Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Chall - 07.03.2013, 21:24:09

Otsikko: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: Chall - 07.03.2013, 21:24:09
Eli nyt sitten mennään jo toista viikkoa vaikeita käynnistyksiä. Varsinkin nyt kun kelit on +-0 astetta.
Maanantaina -18 asteen pakkasesta lähti nätisti käyntiin, mutta nyt sit rykii niin perkeleesti ja jos lähtee käyntiin niin käy 2 pytyllä alkuun. Vaikutusta ei tunnu olevan onko lohko lämmitin kiinni vai ei.
Itsellä tuli mieleen tuo ruiskun lämpöanturi, sekä tulpat ja kylmäkäynti suutin.. Koitin vähän käydä liittimiä läpi konehuoneessa, aamulla näkee miten käy.

arvailuja mitä sattuu olemaan vikana otetaan vastaan ::)
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: retiisi69 - 07.03.2013, 21:49:14
virranjakajan kansi ja pyörijä missä hapessa? ylipäätään sytkäpuoli jostain kosteutta ottaa nolla keleillä? itellä oli tismalleen samaa onkelmaa 230FB koneen kanssa.. sytkäpuolen uusin kokonaisuudessaan mutta kansi ja pyörijä olivat hurjimmassa kunnossa ja pieniä vesihelmiäkin oli kannessa..
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: hevonen - 07.03.2013, 22:48:19
Jos se on allekirjoituksesi -97 mallinen niin siinä ei enää ole erillistä kk-suutinta.

Aloittaisin tosiaan tulpista ja ainakin mittaisin niiden johtojen vastukset ja tsekkaisin jakajan kannen ja pyörijän.

Lämpöanturi on kanssa helppo mittailla. Arvot on faq-puolella.http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0
Mittaa samalla immun voltit, siihenkin on arvot faqissa http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: Chall - 08.03.2013, 11:13:56
Lähti aamulla hieman rykien käyntiin.. tulpat ja johdot vaihdettu kesällä, pitää kansi ja pyörijä irrottaa vielä työpäivän aikana. Pitänee samalla ottaa yleismittari mukaan. Kiitoksia vastauksista P>
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: Paskakuski - 13.03.2013, 17:29:11
Itsellä samaa vikaa. Kaikki sytkähilut paitsi puola vaihdettu (pääteaste, tulpat, jakajan kansi, pyörija, tulpan johdot...) Jonkun verran näkyy tippasseen öljyä jakajan sisään vaan puhdistuksella ei ollut vaikutusta. Mietin vaan, että voiko esim pa-pumpun takaisku vuotaa ja kestää hetken ennenkuin saa paineet. Ilmottele ku vika selviää :)
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: miikel - 13.03.2013, 19:21:47
Kaasarikoneiden vaivoja tuollaiset bensalinjojen tyhjentymiset!
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: hevonen - 14.03.2013, 13:20:13
Kaasarikoneiden vaivoja tuollaiset bensalinjojen tyhjentymiset!
No ei kyllä pelkästään ole.. :D.
Nuo takaiskut tuppaa näistä ruiskuistakin pettämään.
Onkos kaasarikoneessa aina takaisku bensapumpulla? :pupu:
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: miikel - 14.03.2013, 17:13:52
Saa sen linjan juu ruiskukoneessakin tyhjentymään. Ei vaan aiheuta käynnistys ongelmia. Sekä pumppu, että siirtopumppu alkaa sitä bensaa sen verran haipakkaa nostaa linjaa piktin. Kaasarikoneen pumppu saattaa koneen kylessä tehdä hyvänkin aikaa sitä imua linjaan, ennenkuin mitään tapahtuu.
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: hevonen - 14.03.2013, 19:11:43
Saa sen linjan juu ruiskukoneessakin tyhjentymään. Ei vaan aiheuta käynnistys ongelmia. Sekä pumppu, että siirtopumppu alkaa sitä bensaa sen verran haipakkaa nostaa linjaa piktin. Kaasarikoneen pumppu saattaa koneen kylessä tehdä hyvänkin aikaa sitä imua linjaan, ennenkuin mitään tapahtuu.
No eihän se takaisku, vaikkapa takavetomalleissa, ihan turhaan siellä ole. Kyllä se sahuuttaa pitempään jos takaisku vuotaa.
Käynnistyy mutta vaatii pitemmän startin. Ei aina hyvä ainakaan pakkasilla.
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: Chall - 14.03.2013, 19:42:06
Flunssan kanssa taistelu jatkuu vielä.. mutta luulisi että -20 asteen pakkasella ei lähtisi hyvin käyntiin jos kerran takaisku ei toimisi. eniten epäilyttää tuo ruiskun lämpöanturi. Jos viikonloppuna uskaltaisi nousta sängystä ja käydä kokeilemassa millaista arvoa sieltä tulee
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: AnttiR - 16.03.2013, 15:02:37
No jos takaisku epäilyttää niin käyttää virtoja päällä muutaman kerran ennen starttausta, kun eikös nämä pyöräytä aina bensapumppua hetken kun laittaa virrat päälle?
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: mikan - 16.03.2013, 18:42:58
No jos takaisku epäilyttää niin käyttää virtoja päällä muutaman kerran ennen starttausta, kun eikös nämä pyöräytä aina bensapumppua hetken kun laittaa virrat päälle?

