Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: jernesti - 10.03.2013, 11:18:19
-
Tervehdys foorumilaiset
Eli kyseessä otsikon mukainen auto automaattilaatikolla. Mittarissa on 430tkm ja huoltokirjaa selatessani huomasin, että moniurahihnaa ei ilmeisesti ole vaihdettu jakopäärempan yhteydessä. Viimeisin jakopää on tehty 60tkm sitten. Lisäksi hihna/kiristin pitää vinkauksen aina kun moottorin sammuttaa. Autoni on tuotu 2003 belgiasta suomeen.
Eli kysymys kuuluu että minkälainen homma olisi tuo hihna vaihtaa? Kiristimen ja ohjainrullan lisäksi onko tarpeellista vaihtaa kampiakselin hihnapyörää/värinänvaimenninta? Motonetin luettelo tarjoaa kahta eri hihnapituutta autooni. Onko mitään pikkukikkaa miten saisi katsottua että kumpi hihna käy muuten kuin vertaamalla?..
Kiitos jo etukäteen
-
Moniurahihna vaihtuu helposti ja nopeasti, kiristinpyörän saa vaikka isolla jakoavaimella tms käännettyä löysälle ja sit vaan hihna pois. Kiristimen rungossa semmoinen neliskanttinen nysty josta pystyy kääntämään jousta vasten kiristimen löysälle, muistaa vaan kääntää takaisinpäinkin avaimella ettei lyö käsille.
Samalla pääsee sit pyörittelemään ne rullat ja toteamaan niidne kunnon.
Lieniskö hihnojen pituus ilmastoidun vs ilmastoimattoman ero? Hihnan reititys kannattaa katsoa etukäteen jos on epäselvää.
Se iso hihnapyörä kampiakselin päässä kannattaa toki katsoa, onko ulkokehän ja keskustan välinen kumi murentunut tai kovin halkeillut, jos on siisti eikä ole mitään selittämätöntä ruostepölyä tms ympärillä niin silloin on TODENNÄKÖISESTI ok. Toki jo on alkuperäinen noilla kilsoilla niin voi hyvinkin olla vaihtokunnossa. Meillä pikkuisen päälle 300tkm menty, arvelin seuraavassa remminvaihdossa uusia sen limpun. Ellei sitten rupea muhoamaan ennen sitä.
Sen vaihtohan on työlästä keskipultin kireyden yms. vuoksi.
-
Se on juurikin tuo ilmastointi. Eli jos on ilmastointi niin autoon kuuluu tuo pidempi hihna.
-
Kiitos vastauksista.
Täytyy hommaa kokeilla kunhan saan osat hommattua. Eiköhän tuo onnistu :)
-
Lainaan vanhaa aihetta...
V70 TDI '98. Ilmastoinnilla.
Minkä pituisia apulaitehihnoja olette käyttäneet näissä?
Tuli isomman rempan yhteydessä vaihdettua moniurahihnakin. Nyt pitää sellaista ''naputusta'' tyhjäkäynnillä, joka poistuu kun kiristintä painaa vähän alaspäin. Kiristin on uusi. Myös kampiakselin hihnapyörä on uusi.
Uusi hihna on 1683mm (Autovaraosat24 väittää oleva sopiva), mutta Motonet myy tähän 1690mm pitkää.
Ja hihna kulkee oikeaa reittiä.
Johtuisiko tuo hihnan pituudesta?
-
Kuulostaako tuo samalta? Video! (http://vid750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/V70%20-01/WP_20150507_20_00_09_Pro_zpsmuxtruza.mp4)
Tässä syyllinen.
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/V70%20-01/WP_20150527_12_01_46_Pro_zpsn43hvdcb.jpg)
-
Kuulostaako tuo samalta? Video! (http://vid750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/V70%20-01/WP_20150507_20_00_09_Pro_zpsmuxtruza.mp4)
Tässä syyllinen.
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/V70%20-01/WP_20150527_12_01_46_Pro_zpsn43hvdcb.jpg)
Ääni erilainen, pitää varmaan kuvata videopätkä siitä.
Tuo hihnapyörä on uusi.
Millaisen äänen rikkinäinen laturin vapaakytkin pitää? Tai miten sen voi todeta risaksi? Jaa, eipä tässä moista värkkiä taida ollakkaan...
-
No hitto, videolla kuuluu vain tiisselin louskutus eikä ääni :D
Mutta ääni on sellainen outo vou-vou-vou-vou... ???
Ennen remonttia ei pitänyt tuollaista ääntä. Remontissa vaihdettu hammashihnat, kiristimet, vesipumppu, moniurahihna, sen kiristin, akselitiivisteitä ja kampiakselin hihnapyörä.
-
Olisko mahdollista, että hihna hankaisi johonkin?
-
Olisko mahdollista, että hihna hankaisi johonkin?
Ei. Ääni kuuluu myös kun kääntelee renkaita eestaas ja ilmastoinnin päällä ollessa.
Mutta ääni tosiaan häviää kun kiristintä painaa hieman alaspäin.
-
Vaihdoin tuon taittopyöränkin kun oli vaihtokunnossa. Ääntää edelleen...
Kiristin heiluu tyhjäkäynnillä n. 1/3 alueella siinä merkissä mikä on rungossa.
Saako tuossa ohjaustehostimessa olla yhtään klappia?
Tuosta tuntuu säteittäistä välystä hieman, kun hihna on irti.
Kierroksilla tuo kiristin ei juurikaan väpätä ja ääntä ei kuulu.
-
Biltema antaa hihnan pituudeksi 1675mm, nyt paikallaan 1683mm. Mikähän tuohon nyt olisi oikea? Tällä nykyisellä hihnalla kiristäjä ei kuitenkaan pohjaa.
Pitää yrittää huomenna kuvata video tuosta äänestä. Hiton hankala kuvailla ja ei tunnu vastaavaa löytyvän YouTubestakaan.
-
Tässä videota: https://drive.google.com/file/d/0B_vtwJSBfDVwLU11RDN2M1FGUnM/view?usp=sharing
Ääni siis loppuu kun kiristintä painaa alas. En nyt ole sata varma mutta ääni tuntuisi tulevan kiristimen suunnilta.
Viisaammilta toivotaan neuvoja O:-)
-
En lukenut mitä muut veikanneet, oma olisi tuon äänen perusteella suojiin/vastaavaan hakkaa, koita toisella remmillä ?
-
... olikos tässä laturissa vapaakytkintä?? Voisiko se olla tiensä päässä jos kerran kiristintä painamalla ääni pienenee (eli hihna kiristyy vain lisää)?
-
Tarkistettu, ei hankaa mihinkään.
Nyt paikallaan 1683mm hihna kokeiltu 1685mm hihnalla myös sama juttu.
Ja Biltema myy vielä 1675 hihnaa joten tuo oikea hihnan pituuskin on arvoitus...
Tuo ääni katoaa kun kiristintä painaa alaspäin tai nostaa sitä niin että hihna on löysä.
Vapaakytkintä ei ole.
-
Kävin Varaosakeskuksesta hakemassa 1678 pitkän hihnan. Ääntäminen loppui siihen :idiot2:
Kiristin on käy ylärajassa, mutta ei lyö yli.
Mutta nyt sen tunnistaa TDI:ksi :pomo:
-
Kävin Varaosakeskuksesta hakemassa 1678 pitkän hihnan. Ääntäminen loppui siihen :idiot2:
Kiristin on käy ylärajassa, mutta ei lyö yli.
Mutta nyt sen tunnistaa TDI:ksi :pomo:
Eli liian pitkä hihna ja kiristin pohjasi... :P