä, eli laittaa KL Racingin lastun bensa- ja sytkäboksiin, 3" IMM:n paikalleen ja vaihtamaan 440cc suuttimet.
-
Pitäs.
-
Pieniä muutoksiakin ehtis huomenna illalla tehdä, eli laittaa KL Racingin lastun bensa- ja sytkäboksiin, 3" IMM:n paikalleen ja vaihtamaan 440cc suuttimet.
Ja siinä se toimiva tekniikka sitten taas menikin ;D. Ei vaan, onhan siinä yö aikaa testailla :)
-
Vahvassa harkinnassa on, että pitäskö tällä huohottavalla, mutta vihdoinkin toimivalla tekniikalla käydä ajamassa lauantaina varttimaili Alastarolla? Toimivalla tarkoitan ahtojen laskemista enää 1.3bar ->1.0bar. Pieniä muutoksiakin ehtis huomenna illalla tehdä, eli laittaa KL Racingin lastun bensa- ja sytkäboksiin, 3" IMM:n paikalleen ja vaihtamaan 440cc suuttimet.
Mee ihmeessä hajottaan se! ;)
-
Siellä ne viriosat edelleen odottaa hyllyssä ja varttimailit on ajamatta, mutta tulipahan sentään öljyt vaihdettua 17.6 about 468tkm kohdalla. Seuraavana vuorossa ilmastoinnin huolto, kunhan ehtii.
-
Seuraavana vuorossa ilmastoinnin huolto, kunhan ehtii.
Enpä saanut ilmastointia loppuviimein huollettua, vaan lähdin Amerikkaan haahuilemaan kuumimman kesän ajaksi (Tässä siitä juttua (http://kaapeli.kuvat.fi/blog/2/Ameriikan+mailla/)). Kuitenkin 470tkm kohdalla tuli vaihdettua tulpat ja sytkäpiuhat, kun laite lämmettyään pätki radalla pahasti. En tiedä auttoiko toimenpide tilanteeseen vai ei, mutta jos ens viikolla ehtis käydä Ahvenistolla selvittämässä asiaa...
-
Nyt on keulalla uusi alucooleri, turbon ja pakosarjan välissä uusi tiiviste, hukkaportin kello vaihdettu jäykempään malliin ja auton alla ekaan änkkäriin asti 3" ränni V-Bandeilla. En sanois noita KL-Racingin osia (cooleri ja hukkiksen kello) mitenkään kuvauksensa mukaisesti bolt-on osiksi, vaan lähinnä kelvollisiksi aihioiksi.
Onneks ahtoja on nyt noin 1.6bar, niin ei tartte kauheesti ajella. Uutta motivaatiota ahtopaineensäädön lisäksi odottaa edelleen tallin hyllyllä 440cc suuttimet sekä KL-Racingin sytkä- ja bensalastut. Toteutuneet muutokset kuulostaa pieniltä, mutta alkaa rassaamaan hermoja varsinkin kolmatta katkennutta kierretappia ahtimen laipasta irrottaessa...
-
Lyhensin hukkaportille menevää letkua ja nyt on ahdot "vaan" 1.5bar. Motivaatiopulan ansiosta nyt on tullut vakiosuuttimilla ajeltua ihan tuoltaan ja säälittyä about ei yhtään. Mulle saa myydä B230FT/FK alakerran odottamaan hyllyyn millon paukahtaa... Järjen kanssahan tällä touhulla taas ei oo mitään tekemistä, mutta laitoinpahan tänne muistuttamaan itteä sit kun on kone sylissä ja syyllisiltä vaaditaan päätä vadille.
-
Nyt on 3" IMM, 440cc suuttimet sekä KL-Racingin bensa- ja sytkälastut kiinni. Vetää ihan ilosesti, mutta nyhtää täyskaasulla ja veto hiukan pätkii. Varmaan kipinä sen verran heikko, ettei liekki leimahda... Kuitenkin tuli vietettyä onnistunut ratapäivä Ahvenistolla, kun kerrankin sai vaan ajaa eikä mitään hajonnut!
-
Laite vetää ja matka taittuu. Pari päivää Ahveniston jälkeen alko kaikki ahtopuolen palikat kolisemaan puoliksi irtonaisina, ne on nyt kiristetty ja Göteborgin kuutiolla on kiusattu Saabeja ihan vartilla asti...
(http://ttmk.kuvat.fi/kuvat/2013/07.10.2013%20Syyspujottelu%20H%E4meenkyr%F6/_MG_7050.jpg/_full.jpg)
-
Njoo-o, viimein löyty motivaatio hiukan raastaa pakosarjasta matskua pois, että sai ahtimen kunnolla kiinni... Välissä laite jo ehti olla poissa käytöstäkin tovin, kun ei vaan jaksanu kiinnostaa ettiä syytä nykimiseen ja ahtimen pulttien löystymiseen. Samalla vaivalla kun ahdinta käpisteli, niin tein kokonaan uuden DP:n ja pakoputkiston alun 3" katalysaattorilla. Mallailin palikat siten, että Volvon orkkis cat-back putkisto jäi paikalleen ja vaihtuu samoin kun alkuperäseen alkupätkään sen liittäis.
Käytin pirulaisen penkissäkin (Tatech / Softatech) ja siellähän se pihis ynnä puhis 273hv / 422Nm.
Öljytki tuli vaihdettua 496tkm kohilla. Mennään long life -huolto-ohjelmalla... Niin joo ja taas yks setti Michelin Pilot Sport kolmosia tuli kesällä kierrettyä alle 225/45 R17 -koossa. Pirun toimivia soikioita sekä kadulla, että radalla.
-
Nätti volle ja koko topic mukavaa luettavaa :) Semmonen kyssäri että mistä oot takana majailevan lintulaudan hommannut ???
-
Eikö tuo ole ihan alkuperäinen Volvon spoileri? Omastakin löytyy. Saisikohan noita vielä uutena? Kysymällähän se selviää... :)
-
Nätti volle ja koko topic mukavaa luettavaa :) Semmonen kyssäri että mistä oot takana majailevan lintulaudan hommannut ???
Eikö tuo ole ihan alkuperäinen Volvon spoileri? Omastakin löytyy. Saisikohan noita vielä uutena? Kysymällähän se selviää... :)
Jep, kyseinen spoikka on Volvon originaali kampe.
-
Päivitelläänpäs taas tätäkin... Viime syksynä tuli innostuttua Ahvenistolla kiertämään rataa oikein urakalla ja tuloksena oli 1min 39.8s kierrosaika ja kokolailla sulaneet jarrut. Talven seisoskelun jälkeen on laitos taas ajossa ja ensimmäisillä testilenkeillä kytkin alkoi luistaa ihan huolella (polttelin kumia ja vetelin kakkosella kytkinpommeja). Kiinnostaa jopa sen verran, että kytkin vaihtunee melkein kohtuullisessa ajassa! Mitä raati suosittelee pottapyörä + sre + jousitettu massalevy -paketin korvikkeeksi? Jos heittäis vaan uuden levyn...?