Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: MK-73 - 10.03.2013, 21:29:31
-
Elikkäs Moro!
Tässä nyt vakavasti mietin että ostaisko tuollaisen lämmittimen kun tuollainen sattuu nyt tarjolla olemaan. Koskaan mihinkään ole minkäänlaista lämmitintä asentanut joten kaikki ei varmaankaan tule olemaan ihan "selvää kauraa" eli kysymyksiä olisi tarjolla. Ensiksi: mistähän mahtaa löytyä kytkentäkaavioita kyseiselle lämmittimelle?...kaiken varalta jos myyjällä kyseistä "ohjetta" satu löytymään., tuossa mitä hätäisesti googlella tutustuin aiheeseen niin eipä heti pistänyt silmään. Toiseksi, nyt kun kyseessä on turbolla varustettu 745:nen niin asennetaanko itse lämmitin samaan kohtaan vänkärin "iskaritolppaan" kuten vapaasti hengittävässä vai onko tässä tapauksessa paikka eri? Kolmanneksi, sisäpuhallin mille nopudelle, vissiin ykköselle? Neljänneksi, miten polttoainepuoli, kairataanko tankkiin reikä ja putki siitä sisään? Jos kairataan niin mihin kohtaa tankkia olisi viisain reikä tehdä...? (tästä toteutuksesta ottaisin mielellään vaikka kuvia sähköpostiini..) Viidenneksi, muuta huomioitavaa? Kuudenneksi, vai luovutanko koko asennuksen suosiolla ammattilaisen tehtäväksi? :-\
-
minulta löytyy täydellinen asennusohje 700/900 sarjaan :hello: täytyy vain skannata se sähköiseen muotoon ;)
-
(http://romujen.kuvat.fi/kuvat/Entiset+/Volvo+740+turbo+-87/20121202_222147.jpg/_bigthumb.jpg) (http://romujen.kuvat.fi/kuvat/Entiset+/Volvo+740+turbo+-87/20121202_222147.jpg)
Tuossa kuvassa näkyy paikka missä on ardic asennettuna turbollisessa 745:ssa.
-
(http://romujen.kuvat.fi/kuvat/Entiset+/Volvo+740+turbo+-87/20121202_222147.jpg/_bigthumb.jpg) (http://romujen.kuvat.fi/kuvat/Entiset+/Volvo+740+turbo+-87/20121202_222147.jpg)
Tuossa kuvassa näkyy paikka missä on ardic asennettuna turbollisessa 745:ssa.
Elikkäs turbossa paikka onkin kuskin puolella... Eihän sinulla olisi mahdollista laittaa kuvia vesiletkujen "asettelusta". Ja sittenhän kiinnostais se toteutus siitä poltttoaineen syötöstä, pääsisitkö tutkimaan miten se on toteutettu?
-
minulta löytyy täydellinen asennusohje 700/900 sarjaan :hello: täytyy vain skannata se sähköiseen muotoon ;)
Sehän olisi kyllä hieno juttu jos sen tekisit... :)
-
Kuulosti siinä autossa olleen ilmastointi josta tuo myynnissä oleva lämmitin on purettu. Onko asennuksessa mitään estettä kun autossani ei ole ilmastointia.... Eli onko näissä johtosarjoissa tai jossakin muussa eroa?
-
Ilmastoinnittomassa on helpompi asentaa kun repsikanpuolella on enempi tilaa siinä iskaritornin kieppeillä, saa lyhyemmillä letkuilla vedettyä. Ei ole ameriikantemppu, tuo on hyvin yksinkertainen laite ja käytännössä täysin irrallinen auton muusta sähköjärjestelmästä.
-
No nyt sitten lykkäs vissiinkin jumin tähän ostohommaan., Hitto! Ei ole kuulema ollut koko järjestelmässä kiertovesipumppua..??!! :idiot2: Eikait tämä nyt totta ole että TÄMÄ pelaa ilman pumppua...? Mistähän siihen nyt sitten pumppua saa? ...ja paljonkohan mahdollisesti maksaa? :-\
-
kysy pumppua ghostilta.
-
Pumppuja saa kyllä, rikki ne on kuitenkin niin sama lyödä uus jokatapauksessa, noin 40e nurkille nuita näkyy saavan lyhyellä googlettelulla.
Kiertovesipumpun asennusasento on tärkeä, se pitää asentaa moottori ylöspäin kun akselitiiviste aina sen verran hikoilee läpi että sieltä tulee kosteutta, niin ei mene sitten moottoriin kun asentaa sen pumpun siipipyörä alaspäin. Kannattaa myös haalia niitä t-haaroja, joissa on suuntaventtilitoiminto eli joku läppä/kuula/muu mikä pitää nesteen kulkusuunnan oikeana ja sallii kuitenkin veden kiertää lämppärille suoraan kulkematta lämmittimen kautta.
