Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volvob230f - 06.03.2013, 21:37:38
-
onko mitään tilapais apuja vesipumpulle kun vuotaaa ihan hyvin jonkunaikaa se on vaan hikoillu mutta nyt tippuu vettä että lorina käy.. voiko siihen reinoille levitellä jotaki tiiviste tsydeemiä että vuotas vähän vähemmän toistaseks? biltsusta nimittäin sais 5 eurolla sellasta metallipinnoille tarkotettua tiivisteliimaa joka kestää pakkasta ja lämpöö.
-
Kun se pumppu vuotaa, niin ainoa korjaus sille on vaihto.
Mikään tiivisteliima tms. ei toimi! :nohnoh
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/309076/2
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jaahdytysjarjestelmatuuletus/Vesipumppu/VESIPUMPPU-VOLVO-610317/
-
no hitto tulee kalliiks tuo jäähytysneste tätämenoo eikö oikeen ehi hetkeen vielä ruveta remonttaamaan ei varmaan paha homma vaihtaa? koskaan en oo vaihtanu.
-
no hitto tulee kalliiks tuo jäähytysneste tätämenoo eikö oikeen ehi hetkeen vielä ruveta remonttaamaan ei varmaan paha homma vaihtaa? koskaan en oo vaihtanu.
Homma on helppo, eikä edellytä ihmeitä.
Vesipumpun hihna irti, alavesiletku irto pumpusta ja muutama hassu pultti irti ja pumppu on käsissä.
Sitten putsaat tiivystepinnat naarmuttamatta niitä ja laitat paperitiivisteen paikalleen. Jos se ei meinaa pysyä, niin pieni sipaisu kiinteää mäntysuopaa (äärimmäisen ohut kerros) pumpun tiivistepintaan ja painat tiivisteen siihen kiinni pumppuun. Sitten pultit huulille ja samalla kun alat kiristämään pultteja, kampeat vesipumppua ylöspäin, jotta se pumpun ja kannen välinen tiiviste ei ala tihkumaan.
Pultit lopulliseen kireyteen ja nestettä koneeseen.
Vaikka sitä vaihtoa hämmästelisi elämänsä ensimmäisen kerran, niin siihen on liki mahdotonta upottaa tuntia enempää, vaikkei tietäsi mitenpäin räikkäväännintä pidetään. ;)
Kaikki tiivisteet sitten vaihdetaan pumpun vaihtamisen yhteydessä! :hello:
-
tuo kuulostaa laittoman helpolta :D vois jopa onnistua tuleekohan tossa pumpun mukana kaikki tarpeellinen?
-
itse ostin 740 b200f koneella olevan volvon, johon juuri jakopää tehty vesipumppua myöten ja ylempä tiiviste vuoti sillai tiptip tahdilla, heitin tilapäis ratkaisuksi THURMO STOP-LEAKkia.. toiminut yllättävän hyvin, ei ole kyseisen mömmön jälkeen vuotanut ja ei ole tukkinut oleellisia paikkojakaan.. maksoi muistaakseni 2.90e.. itselläkin vain väliaikaisena että pihassa pääsee taas rassaamaan.. mutta nyt melkein 3kk pyörinyt eikä ole vuotanut.. en sitten tiedä isommista miten hoitaa ne
-
Tuolla stopleakilla saatoit tosiaan saada jonkun vuodon juurikin vähenemään mutta korjaus se ei ole. Varsinainen vika vaatii sitten epäkuntoisen elementin vaihdon lisäksi koko jäähdytysjärjestelmän perusteellisen puhdistuksen ja siihen ei riitä pelkkä vedellä huuhtelu.
Joten reippaasti vaan uusi laatupumppu(ei biltema tms, muovinen siipipyärä tekele), ehkä uusi remmi. Laatupumpun mukana tulee aina kaikki tarvittavat tivisteet ja mutteri+pultit.
-
Niin - ja jos- on se motonetin valeo pumppeli, älä laita sitä pumpun mukana tulevaa pumppu/kansi kumitiivistettä, jos on mallia "täysin suora", siis ilman sitä klunssia siinä toisessa (kanteen tulevassa)päässä. Laita suosiolla kunnon tiiviste siihen.