Kyllä pyörittävät.

Ja vaikka suutintukki olisi typötyhjä, niin tuo yksipumppuinen (uudemmat ysit) täyttää sen kyllä kevyesti.
Suuttimien vaihdon yhteydessä olen tuota monasti testaillut ja ilman ongelmia täytyy ja käynnistyy.

Jos tosiaan epäilyttää paikkojen olevan tyhjät, niin kahdesti virrat päälle/pois ja sitten vasta starttausta.
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: HembalanD - 16.03.2013, 19:07:04
Kyllä pyörittävät.
Ei jokakerta  :)
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: mikan - 16.03.2013, 19:31:47
Ei jokakerta  :)

Ainakin meikäläisen merikontti pyörittää pumppua aina kun virrat laittaa päälle muistini mukaan ja kun jätän uskon papistolle, niin testatahan se piti!  :2funny:

Testasin just kaksikymmentä kertaa peräkkäin ja joka kerran pumppu pyöri sen muutaman sekunnin!   
Joten tämäkin on mitattu faktatm   :pomo:
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: HembalanD - 16.03.2013, 19:32:56
Sulla on joku vibattu lastu  ;D Ei nuo omat rottoset kyllä suhauta kuin kerran jonkinmoisen seisonnan jälkeen.
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: InlineFour - 16.03.2013, 19:42:24
Sulla on joku vibattu lastu  ;D Ei nuo omat rottoset kyllä suhauta kuin kerran jonkinmoisen seisonnan jälkeen.

Sillä vuotaa linjastopaineet joka kerta nolliin ja sit o innoissaa ku siirtopumppu suhauttaa joka kerta linjastopaineet ku kääntää virrat..
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: mikan - 16.03.2013, 23:37:25
Sulla on joku vibattu lastu  ;D Ei nuo omat rottoset kyllä suhauta kuin kerran jonkinmoisen seisonnan jälkeen.

Toimii täysin samoin kuin vakiolastu...   ;)

Nimittäin toimi vakiolla 954:lla just noin ja mitään muuta ei ole lastussa välpätty kuin karttoja.  :hello:


Sillä vuotaa linjastopaineet joka kerta nolliin ja sit o innoissaa ku siirtopumppu suhauttaa joka kerta linjastopaineet ku kääntää virrat..

Siirtopumppu?   :o    Onko se jotain syötävää?

Olisikin niin...   Kyllä ne bensalinjaston paineet menee nolliin reilun viikon seisomisella!  ;D


