Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: volvossavoimaa - 06.03.2013, 22:58:40
-
Tuossa huomannut,että olisi etupäästä alkanut kuulumaan jyrinää.On niin kuin olisi. reilua rengas ääntä
ja tulee ilmi yli satasen vauhdissa.Autossa uudet talvirenkaat ,eikä ääni muutu ajo lumella,jäällä tai kuivalla asfaltilla ja kuuluu molemmilta puolin. Voisko olla etupyörän laakerissa( ei kylläkään tunnu välyksiä)
-
Tähän voisin kirjoittaa että nosta kulma ylös ja pyöräytä rengasta.
Pidä samalla jousesta kiinni. Jos jousi värisee niin laakeri on rikki.
Mutta en nyt viitsi sitä kirjoittaa kun modet ovat ystävällisesti poistaneet meikkiksen kaksi edellistäkin postausta ilman ilmoitusta, niin jääköön laittamati.
-
Todennäkösesti laakerivika, siellä on 2 laakeria rinnakkain niin välyksiä ei pitäskään tuntua. Tai jos tuntuu niin tilanne on jo aika paha :)
-
Täytyy katsoa kumpi puoli on mennyt. Niin ovela tuo ääni kulkemaan,ettei tahdo kuuntelemalla
selvitä mistä ääni lähtee.Onko kokemuksia järkevän autoilijan tavaratalon laakeri tarjonnasta. Näytti olevan kahden hintaista tarjolla.
-
Koko napa menee vaihtoon, erillistä laakeria ei oo.. Ei kannata säästää tässä kohtaa, sama homma kohta muuten uudestaan. Senhän kuulee ajossa kun kääntelee rattia, vasemmalle käännettäessä ääni häviää -> vika oikealla ja oikealle käännettäessä päinvastoin.
-
Ja oikeanpuoleisessa vetoakselissa on tukilaakeri,joka myös saattaa äännellä,siihen ei kääntely vaikuta.
-
Kävin kokeilemassa eikä jyrinä loppunut,vaikka punoi laidasta laitaan.
En ole ehtinyt vielä paneutua asiaan,mutta hyvä tietää vaihtoehtoja.
-
Täältä ääni laakerille. Paljonko autolla on ajettu? Itselläni on nyt kolmessa Volvossa alkup. laakeri antautunut 295-350 tkm. välissä. Ja aina vänkärin puolelta. :D
-
Karvan alle 500tkm. On varmaan laakereita ehitty noille kilometreille vaihdellakkin.
-
Onko vaikutusta vedon ollessa päällä tai sitten rullatessa?
-
merkistä toiseen, emännän vortsoniin vaihoin kummatkin etupyörän laakerit ja vieläkin "vingahtellee" kun kääntää rattia oikeelle. molemmat on suht hyvä kuntosia. sitten tuli mieleen ettein vaan olis laakeri pesä menny, paikalleen kun laitto niin vähän heilu mutta kun pultin kiri niin ei heilunu.
että voisko laakeri pesä olla tässäkin tapauksessa menny?
-
merkistä toiseen, emännän vortsoniin vaihoin kummatkin etupyörän laakerit ja vieläkin "vingahtellee" kun kääntää rattia oikeelle. molemmat on suht hyvä kuntosia. sitten tuli mieleen ettein vaan olis laakeri pesä menny, paikalleen kun laitto niin vähän heilu mutta kun pultin kiri niin ei heilunu.
että voisko laakeri pesä olla tässäkin tapauksessa menny?
Kyseisessä autossa ei ole irrallista laakeria,vaan laakeri on kiinteästi napa-asetelmassa. Eli laakeripesä ei näissä väljisty.
-
Kuskin puolen etupyörän laakeri jyrissyt viikon päivät, (n.150 km). Vika siis kohdistettu sinne. Käännettäessä oikealla jyrinä lakkaa. Menikö siis diagnoosi oikein? Olis n. 500 km reissu edessä ja pajalle ei saa aikaa ennen sitä. Kannattaako jättää reissu väliin?
-
Ei välttämättä mennyt oikein. Jos vika on kuskin puolen laakerissa niin vasemmalle käännettäessä äänen pitäisi kadota/ hiljentyä koska silloin vasen puoli "kevenee". Eli jos ääni lakkaa oikealle käännettäessä niin väittäisin oikean puolen navan olevan viallinen.
Kirjoitinhan varmasti tarpeesti monimutkaisesti...
Ps. Sinne ei sitten todellakaan kannata laittaa niitä mätänetin napoja. Itsellä ne kestivät alle 50 tkm.
-
Motonetin napa kesti mulla alle 15tkm
-
OK. Pajalle menee joka tapauksessa. Etupyörän laakerisarja käy onneksi kummalle puolen hyvänsä. Katotaan kummalle puolelle menee. Kiitos kuitenkin. Jatkoa seuraa...
-
Kuskin puolen etupyörän laakeri jyrissyt viikon päivät, (n.150 km). Vika siis kohdistettu sinne. Käännettäessä oikealla jyrinä lakkaa. Menikö siis diagnoosi oikein? Olis n. 500 km reissu edessä ja pajalle ei saa aikaa ennen sitä. Kannattaako jättää reissu väliin?
Mä ajelin jyrisevällä laakerilla 4kk ja 15tkm, kunnes ääni yltyi niin kovaksi että oli pakko vaihtaa. Ei näin jälkeenpäin ajateltuna kovin fiksua, mutta eiköhän se sun laakeri 500km vielä kestä.
Parisen kuukautta myöhemmin alkoi samasta autosta toisen etupyörän laakeri jyristä, se tulikin sitten vaihdttua heti. Autolla oli tuolloin n. 230-240tkm ajettu.
-
Motonetin napa kesti mulla alle 15tkm
Mites Bilteman vastaava? Täällä varmaan jollain on niistäkin kokemusta? Mk1:een menee tiistaina Bilteman napa-asetelma.