Itse olen huomannut, että asennus on helppo tehdä hallitunkin avulla. Toki vaatii erityisen tuntuman, mutta sillä sen saa nostettua hyvin kantta vasten... Ei tarvi kasin punnertaa ja äheltää. ::)
Saa moittia. Kukin tavallaan.
-sfr-
-
Neste pois, ohjaustehostimen hihna irti, flekti ja pumppu irti (paperitiiviste kaavitaan lohkoa naarmuttamatta pois). Kumitiivisteisiin vähän astianpesuainetta, ekana tiiviste pakosarjan alla olevan putken päähän, paperitiiviste lohkon päähän, pumppuun päälle se tiiviste ja vaikka ruuvimeisselin avulla kampeat pumpun paikalleen; pultit kiinni.
-
Laitetaas tänne ketjun jatkeeksi, Valeon pumpun mukana tuli kolme kumitiivistettä ja se lohkon paperi tiiviste. Yksi kuminen menee kannen väliin ja toinen siihen
putken päähän mutta mihin se KOLMAS? :idiot2: APUVA!
-
Laitetaas tänne ketjun jatkeeksi, Valeon pumpun mukana tuli kolme kumitiivistettä ja se lohkon paperi tiiviste. Yksi kuminen menee kannen väliin ja toinen siihen
putken päähän mutta mihin se KOLMAS? :idiot2: APUVA!
Roskiin tai hyllyyn koristeeksi. Tarkoitettu ilmeisesti johonkin toiseen versioon. GMP:n pumpun mukana tulee vain kaksi tiivistettä. Samoin erillisessä tiivistesarjassa vain kaksi kumitiivistettä.
-
halkaisijaltaan ovat samoja mutta toinen noin 3mm ja toinen 6mm. Kumpihan on sen putken tiiviste? vanha oli niin riekaleina ettei saanut tolkkua.
-
halkaisijaltaan ovat samoja mutta toinen noin 3mm ja toinen 6mm. Kumpihan on sen putken tiiviste? vanha oli niin riekaleina ettei saanut tolkkua.
Se pienempi on putken tiiviste. Se kannattaa ensin laittaa putken päähän valmiiksi ja suhauttaa vähän silikonia, niin menee hienosti paikoilleen. Muut tiivisteet olen aina asentanut siten, että Hylomar-tiivisteaineella olen kiinnittänyt paperitiivisteen pumppuun kiinni ja paperitiivisteen lohkoa vasten tulevan pinnan olen sivellyt jarruvaseliinilla. Näin tiiviste pysyy pumpussa kiinni asentaessa ja jos sattuu menemään ekalla yrittämällä käteen, niin vaseliinin ansiosta pumpun saa irti rikkomatta tiivistettä. Tiiviste ei myöskään tartu niin tajuttomasti lohkoon kiinni, joten seuraavassa vaihdossa on vähemmän putsaamista. Myös kannen kumitiivisteeseen olen laittanut Hylomaria. Toisin kuin joku moottorisilikooni Hylomar ei sotke ja sitä sivellään vain ohuenohut kerros.
-
Valeo pumppelin kun vaihdoin, ei asettunut paikalleen kunnolla lämmityslaitteen putken osalta muutoin kun, että vähän jouduin viilaamaan takimmaista kiinnitysreikää (lohkoon 8 mm:n pultilla oleva) siinä soikeaksi. Sitten vasta sain sen istumaan paikalleen tipitop....
enkä varmana asenna b2xx-koneen pumppua eka kertaa...
valeon laitoin eka kerran. ::) seuraava tuskin on valeo.
kanteen tuleva tiiviste piti ottaa varastosta. valeon mukana oli vain suora malli. klunssillinen on parempi. :D
-
No laitoin sitten sen paksumman kumin kuitenkin kun se ohuempi pyörähti paikalleen laittaessa ja meni poikki :facepalm:
Hyvin se ainakin pitää eikä vielä ainakaan vuoda muualtakaan. Seuraavan pumpun haen kyllä siniseltä. Vaikka homma on periaatteessa yksinkertainen niin noiden tiivisteiden kanssa puljaamiseen meni kyllä pirusti aikaa. Kannenpuolen tiiviste oli kyllä klunssi mallinen. Tunkilla painoin pumpun ylös tiukasti.
