Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Verkku - 09.03.2013, 05:43:15
-
Ilmeni juuri kyseinen vika.. Vedätin autoa jonkin verran, vauhtia oli 140km/h eikä enää reagoinut kaasuun, vaan röpötti.
Himmasin vauhtia, auto kiertää enään n. 2k ja pätkii jatkuvasti.
Ajoin parkkiin, tutkin konehuonetta ja kuuluu outo "suhina" koko ajan. Ihankuin vuotaisi joku? Mainittakoon vielä myös se, että kun ajoin parkkiin haisi palanut muovi jonkin aikaa. Auto myös ampui putkeen vähän kun nosti ahdoille välillä, ei tehnyt näin ennen. Tämä siis ennenkuin rupesi pätkimään.
Vikavalo palaa, vika auton elektroniikka osissa lukee ohjekirjassa ainakin. Eli mistä kannatais lähteä vikaa etsimään? Koodit täytyis lukasta ainakin, sillä vois aika hyvin jo saada selville missä vika?
Ja niin, paikallaan kiertää hyvin, mutta ei nosta ahdoille yhtään.
Kiitos avuista! Ajettu n. kilon ahdoilla, annettu käydä tyhjäkäyntiä ajojen jälkeen kunnolla.
-
Ohjeet löytyy FAQ- osiosta ja sieltä huoltovalon nollaus ja vikakoodilista. Ehkä letku hajonnut.
-
Joo, veikkaus ahtopuolen letkun pettämiseen tai irtoamiseen. Koitappa paikantaa suhina... :o
Jaa, voi se olla imupuolen vuotokin, jos vaikka on muovinpala päässyt ahtimeen siitä haitariputkesta?
-
Tutkin vähän vikaa, ja huomasin että oli yksi ahtoletku irti. Laittelen päivällä sen kiinni, nyt on vähän turhan kylmä. -24 näyttää mittari.
Saatanan akkukin näimmä tyhjä, ja laturi tietysti 30km päässä kaverin halilla.. No pidetään peukkuja että rupeaa toimimaan nyt sitten auto taas :)
-
Jeps antelin apuvirtaa ja koittelin käyntiin n. 30min ajan. Ei lähde ei, lupas pari kertaa. Nyt on tulpat märät kun ei lupaa edes enään.
Otin akun irti vien samalla lataukseen kaverille lämpimään, joskoos se rupeis pitään virtoja sen jälkeen.
Ei ole muuten mitään mukavaa hommaa näillä keleillä räplätä autoa pihalla, varsinkin kun joutuu jääkylmiä metalli osia ilman hanskoja räplään.
Edit: Tuli mieleen että rupesi hörppimään bensaa ihan tajuttomasti kun tuo vika ilmeni. Tiedä sitten olisikohan bensa vaan loppunut ja päässyt juuri ja juuri kotipihalle. Toivottavasti :D
-
Eipä ollut bensa loppu.
Olisikohan tulpat menneet? Kun lupailee välillä ja meinaa lähteä.. Pilotillakaan ei lähtenyt.
Täytyy katsoa kipinät huomenna.
-
Antaako vikakoodia? Heiluuko kiekkamittari startatessa?
-
Jako hypännyt kun ampuili... ? Helppo tarkistaa.
-
Jako hypännyt kun ampuili... ? Helppo tarkistaa.
Mites tuo sitten tarkistetaan? :-[
Antaako vikakoodia? Heiluuko kiekkamittari startatessa?
Vikavalo ainakin paloi kun toimi vielä, täytyy hommata jostain lukulaite ja lukasta. Tarkistan tuon kiekkamittarin tänään kun pääsen auton luo.
-
Mites tuo sitten tarkistetaan? :-[
Paisuntasäiliötä ylöspäin, irroita pinnankorkeuden töpseli sen alaosasta ja käännä paisari sinne jakopään yli pois tieltä.
Yksi ruuvi jakopäänkopasta etupuolelta siitä ylhäältä irti ja suojamuovi nousee ylöspäin pois paikoiltaan.
Pyöritä koneesta merkit kohdalleen, kampiakselin rattaassa näkyy vähän huonosti.
Katso ohje jakohihnan vaihtoon faq-puolelta.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=173.new#new
Kun laitat muovin takaisin, katso että alhaalla osuu ne ohjurikynnet niille tark. aukkoihin.
-
Mites tuo sitten tarkistetaan? :-[
Vikavalo ainakin paloi kun toimi vielä, täytyy hommata jostain lukulaite ja lukasta. Tarkistan tuon kiekkamittarin tänään kun pääsen auton luo.
Ei tarvi lukulaitetta hommata, kun siellä konetilassa on itsediagnostiikka pistoke.
Eli pieni mustakantinen boxi apumiehen etuvalon takana, tarkemmin vielä sanottuna pissapojansäiliön täyttökorkin vieressä.