Juju on nimenomaisesti siinä, etten starttaa!  ;)
Jos startti pyörähtää, niin sitten homma voi mennä ihan eritavalla!  :pomo:
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: Chall - 17.03.2013, 02:44:06
Kyllä tuo pyörittää, ja bensaa kyllä saa.. kärystä päätellen :D sytkääää kattomaan ja se perkeleen lämpö anturi...
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: kartanobox - 18.03.2013, 09:49:20
On nää 90-luvun volvot (ja uudemmat?) yksiä perkeleitä. Liian uusia.
Volvoja on mulla ollut useita amazon, 140-sarja,200-sarja. Rehtejä kaasaripelejä kaikki.
No nyt alla deluxe automaatti 945, ruiskut pelit ja pensselit ja mielialat vaihtelee koko skaalalla tilanteen ja päivän mukaan.
Viimetalvella oli käynnistyvyysongelmaa, mutta se korjaantu lopulta sytkäosien vaihdolla uusiin monen ihmettelyn ja harmin jälkeen.
Tänä talvella sama jumppa, mutta ei vaan korjaantunu. Sytkäosat taas.,ruiskun lämpöanturi, releitten räplääminen. Ei vaikutusta.
Tietty aina temppuili pakkasella ja pimeessä pihalla aamulla kun töihin piti lähteä.
No lopulta vaihdoin sen 110 euron virtalukon pohjan kun tuntui , että lupaili paremmin kun piti virta-avainta vähän eri kohdassa startatessa.
Nyt lähtee taas käyntiin normaalisti. Toistaseksi. Pahin on ettei juuri enää luottoa tollaseen kiukuttelevaan prinsessa autoon.

Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: mikan - 18.03.2013, 19:14:21
Kyllä tuo pyörittää, ja bensaa kyllä saa.. kärystä päätellen :D sytkääää kattomaan ja se perkeleen lämpö anturi...

Jos bensa käryää, niin homma on selvä. eli kipuna puuttuu tai on heikko.

Nopea testata, ottamalla yksi tulpan piuha irti, jos kipuna tulee voimakkaana, niin sitten sen lämpöanturin mittailuun...


On nää 90-luvun volvot (ja uudemmat?) yksiä perkeleitä. Liian uusia.
Volvoja on mulla ollut useita amazon, 140-sarja,200-sarja. Rehtejä kaasaripelejä kaikki.
Kaasari pelit ne vasta murheen kryynejä ovatkin.  Jatkuvaa säätämistä kun kilsoja tulee, bensaa palaa pirusti ja vian haku on henkimaailman juttuja.

LH2.4 on rehellinen ja simppeli ruisku, joka toimii tai ei toimi.  Ja kun toimimattomuudesta on kysymys, niin yleismittarilla pääsee todella pitkälle ja helposti.
Osan vioista LH osaa jo kertoa ihan itsekkin, mitä kaasarit eivät tee, kun soppa menee laihalle.

No lopulta vaihdoin sen 110 euron virtalukon pohjan kun tuntui , että lupaili paremmin kun piti virta-avainta vähän eri kohdassa startatessa.
Nyt lähtee taas käyntiin normaalisti. Toistaseksi. Pahin on ettei juuri enää luottoa tollaseen kiukuttelevaan prinsessa autoon.

No, kerroit juurikin missä vika oli.  Eli virtalukon pohjassa. Se tuskin tulee uudelleen ongelmaksi auton käyttöiän aikana. Joten siihen voi siinä mielessä luottaa.
Isäukon ja itseni yhteen lasketut kokemukset ruiskullisista volvoista riittävät 17 vuoden ajaksi ja yli 700tkm matkalta antavat vahvan luottamuksen LH:n tekniikkaan.   :hello: :)
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: Chall - 18.03.2013, 20:10:38
Itsellä ollu 2 kaasari konetta ja kaksi saa riittää, aivan hirveitä verrattuna luotettavaan ruiskuun. Lämpöanturin tilaan nyt kuitenkin, kesällä oli tarkoitus tehdä isompi remppa autoon muutenkin. Jakopää + vesipumppu vaihtoon, sähköflektiä yms pientä..
Tulpat vaihdan ensiviikolla, katsoo onko vaikutusta käynnistykseen
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: jkjh940 - 19.03.2013, 20:05:41
Annetaan ääni ruiskunlämpötila anturille. Itsellä aivan samaa oiretta eikä jättänyt mitään koodejakaan, kokeilin niin että otin sen anturin johdon irti niin lähti heti käymään mutta kävi vain sen noin 4s mutta jos johto oli kiinni niin hörähti vain eikä lähtenyt ja saattoi saada käymään kun tarttaili todella kauan. Ja itsellä oli tuo motonetin anturi jonka linkosin niin pitkälle kuin jaksoin kun, sen sain sieltä irti koska oli vain noin vuoden vanha. Hankin sitten kuitenkin aidon osan  ja nyt pelittää.
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: Chall - 21.03.2013, 21:50:20
Jakajan kannessa aika hyvät hapettumat, putsauksella lähtee jo paremmin. Samalla kävin liittimiä läpi, ja löyty sitten useampi vuoto. Lohkolämppärin proppu vuotaa nestetta vähän, ja paisari halki  :facepalm: ...     <Kippis>
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: mikan - 21.03.2013, 22:47:11
Jakajan kannessa aika hyvät hapettumat, putsauksella lähtee jo paremmin. Samalla kävin liittimiä läpi, ja löyty sitten useampi vuoto. Lohkolämppärin proppu vuotaa nestetta vähän, ja paisari halki  :facepalm: ...     <Kippis>