-
GMP:n Made In Japan pumput on hyviä, kannattaa korjata talteen, jos jossain varaosaliikkeen hyllyssä näkee. Ei ilmeisesti valmisteta enää. Tuntuvat kestävän n. 200 000km. Ensimmäisen 100tkm jälkeen joutuu tiivisteet vaihtamaan. Juuri irroitin omasta tuollaisen, laitoin uuden tiivistesarjan ja taas mennään. Hyllyssä odottaa yksi upouusikin varalla. Laakerissa ei huomattavissa mitään kulumisen merkkejä 100tkm ajon jälkeen. Airtex kai tekee yhä vinokoneen vesipumppua? Ei kylläkään ole omakohtaisia kokemuksia.
-
Biliassa vesipumppu n. 65€ ja sisältää tiivisteet ,kiinityspultit, pinnapultit ja flektimutterit.Kestänee sen 150 000- 200 000 km.
-
GMP:n Made In Japan pumput on hyviä, kannattaa korjata talteen, jos jossain varaosaliikkeen hyllyssä näkee. Ei ilmeisesti valmisteta enää. Tuntuvat kestävän n. 200 000km. Ensimmäisen 100tkm jälkeen joutuu tiivisteet vaihtamaan. Juuri irroitin omasta tuollaisen, laitoin uuden tiivistesarjan ja taas mennään. Hyllyssä odottaa yksi upouusikin varalla. Laakerissa ei huomattavissa mitään kulumisen merkkejä 100tkm ajon jälkeen. Airtex kai tekee yhä vinokoneen vesipumppua? Ei kylläkään ole omakohtaisia kokemuksia.
Volvo 945, B230FD 2,3 85 kW vm. 1993. Melko varmasti siinä on alkuperäinen vesipumppu. Ostin auton 11 v sitten kun siinä oli mittarissa 133000 km. Nyt on 315000 km ja vesipumppua ei ole vielä vaihdettu.
-
::) hhmmm... sama moottori 615 tkm ajettu ja olisiko viides pumppu menossa. Aluksi kolme ekaa oli merkkiä "volvo", eka sillä sorvatulla letkukaralla, myöhemmät niitä made in u.k.-pumppuja, joissa ei ole sorvausta, sitten yksi Hepu (made in Germany) ja nyt Valeo. Olen vaihtanyt, koska ei kannate odottaa sen vauhdissa paukahtavan.
Toki myönnän, että vain yhdessä volvolaisessa olkoi tulla hukkareiästä. Muuten on alkaneet vuotaan kansitiivisteestä.
Nimimerkki: 240:ssä petti volvolainen ja meni myös rupeli ja jäähdytin uusiksi.
-
Toki myönnän, että vain yhdessä volvolaisessa olkoi tulla hukkareiästä. Muuten on alkaneet vuotaan kansitiivisteestä.
Minä olen kaikkiin kotteroihini vaihtanut sen vesipumpun vasta tarpeesta.
Eli silloin kun se rupeaa vuotamaan tai on välystä laakereissa. Kilsoissa se on tarkoittanut sellaista +300tkm...
Vinokoneessa on normaalia, että se vesipumpun ja sylinterikannen välinen kumitiiviste mehii hitusen jäähdytysnestettä vanhemmiten, koska sitä ei kuitenkaan asennettu "oikein"... ;)
-
Kestävyydellä kehuminen ei kuulune autopuolelle.... ::)
Mekaaniset osat menee rikki vaihtelevalla aikataululla.
Tuurista kiinni.
Parempi vaihtaa ajoissa, ettei lasahda vaikkapa Utsjoella. 500 km:n päässä kotoa... ELK
Keskustelu jatkukoon...
-sfr-
-
Mistä saisi helposti sen pumpun ja kannen välisen kumi tiivisteen ? siis sellaisen kunnollisen jossa on "huulet" :)
Luulisi tuon melkein joku standardi renkula olla, tarvike liikkeet myy vain pumppuja joissa tulee mukana, yleensä se suora.
