Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Juhannus12 - 08.03.2013, 17:17:43
-
Autossani ilmaantui ongelma, johon toistaiseksi ei ole löytynyt siniseltä korjaavaa toimenpidettä.
Auto on ollut pari kertaa siellä "valohoidossa" ja viimeksi tänään korjaajan kanssa koeajolla, jossa
korjaaja totesi, että ongelman kyllä kuulee, mutta ei tiedä miksi ja mistä se johtuu.
Ongelma on seuraava; Auto sisälle kuuluu ikäänkuin jääpalikan kolina molemmin puolin tuulilasin
nurkkauksia. Ikäänkuin jääpalikka olisi irrallaan jossain kotelossa/umpiossa, ja nopeassa ratin liik-
keessä liikkuisi ja kolisisi.
Jos auto on pihalla pakkasessa yön yli, ääntä ei kuulu (tod.näk jäätyy) ja kun taas on pari tuntia
lämpimässä alkaa kolisemaan. Jos auto on riittävän pitkään lämpimässä, ääntä ei myöskään
kuulu (tod. muuttuu kokonaan nesteeksi).
Oheinen keskustelu tuntuu liittyvän asiaan, mutta harmi, ettei siinä kerrota tarkemmin, miten asia
on korjattu, mihin on porattu reikia (ja mistä vesi on palkkiin päässyt).
Onkohan asiasta minkäänlaista korjausohjetta, jonka kanssa voisin mennä siniselle ?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10399.0
-
Pyydä merkkiliikettä katsomaan technical journal 20698 ja miettimään, että voisiko kyseinen asia olla syy tuohon ja soveltuisiko tuo asia autoosi (et kertonut ollenkaan, että missä autossa ongelma on)
-
Joko on klopinat loppu?
-
Hei
Perjantaina auto paikallisella sinisellä, ja vedethän sieltä palkista oli tullut ulos. Kolinat loppui
siihen paikkaan. Minun on hankala sisäistää, miten tuollainen vika pääsee ylipäätään syntymään,
jotenkin outoa, että saumat vuotaisi siinä määrin. Pääasia, että kunnossa. Vastaavia on ollut
useampia, koska Volvolta löytyi tuo kertomasi korjausohje.
Samalla koettivat paikallistaa, mistä tuo kylmän viiman tunne tulee jalkatilaan, siihen ajettiin
uusin softa, ja lämmityksen kalibrointi.
Minusta sillä ei ollut vaikusta. Ymmärsin laskua maksaessani, että järjestelmä olisi liian älykäs, ja
avaisi automaattisesti raitisilmakanavan, kun lämmitys on päällä, ja se puhaltaisi jostain sen verran
raitista ilmaan kaasupolkimen juureen, että tuntuu selvästi jalallekkin.
Kylmän ilman virtaustahan ei tullut, kun puhallin on pois päältä tai ilmastoinnissa on sisäkierto päällä.
Jos tuon kylmän raitisilman kuuluukin tulla kylmänä, en kyllä anna arvoa Volvolle (tälle mallille 2008 2.4D). Edellinen Volvoni oli sentään lämmin, ei
tullut ongelmia -30 asteenkaan pakkasessa. Nyt kun mittari näyttää - 10 yli, jaloissa tuntuu oikeasti
kylmältä. Olen joutunut vuoraamaan keskikonsolin juuresta, ettei paleltuisi.
Kanavista tulee kyllä ihan kunnolla lämmintä, jostain sen täytyy "vuotaa".
Jotenkin mystiseltä tuntuu. Totesivat samalla, että termostaatin vaihto voisi auttaa (hinta 250 euroa
laitettuna), ja voisi auttaa.....
Nyt kävivät kaikki läpiviennit läpi, ohjauksen läpiviennin kumin, raitisilma suodattimen ja läppien toiminnan. Kerroin viedessäni, että autoon vaihdettiin samassa paikassa höyristin heinäkuussa, olisiko
sen asennuksessa voinut sattua virhettä esim. ilmakoteloiden viallisesti asettuneen paikoilleen, huolto-
mies totesi, että ei voi, koska höyrystimen asennuksessa ei koteloihin kosketa. Pakko uskoa, että
näin sitten on.
Jos ei merkkiliikkeessä kylmyys poistu, alan uskomaan, että se kuuluu tähän malliin, minulta
loppuu ideat, miten tuon viiman voisi paikallistaa viaksi, joka olisi poistettavissa.
Täällä tuntui olevan samaa ongelmaa. Kaikki neuvot ja avut olisi tarpeellisia, jos sinulta löytyy
ajatusta, laita tulemaan tutkitaan nekin.
Omissa ajatuksissa oli, että kuvaisin nuo ilmakotelot vielä, josko sieltä kuitenkin löytyisi ratkaisu.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12555.0
-
en kyllä anna arvoa Volvolle (tälle mallille 2008 2.4D). Edellinen Volvoni oli sentään lämmin, ei
tullut ongelmia -30 asteenkaan pakkasessa. Nyt kun mittari näyttää - 10 yli, jaloissa tuntuu oikeasti
kylmältä. Olen joutunut vuoraamaan keskikonsolin juuresta, ettei paleltuisi.
Onko Webasto kunnossa? Mikä auto?