Juu, FK/FT eivät generoi syttypuolesta vikakoodeja syttypäätteestä eteenpäin, mutta puolan, jakajan, pyörijän ja piuhojen kunto vaikuttaa uskomattoman paljon kylmä käynnistykseen.

Kun ajaisit vielä viinaksilla, niin olisit laittanut kaikki syttyosat priima kuntoon jo aikoja sitten!  :2funny: :hello:
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: Paskakuski - 17.04.2013, 10:26:55
Itsellä samaa vikaa. Kaikki sytkähilut paitsi puola vaihdettu (pääteaste, tulpat, jakajan kansi, pyörija, tulpan johdot...) Jonkun verran näkyy tippasseen öljyä jakajan sisään vaan puhdistuksella ei ollut vaikutusta. Mietin vaan, että voiko esim pa-pumpun takaisku vuotaa ja kestää hetken ennenkuin saa paineet. Ilmottele ku vika selviää :)

Joo eli tankissa oleva siirtopumppu alkoi olemaan tiensä päässä, pakokaasutesteissä kävi naavistuksen laihalla. Käynnistyvyys parani jonkin verran. Silti välillä saa startata kohtalaisen pitkään ja lähtee jotenkin ontuen rynkyttämällä käyntiin. Kun käännän virtoja päälle ja pois useampaan kertaan niin aivan joka kerta ei pumppu surahda (pumpun rele vaihdettu). Leikkö virtalukon pohja menossa ja saakohan tuota tarvikkeena? Suutinreleenkin tilasin niin sittenpä alkaakin olla kaikki muu paitsi puola vaihdettuna. Onko kenelläkään tuota boschin lämpötila-anturin orkkisnumeroa tiedossa? Volvolla 70€, motonetillä 44€ vaan eivät saa nyt muutamaan viikkoon.
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: sekokupu - 17.04.2013, 11:49:47
Joo eli tankissa oleva siirtopumppu alkoi olemaan tiensä päässä, pakokaasutesteissä kävi naavistuksen laihalla. Käynnistyvyys parani jonkin verran. Silti välillä saa startata kohtalaisen pitkään ja lähtee jotenkin ontuen rynkyttämällä käyntiin. Kun käännän virtoja päälle ja pois useampaan kertaan niin aivan joka kerta ei pumppu surahda (pumpun rele vaihdettu). Leikkö virtalukon pohja menossa ja saakohan tuota tarvikkeena? Suutinreleenkin tilasin niin sittenpä alkaakin olla kaikki muu paitsi puola vaihdettuna. Onko kenelläkään tuota boschin lämpötila-anturin orkkisnumeroa tiedossa? Volvolla 70€, motonetillä 44€ vaan eivät saa nyt muutamaan viikkoon.

Se että välillä pumppu ei surahda, on ominaisuus, ei vika. Ainakin uudemmissa yksipumppujärjestelmissä.

Lämpötila-anturihan on helppo mitata toimivaksi yleismittarilla.
Otsikko: Vs: 940 B230FT Kylmäkäynnistys todella vaikeaa
Kirjoitti: Paskakuski - 18.04.2013, 11:45:09
Joo, mutta tämä on kahdella pumpulla. Painepumppuna bilteman -044 kopio. Tuo lämpötila-anturi on made in italy niin ajattelin sen jokatapauksessa vaihtaa oikeaan boschiin.