-sysostar
-
Siniseltä saa
1336255 Vesipumpun kumitiiviste (pumpun ja kannen väliin) 3,50€
-
Biliassa vesipumppu n. 65€ ja sisältää tiivisteet ,kiinityspultit, pinnapultit ja flektimutterit.Kestänee sen 150 000- 200 000 km.
Minulle kerrottiin viime viikolla Helsingin Herttonimen Biliassa että vesipumpun hinta B230FD moottoriin on 90,14 euroa. Tuota hintaa voisi yrittää hakea Bilian verkkokaupasta, mutta siinä on joskus jotain outoa. Haku ei löydä usein mitään tuotekoodilla tai sitten hakee koko varaosalistan kaikkiin Volvoihin.
Oman auton vesipumppu on tähän asti kestänyt, mittarissa on n. 322300 km. Ostin auton kun sillä oli ajettu 133300 km. Tuskin siihen oli silloin ekan jakohihnan vaihdon yhteydessä vesipumppua vaihdettu.
Voisihan sitä huoltokirjasta tarkistaa, jos siihen on merkattu. Tai kysyä huoltohistoriaa. Tuolloin alkuvuosina kaikki huollot oli tehty Biliassa ja jotain Saksan reissulla.
http://www.skandix.de/en/spare-parts/cooling-system/water-pump/water-pump/736/
Saksassa maksaa vesipumppu näköjään 81 €(siellä ALV% = 19, Suomessa 24). Tämän nojalla voisin hyvinkin päätellä että n. 90 € on se oikea hinta Biliassa. Kerro mistä Biliasta sait noin halvalla (65€) ? Ei tainnut enää v. 2013 tällä hinnalla myynnissä olla?
http://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/fi_FI?ObjectID=156435
Toimihan se Bilian verkkokaupan hakukin nyt!
Tässä on HEPU-merkkinen, jossain luki että on saksalaisvalmisteinen:
http://autopartsmarket.fi/?action=catalog_part_info_view&code=P053&id_brand=248&item_code=HEP_P053&id_provider=10366&return=code%3D271975%26action%3Dcatalog_price_view
postikulut 11,42 € pumppu 45,42 € Volvon osanumero = 271975
Oliko tiivisteet mukana, ei tietoa.
-
kyllä HEPU on ihan hyvä ja sakemanni. Hyvät on myös sen mukana tulevat tiivisteet! Virosta ostaisin itsekin.
-
Siniseltä saa
1336255 Vesipumpun kumitiiviste (pumpun ja kannen väliin) 3,50€
Paikallinen sininen sano että koko tiivistesarja 27e, toimitusaika reilu viikko.
http://www.skruvat.fi/Tiivistesarja-vesipumppu-P11533.aspx vähän halvempi ja nopeampi toimitus.
-
Ompas kumma, keväällä ite vielä sain tuon.
Kysitkö erikseen tuota tiivistettä vai menitkö pyytämään suoraan tuota 1336255?
-
Ompas kumma, keväällä ite vielä sain tuon.
Kysitkö erikseen tuota tiivistettä vai menitkö pyytämään suoraan tuota 1336255?
Bilian verkkokauppa ainakin myy tuota 3,70 € tiivistettä, kts.
http://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectID=11386
Onkohan niillä saldoakin. Luulisi olevan, koska sen tavaran saa ostoskoriinkin (en kokeillut).
-
Ompas kumma, keväällä ite vielä sain tuon.
Kysitkö erikseen tuota tiivistettä vai menitkö pyytämään suoraan tuota 1336255?
Olisi pelkän kumminkin saanut, mutta halusin varalta sen toisen ja paperinkin. Skurvit vain toimitti nopeammin ja halvemmalla.
-
Olisi pelkän kumminkin saanut, mutta halusin varalta sen toisen ja paperinkin. Skurvit vain toimitti nopeammin ja halvemmalla.
No olisi sieltä saanut kaikki tiivistee erikseenkin :)
Mutta hyvä jos on "ongelma" ratkastu. :)