Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: takapotkukartano - 28.02.2011, 09:49:45
-
Onkos näissä ollut ongelmana halkeamisia tai toisaalta pakosarjan tiivisteen korkkaamisia ? On ollut niin kylmiä kelejä, että tallittoman vanhan kynnet eivät ole kestäneet tunnusteluja. Ongelmana siis se, että erityisesti kylmällä koneella startattua jostain ihan pakoputkiston alusta kuuluu sen sortin ääntelyä kuin jokin liitos vuotaisi. Kaverilla oli vuonna yks ja kaks Saab 900 ja siitä halkes pakosarja ja äänet olivat vastaavaa luokkaa. Jos tässä nyt viikolla kelit päivällä olis hieman lämpöisämmät niin vois yrittää käsikopelolla kokeilla mistä puhaltaa. Ja jos ei mistään mitään löydy niin sittenhän se on pakosarjan tiiviste. S-tana
-
Omassa 945 (b230fk) oli pakosarjan tiiviste antautunut 1 pytyn kohdalta, joten ei liene mahdottoman tuntematon "ominaisuus".
-
Ja lisäkysymys pikaisesti kun en ehtinyt asiaa sen pidempään pähkäillä. Onkos se lämpösuojapelti kätevästi yläkautta irroitettavissa että pääsis lähemmin tiirailemaan, onko pakosarja halki vaiko tiiviste antautunut ? Pari mutterikantaa siinä näkyi, mutta kun oli eväät paistinpannulla tirisemässä niin en joutanut kovin pitkään tilannetta tiirailemaan ;)
Juu lähtee yläkautta. Eikä oo ees paha.
-
Joo, täähän ei oo mitenkään verrattavissa rivineloseen...
Voi olla se tiivari luovuttanut tai sitten pakosarjan liitos putkeen(jousto?). Kyllä se sarjakin voi revetä, kun on peltiä.
-
Peltiä? Kyllä ne mulla ainakin -95 kolmelitrasessa on ihan valua ja näköjään made in Finland. Ja ennenkun sen suojapellin kokonaan pois saa, voi joutua irrottamaan automaatin ylemmän öljyputken syyläristä. Niin jos tää nyt on tomaatti.
-
:facepalm: sorisori...Tinakonetta ajattelin mutta sitä, mistä on yksi reikä sahattu pois...
Kutosissa valua, vitosissa pelliä...(vaparit)
Mie enusoa luikia enekääk kirjutosa enä. :P
-
Ai 275tkm mittarissa ja tiivisteet vuotaa... mulla 276tkm... ni kai mullekkin sit kohta... no tehään sit täsyremppa koneelle ja vaihdetaan sisuskalut ja kaikki kulutusosat samalla ;)
Haljenneista pakosarjoista en ole näissä kuullut, varmasti senkin saa halkeamaan jos holtittomasti ajelee, mutta ennemmin taitaa kannentiiviste korkata.
Pelti lähtee kuten kerrottua yläkautta, muista irroittaa kaikki pultit, niitä oli aika monta, ainakin 6kpl, olisko ollut jopa 8kpl?
Vanhakoppaisessa jossa tuo peltisuoja on jotain "mattoa", ni menee helposti se suoja riekaleiksi kun irrottaa takapään pultteja, kanattaa voidella niitä ennen yritystä. Uudemmanmallisessa "kokopeltisessä" tuskin on tuota vaaraa.
Irrotin omastani tuon pellin, mutta en muista otinko pois sitä konehuoneesta, saattaa olla tosiaan että tuo automaatin öljyputki on tiellä, tosin sehän irtoaa helposti syylarista jakoavaimella syylarin nipasta kiinni ja olikos 17mm avain kaveriksi putken mutteriin.
Pakosarjat ovat kukin kiinni 6:lla pultilla, eli 12 pulttia yhteensä jos nyt en väärin muista.
Tiivisteiden vaihto on helppo keikka, uskallan väittää että helpompi kun turbonelosessa ainakin, ehkä vaparinelostakin helpompi keikka?
Muistaa vaan putsata hyvin ne tiivisteiden jämät pois kannesta ja pakosarjoista puukon terällä, muuten saa tehdä homman uudestaan kohta.
Uudet tiivisteet olivat mielestäni kohtuu hinnakkaita sinisellä, jotain 50-60e sarja ehkä... tarvikkeena parikymppiä halvemmat... tosin ne tarvikkeet olivat sen näköisiä että VOLVOoni en niitä asentaisi jos on tarkoitus ajellakkin eikä vaihtaa kokoajan...
-
Uudet tiivisteet olivat mielestäni kohtuu hinnakkaita sinisellä, jotain 50-60e sarja ehkä... tarvikkeena parikymppiä halvemmat... tosin ne tarvikkeet olivat sen näköisiä että VOLVOoni en niitä asentaisi jos on tarkoitus ajellakkin eikä vaihtaa kokoajan...
Tuo on totta.