-
Pumppuja saa kyllä, rikki ne on kuitenkin niin sama lyödä uus jokatapauksessa, noin 40e nurkille nuita näkyy saavan lyhyellä googlettelulla.
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=2147 (http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=2147)
Onko tuossa esim.sellainen pumppu joka satavarmasti käy? Ainakin ko.pumppu on mainittu näissä 091 keskusteluissa.. Ja hintahan tosiaan on n.40e...
Kannattaa myös haalia niitä t-haaroja, joissa on suuntaventtilitoiminto eli joku läppä/kuula/muu mikä pitää nesteen kulkusuunnan oikeana ja sallii kuitenkin veden kiertää lämppärille suoraan kulkematta lämmittimen kautta.
Olisiko Sinulla mahdollisuutta laittaa vaikka kuvia sähköpostiin (tai tänne jatkoksi) millaisesta t-haarasta olisi kyse ja kuvaa siitä että millainen "letkuviidakko" on kun asennus on toimiva...
-
Vuosimallista jne riippuen liittimen joudut todennäköisesti vaihtamaan, mutta muutenhan tuo on soiva peli, itsellä ollut 3 talvea käytössä tuolta liikkeestä hankittu se 19mm letkuliitäntäinen bosch-malli, näyttäis olevan 38e nykyjään, eikä muuta moitittavaa kun että on äänekkäämpi kun alkuperäinen (huomaa jos käyttää lämmitintä ja istuu autossa).
Tähän kohtaan ei ole kuvia tai semmosia kun auto on 100km päässä menossa, mutta periaate on se, että lämmityslaitteen letkuun laitetaan suuntaventtiili, joka sallii virtauksen vain normaaliin virtaussuuntaan. Tämän venttiilin ennen ja jälkeen laitetaan t-haarat (tai sitten haara, jossa on tällaien venttiili itsessään, volvon alkuperäisissä on tällaiset), joihin kytketään lämmitin ja vesipumppu syöttämään vettä samaan suuntaan kun normaali virtaus. Näin lämmittimen vesikierto kulkee normaalisti lämppärin ja koneen kautta, mutta koneen käydessä suuntaventtiili sallii moottorin kierrättää vettä lämppärille suoraan ardicin ohi, jolloin lämppärin teho ei laske.
-
(http://i2.aijaa.com/t/00964/11935751.t.jpg) (http://aijaa.com/gYg2jp)
No siellä se rupee olemaan ihan omissa oloisssaan.. :) :idiot2:
-
Pari johtoa on sellaista jotka vaativat selvitystä joten kysympä täältä: Johtosarjassa yksinäinen KELTAINEN johto, toinen "mystillinen" johto lähtee kellolaitteen takaa irrallaan liitinnipusta, väriltään SINI-KELTAINEN... Eli osaako joku kertoa mitä näillä johdoilla ohjataan?
-
Pari johtoa on sellaista jotka vaativat selvitystä joten kysympä täältä: Johtosarjassa yksinäinen KELTAINEN johto, toinen "mystillinen" johto lähtee kellolaitteen takaa irrallaan liitinnipusta, väriltään SINI-KELTAINEN... Eli osaako joku kertoa mitä näillä johdoilla ohjataan?
se keltainen on se lämppärin puhaltimen ohjauspiuha, jos ei ole ilmastointia niin tarvitset pari relettä jotka kytketään sillein kivasti, voin katsoa ohjeista että miten :) ja sini-keltaistaisen tarkoitus ei oikein itellekkään auennut eli itse en sitä tarvinnut tuossa kasipätkässä :)
-
se keltainen on se lämppärin puhaltimen ohjauspiuha, jos ei ole ilmastointia niin tarvitset pari relettä jotka kytketään sillein kivasti, voin katsoa ohjeista että miten
Ohje olisi kyllä aika jees... :hello:
-
skannailes ne ohjeet ja "tulosta" vaikka pdf muotoon :P
-
Jos tarkoitat sitä lyhyehköä kellolta lähtevää piuhaa jossa pyöreä kynnellinen liitin päässä, kyseessä on ns optio kytkeä se johto radio/sytkävirtoihin jolloinka ajastin näyttää kellonaikaa aina kun virrat on päällä.
-
Jos tarkoitat sitä lyhyehköä kellolta lähtevää piuhaa jossa pyöreä kynnellinen liitin päässä, kyseessä on ns optio kytkeä se johto radio/sytkävirtoihin jolloinka ajastin näyttää kellonaikaa aina kun virrat on päällä.