Niin ja tuossa vielä vikakoodienluku ja nollaus:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=165.0
-
Tarkistin virhekoodit:
A2:
121 P0102 (low), P0103 (high) MAF sensor signal
535 TC control valve signal
A3:
141 Faulty pedal sensor, shorted to ground or supply
A7:
122 Temp. sensor interval too long
113 Fuel gauge open circuit
B1:
235 Recirculation damper motor position sensor open circuit or shorted to 12 volts
411 Blower fan seized or drawing excessive current
414 Driver’s side interior temperature sensor inlet fan seized
Ei ollut edes nastaa kaikissa koloissa, onko normaalia? Mutta tollasia koodeja antoi. Nollasin kaikki. Yhden kohdalla rupes ainakin jotani hurinaa kuulumaan jostain.
-
Oliko jako kohdallaan ? Tuntuis passaavan kuvioon että hihna hypännyt hampaalla. Sen päälle ei vikakoodit ymmärrä yhtään.
Jokaiseen diagnostiikka A/B nastaan ei tule johtoa. Autossa on oma "tietokone" moottoria, automaattivaihteistoa, ilmastointia... joilta kysytään vikakoodia erikseen.
Nyt kun olet nollannut vikakoodit, ja käyttänyt virrat päällä niin eiku uudestaan lukemaan. Voisi löytyä se vika, joka aiheuttaa loput koodit. Osa laitteista antaa vikakoodia heti kun laittaa virran.
Ja sitten käynnistää ja taas vikakoodit.
Jos löytyis se todennäköisin vika jota alkaa tutkimaan.
Tuosta MAFfista tuli mieleen että jos käyttää piuhan irti siitä, niin saattaa antaa vinkkiä.
Oiskohan se hurina apuilman ( auxiliary air ) syöttö pakokaasuille (konehuoneessa kuskin puolella alhaalla ) - kuuluu asiaan kun kone on kylmä. Autosta löytyy kaikkea ihmeellistä ja kummallista kun rupeaa tutkimaan.
-
Jakoa en vielä ole tarkistanu, vittumaista tuolla pakkasessa on räpeltää. Tarkistin vikakoodit, muuten ok mutta antoi
B5 127 SRS lamp open/short circuit.
Nollasin sen, sammutin virrat ja sitten kävin taas kaikki läpi. Kaikki ok, tosin B2 ja B6 ei anna mitään, ei edes 111 koodia. Ja on sielä nastat.
Huomasin muuten että hukkaportista lähtevä letku ei ollut missään kiinni, haittaako tuo? En ainakaan huomannut että mihin sen olisi voinut edes laittaa kun ei ollut lähellä mitään nippaa tjsp.
-
Tarkistin jaon, merkit oli kohdillaan. Ja käsitinkö oikein että kun tuo on uran kohdalla niin on oikein? Minulla siis näin.
(http://img.happywrenching.com/volvo/850/timing-mark-2-zoom.jpg)
Täytyy nyt se kipinäkin vielä tarkistaa. Mulla oli E30 bemarissa sama vika, veikattiin että jako olisi hypännyt. Vika selviintyi kun vaihdoin tulpat.
Volvoon oli vanha omistaja juuri ennen myyntiä ostanut uudet alkuperäiset volvon tulpat, ja jakopää tehty n. 50tkm sitten 3 vuotta sitten.
-
Tarkistin jaon, merkit oli kohdillaan. Ja käsitinkö oikein että kun tuo on uran kohdalla niin on oikein? Minulla siis näin.
(http://img.happywrenching.com/volvo/850/timing-mark-2-zoom.jpg)
Täytyy nyt se kipinäkin vielä tarkistaa. Mulla oli E30 bemarissa sama vika, veikattiin että jako olisi hypännyt. Vika selviintyi kun vaihdoin tulpat.
Volvoon oli vanha omistaja juuri ennen myyntiä ostanut uudet alkuperäiset volvon tulpat, ja jakopää tehty n. 50tkm sitten 3 vuotta sitten.
Eihän tuosta saa susikaan selevää... Pitää se merkki olla OIKEAN uran kohdalla ja silloin myös nokkien merkit kohillaan.
Pitäis kampuran rattaan uran pohjalta löytää ne hiusviivat tai sitten sieltä hihnapyörän puolelta se selvempi kohouma.
Oon tuota jossain fag-puolella koittanut selventää, selaapa noita linkkejä jotka laitoin sinne, vois selvittää asiaa?
Oon tuon niin monta kertaa selventänyt tällekin foorumille että hakemalla löytyy. En jaksa aina sitä uudestaan tehä kun palkkaa siitä ei makseta. *tumppuun->
-
(http://volvospeed.com/Pics/repairpics/afterjun00/CamPulleysR.jpg)
Nuo merkit siis oli ihan kohdillaan.
-
itellä oli just samat oireet... cooleri jäätyny ja sitä myötä alapääty halki! ja parit alipaine pillit irronnut.
-
Jees täytyy tuokin chekkailla.
Vähän lueskelinkin niin taitaa olla tyyppivika tuo? Aika monella mennyt jäähän.
E:
Otin ahtoletkuja irti, kaikissa on sellaista öljymönjää + ovat uusimisen tarpeessa kun osa oli halki/revennyt ja loput huonossa hapessa muuten.
http://www.ebay.com/itm/261182882569?item=261182882569&pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&cmd=ViewItem&hash=item3ccfb68309&vxp=mtr
Tuosta