Jaahas... Olen kyllä ollut koko ajan sitä mieltä että kun pukkaan sulakkeen sulakepesään niin kellonaika syttyy näyttöön ja palaa niin kaun kun akussa riittää virta mutta ei sitten... Elikkäs jos tökkään ko.johdon esim.tupakansytyttimen perään niin näyttöön syttyy "valot" aina kun virta kytketään.. ?
-
Jaahas... Olen kyllä ollut koko ajan sitä mieltä että kun pukkaan sulakkeen sulakepesään niin kellonaika syttyy näyttöön ja palaa niin kaun kun akussa riittää virta mutta ei sitten... Elikkäs jos tökkään ko.johdon esim.tupakansytyttimen perään niin näyttöön syttyy "valot" aina kun virta kytketään.. ?
Näin ainakin vanhemmassa kellossa, en kyllä tajunnut varmistaa kumpiko versio sulla on. Tuo mun ohje pätee siihen 4-johtoiseen isoon kelloon, jonka näyttötaulun nurkat toimivat nappeina. Se uudempi kello jossa "oikeat" napit ja useampi johto ei taida toimia samalla logiikalla ???
-
niin joo elkää mua kuunnelko vielä kun mähän aloin kertoo stooria siitä nelostyypin kellosta joka mulla on kasipätkässä :facepalm: :D kotia ku meen niin katon niistä ohjeista et mitä missä ja milloin ;)
-
Näin ainakin vanhemmassa kellossa, en kyllä tajunnut varmistaa kumpiko versio sulla on. Tuo mun ohje pätee siihen 4-johtoiseen isoon kelloon, jonka näyttötaulun nurkat toimivat nappeina. Se uudempi kello jossa "oikeat" napit ja useampi johto ei taida toimia samalla logiikalla ???
Mulla on juuri tuo kellomalli jossa "napit" siellä kulmissa.
http://aijaa.com/37FtM0 (http://aijaa.com/37FtM0)
(tuo kellolaite ei välttämättä tule tuohon jäämään mutta tuohon sai sen pienellä työllä näprättyä.., jos siihen rupeaa polvi kolahtelemaan niin pitänee vaihtaa jonnekkin muualle..)
Täytyypä sitten tehdä kyseinen kytkentä niin saa näytön "valaistuksi"..
-
Mulla on juuri tuo kellomalli jossa "napit" siellä kulmissa.
http://aijaa.com/37FtM0 (http://aijaa.com/37FtM0)
(tuo kellolaite ei välttämättä tule tuohon jäämään mutta tuohon sai sen pienellä työllä näprättyä.., jos siihen rupeaa polvi kolahtelemaan niin pitänee vaihtaa jonnekkin muualle..)
Täytyypä sitten tehdä kyseinen kytkentä niin saa näytön "valaistuksi"..
orggispaikkahas tuolle on keskikonsolin kannen alla ;)
-
orggispaikkahas tuolle on keskikonsolin kannen alla ;)
Niin se taitaa olla mutta tässä vaiheessa "laiskuus" tapasi ja menin mistä aita oli matalin... :) Mutta katsotaan ensin että saadaanko koko ardiccia huomenna ees pöhisemään ja siirretään kello tarpeen vaatiessa muualle..., vai joutaako koko kiuas ens kesänä verkon painoksi.. :idiot2:
-
Elikkäs ensimmäiset "löylyt" heitetty ja vielä ainakin tuntui pelaavan niinku pitääkin... Ainut mikä hieman meinaa naamaa nyrpistää on tuossa kellokytkimessä joku perhanan segmenttihärö (?).... Eilen ongelmaa ei ollut havaittavissa mutta tänään oli näyttöön ilmestynyt 4 sellaista pystyviivan "puolikasta" jotka tekee kellonajasta melekosta sekasotkua... Onkohan kukaan törmännyt samanlaiseen ilmiöön? Käyttöön ei mielestäni ole vaikutusta mutta saishan ne numerot olla niinku kuuluukin..
-
Elikkäs nostetaas vielä hommaa esille. Nyt kun tuo kiertovesipumppu jouduttiin vetämään apukuskinpuolelle tulipeltiin kiinni kävi sitten silleen että sisäänmeno letku kulkee kyllä todella LÄHELLÄ pakoputkea... vesiletkun ja pakoputken väliin jää vain n.4cm tilaa... Onko vaara että tuo letku sulaa jossakin vaiheessa? Oikein paljoa pumppua tuossa paikassa ei pysty nostamaan. Onko mahdollista tuon vesiletkun päälle laitta jotakin "lämpösuojaa" joka estäis mahdollisen sulamisen? Tuo vesiletku on kyllä ihan oikeaa vesiletkua ns.metritavarana..